Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Vliegmachines

Bericht door Bob R.I.P. »

In 1961 ben ik afgelost in Bristol van de Rotte van maatschappij Houtvaart en keerde terug met een DC3 van SHM. De cockpit was nog in de oorspronkelijke uitvoering met een koepeltje om eventueel sterren te schieten. Op de vleugels zaten geklonken plaatjes, netjes op vaste afstanden van elkaar. Het waren de afdekkingen van kogelgaten. Omdat er veel bagage mee ging moesten we bij het opstijgen zover mogelijk naar voren komen, anders kon het opstijgen wel eens moeilijk worden, volgens de piloot. Het was mijn eerste vliegreis. Voor de rederij was het een van de eerste aflossingen met een chartertoestel. Als telegrafist was ik nieuwsgierig naar de richtingzoeker aan boord van het toestel. Aan boord van schepen peilden we op minimum, maar hier peilde men op maximum. Het apparaat stond afgestemd op Hilversum, wat een rechte lijn opleverde van Bristol naar Zestienhoven. Boven de zeeuwse eilanden sprong het toestel flink op en neer door de opstijgende lucht boven de eilanden en de koelere lucht boven het water. Het was dus mooi weer.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Goedemiddag Bob.

Dat warens nog eens tijden. Dakota was misschien wel een soort "liberty" ( schepen) onder de vliegtuigen. Geen Flight Management Systeem, zelfs geen G.P.S. Ben 10 jaar geleden met mijn zoons op vakantie naar Villavicencio in Colombia geweest. We vlogen daar naartoe vanaf Bogota in zo'n DC-3. Die bagage was toen ook een probleem, achterin de romp wordt de bagage opgeslagen achter een soort net, de rest ook van voren vanwege het zwaarte punt. De reden van die reis was, dat Villavicencio een soort eldorado voor propellorvliegtuigen was. Ongegelooflijk wat daar rond vloog. Reparaties, of wat daar voor doorging allemaal in de openlucht. Die navigatie waarover je vertelt, was natuurlijk heel anders. Veel zichtwerk, ik weet ook dat er op diverse lichtschepen, radiobakens stonden. Als ik goed geinformeerd ben, zonden die een soort codes uit. Hoe ze die opvingen weet ik niet.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

KNSM gaat vliegen.
KNSM gaat vliegen002.JPG
KNSM gaat vliegen002.JPG (88.13 KiB) 3831 keer bekeken
KNSM gaat vliegen001.JPG
KNSM gaat vliegen001.JPG (64.02 KiB) 3831 keer bekeken
Grtn @Allen
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Vliegmachines

Bericht door Bob R.I.P. »

De bakens voor vliegtuigen zonden net als de bakens voor de scheepvaart een letterkombinatie uit. In Spijkerboor, een dorp in de buurt van Purmerend, stond (staat) een zender die de letters SP uitzond. Enkhuizen had EH. In morse uiteraard. Meestal volgde er een lange streep om makkelijker te kunnen peilen. Schepen gebruikten deze bakens weinig omdat ze vaak ver het binnenland in stonden. De afwijkingen waren dan te groot. Wel weet ik dat we een luchtvaartbaken op Masira eiland, voor de zuidkust van Oman, gebruikten. Waarom weet ik niet want je moest wel uit de kust blijven. Een tanker van Niarcos deed dat niet en daverde zo het eiland op. Ik denk dat er op afgelegen eiland als St. Helena ook wel luchtvaartbakens gestaan hebben. Die waren natuurlijk prima te gebruiken door de zeevaart. Kon je het radiorichtingboek (RH ...)weer eens invullen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Ik ben nog steeds bezig om de verhuisspullen allemaal weer uit dozen te halen, en het eea weer 'een plekkie' te geven, en dan kom je ook nog spullen tegen die je eigenlijk vergeten was.....
Op de lagere school maakten we met een paar klassen (zo groot waren die niet destijds in Hindeloopen) tegelijk een schoolreisje naar Schiphol.
Daar kocht ik (blijkbaar) deze kaart om die naar mijn opa (de "zn" van de werf J.Vos&zn) en oma (van de touwslagerij in Winneweer) die toen in Zuidlaren woorden....een huis wat er overigens nog steeds staat....
Bijlagen
resized_IMG_0001.jpg
resized_IMG_0001.jpg (531.84 KiB) 3760 keer bekeken
resized_IMG_0002.jpg
resized_IMG_0002.jpg (128.55 KiB) 3760 keer bekeken
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Bob,

Bedankt voor de uitleg. Ik snap nu wel hoe dat ongeveer ging. Volgens mij bestaat, dat baken van Spijkerboor nog steeds. Maar misschien heeft het nu een andere functie.

Grt.

mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

JBVos.

ja die schoolreisjes herinner ik me ook nog goed. In mijn geval, was dat nog het oude Schiphol. Meestal was het een combinatie met een rondvaart, of een bezoek aan een speeltuin in de buurt van Naarden (de naam ben ik kwijt), was volgens mij in de buurt van het Muiderslot.
Ja, die Super Constellation was een prachtig toestel om te zien. Ik vind dit het mooiste toestel (uiterlijk), dat ooit gebouwd is. Vooral de kleurstelling zoals op uw foto vind ik zeer fraai. Later kregen ze de standaard KLM beschildering, die ik minder mooi vond. Op het internet staan fraaie filmpjes over het starten van de motoren. Met de komts van de eerste jets, was het helaas snel gebeurd. Ik kan me nog herinneren, dat er een flink aantal op Schiphol stonden, die ze aan de straatstenen niet kwijt konden. De meeste konden ze aan de straatstenen niet kwijt. Helaas zijn er ook veel van deze toestellen verongelukt. De motoren waren niet zo betrouwbaar, als de huidige jets.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zie hier een fraaie Lockheed, ze zijn net even aan het roetblazen :mrgreen: :roll:

http://easyspotting.blogspot.ca/2015/07 ... er_12.html
Constellation_super1.jpg
Constellation_super1.jpg (232.84 KiB) 3716 keer bekeken
Ik vond dit wel een indrukwekkend plaatje, zo hou je de vlampijpen wel schoon :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Vliegmachines

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Mario,

Dat was de speeltuin Oud- Valkeveen die bestaat nog steeds.
Ik denk dat velen van ons daar wel eens geweest zijn met schoolreisje.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Met betrekking tot luchtvaartbakens Bob schreef:Schepen gebruikten deze bakens weinig omdat ze vaak ver het binnenland in stonden. De afwijkingen waren dan te groot.
Ik gebruikte Spijkerboor altijd om met slecht of heel matig zicht - zonder radar - IJmuiden aan te lopen. De praktijk had me geleerd dat dit het radiobaken was dat de beste resultaten gaf, beter dan het radiobaken van IJmuiden zelf. Volgens mijn aantekeningen seinde Spijkerboor SPY. Het was een ideaal baken omdat hij een doorlopend en krachtig signaal gaf en je dus niet, zoals bij de gegroepeerde bakens, steeds moest wachten tot hij weer uitzond. Hij gaf een haarscherp minimum en de (eventuele) fout omdat hij wat verder naar binnen stond, was te verwaarlozen omdat je hem nooit onder een flauwe hoek met de kustlijn peilde, maar het baken uit de noord of zuid komen vooral gebruikte om na te gaan hoe ver je gevorderd was en het komend vanaf de Engelse kust vooral recht vooruit peilde.
      • Afbeelding


Plaats reactie