Scheepsschilderijen
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Gebouwd in 1967 als Straat Holland
1978 Nedlloyd Holland
1983 Saudi Al Jubail
1984 gesloopt in Taiwan.
Het schip heeft uiteindelijk maar 17 jaar dienst gedaan.
Waarschijnlijk is in 1967 niet voorzien dat de containerisatie zo'n snelle vlucht zou nemen.
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
De Lekhaven.
Alle Nievelt-schepen waarop ik heb gevaren .V.l.n.r.:de Markab,Alcor,Rochab,Cartago,Alnati,Alamak en uitvarend,de Asuncion.Gouache,60x40cm.
grn,Frits Hoogstrate
Alle Nievelt-schepen waarop ik heb gevaren .V.l.n.r.:de Markab,Alcor,Rochab,Cartago,Alnati,Alamak en uitvarend,de Asuncion.Gouache,60x40cm.
grn,Frits Hoogstrate
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
9.872 brt, 5.506 netto en 11.935 dead weight
LxBxH in meters 164,95 x 21,16 x 11,89
2tew 6 cil. dieslemotor van Stork Hengelo van 14.200 r.p.k die het schip een snelheid gaven van 19 kn.
Te water als Koudekerk voor de VNS en in 1970 over gegaan naar Koninklijke Nedlloyd en in 1971 over genomen door KPM Lijnen (KJCPL) waarbij de naam Straat Kobe op het schip kwam te staan.
In 1977 weer over naar Nedlloyd lijnen, waarbij de naam gewijzigd werd in Nedlloyd Kobe.
In 1983 verkocht, waarbij de naam van het schip Saudi Al Qaseem werd.
In 1984 gesloopt in Taiwan.
groeten
Evert Sikkema
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
SS United States
De liner United States is in de periode 1950-1952 gebouwd bij Newport Shipbuilding and Drydock Company in Newsport News te Virginia USA in opdracht van de United States Lines. Het schip is de grootste oceaanliner die ooit in de VS is gebouwd.
De United States maakte haar eerste reis op 4 juli 1952, waarbij het schip het trans-Atlantische snelheidsrecord van de Queen Mary verbrak. Het schip voltooide de reis van de haven van New York City naar Bishop Rock in Cornwall in 3 dagen, 10 uur en 40 minuten met een gemiddelde snelheid van 35,59 knopen. Op de terugreis deed het schip hier 3 dagen, 12 uur en 12 minuten over. Dit leverde het schip de blauwe wimpel op.
Bij de bouw is rekening gehouden dat het schip ook voor troepentransport gebruikt kan worden. De Amerikaanse overheid betaalde daarom een groot deel van de bouwkosten. De kostprijs van het schip bedroegen 78 miljoen $ waarvan de overheid 50 miljoen $ voor haar rekening nam.
De kiellegging vond plaats op 8 februari 1950 en het schip werd op 23 juni 1951 te water gelaten en ze kwam op 3 juli 1952 in de vaart.
Inhoud: 53.329 bruto ton
Lengte over alles: 301,8 m
Breedte: 30,8 m
Hoogte: 53,3 m
Diepgang: 23 m
Aantal dekken: 12
Er was accommodatie voor 1928 passagiers bij een bemanning van 900.
Het schip beschikte over 8 Babcock & Wilcox ketels gekoppeld aan 4 Westinghouse stoomturbines. Met een totaal vermogen van 240.000 pk kon een max. snelheid van 38,32 knopen (70,97 km/uur) worden bereikt. Normale snelheid was 32 knopen. Het schip beschikte over 4 scheepsschroeven.
Geschiedenis:
3 juli 1952: in dienst gesteld
14 november 1969: uit dienst gesteld. Na uit de vaart te zijn genomen is de SS United States meerdere malen overgenomen door verschillende bedrijven.
1978: het schip werd verkocht aan een privé-bedrijf dat interesse had om het schip te restaureren. Dit plan ging niet door en het schip werd door MARAD bij opbod verkocht.
1984: het interieur van het schip werd verkocht op een veiling in Norfolk, Virginia.1992: De SS United States werd naar Oost-Europa gebracht om het asbest dat in het schip was verwerkt te laten verwijderen. Er werd echter geen overeenkomst gesloten over de restauratie van het schip, en daarom werd het naar een droogdok in Zuid-Philadelphia gebracht.
2003 verkoop aan Norwegian Cruise Line (NCL) met de intenties om het geheel te restaureren en er weer een passagiersschip van te maken.
Mei 2006: Tan Sri Lim Kok Thay, voorzitter van Star Cruises (dat ook NCL bezit) maakt bekend dat de SS United States het volgende project van het bedrijf zal zijn.
Mei 2007: NCL maakt bekend dat ze het schip grondig hadden onderzocht om te bepalen of het nog in goede staat verkeerde.
Feb 2011: Dankzij fondsenwerving, waaronder een genereuze gift van Gerry Lenfest, kon de SS United States Conservancy de SS United States uiteindelijk verwerven van de Norwegian Cruise Line, nadat in juli 2010 al een voorlopige overeenkomst was gesloten. Het schip is echter nog niet definitief gered want ook voor de restauratie moeten fondsen worden geworven.
4 februari 2016: Crystal Cruises maakt bekend dat een koop optie voor de SS United States is getekend. Crystal neemt voor 9 maanden de dokkosten voor haar rekening terwijl er een onderzoek worden uitgevoerd hoe het schip weer kan worden ingezet als cruise schip opererende vanuit New York City.
Jan
De liner United States is in de periode 1950-1952 gebouwd bij Newport Shipbuilding and Drydock Company in Newsport News te Virginia USA in opdracht van de United States Lines. Het schip is de grootste oceaanliner die ooit in de VS is gebouwd.
De United States maakte haar eerste reis op 4 juli 1952, waarbij het schip het trans-Atlantische snelheidsrecord van de Queen Mary verbrak. Het schip voltooide de reis van de haven van New York City naar Bishop Rock in Cornwall in 3 dagen, 10 uur en 40 minuten met een gemiddelde snelheid van 35,59 knopen. Op de terugreis deed het schip hier 3 dagen, 12 uur en 12 minuten over. Dit leverde het schip de blauwe wimpel op.
Bij de bouw is rekening gehouden dat het schip ook voor troepentransport gebruikt kan worden. De Amerikaanse overheid betaalde daarom een groot deel van de bouwkosten. De kostprijs van het schip bedroegen 78 miljoen $ waarvan de overheid 50 miljoen $ voor haar rekening nam.
De kiellegging vond plaats op 8 februari 1950 en het schip werd op 23 juni 1951 te water gelaten en ze kwam op 3 juli 1952 in de vaart.
Inhoud: 53.329 bruto ton
Lengte over alles: 301,8 m
Breedte: 30,8 m
Hoogte: 53,3 m
Diepgang: 23 m
Aantal dekken: 12
Er was accommodatie voor 1928 passagiers bij een bemanning van 900.
Het schip beschikte over 8 Babcock & Wilcox ketels gekoppeld aan 4 Westinghouse stoomturbines. Met een totaal vermogen van 240.000 pk kon een max. snelheid van 38,32 knopen (70,97 km/uur) worden bereikt. Normale snelheid was 32 knopen. Het schip beschikte over 4 scheepsschroeven.
Geschiedenis:
3 juli 1952: in dienst gesteld
14 november 1969: uit dienst gesteld. Na uit de vaart te zijn genomen is de SS United States meerdere malen overgenomen door verschillende bedrijven.
1978: het schip werd verkocht aan een privé-bedrijf dat interesse had om het schip te restaureren. Dit plan ging niet door en het schip werd door MARAD bij opbod verkocht.
1984: het interieur van het schip werd verkocht op een veiling in Norfolk, Virginia.1992: De SS United States werd naar Oost-Europa gebracht om het asbest dat in het schip was verwerkt te laten verwijderen. Er werd echter geen overeenkomst gesloten over de restauratie van het schip, en daarom werd het naar een droogdok in Zuid-Philadelphia gebracht.
2003 verkoop aan Norwegian Cruise Line (NCL) met de intenties om het geheel te restaureren en er weer een passagiersschip van te maken.
Mei 2006: Tan Sri Lim Kok Thay, voorzitter van Star Cruises (dat ook NCL bezit) maakt bekend dat de SS United States het volgende project van het bedrijf zal zijn.
Mei 2007: NCL maakt bekend dat ze het schip grondig hadden onderzocht om te bepalen of het nog in goede staat verkeerde.
Feb 2011: Dankzij fondsenwerving, waaronder een genereuze gift van Gerry Lenfest, kon de SS United States Conservancy de SS United States uiteindelijk verwerven van de Norwegian Cruise Line, nadat in juli 2010 al een voorlopige overeenkomst was gesloten. Het schip is echter nog niet definitief gered want ook voor de restauratie moeten fondsen worden geworven.
4 februari 2016: Crystal Cruises maakt bekend dat een koop optie voor de SS United States is getekend. Crystal neemt voor 9 maanden de dokkosten voor haar rekening terwijl er een onderzoek worden uitgevoerd hoe het schip weer kan worden ingezet als cruise schip opererende vanuit New York City.
Jan
- Bijlagen
-
- SS-United-States_150kB.jpg (143.01 KiB) 6725 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
HMS Audacious
Het Engelse slagschip HMS Audacious behoorde tot de King George V-klasse welke uit 4 eenheden bestond. De andere schepen uit deze klasse waren de HMS King George V, HMS Centurion, HMS Ajax. Deze schepen vielen onder het bouwplan van 1910. De HMS Audacious is gebouwd bij de werf Cammell Laird Ltd Birkenhead, Merseyside, UK. De kiellegging vond plaats op 23 maart 1911 en de tewaterlating op 14 september 1912. Het schip werd op 21 oktober 1913 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 23.780 ton
Lengte: 182,3 m
Breedte: 27,1 m
Diepgang: 8,5 m
Voorstuwing: 18 Yarrow stoomketels gekoppeld aan 4 Parsons stoomturbines. Met een vermogen van 31.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 21 knopen worden bereikt.
Actieradius: 6.370 zeemijl bij een vaart van 10 knopen.
Bemanning: 900 koppen
Bewapening:
10 x 13,5 inch (343 mm) Mk V kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
16 xBL 4 inch (102 mm) Mk VII kanonnen
3 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen.
Geschiedenis:
21 oktober 2013 indienststelling bij 1ste divisie van het 2de Battle Squadron
27 oktober 2014 bij Tory Island op een Duitse mijn gelopen en gezonken; het zinken van het schip is gedurende de oorlog niet bekend gemaakt.
Jan
Het Engelse slagschip HMS Audacious behoorde tot de King George V-klasse welke uit 4 eenheden bestond. De andere schepen uit deze klasse waren de HMS King George V, HMS Centurion, HMS Ajax. Deze schepen vielen onder het bouwplan van 1910. De HMS Audacious is gebouwd bij de werf Cammell Laird Ltd Birkenhead, Merseyside, UK. De kiellegging vond plaats op 23 maart 1911 en de tewaterlating op 14 september 1912. Het schip werd op 21 oktober 1913 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 23.780 ton
Lengte: 182,3 m
Breedte: 27,1 m
Diepgang: 8,5 m
Voorstuwing: 18 Yarrow stoomketels gekoppeld aan 4 Parsons stoomturbines. Met een vermogen van 31.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 21 knopen worden bereikt.
Actieradius: 6.370 zeemijl bij een vaart van 10 knopen.
Bemanning: 900 koppen
Bewapening:
10 x 13,5 inch (343 mm) Mk V kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
16 xBL 4 inch (102 mm) Mk VII kanonnen
3 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen.
Geschiedenis:
21 oktober 2013 indienststelling bij 1ste divisie van het 2de Battle Squadron
27 oktober 2014 bij Tory Island op een Duitse mijn gelopen en gezonken; het zinken van het schip is gedurende de oorlog niet bekend gemaakt.
Jan
- Bijlagen
-
- HMS-Audacious_150kB.jpg (147.77 KiB) 7783 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
IJN Takao
De Japanse kruiserTakao was de naamgever van een klasse van 4 zware kruisers welke alle in 1932 in dienst zijn gesteld. De namen van de andere 3 schepen waren: Atago, Maya en Chokai. Alle schepen hebben dienst gedaan tijdens WW2. Deze klasse kruisers was een verbeterde versie van de voorgaande Myoko klasse kruisers met een zwaardere torpedo bewapening en een vergrote brug. Omdat door de grote brug de schepen topzwaar werden zijn de Takao en Atago in de periode 1938-1939 gemodificeerd waarbij o.m. de brug werd verkleind. Het waren de zwaarst bewapende kruisers van de IJN en ze worden beschouwd als de beste kruisers ooit gebouwd voor de IJN.
Waterverplaatsing: 13.400 ton (standaard) 15.641 ton (volgeladen)
Lengte: 192,5 m (203,76 m over alles)
Breedte: 19 m
Diepgang: 6,11m
Voorstuwing: 12 Kanpon stoomketels gekoppeld aan 4 Kanpon stoomturbines. Met een vermogen van 132.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 35,5 knopen worden bereikt.
Actieradius: 7000 zeemijl bij een vaart van 14 knopen.
Bemanning: 900 koppen (970 incl vlootstaf)
Bewapening (oorspronkelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12cm hoge elevatie kanonnen
8 x 61cm torpedobuizen
2 x 40mm AA kanonnen
Bewapening (uiteindelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12,7cm dual purpose kanonnen
66 x 25mm AA kanonnen
4 x 13,2mm AA machinegeweren
4x4 x 61 cm torpedobuizen (Long Lance torpedo)
2 x 40mm AA kanonnen
dieptebommen
Geschiedenis:
De Takoa is gebouwd bij Yokosuka Marine Werf. De kiellegging vond plaats op 28 april 1927 en de tewaterlating was op 12 mei 1930. Het schip is op 31 mei 1932 in dienst gesteld.
1941 ingezet in de Zuid Chinese Zee ter ondersteuning van de invasie van Maleisie
Begin 1942 ingezet ter ondersteuning van de invasie van Ned. Indië
In juni 1942 ingezet ter ondersteuning van de bezetting van de Aleutian eilanden
In oktober 1942 ingezet bij de slag van de Santa Cruz eilanden waarbij het Amerikaanse vliegdekschip USS Hornet tot zinken werd gebracht.
In november 1942 nam de Takao deel aan de tweedezeeslag bij Guadalcanal;hierbij werd o.m. het Amerikaanse slagschip Dakato aangevallen met torpedo’s en kanonvuur.
Begin 1943 ingezet bij de evacuatie van Guadacanal.
In 1943 ingezet bij Rabaul om de Amerikaanse invasiestrijdkrachten op Bougainville aan te vallen; hierbij werd de Takao beschadigd door 2 bomtreffers.
In 1944 Ingezet in de Filippijnse Zee
Op 23 oktober 1944 werd de Takoa tijdens de slag van de Palawan Passage getroffen door 2 torpedo’s van de Amerikaanse onderzeeboot USS Darter. De Takao kwam op 12 November zwaar beschadigd in Singapore aan en werd als een total loss beschouwd. Het schip werd ingezet als drijvende luchtverdedigings batterij.
30 juli 1945 werd door de Britse mini onderzeeer XE3 6 mijnen onder de Takao geplaatst. Na ontploffing van de mijnen werd de romp zwaar beschadigd maar bleef het schip toch drijven. Na overgave in september 1945 is de Takao in 1946 als doelschip voor de Britse Marine door de HMS Newfoundland tot zinken gebracht.
Jan
De Japanse kruiserTakao was de naamgever van een klasse van 4 zware kruisers welke alle in 1932 in dienst zijn gesteld. De namen van de andere 3 schepen waren: Atago, Maya en Chokai. Alle schepen hebben dienst gedaan tijdens WW2. Deze klasse kruisers was een verbeterde versie van de voorgaande Myoko klasse kruisers met een zwaardere torpedo bewapening en een vergrote brug. Omdat door de grote brug de schepen topzwaar werden zijn de Takao en Atago in de periode 1938-1939 gemodificeerd waarbij o.m. de brug werd verkleind. Het waren de zwaarst bewapende kruisers van de IJN en ze worden beschouwd als de beste kruisers ooit gebouwd voor de IJN.
Waterverplaatsing: 13.400 ton (standaard) 15.641 ton (volgeladen)
Lengte: 192,5 m (203,76 m over alles)
Breedte: 19 m
Diepgang: 6,11m
Voorstuwing: 12 Kanpon stoomketels gekoppeld aan 4 Kanpon stoomturbines. Met een vermogen van 132.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 35,5 knopen worden bereikt.
Actieradius: 7000 zeemijl bij een vaart van 14 knopen.
Bemanning: 900 koppen (970 incl vlootstaf)
Bewapening (oorspronkelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12cm hoge elevatie kanonnen
8 x 61cm torpedobuizen
2 x 40mm AA kanonnen
Bewapening (uiteindelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12,7cm dual purpose kanonnen
66 x 25mm AA kanonnen
4 x 13,2mm AA machinegeweren
4x4 x 61 cm torpedobuizen (Long Lance torpedo)
2 x 40mm AA kanonnen
dieptebommen
Geschiedenis:
De Takoa is gebouwd bij Yokosuka Marine Werf. De kiellegging vond plaats op 28 april 1927 en de tewaterlating was op 12 mei 1930. Het schip is op 31 mei 1932 in dienst gesteld.
1941 ingezet in de Zuid Chinese Zee ter ondersteuning van de invasie van Maleisie
Begin 1942 ingezet ter ondersteuning van de invasie van Ned. Indië
In juni 1942 ingezet ter ondersteuning van de bezetting van de Aleutian eilanden
In oktober 1942 ingezet bij de slag van de Santa Cruz eilanden waarbij het Amerikaanse vliegdekschip USS Hornet tot zinken werd gebracht.
In november 1942 nam de Takao deel aan de tweedezeeslag bij Guadalcanal;hierbij werd o.m. het Amerikaanse slagschip Dakato aangevallen met torpedo’s en kanonvuur.
Begin 1943 ingezet bij de evacuatie van Guadacanal.
In 1943 ingezet bij Rabaul om de Amerikaanse invasiestrijdkrachten op Bougainville aan te vallen; hierbij werd de Takao beschadigd door 2 bomtreffers.
In 1944 Ingezet in de Filippijnse Zee
Op 23 oktober 1944 werd de Takoa tijdens de slag van de Palawan Passage getroffen door 2 torpedo’s van de Amerikaanse onderzeeboot USS Darter. De Takao kwam op 12 November zwaar beschadigd in Singapore aan en werd als een total loss beschouwd. Het schip werd ingezet als drijvende luchtverdedigings batterij.
30 juli 1945 werd door de Britse mini onderzeeer XE3 6 mijnen onder de Takao geplaatst. Na ontploffing van de mijnen werd de romp zwaar beschadigd maar bleef het schip toch drijven. Na overgave in september 1945 is de Takao in 1946 als doelschip voor de Britse Marine door de HMS Newfoundland tot zinken gebracht.
Jan
- Bijlagen
-
- IJN-Takao_1000x800.jpg (493.08 KiB) 7659 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
De Lekhaven,met Oranje-Lijn schepen.Gouache,32x48cm
grn,Frits Hoogstrate
grn,Frits Hoogstrate
Re: Scheepsschilderijen
Zijn deze schepen de Prins Philip Willem en de Prins Alexander?
In ieder geval fantastisch geschilderd zeker voor mij als oud Oranje Lijner.
Gr, Willem.W
In ieder geval fantastisch geschilderd zeker voor mij als oud Oranje Lijner.
Gr, Willem.W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: Scheepsschilderijen
Hoi,Willem,de eerste is type Prins Frederik Hendrik en links de Prins Willem van Oranje.Graag gedaan voor je!
Frits Hoogstrate
Frits Hoogstrate
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
En de Willem van Oranje nog zonder die lelijke hoed.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema