Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Vliegmachines

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Mario,

Kijk voor info: http://www.oudvalkeveen.nl/het-park/geschiedenis/

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door ferryvaneeuwen »

Op het kaartje staan de positie en de frequentie 113.3 MHz van de VOR/DME van SPY. Het vroegere radiobaken SPY op 381 kHz stond een stukje westelijker.
Spijkerboor positie Radiobaken en VOR/DME
Spijkerboor positie Radiobaken en VOR/DME
image.jpeg (94.26 KiB) 5076 keer bekeken
De VOR geeft de peiling van en de DME de afstand tot het vliegtuig.
Spijkerboor VOR/DME
Spijkerboor VOR/DME
image.png (372.57 KiB) 5076 keer bekeken
Ik vermoed dat die boer aan het verpachten of verhuren van die grond jaarlijks een aardig centje overhoudt. En dat ding gaat daar nooit weg. Hoewel, zeg nooit nooit! Er wordt ooit nog wel een beter systeem bedacht dat de VOR/DME overbodig maakt.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Henk,

Bedankt voor de link naar Oud-Valkeveen. Net naar die filmpjes onder het item "Geschiedenis" gekeken. Om te beginnen die Crossley en Veheul bussen prachtig. Als ik dit zie ga ik me toch weer wat dingetjes herinneren o.a. die bootjes.

Bedankt, ik ga hier zeker naar toe.

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Theo,

Bedankt voor de uitleg en de bijlage over de klokken.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ergens in een van mijn boekjes moet ik die zelfbepaalde positie van dat baken nog wel hebben staan.
Eerst mis met dat Damascus- Baghdad....en nu weer dat vage gedoe over de positie van dat baken in Riga :lol: ..........ik heb wel graag dat " ze" bij de les blijven daar boven schipper....as ut FF kan!! Uiteindelijk staan "wij" daar in goed vertrouwen beneden de waterlijn dat Bronsje aan de praat te houden...........en als mijn navigatie goed is dan is Riga niet al te ver weg van die donders harde Finse kei-en :lol: .......Ge wiet mar nooit zegt Martje in Braziel. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Ferry,

Bedankt voor de uitleg. Ik snap het al (denk ik). Dat oude baken van Spijkerboor was een zogenaamd "ongericht baken" (NDB). In de cockpit hadden ze een instrument (ADF=Autmatic Direction Finder), waarvan de peil in de richting van het baken wees.
Ik denk, dat deze bakens geleidelijk aan zullen verdwijnen. Er zijn er al niet veel meer, alleen Lelystad nog als ik het goed heb. Het zelfde, zal zoals je opmerkt met de VOR bakens ook gaan gebeuren. Ik denk alleen, dat ik dat niet meer mee ga maken.

Grt.

Mario
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Vliegmachines

Bericht door Bob R.I.P. »

ferryvaneeuwen schreef:Ik vermoed dat die boer aan het verpachten of verhuren van die grond jaarlijks een aardig centje overhoudt. En dat ding gaat daar nooit weg. Hoewel, zeg nooit nooit! Er wordt ooit nog wel een beter systeem bedacht dat de VOR/DME overbodig maakt.
Hij zal er inderdaad een aardig centje aan overhouden. Ik heb de boeren op wier land een Decca zendmast stond, nooit horen klagen, terwijl het toch een sta in de weg was.
Er was een boer waar het land om de mast altijd gras was, tot het jaar waarop groot onderhoud gepleegd moest worden. Toen stonden er opeens bieten in de grond, die voor een deel vernield werden door de onderhoudsploeg. Kassa.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Nooit geweten dat Spijkerboor alleen maar zo nu-en-dan uitzond....
Elke keer als ik hem/haar nodig had, was na enig zoeken op het Nordmende'tje, toch altijd héél duidelijk SPI of SPY (ben het een beetje vergeten...) te horen. Met het zoeken ging je dan -uiteraard- eerst op zoek naar die "drie punten" van de S
Maar o-jakkes: dat kusteffekt nabij Den Helder....ik vergeet het nooooit meer !
Wat ik ook vergeten ben is die 2e zender die ik toen peilde.....kan dat Drammen (N) geweest zijn ?? Zoiets staat me een beetje bij.....
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nooit geweten dat Spijkerboor alleen maar zo nu-en-dan uitzond....
Spijkerboor zond ook continu uit, zoals alle luchtvaarbakens dat doen. Vandaar dat ik aan Mario uitlegde dat je op die gegroepeerde scheepvaartbakens moest wachten, terwijl ...
De luchtvaartbakens daarentegen zonden doorlopend uit omdat die door de vliegtuigen niet met de hand werden gepeild, maar automatisch en ook optisch.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Ik heb inmiddels via deze topic heel wat bijgeleerd. Ben even gestopt, omdat ik nu naar de Ronde van Vlaanderen zit te kijken. Maar ga straks weer verder. Ik vond vanmorgen dit nog, misschien wel aardig voor de liefhebbers: www.aerobeacons.nl

Ik ben maar een leek op dit gebied. Maar zou het kunnen zijn dat er enige spraakverwarring ontsaan is over Spijkerboor. Ik weet niet hoe lang het geleden is, dat Theo en JdeVos dat baken hebben gepeild. Als ik goed begrepen heb stond daar vroeger een NDB baken, dat nu gesloopt is. Er staat nu nog een VOR/DME baken. Nogmaals niet deskundig maar wel geinteresseerd, zou dit verschil maken bij peiling vanaf een vaartuig.
Hopelijk geen stomme vraag.

Grt.

Mario


Plaats reactie