Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Another Collision off Ningbo, China
Toch eigenlijk wel schitterend dat die AIS tracks gemaakt en gepubliceerd worden. Tja, right of the way. Van uitwijken en ColRegs hebben ze nog nooit gehoord of doen ze niet aan. Die lui hebben sterke zenuwen, dat is wel duidelijk. Voer voor psychologen lijkt mij. May the best man win. Cowboys........

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De Griekse reders hebben sinds het begin van de crisis uitstekend geboerd. Veel landen hebben het moeilijk met hun koopvaardijvloot die in de meeste gevallen aanzienlijk geslonken is. De Grieken niet.

Sinds 2009 is de vloot van Griekse eigenaars met 70 procent gegroeid, wat vooral komt door de Griekse investeringen in zowel nieuwe als gebruikte schepen in de afgelopen paar jaar. De Grieken beheren nu 18 procent van de wereldhandelsvloot als we uitsluitend naar deadweight tonnage rekenen. Het komt neer op 333 miljoen DWT met nog 40 mijloen DWT in aanbouw.

Rekenen we naar BRT, dan bezitten de Grieken met 196 miljoen BRT 16 procent van de wereldhandelsvloot, gevolgd door Japan met 13 procent en China met 11 procent.
In 2009 stond Duitsland nog op de derde plaats met 9 procent, maar is nu vierde met 7 procent. De Duitsers hebben sinds 2009 het meeste moeten inleveren, terwijl de Chinese handelsvloot in die tijd verdubbeld is.

Deze cijfers zijn afkomstig van Clarksons, de grootste shipbroker ter wereld. Volgens Clarksons is de regio Athene-Piraeus nu het belangrijkste scheepvaartcentrum ter wereld voor wat betreft het aantal rederijen dat daar gevestigd is. Tokio staat op de tweede en Hamburg op de derde plaats.

Bron: zoals gezegd Clarksons en ook de Griekse kwaliteitskrant Kathemerini, onderdeel van de International Herald Tribune, op zijn beurt sinds 2003 onderdeel van de International New York Times.

Kanttekening bij dit bewerkte nieuwsbericht

Waar zijn wij, Nederlanders, toch gebleven als zeevarende natie? Keken wij vroeger - nog niet eens zo lang geleden - niet een beetje neer op de Grieken? Oude, krakkemikkige schepen en geen beste zeelui. Nee, dan wij! De jongens van Tromp en Piet Hein met de ware VOC-mentaliteit!
Wijlen mijn zwager Max van Hilten was loods in Hoek van Holland en die vertelde een keer dat, toen hij een forse Griek onder wat moeilijke omstandigheden veilig de Europoort had binnengebracht, die Griekse kapitein tegen hem zei: "Mister pilot, you are very good seaman. You Dutch are all very good seamen!" Om er daarna aan toe te voegen: "But we Greeks are very good businessmen!" :-D
Het is op 28 juni a.s. 33 jaar geleden dat ik in Piraeus arriveerde voor een tanker, niet wetend dat dit mijn leven ingrijpend zou veranderen. Het leven en zakendoen in Piraeus was toen voor mij een geheel nieuwe ervaring, waar ik, wilde ik zakelijk overleven, snel aan moest zien te wennen. Dat was in de tijd dat een oude, door de wol geverfde, gepokt en gemazelde Engels scheepvaartman met een rijke ervaring in Griekenland tegen me zei dat Pireaus de plaats op deze wereld was met "the most crooks per square mile." En zo ondervond ik dat ook. Toch kan het niet anders of de Grieken hebben iets goed gedaan en wij iets helemaal fout. Of zie ik dat soms verkeerd? :roll:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ik zag dit vandaag pas, maar het gebeurde 4 dagen geleden al, geloof ik....
De Celebrity Infinity 's manoeuvreercomputer heeft toch een paar kleine manco's tov de natuur......
Kijkt hier !
Oost, west...ook best
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Frans de Lijster »

Nieuwe Waterweg wordt anderhalve meter dieper:

http://www.wos.nl/nieuwe-waterweg-wordt ... tem?816870

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh »

Wat moeten we hier nu weer van denken.

http://gcaptain.com/bulk-carrier-benita ... -on-board/

Gr.John
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Sicilian passenger ferry sinks after smashing into pier

A commercial hydrofoil partially sank on Thursday afternoon (Jun16) after it smashed into a pier on the Sicilian island of Stromboli.
There were no reported casualties in the incident, with the boat's 117 passengers and six crew members all managing to disembark the craft safely, local media reported.
ff.jpg
ff.jpg (34.6 KiB) 7813 keer bekeken
The incident happened at around 4pm local time when the vessel, named 'Massaccio', came in to moor at the island's main harbour. Strong winds caused the docking manoeuver to go badly wrong and the boat slammed into a concrete pier.

The coastguard, police and port authorities intervened to safely evacuate the passengers and crew from the stricken vessel, but could do nothing to stop the Massaccio's prow from sinking into the shallow waters around the pier.
The Massaccio ran passenger services between Stromboli and the Aeolian islands of Lipari and Milazzo and will be salvaged from the water on Friday.
The incident was caused by the violent sirocco winds – which blow over Sicily from the Sahara desert.
Videos of the rescue operation can be seen below:
VIDEO 1

VIDEO 2

VIDEO 3
Source: The Local
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

World’s largest nuclear icebreaker made from MMK metal launched.

On Thursday (Jun16) the Baltic Shipyard in St Petersburg (Russia) floated out the universal nuclear icebreaker Arktika (project 22220). Metal for the body of this, the world’s largest and most powerful icebreaker, was supplied by OJSC Magnitogorsk Iron and Steel Works (MMK).

MMK accounts for more than 50% of all metal supplies to Russia’s shipbuilding industry. In 2015, MMK shipped 86,000 tonnes of metal to domestic ship builders, up nearly 11% year-on-year and up approximately 1.5x against 2013.

MMK-produced steel is used to construct a number of modern icebreakers. In addition to Arktika and the Project 22220’s first series-produced icebreaker Siberia, it is used on the diesel-electric icebreaker Aker ARC 130 А, the largest multifunctional line diesel-electric icebreaker named Victor Chernomyrdin, and others.
ice.jpg
ice.jpg (55.82 KiB) 7812 keer bekeken
Nuclear icebreaker Arktika is set for sea trials in 2017. This ship with a draught of 33,500 tonnes is 173m long and 34m wide, and will be able to reach speeds of up to 22 knots. Arktika will be able to pilot convoys of vessels in arctic conditions, breaking ice up to 3m wide.

MMK’s steel production for the shipbuilding industry has been expanded following the commissioning of the thick plate Mill 5000 in 2009.

The thick plate mill can produce steel used to manufacture the Russian naval fleet, tankers, modern ice-class vessels. Mill 5000 steel for shipbuilding is certified by organisations such as Lloyd’s Register, Bureau Veritas of France, the American Bureau of Shipping, Det Norske Veritas in Norway, Germanischer Lloyd, and the Russian Maritime Register of Shipping.

VIDEO

MMK is one of the world's largest steel producers and a leading Russian metals company. The company's operations in Russia include a large steel-producing complex encompassing the entire production chain, from the preparation of iron ore to downstream processing of rolled steel. MMK turns out a broad range of steel products with a predominant share of high-value-added products. In 2015, the company produced 12.2 million tonnes of crude steel and 11.2 million tonnes of commercial steel products. MMK Group had sales in 2015 of USD 5,839 million and EBITDA of USD 1,668 million.

Source: MMK
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ik ben errug benieuwd wat voor "loading operations" dit dan wel zijn.....
Ik denk -gezien de schepen eromheen- dat het heel iets anders is....
Maar een leuk stukkie waterladen....ik kan het niet ontkennen...
Oost, west...ook best
Jaap van Dorp
Berichten: 699
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jaap van Dorp »

oud filmpje van schip dat aan pier aangevaren was en zonk gedurende het laden.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Steiger geramd in Den Helder.
HIER meer.


Plaats reactie