Wm.H. Muller & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bassa

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Bassa »

Heb i.v.m Wh.M Muller en co Rotterdam hier gelezen over de Batavier lijn, Vrijburg, Domburg etc.
Er waren ook nog de Iberia en de Hispania en de Wickenburg.
Heb in '57 op de Iberia 1 reis gemaakt, Rotterdam-Bilbao-Rotterdam.
Daarna 2 reizen op de Wickenburg. Rotterdam- Londen-Casablanca-Rotterdam.
Er werd toen verteld dat de Wickenburg was overgenomen van een Duitse rederij.
Of het waar is weet ik niet, maar er hing in de kombuis een pollepel met de adelaar en het hakenkruis in de steel gestempeld.
Weet iemand wat er met die schepen is gebeurd?

VG Bassa

Jos Komen (R.I.P)

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit is allemaal terug te vinden op Marhisdata, Bassa.

HIER staan de gegevens en de geschiedenis van de Wickenburg.
Patru (R.I.P)

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry,
Dat is een mooi verhaal over de Louis Lantz.
Aan het onderhoud van de Joseph Frering werd echter nog wel wát uitgegeven. Toen ik in januari 1962 op het schip kwam lag ze bij de NDSM voor wat werkzaamheden en stond er net een paar jaar een nieuwe motor in. Ook herinner ik me dat we het hele dek nog roestvrij hebben gemaakt met bikhamers, wat een werk.
De log was ook niet af te lezen in de kaartenkamer. Die sleepte achter het schip aan met zo'n vinnetje en de teller moest elke wacht opgenomen en doorgegeven worden.
Of de stuurmachine ook op stoom werkte weet ik niet meer. In begin augustus 1962, op een thuisreis van Monrovia, begaf de stuurmachine het. Ik ben vergeten wat er kapot ging, maar we werden stuurloos. Als noodoplossing werden toen 2 kabels vastgemaakt aan de roerinstallatie en moesten we als roergangers op het achterschip met 2 stoomwinches en een noodkompas koers houden naar Las Palmas. Daar is de boel gerepareerd.
Veel foto's heb ik niet overgehouden aan die reizen. Alleen de 2 onderstaande.
Joseph Frering medio 1962-1.jpg
Joseph Frering medio 1962-1.jpg (45.85 KiB) 9752 keer bekeken
Joseph Frering medio 1962-2.jpg
Joseph Frering medio 1962-2.jpg (141.83 KiB) 9752 keer bekeken
Op de laatste foto waren we bezig met dat bikken en hadden even pauze; zie de stofbrillen. Die handlanger met dat kruis kwam waarschijnlijk langs om ons te redden. :?
Groeten, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de teller moest elke wacht opgenomen en doorgegeven worden.
Dit heette: "De log halen".
Soms werd dit door iemand die dit voor het eerst moest doen letterlijk opgevat. :wink:

Maar leuk, die herinneringen aan de Joseph Frering en mooie foto's, Paul.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de teller moest elke wacht opgenomen en doorgegeven worden.
Ik weet niet beter dan dat dit op de Reuzen van Heusden ook zo ging. Op mijn eerste reis op de " Forest Hill" stond ik toevallig op de poop toen 1e stuurman Dirk Hofland ( R.I.P.) het log binnen haalde " omdat er iets niet klopte". Eenmaal aan dek bleek dat een van de vinnen behoorlijk ingedeukt was en DUS was het apparaat waardeloos geworden " als log". Ik kon nog net op tijd ingrijpen om te voorkomen dat Dirk dit mooie stukkie Bronswerk ter plekke over de muur flikkerde en liet het verdwijnen naar mijn hutje. Sinds die tijd hangt het " aan de muur" en fungeert sinds 2014 o.a. min of meer als een memorial aan Dirk, die overigens in zijn jongere jaren ook op de JF en de LL heeft gevaren, o.a. samen met Joop Vermeulen, de schrijver van het LL verhaal hierboven.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sinds die tijd hangt het "aan de muur"
Hier is "de log halen" wel heel erg letterlijk opgevat. :lol:
Bassa

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Bassa »

Dank je wel Komen voor je bericht.
Heb de Iberia gevonden.
VG Bassa
Patru (R.I.P)

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Patru (R.I.P) »

Het ss Professor Buys aan het lossen van kolen in Harlingen.
Eind twintiger jaren.
Professor Buys.jpg
Professor Buys.jpg (177.46 KiB) 8961 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door Patru (R.I.P) »

De aan de ketting liggende Zeeburgh in de Entrepothaven te Amsterdam vanuit een andere hoek gekiekt in maart 1988.
De Müllerschoorsteen heeft hierop een wat andere "look" dan normaal. Moderner misschien? :)
Zeeburgh maart 1988 Entrepothaven.jpg
Zeeburgh maart 1988 Entrepothaven.jpg (90.89 KiB) 8808 keer bekeken
Groeten, Paul G.
heiko schmidt
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2015 13:31

Re: Wm.H. Muller & Co

Bericht door heiko schmidt »

Harry G. Hogeboom,Een berichtje van Heiko (Peter) schmidt
Ik heb net als jij op de louis Lantz gevaren en wel in 1959 en van af 1958 tot eind 1961 bij K.H.L gevaren.
Ik kan mij dat nog goed herinneren het uit vallen van de Torren en dan kwamen ze uit de machine kamer bij mij in het kombuis
om een of andere pakking heet te maken en dan met een snel trein vaart terug naar de machine terug , er was in die tijd een bekende olie man ene Kees was een legendarisch persoon m, mijn vraag zijn er nog foto,s van inside het schip zoals hutten kombuis of machine kamer, zelf heb ik niet veel en ik weet niet hoe ik de foto's die ik heb aan dit bericht vast te maken.
vgr Peter Schmidt
h.schmidt34@upcmail.nl


Plaats reactie