Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
mikedelfih
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2012 15:09

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door mikedelfih »

hoi,

waar zou dit mogen bijkomen : zal denk ik hier goed staan , en veel bekijks hebben werkelijk de moeite
en men moet geen machinist zijn (knipoog) om het hele verhaal te bewonderen

https://www.facebook.com/25093143827702 ... 724180491/

@+

dirk

ps bij de comments staat dat het op perslucht draait en dus alleen als demonstratie dient

maar petje af voor die man

swa
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2015 20:32

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door swa »

Op tankers gebruik je ladingpompen. Deze vragen een groot vermogen. Electrisch aandrijven was vroeger moeilijk omdat het boordnet niet geschikt was. Het hulpvermogen aan generators moest groot zijn en/of de spanning moest meer als 400V worden. Met een eenvoudige Curtis turbine had je voor een relatieve korte tijd (bij het lossen) groot vermogen beschikbaar. Diesels voor generators draaiden op zee op een zeer laag vermogen in het andere geval en dit is ook weer niet economisch. Dus vroeger werd meer stoom opgewekt en had een turbine aangedreven tanker de voorkeur.

Manoevreren met een diesel motor op stookolie is goed mogelijk, mits je leidingen en branstofpompen van tracing en goede isolatie voorziet(ook in de jaren zestig). Daarnaast moest je op de branstofpompen een kraantje openzetten, 1/4 slag, om de stookolie rond te pompen en daarmee hield je leidingen, brandstofpompen en verstuivers warm. Op deze manier alleen als wij in dok gingen over op dieselolie of voor het afstellen van brandstofpompen.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Wim Plukker »

Harry G. Hogeboom schreef: Bij het ballasten van het wereldbekende " Hibernia" gravity platform ik meen in 1997
Zig zag naar aanleiding bovenstaande ;-)

Artikel uit "Terra et Aqua" volume 73 betreffende ballasten Hibernia GBS:

https://www.iadc-dredging.com/ul/cms/te ... r73-01.pdf

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Artikel uit "Terra et Aqua" volume 73 betreffende ballasten Hibernia GBS:
Dat wassie Wim, die technische dame omschrijft die slijtage vrij kort en zeer "clinisch" onder " Wear & Tear" op blz 8. Voor zover ik me herinner was het in feite een "bijna dodelijke" miskleun van de labaratorium tests toendertijd waar ze "om de slijtage te bepalen" een monster van dat harde erts "rondpompten" en de fout maakten om niet steeds weer NIEUW erts door dat zelfde lab pompcircuitje te gooien.
Het " versleten erts" veroorzaakte dus ook steeds minder slijtage op de leiding en zodoende werd de uiteindelijke slijtage verkeerd ingeschat. Volgens mij speelt hierbij ook sterk het feit dat baggeraars- zoals je wel weet- 400.000 kuub als een " klein rot klussie" beschouwen wat betreft de hoeveelheid.
Hoe dan ook, het IS ze kort langs de kont gegaan, maar het was bijzonder indrukwekkend hoe die baggeraar zich herstelde en de klus TOCH klaarde. Ik heb de "bagger reparatie trein" hier op de kade in Halifax van nabij bekeken, alsmede het later in bedrijf stellen van Hibernia zelf.Hoe de financiele en de daarmee samenhangende persoonlijke "carriere" effecten bij genoemde baggeraar verder zijn afgehandeld laat ik raden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Hoi Cedron,
Leuk dat stukje in Schip & Werf over die Doxford motor.
Met aandacht zitten lezen.
Gr. Koos
matthieus

Oude Dieselmotor

Bericht door matthieus »

Beste Leden

Toevallig ben ik op een oude diesel scheepsmotor gekomen. Hij staat nu bij de broer van mijn tante.

Op het elektronicaforum wisten ze te zeggen dat het een 6 cilinder motor is van het begin van WO II, weet iemand van jullie er meer over?


De motor zou 10 ton wegen en naar het schijnt worden deze motoren soms gezocht voor restauraties. Misschien kom ik via deze weg wat meer te weten :-D
diesel (2).jpg
diesel (2).jpg (281.76 KiB) 4093 keer bekeken
diesel (6).jpg
diesel (6).jpg (487.33 KiB) 4093 keer bekeken
diesel (8).jpg
diesel (8).jpg (496.18 KiB) 4093 keer bekeken
diesel (9).jpg
diesel (9).jpg (373.65 KiB) 4093 keer bekeken
diesel (13).jpg
diesel (13).jpg (263.57 KiB) 4093 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Het is een trunkzuigermotor, een 6 cilinder, niet zo erg oud want er zit al een blower op. De motor is niet goed geconserveerd en het zal veel tijd kosten om het orgel weer gangbaar te krijgen. Ik schat in dat ie gebruikt is in een fabriek om de centrale drijfas aan te drijven. Maak het type plaatje op de voorzijde eens schoon en plaats de gegevens hier. Er zijn wel mensen die dergelijke motoren als hobby weer draaibaar maken. Anders brengt ie slechts de schrootpreis op.
matthieus

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door matthieus »

Ik denk niet dat dit het plaatje is waarover je het hebt, misschien dat ik vanavond nog een foto kan trekken.. :)
diesel (3).jpg
diesel (3).jpg (463.56 KiB) 4065 keer bekeken
matthieus

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door matthieus »

Iemand een idee van hoeveel hij zou wegen?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Lengte x breedte x hoogte x 8 geeft een indruk van het gewicht in tonnen. :-D


Plaats reactie