KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooi vak hadden we, hè ? En wát een vrijheid !
Nu was jij wtk, Jan. Als stuurman kon je hier optimaal van genieten.
's Nachts alleen op de brug in the middle of the Pacific, spiegelgladde zee onder een prachtige sterrenhemel.
Geen schip te zien, het enige wat de stilte een beetje verstoorde waren de geluiden uit de vetput, maar dat was een achtergrondgeluid waar je aan gewend was. :wink:
Het gevoel van Sitting on top of the world.
Ik heb bij heel wat rederijen gevaren onder diverse vlag op tankers, bulkfietsen, pakjesboten, pakjesboten als containerschip en kusters, ik had toen de vrijheid om daarvoor te kiezen, wilde het gewoon allemaal meemaken.
Toen ik na 20 jaar varen aan de wal ging werken miste ik die vrijheid wel heel erg.
Ik had het er de eerste jaren aan de wal verdomd moeilijk mee, maar het is op den duur toch goed gekomen. :wink:

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: KPM

Bericht door Coco E »

Ik voelde me al vrij als ik in de bus zat naar Rotterdam, en die bus rammelend het dorp uit reed.
Op de foto hieronder (met zwarte shawl) heb ik waarschijnlijk al voorpret over het vertrek met een schip van alweer een andere rederij, naar weer een ander deel van de wereld.
Ik heb bij dertien rederijen gevaren en vond ze allemaal gezellig, al moest je soms in het begin eventjes wennen aan nieuwe gewoonten en gebruiken. De KPM was natuurlijk mijn favoriet, maar die krijgt wel 5 bonuspunten omdat dit het KPM topic is.

Als R/O had je ook wel een mooi leventje. Kapitein Rodenboog van de Eos zei het al bij de kennismaking: ‘je bent de enige passagier met een eigen hobbyhut’. Deze kapitein kon de zon in het water zien schijnen. Een andere kapitein had daar meer moeite mee, en brulde me toe welk bedrag ik zijn rederij per jaar kostte. Hij was dan in kennelijke staat en had een kwade dronk, in nuchtere toestand was er niets aan de hand met hem.

De meeste foto’s die ik heb staan inmiddels wel op het forum.
Fotorolletje, flitslampje, ontwikkelen en afdrukken waren niet goedkoop. Ik ben wel geen Harderwijker maar ik maakte maar zuinigjes aan foto’s, er moest een soort verhaaltje bij horen en die verhaaltjes schreef ik er in het kort bij in plakboeken enz. Later overgezet naar WP en daarna weer naar Word, en tenslotte weer een beetje bewerkt voor het forum.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Afduwen.jpg
Afduwen.jpg (81.7 KiB) 5849 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Them were the days! :lol:
Ik voelde me al vrij als ik in de bus zat naar Rotterdam, en die bus rammelend het dorp uit reed.

Tjaaa...die Hollandse dorruppies!( Die zijn trouwens m.i. vrijwel net als alle andere dorruppies in de wereld!!!
:-D :-D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Later overgezet naar WP
Nou ja, overzetten...
Alles overtypen. :)
WP was destijds ook mijn favoriet, jammer dat we gedwongen werden om op Word over te stappen. :(
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door Compass »

Even een zig-zag à la Mart :-)
Alles overtypen. :)
Heb zelf een paar weken geleden óók een paar honderd pagina's WP correspondentie van 25-20 jaar geleden 'omgezet'. MS Word slikt die oude hap niet meer maar 'Open Office' (gratis te downloaden) neemt het vlekkeloos over tot zelfs de lettertypes en kan het opslaan in een Word formaat dat nog door Word wordt gelezen.Alleen ingebedde illustraties komen niet mee. Daarna openen en saven in Word en voila!

Grt
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

'Open Office' (gratis te downloaden) neemt het vlekkeloos over
En zo is het maar net. Open Office doet in niets onder voor Word en is op veel punten zelfs beter. En dat gratis en voor niks. Het is in feite de beste tekstverwerker die je kunt hebben en daarom is het vreemd dat Word nog altijd zo'n sterke positie inneemt. Overigens bestaat WordPerfect nog steeds hoor, maar waarom zou je in godsnaam 415 euro betalen voor WordPerfect Office X7 of zelfs 664 voor de "Professional Edition" als je het bij Open Office gratis kunt krijgen?

Ik heb voor een bepaalde uitgeverij nog lang Wordperfect 5.1 moeten gebruiken en ik heb het ook nog ergens op een schijfje staan. Als je met weemoed terugdenkt aan dat blauwe scherm met witte letter, kun je het met wat moeite nog steeds draaien. Wedden dat je het rap weer vergeet? Het is niet meer van deze tijd.

Tegenwoordig is het overal Word, daar hoef je niet eens meer naar te vragen. Het wordt wel in ieder vertaalcontract genoemd. Ik weet nog dat de Belgische uitgeverij Lannoo de eerste was die, ook alweer heel lang geleden, op mijn vraag welke tekstverwerker ze wilden hebben, antwoordde: "O, dat geeft niet hoor. We zien wel wat u ons stuurt en dan zetten wij het wel om." :-D
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: KPM

Bericht door Bob R.I.P. »

Enige tijd heb ik een clubblaadje verzorgd. Alles netjes in Word getypt, plaatje erbij en na controle naar een printwinkel. Daar bleek alles door elkaar te staan. Het advies was ga maar terug en maak er een PDF van. Dus Word ging voor mij af.
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Maar dat alles door elkaar kwam te staan, was dus niet de schuld van Word. Alles wat gedrukt moet worden, moet overgezet worden naar een format waarmee die POD-machines uit de voeten kunnen en dat kunnen ze dus niet met Word. De codering van Word is heel anders dan de codering die deze machines gebruiken. Van elke tekst die gedrukt moet worden, wordt uiteindelijk een PDF-bestand gemaakt; dan kan ook niemand er meer iets aan veranderen. Vandaar dat advies om er een PDF van te maken.
Open Office had van meet af aan de mogelijkheid om een bestand als PDF op te slaan. Word kwam daar pas later mee, maar toch ook alweer een aantal versies/jaren geleden.
      • Afbeelding
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Zaterdag (2 april) was op de Witte Zwaan in Groningen de halfjaarlijkse bijeenkomst (district Noord) van de Vereniging Van Oud-Employé’s Der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij en de Vereniging van oud-personeel der Koninklijke Java-China-Paketvaartlijnen NV.
Omstreeks 11 uur kwamen de deelnemers aan boord en werden welkom geheten met een kop koffie (thee) en spekkoek.
Er waren ongeveer 90 oud KPM-ers, KJCPL-ers, Marconisten, nog varende personen (Wagenborg) en een paar mensen uit de scheepsbouw. Een 'volle bak' dus.
De aanwezigen kwamen niet alleen uit het Noorden van het land.
Sommigen wonen bij wijze van spreken om de hoek (Delfzijl, Dokkum enz.), anderen kwamen van ver (Breda, Eindhoven, Amersfoort enz.). Ook uit Duitsland was iemand naar Groningen gekomen.

Om 12 uur werd de documentaire Een leven op zee van Linda Lyklema vertoond.
Hier kunt u iets lezen over deze documentaire uit 1999:
Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/ ... eden.dhtml
Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/recensies/het- ... a~a530713/
NRC: http://www.nrc.nl/handelsblad/1999/10/0 ... er-7464830

Na afloop van de documentaire was er weer de geweldige Indische rijsttafel van Binsar Sipahutar van Toko Semarang.

Aan boord van de Witte Zwaan was ook weer ruimschoots gelegenheid om met oud collega's herinneringen op te halen aan de vroegere vaarperiode.
De ongeveer 90 aanwezigen hebben daar ook volop gebruik van gemaakt.
Ik was weer op uitnodiging aanwezig met mijn scheepsportretten, die met wasknijpers aan de rolgordijnen van de Witte Zwaan konden worden opgehangen.

Indien u, als oud opvarende ook nog eens op een gezellige manier met vroegere collega's wilt praten en van een heerlijke Indische rijsttafel wilt genieten neem dan contact op met Anne Mulder (vaerderij@gmail.com)
De volgende bijeenkomst in Groningen is op zaterdag 8 oktober 2016.
Aquarellen in de Witte Zwaan_Groningen 20160402_02 Anne Mulder hangt KPM en KJCPL vlag op.jpg
Aquarellen in de Witte Zwaan_Groningen 20160402_02 Anne Mulder hangt KPM en KJCPL vlag op.jpg (737.75 KiB) 4423 keer bekeken
Kumpulan 20160402_03 Genieten van een Indische rijstafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_03 Genieten van een Indische rijstafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg (841.41 KiB) 4423 keer bekeken
Kumpulan 20160402_06 Rijsttafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_06 Rijsttafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg (638.48 KiB) 4423 keer bekeken
Kumpulan 20160402_09 'bemanning' van de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_09 'bemanning' van de Witte Zwaan_Groningen.jpg (788.82 KiB) 4423 keer bekeken
Waibalong 20160402_01 op de Witte Zwaan in Groningen.jpg
Waibalong 20160402_01 op de Witte Zwaan in Groningen.jpg (643.67 KiB) 4423 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Re: KPM

Bericht door Jaap5 »

Het was weer een gezellig gebeuren. Het was echt selamat makan. Anne bedankt voor de uitnodiging en organisatie.


Plaats reactie