Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Is het eigenlijk nog wel juist om hier nog van "mooi" of "lelijk" te spreken?
En dat geldt dan niet alleen voor "cruise- en passagiersschepen", maar voor álle schepen. Schepen werden vroeger ook niet voor het "mooi" gebouwd, maar tegenwoordig heel zeker niet meer. Schepen worden gebouwd voor vervoer over water op de meest efficiënte, snelle en veilige manier. Er moet geld mee worden verdiend. Als het begrip "mooi" zoals wij dat in verband met schepen kennen, ook maar een héél klein beetje zou kunnen helpen om (nog) meer mensen tot een cruise te verleiden, zouden die cruiseoperators daar ongetwijfeld op inspelen en er alles aan doen om hun schepen nog "mooier" te maken dan die van de concurrentie. Dat doen ze nu ook - ze doen zelfs niet anders - maar dan zit dat moois wel aan de binnenkant en is dat moois niet wat wij mooi vinden, maar wat iemand die daarvan houdt mooi vindt op een cruise. Dat geldt onverminderd voor de geachte leden van dit forum die van cruisen houden, mensen die ook heel andere ideeën hebben over een mooi of een lelijk schip dan de ontwerpers van die drijvende vakantieparken. Dat weerhoudt ze er echter niet van om telkens weer volop te genieten van een cruise en ik denk niet dat iemand van hen ook maar een moment zal denken: wat is het toch ook eigenlijk een afschuwelijk gedrocht waar ik hier mee over zee vaar!. :-D

Aan mij is cruisen niet besteed, dat wil zeggen: ik zou er geen euro voor over hebben. Ik heb verschillende cruiseschepen van de HAL bezocht en heel goed bekeken en telkens dacht ik dat dit echt helemaal niks voor mij zou zijn; niet als passagier en niet als bemanningslid en al helemaal niet als kapitein. Was ik nog een poosje in dat werk gebleven, dan zou ik binnen niet al te lange tijd aan de beurt zijn geweest voor een gratis cruise en dat zou ik dan maar wat graag hebben gedaan, want ik wil alles een keer meemaken, maar dat is iets anders dan zelf graag gaan cruisen.
Van binnen vond ik die schepen wel "mooi", dat wil zeggen: ik verbaasde me over de omvang, de luxe, de mogelijkheden die geboden werden, maar zoals ik al zei: dan bekijk je het van een heel andere kant. Hoe die schepen er aan de buitenkant uitzien, maakt daarbij helemaal niets uit.

En als ik ooit een cruise zou maken, dan zou er één ding zijn waar ik op zou letten en waar ik, naar ik vrees, in zou worden teleurgesteld. Ik zou er namelijk op letten of het voor mij nog als een schip zou "voelen". Beweegt het nog als een schip? Gedraagt het zich nog als een schip? Ik ben bang dat dat voor mij onmogelijk te beoordelen zou zijn, want om daar wel iets zinnigs over te kunnen zeggen, moet je ermee in wat zeegang terechtkomen en je zou er mee moeten manoeuvreren. De kans op het eerste is klein en op het tweede uitgesloten.
Laat ik me nog wat nader verklaren.

Ik weet niet hoe het anderen vroeger is vergaan, maar toen die enorme tankers in de vaart kwamen en maar steeds groter werden - eerst vonden we 80.000 dwt groot, later 125.000 en die monsters van 250.000 dwt en zelfs nog groter was helemaal wat - had ik en hadden ook anderen, vooral mensen op kleinere schepen, zoiets van: Dat zijn toch geen schepen meer!
Guus Verveer - moge hij rusten in vrede - riep soms te pas en te onpas: "Een wijf als een dijk en een schip als een eiland!" Maar lag je ergens tussen Ouessant en Villano te stampen en te slingeren als een idioot en soms ook te steken, en je kwam zo'n afgeladen VLCC tegen, dan leek dat inderdaad wel een eiland dat nu eens op twee zeeën rustte om even later onder water te zitten terwijl de zee eroverheen rolde alsof het inderdaad een laag eiland was.
En toen ging ik op zekere dag zelf met zo'n schip een de vaart, een tanker van 250.000 dwt, met 30.000 pk op vooruit en misschien 6000 op achteruit. Dat ging me goed af, mede dankzij wat die door mij al meerdere malen aangehaalde Kielerkanaalloods een keer tegen me zei toen ik nog maar net als kapitein voer, een man die als Mozes op een potje uit Haren-Ems was begonnen en geëindigd als kapitein op zeer grote Amerikaanse/Liberiaanse bulkers: "Als je goed met een klein schip overweg kunt, kun je dat ook met de grootsten, maar andersom niet." Maar toen kwam ik tot de verrassende ontdekking dat ook die grote loebassen nog steeds doodgewone schepen waren en zich als zodanig gedroegen, in zee, sturend en manoeuvrerend. Het ging allemaal wat trager, maar het ging net zo als op andere schepen. Je moest alleen een beetje verder - en vaak een heel beetje - vooruit denken en er vooral rekening mee houden dat je zelfs in ballast met een massa van 60.000 ton - dus puur gewicht - bezig was. Dat komt traag in beweging, maar als het eenmaal beweegt, stopt het zo mogelijk nog trager en als je iets raakt, komt dat hard aan.
    • Afbeelding
"Beauty is in the eye of the beholder", zei Margaret Wolfe Hungerford in 1878, maar het dateert al van ver voor Christus, dus het moet wel waar zijn. Ik vind die enorme tankers prachtige schepen, veel en veel mooier dan de "mooie tankers" van vroeger. :wink: Maar dat is puur een kwestie van smaak en bovendien spelen er ook andere factoren mee. Dat gevoel van "mooi" bij het zien van zo'n grote tanker heeft vooral te maken met gevoel. Het was voor mij, simpele ziel die ik nu eenmaal ben, een heel aparte ervaring om met dat soort schepen te varen. Dat had niets te maken met mooi of lelijk, maar alles met het gevoel dat je op het grootste door eigen kracht voortbewogen object stond dat de mens had voortgebracht. Dat je dat liet bewegen en van richting veranderen, dat je dat van A naar B bracht. Noem het primitief, noem het kinderlijk, maar zo was het nu eenmaal. De "grootte" van het schip, dus puur lengte, breedte en diepgang, daar was ik binnen de kortste keren aan gewend. Maar de "omvang" in andere zin, de massa, die tanks zo groot als kathedralen en vooral die enorme machinekamers met al die power, dat is me blijven imponeren en dat maakten het voor mij tot "mooie" schepen.
Ik kan me niet of nauwelijks voorstellen dat ik datzelfde gevoel op een van die cruiseschepen zou krijgen, maar ik hoop van harte dat de mensen die daar tegenwoordig mee moeten varen toch ook een soortgelijk gevoel krijgen, want ik vond het een goed gevoel. Het gevoel echt ergens mee bézig te zijn. Kom daar in een ander vak maar eens om - vooral tegenwoordig, zou ik dan bijna zeggen. Er stond vandaag een belangwekkend artikel in Het Parool met de kop: Als je je ziek verveelt. Mensen, vooral jonge, hoogopgeleide mensen, worden op hun werk ziek van verveling. Die krijgen geen "burn-out" maar een "bore-out". Dan zijn we toch wel erg diep gezonken, mensen, denkt opa dan. Maar nu dwaal ik wel wat ver af.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

vooral die enorme machinekamers met al die power,
Nou zijn de MK's op de huidige passagiersschepen nou niet direct kathedralen i.v.m. de hoogte restricties, maar wat betreft komplexiteit en AL dat power zijn ze ZEKER zo indrukwekkend als op VLCC's; in mijn ogen VEEL indrukwekkender.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van binnen vond ik die schepen wel "mooi", dat wil zeggen: ik verbaasde me over de omvang, de luxe, de mogelijkheden die geboden werden, maar zoals ik al zei: dan bekijk je het van een heel andere kant. Hoe die schepen er aan de buitenkant uitzien, maakt daarbij helemaal niets uit.
Als je zelf aan boord zit hoef je er niet naar te kijke. :)
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door cor »

Moest gisteren naar het oogziekenhuis Rotterdam en ga dan met de fiets en
waterbus bij aan komst zag ik dit schip liggen dus een paar foto's gemaakt.
Toch blijf ik er bij dat vroeger in mijn vaartijd de schepen er mooier uitzagen
Uiteraard moesten ze wel functioneel zijn maar ze waren over het algemeen mooi
en ook functioneel.
De Nieuw Amsterdam en dat soort schepen konden wel een stootje hebben op de
atlantic zo ook de vrachtschepen zelfs de Japara zag er mooi uit en later de WONO
schepen de M Schepen en S schepen(van de KRL daar heb ik bij gevaren)waren mooie
schepen.
Tegenwoordig is mooi uit de mode en alleen meer en meer is in en mega mega.
Hoe mooi was het in de jaren 60 als je in de perzische golf zo'n fels bootje zoals de Dragenfels
aan zag komen met die masten als grote harpen, zoals later bij de KRL en SMN op de nieuwe schepen zaten.
Op deze nieuwe passagiersschepen is dan wel veel luxe enz enz maar of deze op de Atlantic
bij slecht weer goed stand houden betwijfel ik toch wel.

Cor Boer
Bijlagen
068.jpg
068.jpg (416.4 KiB) 5375 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat is mooi, wat is lelijk? Het is meer wat vind ik mooi, wat vind ik lelijk. Wat wil ik graag zien en wat niet. Wat wil ik beleven en wat niet.
Laat ik een voorbeeld geven uit een heel andere branche. Kamperen. Ik vind het fantastisch en ik weet het zeker er zijn duizenden mensen die het maar niets vinden. Ik heb een 40 jarige caravan zonder toiletje, een gruwel voor velen die met het nieuwste van het nieuwste er op uit trekken.
Ik ga het liefst naar een kleine camping en niet eentje waar om half negen een stel hiphop meiden/jongens langs komen met de mededeling dat het animatieteam er weer is om je conditie op te krikken. Toch staan dergelijke campings vol.
Theo zegt dat vroeger de schepen niet voor het mooi gebouwd werden. Ik ben van mening dat er toch werd nagedacht hoe het er uit zou zien binnen de beschikbare middelen. Neem alleen maar de gebogen voorkant van de opbouw. De klad kwam er in toen Ludwig zijn drijvende oliebakken de zee opstuurde.
Om met een dooddoener te besluiten. De een houdt van de moeder de ander van de dochter en er zijn er die van beiden houden.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inderdaad, Bob, wat is mooi.... :wink:
Een schip is als een vrouw, een kwassie verf doet wonderen. :)
Dit was vroeger een veelgehoorde kreet, toen geluk nog heel gewoon was en als er maar even tijd en gelegenheid was de stellingplanken buitenboord gingen om die boot lekker in de tjet te zetten.
Dan liep je ergens met een gevoel van trots langs de kade om te constateren dat al die andere schepen maar slecht onderhouden roestbakken waren. :wink:
De enige schepen waar ik op gevaren heb en die ik nooit mooi gevonden heb waren die scharrelbakken van Tradax, maar daar heb ik toch goede herinneringen aan. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De een houdt van de moeder de ander van de dochter en er zijn er die van beiden houden.
Maar dan wel geen van beiden al TE oud Bob........as ut FF kan?? :lol: ...........EN " niet over de roest schilderen" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Voor de oorlog was het met die stoomsleepboten ook niet bepaald een genoegen om bij vertrek of aankomst in je witte overhemdje aan dek te staan. :lol:
Stoomsleepboten.jpg
Stoomsleepboten.jpg (351.57 KiB) 5472 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Er was ook een ansichtkaart in kleur gemaakt van de vaart in Rotterdam. :)
Nieuw Amsterdam.jpg
Nieuw Amsterdam.jpg (384.3 KiB) 5337 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Of de Dana Anglia (1978) er als Moby Corse mooier op geworden is.... :(
Moby Corse.jpg
Moby Corse.jpg (114.34 KiB) 5213 keer bekeken
IDNo: 7615414 Year: 1978
Name: DANA ANGLIA Type: Ferry (pax/RORO) Flag: DNK Tons: 14399 DWT: 3511
Country of build: DNK Builder: Aalborg Vaerft: Location of yard: Aalborg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-21
02 DUKE OF SCANDINAVIA - 06 PONT L'ABBE - 09 MOBY CORSE


Plaats reactie