Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door K.Brouwer »

Ze zijn bij Shell toch nog steeds op zoek naar een chef kok welke bij mooi weer "zomaar" over de muur gevallen is?

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Ik ben begonnen met KJCPL plaatsingslijsten van 1950 tot 1980. Toevoegingen zijn uiteraard zeer welkom.
http://www.varenisfijner.nl/wie_wanneer_en_waar.html
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Bob schreef:Het hele schip doorzocht. Niets.
Op de Straat Bali zat de contrabande van de Chinezen in een luchtvat. Hoe dat werd opgelost als er gemanoeuvreerd moest worden weet ik niet. Er werd weinig over gesproken en ik kwam het maar heel toevallig ter ore.
Zelf smokkelde ik alleen op kleine schaal: een slofje hier en een flesje daar. Gewoon in de binnenzak van mijn regenjas of soms in het tassie van de vriendin.
Na aankomst Kaapstad gingen we ’s avonds naar de Delmonico. In die zaak was het normaal dat je zelf je drank meebracht en in ons geval was dat Bokma oude genever. Alleen was het deze keer – begin januari ’65 – te warm in Kaapstad voor de regenjas dus de fles werd verstopt onder de stoel van de taxi die ons afhaalde.
De eerste avond ging dat goed. In de Delmonico was de fles snel leeg, mede door het bietsen van een paar Engelsen die zelf een fles gin op tafel hadden staan, maar verzot waren op jenever.
Op de tweede avond werden we bij de poort aangehouden door een beambte die echt zin had in zijn werk.
Argwanend gluurde deze man door het geopende portieraampje naar binnen en kreeg de fles in de peiling.
Dat betekende boete en fles kwijt.
Gelukkig bleven we niet lang in Kaapstad en vertrokken via Durban naar Singapore.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Kaapstad s avonds.jpg
Kaapstad s avonds.jpg (174.21 KiB) 6370 keer bekeken
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Na een korte radio-stilte een tekening van bedrijvigheid rond de STRAAT BALI.
IMG_20141215_0001 k.jpg
IMG_20141215_0001 k.jpg (77.48 KiB) 6148 keer bekeken
Gr.BU-6
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

In Durban gingen we maar weer eens naar het Opera House, waar een uitvoering werd gegeven van “Les Sylphides”.
Was best mooi en de moeite waard. De volgende dag kocht ik in een platenzaak ook de lp, die moet nog steeds ergens op zolder liggen in een platenkoffertje. Het was gelijk de allerlaatste keer dat ik in Durban ben geweest en op de vertrouwde plaatsen kwam, zoals de Esplanade, de Bluff en de Arnleigh. Het leven ging verder. Ook de Straat Bali ging verder, die begon welgemoed aan de oversteek naar Singapore, nu met twee passagiers aan boord.
Dat waren een Zuidafrikaanse onderwijzeres (30 -) die in Hongkong ging lesgeven en een Nieuwzeelandse verpleegster (20+) die in Singapore ging verplegen. Ze brachten weer wat leven in de brouwerij. De maaltijden gebruikten de twee samen met de staf, nadat de overige officieren getafeld hadden. Maar voor de entertaining trokken ze op met de jongeren.
Tijdens de reis was de temperatuur aangenaam en de Indische Oceaan spiegelglad. ’s Avonds werd in de salon een platenspeler opgetuigd, met 2 luidsprekers die op het aangrenzende sloependek werden geïnstalleerd. Zo kon een dansje worden gemaakt terwijl maan en sterren aan de hemel fonkelden.
Ook werden wel leuke spelletjes verzonnen met behulp van de dekstoelen zoals te zien is op onderstaande foto.
In Singapore ging de Nieuwzeelandse eraf, dat was jammer want zij was de gangmaakster, maar er kwam een nieuwe passagier aan boord, een Japanse (+/- 25) die mee ging varen naar Kobe.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Straat Bali - recreatie op het sloependek.jpg
Straat Bali - recreatie op het sloependek.jpg (71.79 KiB) 5947 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook werden wel leuke spelletjes verzonnen met behulp van de dekstoelen zoals te zien is op onderstaande foto.
Foei toch Sparks, ik zie dat die twee buikdansers daar zwarte schoenen aan hebben onder hun witte pakkie, daaaar werd vroegaah op de " Reuzen van Heusden" TOCH fronsend naar gekeken....zo'n blijk van " I don't care"...; ik hoop dan ook maar dat jij daar nooit aan hebt meegedaan :lol: :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Ik had alleen maar zwarte schoenen, Harry, ooit goedkoop gekocht tijdens de doorvaart Suezkanaal.
Ik zag ook vandaag pas op die foto dat twee man witte schoenen en twee man zwarte schoenen aan hebben. Blijkbaar werd daar bij KPM en KJCPL geen punt van gemaakt.
Bij HAL en KNSM had niemand het over witte schoenen.
Alleen bij de Lloyd voer ik eens met een 2e stuurman (chef messroom) die vond dat ik witte schoenen moest aanschaffen. Niet gedaan, die schoenen waren veel duurder dan gewone zwarte schoenen.

Groeten,

Koos van der Elst
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

We varen verder naar Hongkong, thuishaven van de RIL Er zijn nog wel 2 passagiers aan boord maar er worden geen dansavondjes meer gehouden en er worden geen spelletjes meer gespeeld aan dek.
De Japanse komt ‘s avonds naar de radiohut. Ze wil een telegram versturen, maar ze heeft wat hulp nodig bij het opstellen van haar telegram zegt ze. Het moet in het Engels en daar heeft ze wat moeite mee.
De Straat Bali heeft een ruime radiohut met een zitje voor bezoekers, dus daar kan ze mooi even plaatsnemen. Als het telegram is opgesteld en zij het heeft goedgekeurd blijft ze nog een tijdje plakken, een kopje koffie drinken, een sigaretje roken en een beetje roddelen over de hwtk en de kapitein. Zo blijft het leven aan boord interessant en afwisselend, want ze komt ook de volgende avonden weer gezellig op de koffie.

In Hongkong zit een vertegenwoordiger van Radio Holland, de heer Koekebakker. Die moet altijd even opgebeld worden na aankomst. Hij blijkt in het ziekenhuis te liggen, daar ga ik hem opzoeken. Hij klaagt niet over zijn situatie, maar wel over een R/O die zich kort geleden in benevelde toestand op zijn kantoor was komen melden. Dat was geen manier van doen.
Na het ziekenbezoek doe ik nog wat boodschapjes, ga nog een kopje groene thee drinken in een Chinees theehuis en dan weer terug naar Blake Pier, waar de bootjes aanleggen. Het motregent een beetje. Het bootje vaart langs een KPM-er die ook op de boeien ligt. Daar aan boord staat een oude bekende over de verschansing een beetje verregend ins Blaue hinein te staren. Hij is zo in gedachten verzonken dat hij me niet hoort of ziet.

Aan boord komt de Japanse in de loop van de avond weer even langs, hoewel het radiostation eigenlijk gesloten is.
Ze was vandaag met de kapitein en de hwtk de stad in geweest, maar had het niet zo naar haar zin
gehad, of ik morgen ? enzovoort enzovoort.
De volgende dag maken we dus met zijn beidjes een toeristisch rondje in Hongkong en eten in het Sea Palace, waar in een hoek van het restaurant een aquarium staat vol grote vissen. Daar mag je de vis komen aanwijzen die je straks in gebakken toestand op je bordje wenst. Die vis was uiteindelijk niet veel bijzonders. De plastic chopsticks vond ik wel bijzonder,die heb ik meegenomen als souvenir.
Dat was weer eens Hongkong, en nu maar naar Japan, het eindpunt en het keerpunt van deze lijn.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Hongkong - straatbeeld 1965.jpg
Hongkong - straatbeeld 1965.jpg (198.94 KiB) 5690 keer bekeken
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door KJHvanBeek »

Word spannend Koos.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Koos,

Je hebt toch wel een foto van haar genomen?

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Plaats reactie