Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Prima Jos !
Heb er zelf ook al aan zitten denken, maar gezien de lezertjes zich eveneens in Spaanssprekende oorden bevinden, gad ik het zo gelaten.....
Maar het was wel errug groot....zelfs met knippen&plakken had ut lèptoppie moeite... :-D
Oost, west...ook best

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Cuban exiles, stelletje laffe klootzakken....... Waarom zijn ze eigenlijk niet aan boord geklommen om het karwei af te maken en het schip te laten zinken? Ja, dat vergt wel enige scheepskennis.
Bassa

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Bassa »

Hi jdbvos,
Heb net het artikel gelezen over de reddingsactie van de opvarenden van de P.G.Thulin.
Samen met kapitein Groendijk waren o.a aan boord 1e stuurman A.van Beek en 2e stuurman J. van der Spek.
Wij waren met de Johannes Frans ergens in Chili.
Heb later met Groendijk en van Beek gevaren en beiden vertelden me dat de situatie met die zogenaamde "vrijheidshelden" ernstiger was, dan hier wordt beschreven.
Dat het niet een grotere ramp werd, was volgens hen mede te danken aan de Chileense kabelgast/timmerman.
Die stond bij de reling te praten met de piraten en op een gegeven moment werd er van beide kanten gelachen.
De atmosfeer werd toen aanmerkelijk vriendelijker en piraten vertrokken zonder hun dreigementen waar te maken.

VG Bassa
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

oh, wow !
Zijn die nog in leven ? En zouden ze dan hun verhaal willen doen ? 't Liefst hier, natuurlijk ! :-D
Oost, west...ook best
Bassa

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Bassa »

Daar kan ik je jammer genoeg geen antwoord op geven.

VG Bassa
Bassa

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Bassa »

Hi JBDV,
Wanneer is die engelse vertaling geschreven?
De P.G.Thulin wordt hier als OBO genoemd.
In 1964 waren er nog geen OBO's
De 1e OBO werd in November 1965 te water gelaten en heette Naess Norseman.
VG Bassa
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Geen idee, Bassa.....
Ik vond de link -geloof ik- op SeaTheShips.....
Dus de schrijver/melder weet ik niet (meer)
Maar ik zag/las dat voor het eerst.
Oost, west...ook best
Bassa

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Bassa »

Hi JDBV,

Wat ik bedoel is, dat de afkorting OBO in 1964 niet bekend was.
De P.G.Thulin was een erts-tanker (ore/oil carrier) zoals boven bij de foto staat geschreven.
Evenals de zuster schepen Johannes Frans en Jacob Verolme.
En, voor mensen er niet zo mee bekend zijn: Er is een hemelsbreed verschil tussen een erts-tanker en een OBO.

VG Bassa
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Neee.....OBO (Ore Bulk Oil) is/was nooit een probleem.... :-D :-D
Maar dat verhaal van die aanval was nieuw voor mij: nooit over die aanvallen bij Cuba gehoord, zelfs
En waarom ik dat niet weet, verbaasd mij....ik ben normaliter 'scherp' op- of aanwezigheid van NLse koopvaardijschepen bij- aanvallen op schepen .....
Gemist, blijkbaar..... :roll:
Maar de schaarsheid aan info doet mij haast denken aan een cover-up....het ging blijkbaar om anti-Cuba eenheden, vermoedelijk gebaseerd in de USA....
Een van de weinige sites erover vond ik hier, en zelfs die vertelt een andere versie van het verhaal.....
Oost, west...ook best
Bassa

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Bassa »

Dank je wel voor die site.
Van Beek zegt daar dat zijn herinneringen 40 jaar teruggaan en dat hij wat vergeten kan zijn.
Het ziet er wel naar uit.
Ik voer voor het eerst met hem midden 1965 en wat hij me toen vertelde wijkt wel wat af van wat er in dit verslag staat.

VG Bassa


Plaats reactie