Meteorenregen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Meteorenregen

Bericht door C.Donner »

vanavond om ongeveer 11.20 een kleine meteooregen boven de noordzee en waddenzee, bij goed zicht dan. bron Eng. Canal Service inf.
groets cornelis.

C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: meteooregen

Bericht door C.Donner »

wie heeft buiten gekeken ? eerlijk zeggen....... :)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: meteooregen

Bericht door jdbvos »

Ik !
Ik liep met de honden een rondje, en heb geprobeerd iets te zien.
Hier (Groningen) was het te heiig; alleen Jupiter was te zien, verder naxkommanada.... :roll:
Oost, west...ook best
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: meteooregen

Bericht door C.Donner »

beste jdbvos : dat klopt, jupiter en heel vaag pluto..... dat gebeurd altijd na eind maart....
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: meteooregen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wie heeft buiten gekeken ? eerlijk zeggen
Ik heb buiten gekeken, maar het is hier rotweer en ik heb niks gezien in de richting van de Noordzee en de Waddenzee :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: meteooregen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Cornelis schreef:jupiter en heel vaag pluto.
Pluto? Zonder supertelescoop? :wink:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: meteooregen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Jupiter is op 2 en 3 april goed zichtbaar. Met een eenvoudige verrekijker met statief zijn nu zelfs zijn manen goed te zien. Dus komaan, pak beet, uit die luie stoel, achter die TV vandaan, allemaal naar buiten, geen smoesjes en nu niet langer getreuzeld....... :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: meteooregen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ook zonder statief zie je in elke tijd van het jaar bij donkere nacht en heldere hemel met een gewone 7x50 kijker toch altijd wel twee manen van Jupiter.
Wie wat meer wil zien en toch niet te veel geld wil besteden, zou de Bresser telescoop aan kunnen schaffen die Lidl met de regelmaat van een klok te koop heeft. Kost dan iets van 70 of 75 euro tegen rond de 90 euro gewoon in een andere winkel en is het geld echt waard. Hij is ook telkens weer snel uitverkocht.
    • Afbeelding
Maar ook die ziet Pluto niet, hoor. :wink:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: meteooregen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Vorig jaar scheerde de New Horizons dicht langs Pluto en maakte tijdens de passage wonderschone foto's van deze ijzige planeet. Het was een bijzondere ontdekking dat een deel van het oppervlak "bladed" was. Die term vind ik moeilijk te vertalen want het is niet geblad(d)erd (blistered) of gerimpeld (wrinkled). Of is het bladerig/geschilferd zoals bladerdeeg, ook wel feuilletédeeg genoemd. Ik reken op je Theo..... :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: meteooregen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"bladed"
Dat noemen we in het Nederlands "geschoept", een woord dat je tevergeefs in Van Dale zult zoeken. Die kent alleen "schoepen" als werkwoord in de Brabantse betekenis van het woord: jatten, pikken, stelen. Van Dale zegt dat het bargoens is, maar in Brabant - althans in Eindhoven - was het een heel normaal woord.

"Schoepen", een geschoept oppervlak, kom je tegen in de kristalindustrie, maar ook bij auto- en vooral motorbanden - "geschoepte terreinbanden" - en bij meubels: "tafel met geschoept blad".


Plaats reactie