Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door ferryvaneeuwen »

De zendantenne van SPY stond net voor de overblijfselen van het fort Spijkerboor. Het fort met daaromheen de gracht is op de eerder geplaatst foto goed te zien.
Spijkerboor Zendantenne
Spijkerboor Zendantenne
image.jpeg (24.6 KiB) 5616 keer bekeken
Op de voorgrond een deel van het fort Spijkerboor. Waarom die ontsierende antennes nu per se bovenop dat fort geplaatst moest worden is mij niet geheel duidelijk. Misschien uit zuinigheid, het stond zo te zien op grond van de overheid en dat was waarschijnlijk gratis.
image.png
image.png (181.79 KiB) 5616 keer bekeken
Als onderdeel van de Stelling van Amsterdam is Fort bij Spijkerboor een wereldwijd erkend cultuurmonument (sinds 1996 op de UNESCO werelderfgoedlijst). Die erkenning berust vooral op de inventieve manier waarop Nederlanders het principe van “inundatie” hebben benut voor de landsverdediging. In 1 – 2 dagen kon een aaneengesloten gebied rondom Amsterdam gedeeltelijk of geheel onder water gezet worden om een vijandelijke opmars te stuiten. Binnen de Stelling (“harnas van de hoofdstad”) zouden 1 miljoen mensen 1 jaar zonder hulp van buitenaf kunnen overleven.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mario schreef:Ik weet niet hoe lang het geleden is, dat Theo en JdeVos dat baken hebben gepeild.
Opa spreekt nu van 1983 - wel eerder, niet later. :-D

Bovendien denk ik dat het peilen van Spijkerboor om IJmuiden aan te lopen, misschien wel vijftig jaar geleden zal zijn, want eenmaal met radar uitgerust, had je dat natuurlijk niet meer nodig. Daarvóór moest je op allerlei kop-en-kontboten roeien met de riemen die je had en was je radiorichtingzoeker een uiterst belangrijk hulpmiddel.
Ik zou echt niet meer weten wanneer ik voor het laatst met een schip IJmuiden binnenkwam. Mogelijk was dat in 1982 of daaromtrent met onderstaand jacht, toen we IJmuiden als noodhaven aanliepen omdat de in Hamburg door speciale vaklieden gesjorde deklading - rollen draad en stalen platen, gesjord door vaklieden die daarvoor hadden doorgeleerd en er ook vorstelijk voor werden betaald - direct nadat we de Elbe uit waren aan de haal ging. Wij deden dat als eenvoudige, normaal betaalde zeelieden bij de bunker in de Haringhaven nog even dunnetjes over. Als konijnen kropen wij - Piet Donker de stuurman, Paul Voigtschmidt de kok en ik, de gezagvoerder - door die grote rollen draad. De hoofdwerktuigkundige deed niet mee, want die had andere besognes, wat een mooi verhaal is dat hier nu veel te ver zou voeren en ook helemaal niets met vliegmachines te maken heeft. Ik versleet die dag een prima spijkerboor, eh, ik bedoel spijkerbroek aan de knieën finaal door. Tja, je denkt er, als je van huis gaat voor een leuke deliveryreis niet direct aan om behalve je sextant en twee verschoningen ook nog een stel kniebeschermers mee te nemen. Ach, zo maakte je ook als kapitein nog eens iets mee. Alleen maar gewichtig doen gaat ook vervelen, nietwaar? We hadden veel plezier, dat weet ik nog wel en ook veel bekijks van mensen aan de wal. Maar toen we eenmaal klaar waren, hadden we er tot St. Croix, US Virgin Islands en San Juan, Puerto Rico ook geen omkijken meer naar. :-D
      • San Francisco.jpg
        San Francisco.jpg (70.4 KiB) 5601 keer bekeken
      • Wat een draak van een schip was me dat, zeg. Een van-alles-tegelijk-en-dus-van-alles-niksboot. :roll:
Patru (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru (R.I.P) »

ferryvaneeuwen schreef:Als onderdeel van de Stelling van Amsterdam is Fort bij Spijkerboor een wereldwijd erkend cultuurmonument (sinds 1996 op de UNESCO werelderfgoedlijst).
Nu het bij de Vliegmachines ook over de Stelling van Amsterdam gaat is het wel aardig om te attenderen op wat ooit was het Marinevliegkamp Schellingwoude dat met het eilandje Pampus deel uitmaakte van de Stelling. Vanaf 1916 deed het dienst als watervliegtuigstation, maar in de 20/30'er jaren zijn er ook wel burgervliegtuigen geland.
Bijgaand een opstijgende Dornier Do X met op de achtergrond fort Pampus.
Schellingwoude Dornier 1930-1.jpg
Schellingwoude Dornier 1930-1.jpg (43.38 KiB) 5583 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Theo bedankt voor het amtwoord. Het is allemaal ook al lang geleden. Mooi verhaal, om te zien is het ook een bijzonder schip, Is dat nu een laadklep aan de voorkant. Lijkt me ook fijn tijdens zo'n oversteek. Al met al toch weer heel wat geleerd en nog voldoende stof om me in te verdiepen.

Grt.

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Ferry bedankt vooe de uitleg en de mooie plaatjes van Spijkerboor. Heb net wat gedownload over NDB en VOR-(DME). bakens. Ga dat zo uitprinten en op het gemak bestuderen.

Grt.

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Paul ook bedankt. Mooie foto, dit wist ik niet. Krijgt die ouwe leraar op de MTS toch nog gelijk met zijn uitspraak; "Ik ben al meer vergeten, dan jullie ooit zullen weten" .
Overigens die Dornier is ook een mooi toestel. Voor de liefhebbers van "vliegboten", ik heb vorige jaar een rondvlucht met een Catalina gemaakt vanaf Lelystad naar het IJselmeer.

Grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat was een laadklep. Ik citeer uit een anders stukkie dat t.z.t. moet verschijnen ...
Het was het vreemdste schip waar ik ooit op had gevaren, een nieuwbouw die we uit Noorwegen hadden gehaald en die bestemd was voor de Dominicaanse Republiek. Het was, wat je zou kunnen noemen, een rorolandingsbootcontainertanker, oftewel van alles een beetje, maar vooral van alles niks. Een platte bak van zeventig meter lang en zeventien meter breed, Caterpillargeel geschilderd en van voren wat afgeschuind, het vlak eveneens schuin omhoog lopend om soepel op het strand te kunnen schuiven, met een landingsklep die net breed genoeg was voor een truck met trailer. Een groot, vrij dek voor rollend materieel en voorzien van bevestigingspunten voor containers, en onder dat dek, aan weerszijden van een gang die van de machinekamer naar de boegschroefruimte liep, tanks voor vloeibare lading, wat diesel voor de generatoren van een of ander eiland kon zijn, maar ook eetbare oliën en melasse. Het schip was gebouwd bij een werf die gespecialiseerd was in het fabriceren van accommodaties voor offshore-installaties en dus hadden ze voor dit speciale project een van hun standaard containers voor opslag van mensen enigszins aangepast en achterop die platte bak geplaatst, met erbovenop een klein stuurhuis. De schroef en het roer waren ingebouwd in het vlak zodat die, als bij de landing ook het achterschip de grond zou raken, niet beschadigd werden. Of het zo voorzien was of dat het pas tijdens de proefvaart duidelijk was geworden, weet ik niet, maar het gevolg van deze constructie was dat het schip bij volle kracht meer herrie maakte dan snelheid terwijl dat hele vierkante bouwsel waarin wij gehuisvest waren en moesten navigeren, zo verschrikkelijk trilde dat het vooral op de brug nauwelijks uit te houden was. Trillingen die vanuit het dek door je benen naar boven klommen en je hele lijf op den duur deden jeuken om uiteindelijk zelfs je hersens aan te tasten. Ik overdrijf hier enigszins, maar het was bijzonder onaangenaam en toch wel zo erg dat ik, toen ik eenmaal weer thuis was, nog twee weken lang de kriebels in mijn benen had en dat gedreun in mijn oren.
Die imposante boeggolf stelt niks voor, hoor. Het kreng was niet vooruit te branden. De avond voordat die foto werd gemaakt, kregen we net voor Dover, bij de Falls boei, wind en stroom vol tegen en kwamen op den duur werkelijk niet meer vooruit, maar gingen wel een beetje dwarsuit. Dat had Dover Coast Guard uiteraard in de gaten, maar wat we waren konden ze op de radar niet zien en dus werden we in hun bericht opgenomen als: "vessel not complying with traffic regulations, steering a norheasterly course with a speed of half a knot."
Dus toen riep ik: "Dat ben ik, mevrouw! Ik ga dwarsuit, maar dat wordt straks als de stroom wat afneemt wel weer beter!"
Toen werden we een poosje " a vessel hampered by the weather and not able to comply with regulations. Please give vessel a wide berth."
Zo'n raar schip was dat.
Ach, je maakte nog eens iets mee. Te veel om hier nu te verhalen. :-D
Maar wat dit nou toch in godsnaam met vliegmachines te maken heeft ... al sla je me dood. :roll:
Mathieu
Berichten: 198
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Vliegmachines

Bericht door Mathieu »

Wie vliegboten en watervliegtuigen mooi vindt kan ook hier terecht: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... liegtuigen
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

opslag van mensen enigszins aangepast
Theo, mooi verhaal. Ik ken die accomodaties uit de Offshore, maar dat kan je niet vergelijken met een varend schip. Dit heeft inderdaad niets meer met de luchtvaart te maken. Dit is geen zig-zag, maar compleet verdwalen. Ben benieuwd naar die schroeven en roer. In mijn stage periode, bij Wilton heb ik eens een LST in het dok zien staan. Dat ding was onderweg naar Gent voor de sloop. Maar was lek geraakt. Niet zo maar een beetje, maar zo erg dat hij het Kanaal naar Gent niet op mocht. Vond net via Google nog een plaatje van een LST, ik denk dat u wat anders bedoeld.
Screen Shot 04-03-16 at 11.17 PM.JPG
Screen Shot 04-03-16 at 11.17 PM.JPG (46.81 KiB) 5384 keer bekeken
Grt

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie