Een paar PC-vragen ...

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor alle adviezen en opmerkingen. Ik laat er een nieuwe grote fan van 20 cm diameter inzetten - kost iets van 20 euro - en een ssd en Windows 10 erop. Ik heb drie externe schijven van in totaal 4.5 TB waar alles op staat dat belangrijk is. Dat lesje heb ik heel lang geleden al eens geleerd. Ik ben wel benieuwd naar Windows 10 en ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel goedkomt.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door ferryvaneeuwen »

In de IT wereld geldt de 3-2-1 backup rule: Maak van alle belangrijke bestanden 3 backups. Bewaar 2 op verschillende schijven en 1 op een schijf die buitenshuis, offsite zoals dat heet, bewaard wordt. Overigens moet dit niet verward worden met de 1-2-3 rule die voor hurricanes geldt...... :wink:

Offsite opslaan is lastig maar is op afstand te realiseren via een internetverbinding en bijvoorbeeld een NAS bij een bevriende relatie.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bewaar 2 op verschillende schijven en 1 op een schijf die buitenshuis

Nou ... ik bewaar de staatsgeheimen niet, hoor. :-D
Voor mij is één ding van het grootste belang en dat is het werk waar ik mee bezig ben. Dat moet, wat er ook gebeurt veilig zijn. Enige keren per uur sla ik dat op, met een backup op een usb-stick en ook nog in de cloud. Lang, lang geleden kon het gebeuren dat ik een dag, of soms ook meerdere dagen werk kwijtraakte, maar dat is lang voorbij. Je moet hier ook altijd zorgen dat je een goede, razendsnel reagerend UPS hebt. Soms knippert het licht even en als je dan geen UPS hebt, start je computer opnieuw op. Dat is uiterst vervelend. Dat knipperen van het licht gebeurt zomaar, maar als het onweert, gebeurt het heel zeker en vaak ook bij onweer op afstand. Vandaar een flinke ups met daarnaast nog een kleinere die uitsluitend de router van stroom voorziet. Als die gaat resetten, zit je ook een hele tijd te wachten tot je weer internet en telefoon hebt. Voor de pc heb je ongeveer 20 minuten om je zaken op te slaan en af te sluiten, maar de router blijft wel een paar uur doorgaan.

Vervolgens moet je de batterij(en) van die ups scherp in de gaten houden, want worden die minder, dan wordt de ups net even te traag met reageren en ben je weer net zover. Er staat ook altijd een nieuwe ups of een ups met nieuwe batterijen klaar.
Je kunt dat alles ondervangen door uitsluitend met een laptop te werken, maar ik ben nu eenmaal verknocht aan een desktop. De laptop doet dienst als reservecomputer.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:en ook nog in de cloud
Perfect, hiermee heb je je bestanden in feite offsite opgeslagen en zo veiliggesteld. Nu kunnen ze alleen nog door de NSA en dat soort instellingen bekeken worden maar we hebben toch niets te verbergen..... :-D
image.gif
image.gif (47.03 KiB) 6159 keer bekeken
Wij hebben in Nederland een bijna volledig 'distributed network' elektriciteitsvoorziening, dat we hier een gemaasd netwerk noemen. Links wordt een sternetwerk getoond, het minstbetrouwbare. Valt er in een gemaasd netwerk ergens een route uit dan bereikt ons de electriciteit gewoon via een andere route en daar merk je dus niets van. Alleen als ze voor de deur een kabel stukgraven dan houdt het ook hier op.

Ik denk dat in Griekenland alleen in economisch belangrijke gebieden het netwerk enigszins gemaasd zal zijn maar in rural gebieden zoals Macedonië is het zo te horen een decentralized netwerk. Het heeft natuurlijk alles te maken met de veel grotere kosten om een gemaasd netwerk op te zetten in een dunbevolkt achterland. Ook de telecommunicatienetwerken zijn hier al lang geleden op een dergelijke manier gestructureerd om zo maximale bedrijfszekerheid te kunnen garanderen.

Voor grote bedrijven, vooral in het buitenland, worden de accugevoede UPS voorzieningen in rap tempo vervanging door vliegwielsystemen. Omdat die accu's eigenlijk nooit goed ontladen kunnen worden zakt al gauw de capaciteit. Al die accu's voortijdig vervangen kost een smak geld en ben je met zo'n vliegwielsysteem uiteindelijk een stuk goedkoper uit.

In het topic 'Noodstroom thuis' was je toen bezig met een benzineaggregaat van 7,5 kW. Is die er nog gekomen?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

In het topic 'Noodstroom thuis' was je toen bezig met een benzineaggregaat van 7,5 kW. Is die er nog gekomen?

Nog steeds niet. :oops:
Maar het belangrijkste is wel gebeurd: alles is door een échte elec gereed gemaakt voor een aggregaat, dat wil zeggen, op het schakelbordje de noodzakelijk voorziening voor omschakelen van het net naar aggregaat en de kabel naar buiten toe waar het machien dan komt te staan. Daar moet alleen nog een stekker aan, maar die is afhankelijk van het aggregaat dat je koopt. Zelfs de centen liggen klaar! :-D
Het is dus een kwestie van bestellen, maar dat stel ik dan elke keer weer uit. Er zit nog een verhaaltje bij, maar dat wordt te gecompliceerd.
Ja, 7,5 heb je wel nodig. Dan heb je iets van 6 continu.

Het elektriciteitsnet is hier zeer krakkemikkig en centen voor verbetering zijn er niet. De kWh prijs is nog steeds veel te laag en het elektriciteitsbedrijf verkeert in grote financiële problemen. Ze hebben miljarden tegoed van zowel groot- als kleinverbruikers. Ik schreef dat kortgeleden nog op het topic "Griekenland". Verbijsterende cijfers.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:Nog steeds niet.
Ik heb even gespiekt. Het topic heette trouwens 'Noodgenerator thuis' en de discussie vond plaats in juli 2007, dat is dus alweer een pikheetje geleden. Ja, wrijf het maar in, toe maar....... :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

de discussie vond plaats in juli 2007
"De tijd vliegt," zei de man toen zijn vrouw hem ... etc. etc.
In 2013 hebben we op de benedenverdieping een ingrijpende klus uitgevoerd waarmee we in mei begonnen en dat pas in december helemaal klaar was. Toen is ook de elektrische installatie veranderd en bij die gelegenheid is de aansluiting voor een generator aangebracht. Er zit dus echt wel schot in het project. :roll:
"Alle goede dingen komen langzaam," zei mijn goede moeder dan.
Maar op het internet besteld, wordt een generator de volgende dag geleverd. Gratis vervoer. Diezelfde elec raadde me daar een adres voor aan, dus als de geest over me komt, is het zo bekeken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo misschien heb je hier iets aan.

https://www.dropbox.com/s/m7kpfedb084oy ... .docx?dl=0








Avast logo
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dank je, Bob, maar nogmaals: mijn vragen gaan niet over Windows 10, maar over hardware. Windows 10 ga ik gewoon gebruiken en ik weet zeker dat ik me daar best mee zal redden. Dat is me sinds 1984 met MS-DOS 2.x altijd nog gelukt, dus dat zal ook nu wel weer goedkomen.

Mijn vraag was en is - samengevat - nog steeds: wat is er in de afgelopen acht jaar verbeterd aan moederborden en processors dat de vervanging van een goed werkende pc wenselijk of noodzakelijk maakt? Ik lees nooit meer iets over nieuwe, snellere, belangrijk betere processors zoals je dat enige jaren geleden nog regelmatig in de verschillende computertijdschriften tegenkwam. Is met de quad core processors de top bereikt en vraagt niemand meer om nog meer snelheid en nog meer capaciteit?

Ik ben begonnen met een Sinclair QL, wat een wondermooi machientje was. Nog geen megabyte geheugen en geen harde schijf, maar wel een 68000 processor. Geen DOS, maar een eigen besturingssysteem waarvan me de naam ontschoten is. Software in "super basic". Mijn eerste DOS pc - want daar ontkwam je op den duur niet meer aan, je moest kiezen: Macintosh of een IBM kloon - had een harde schijf van 20 Mb en ook een geheugen van niks.
Die ontwikkeling lijkt nu tot staan te zijn gekomen. Geheugen kost nog geen 10 euro per gigabyte en harde schijven worden steeds groter en goedkoper. Kortom: wat word ik beter van een nieuwe pc? Dat was de vraag. Op dit moment lijkt het antwoord: daar word ik niets beter van, dus niet doen. Zo doorgaan of een Mac kopen.

Ferry heeft gelijk: minstens vijfentachtig procent van mijn pc-gebruik bestaat uit tekstverwerking. Gamen doe ik niet en beeldbe- en -verwerking is bij mij ook een zeer bescheiden bezigheid. Ik zou graag Word 2016 willen hebben, maar Microsoft dwingt me min of meer om dan ook Excell en Powerpoint erbij te nemen te nemen en geen van beide gebruik ik ooit. Nou, daar heb je dus geen zware pc voor nodig, alleen maar een betrouwbare en deze die ik nu al acht jaar gebruik heeft zich met alleen een keer een nieuwe voeding wel bewezen, dacht ik. Gekocht bij het grootste computers etc postorderbedrijf in Griekenland, e-Shop. Even zelf naartoe gegaan in Thessaloniki en daar besproken wat ik wilde hebben. Twee dagen later brengt de koerier het bij je thuis. Voorts heb ik hier plaatselijk een prima computerboer.

Eigenlijk zou ik ook MS Office liever helemaal vergeten en weer helemaal overstappen op Open Office, maar zoals negen van de tien uitgevers wil ook die waar ik nu voor werk en waarschijnlijk ook voor zal blijven werken, alleen maar bestanden in Word hebben en daarom heb ik altijd graag de nieuwste versie van Word. Lannoo, de Belgische uitgever waar ik het een en ander voor heb vertaald, was de makkelijkste. Toen ik vroeg wat ze wilden hebben, Word of WordPerfect of misschien iets anders - WP was toen nog de marktleider - zeiden ze: "Dat maakt niet uit, hoor. We zien wel wat u ons stuurt. We kunnen alles verwerken." :-D

Ik weet het: ik kan in Open Office werken en het daarna converteren naar Word, maar in al die software zitten vooral in de opmaak dingen die wij niet zien, maar waar degene die er uiteindelijk een gedrukt boek van moet maken veel last van kan hebben, in die zin dat het nogal wat extra werk kan betekenen. Wat ze in al die tekstverwerkingsprogramma's "opmaak" noemen, is meestal helemaal geen echte opmaak zoals een drukker die nodig heeft.Vandaar dat deze uitgever zeer strikte eisen stelt en precies voorschrijft hoe je jouw versie van Word moet instellen zodat daar geen extra werk uit voortkomt em hun persklaarmakers precies weten wat ze krijgen.

Tja, wat doe je dan? Je keurig aan de voorschriften houden, wat dacht je. De klant is koning. We hebben het hier toevallig wel over Harper Collins Holland, onderdeel van het grote Harper Collins concern. Ik citeer ...

  • HarperCollins Publishers is de op een na grootste boekenuitgever voor consumenten ter wereld, met vestigingen in 18 landen. De uitgeverij, die bijna 200 jaar bestaat en meer dan 65 unieke imprints over de hele wereld heeft, brengt jaarlijks zo'n 10.000 nieuwe boeken uit, in ruim 30 talen, en heeft een papieren en digitale catalogus met meer dan 200.000 titels. Onder de auteurs van HarperCollins, die boeken in tientallen genres schrijven, bevinden zich winnaars van de Nobelprijs, de Pulitzerprijs, de National Book Award, de Newbery Medal, de Caldecott Medal en de Man Booker Prize. HarperCollins heeft zijn hoofdkantoor in New York en is een dochteronderneming van News Corp.
[/color]De grootse is tegenwoordig Penguin Random House ..

  • de eerste echt wereldwijde uitgeverij’, met een geschat aandeel van zo’n 25% van de mondiale algemene boekenmarkt. Penguin Random House geeft jaarlijks 15.000 titels uit, heeft 250 imprints en 70 Nobelprijswinnaars onder de schrijvers in het fonds.

Dat zijn grote jongens, hoor. Die moet je als eenvoudig vertaler in ere houden. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Tsja....
Ikzelf heb zo'n Office356-abonnement: da's de "online" versie van Office2016.
En dan heb je idd meteen alles, ook met Access (waarvoor ik ooit een cursus heb gehad, maar na het vullen van de base eigenlijk niet meer weet hoe nu verder :roll: verrekte Altzheimer ook altijd)
Verder 'krijg' je 1 TB (!) OneDrive-opslag. En dat is per persoon, want je kunt je abonnement delen met nog 4 personen...
De enige reden dat ik dat abonnement nog heb is om die reden (2 pc's van mezelf, en 3 pc's van evenveel kinderen), want het kost wél €99 per jaar, terwijl een "eigen uitgeklede versie" voor €149 wordt aangeboden....
Voordeel voor jou, Theo, zou wél zijn dat je altijd de meest nieuwe versie met alle denkbare opties ter beschikking hebt....
Ik kreeg van iemand ooit een "unattended" versie van diverse Office2016 onderdelen, waarvan elk onderdeel los te installeren/gebruiken was als exe-bestand
Maar dat is dan ongetwijfeld geen legale software meer..... Ik weet niet eens of ik dat nog ergens bewaard heb, want vertrouwen doe ik zo'n gekunsteld stuk software niet zo.....
Maar met 1 TB opslagruimte weet je natuurlijk maar nooit....

En idd, nou je het zegt: die computer-ontwikkelingen lijken idd helemaal gestopt te zijn.... :shock:
Oost, west...ook best


Plaats reactie