Vliegmachines
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Vliegmachines
THEM Canucks eeeeh!
http://www.ctvnews.ca/canada/total-dark ... -1.2952179
Kenn Borek Air. Anytime Anywhere.
http://www.borekair.com/index.php
http://www.ctvnews.ca/canada/total-dark ... -1.2952179
Kenn Borek Air. Anytime Anywhere.
http://www.borekair.com/index.php
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Vliegmachines
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Vliegmachines
poeh he...
wederom: petje af !
Maar was daar in de buurt nou niemand anders te vinden voor zo'n operatie... Ik bedoel: vanaf Canada "even" naar de Zuidpool heen-en-weer vliegen voor zo'n reddingsactie is een hele prestatie, maar bijv. een piloot in Chili, Argentinië, ZuidAfrika of NewZealand had dat toch ook wel, en vanwege de aanvliegtijd ook sneller, kunnen doen ?
Weet jij het waarom ? Of deed die persoon daar een 'utterly hush-hush'-achtig iets ?
Maar iig: een hele prestatie ! En een mooi vliegtuigie ook...!
En als je daarbij dan ff de NLse film "Dakota" in gedachten neemt, hebben daar in de midships een aardige hoeveelheid drummetjes met avgaz gehad...
wederom: petje af !
Maar was daar in de buurt nou niemand anders te vinden voor zo'n operatie... Ik bedoel: vanaf Canada "even" naar de Zuidpool heen-en-weer vliegen voor zo'n reddingsactie is een hele prestatie, maar bijv. een piloot in Chili, Argentinië, ZuidAfrika of NewZealand had dat toch ook wel, en vanwege de aanvliegtijd ook sneller, kunnen doen ?
Weet jij het waarom ? Of deed die persoon daar een 'utterly hush-hush'-achtig iets ?
Maar iig: een hele prestatie ! En een mooi vliegtuigie ook...!
En als je daarbij dan ff de NLse film "Dakota" in gedachten neemt, hebben daar in de midships een aardige hoeveelheid drummetjes met avgaz gehad...
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Vliegmachines
Jan ik denk zomaar dat dit klussies zijn waar vrijwel iedereen zeer feestelijk voor bedankt. Als de Yanks dit soort vluchten- in deze tijd van het jaar- uitbesteden dan kun je haast op je vingers natellen dat er " iets mee loos is".Maar was daar in de buurt nou niemand anders te vinden voor zo'n operatie..
Kenn Borek Air staat bekend als DE klup met ervaring betreffende Arctic en Antarctic vluchten en heeft een ontiegelijke hoop ervaring met " Noord Canada Bush Flying under tough conditions". Er zijn uiteraard meerdere vliegtuigkluppies hier in Canada die " In the North" van wanten weten en de " Canadian Bush" staat bekend als zijnde een piko bello leerschool voor pilots.The North does not suffer fools lightly and does not take any prisoners" zogezeid.
Dat gezegd hebbende Kenn Borek had een fatale crash aan de Zuidpool en 3 van hun meest ervaren mensen ( die dit soort vluchten uiteraard op vrijwillige basis doen!!!) drie van hun meest ervaren mensen lieten daarbij hun leven, ik meen in 2013, maar moet even nakijken. Een broer van een goede kennis van me is mechanic bij die klub en is ook vaak betrokken bij dit soort klussies.........het vast draaien van bouten krijgt vanzelf een hele andere dimensie als je weet dat je maten een linke klus gaan doen ergens waar de Wegenwacht met vakantie is. Verder is de Twin Otter- waar die Borek boys een hele vloot van hebben, zowel on wheels als on floats, die Twin Otter is een hele goeie kist voor dit soort joppies, ooit in een ver verleden liet de company pilot mij zo'n Otter op het goudgele strand van McKinley Bay in de Arctic neerzetten, moet ik wel toegeven dattie z'n handjes wel donders dicht bij zijn eigen hendeltjes hield
Samenvattende denk ik zomaar dat Kenn Borek geen konkurrentie heeft met dit soort klussen, ik meen me te herinneren dat ze vroegaah zelfs een speciale opgekrikte DC3 hadden met een extra - dus een 3e !!- machine in de neus gebouwd, maar moet ik ook even nakijken. Them Canucks eeeh!!
PS1. Die DC3 met 3 motoren was al een pikheetje terug en was een ander vliegkluppie.
PS2. Hier wat info over die 2013 vlucht waar 3 Canadezen het leven bij lieten.
http://www.theglobeandmail.com/news/nat ... e14715682/
In 2001 hebben die KennBorek jongens ook al eens zo'n rescue klussie gefikst. PS3. Er stond me iets bij dat er al eerder een fataal bakkie was geweest aan de Zuidpool met een machine van Kenn Borek, zie hieronder , dit was dus in 2013 en ook al in 1994. Al met al dus hele linke soep, die vliegerij daar in de winter!
http://www.calgaryherald.com/news/calga ... story.html
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Vliegmachines
Hallo Jan,
Harry heeft het e.e.a. al goed beschreven.
Daar komt nog bij dat Antarctica een bijzonder gebied is waar naast aangepaste vliegtuigen ook nog allerlij aparte vergunningen, licenties, etc. vereist zijn, daar kan niet zomaar iedereen vliegen.
De vliegtuigen van Borek Air worden wereldwijd door diverse overheden, de verenigde naties, diverse instituten, voor vluchten in dit soort gebieden gecharterd.
Ze beschikken over een aardige vloot van 47 toestellen (bestand 2013):
1 Beechcraft 1900D
4 Beechcraft King Air 100
4 Beechcraft King Air 200
1 Beechcraft King Air A100
1 Beechcraft King Air C90
2 de Havilland Canada DHC-6 Serie 100
1 de Havilland Canada DHC-6 Serie 200
19 de Havilland Canada DHC-6 Serie 300
10 Douglas DC-3/Basler BT-67
4 Embraer EMB-110 Bandeirante
O.a. vliegen sinds 2007/2011 twee gemoderniseerde Dakota's (de Polar 5 en Polar 6) voor het Alfred-Wegener-Institut in Bremerhaven vanaf het vliegveld Bremerhaven-Luneort.
Dit vliegveld is sinds maart 2016 opgeheven t.g.v. een Offshore terminal, vermoedelijk is men nu uitgeweken naar Nordholz bij Cuxhaven.
Hieronder een plaatje van de Polar 5 met de kenning C-GAWI en het logo van het AWI op het staartvlak. Een blik in de cockpit. De Polar 6 in dienst bij het AWI. Hieronder een Baseler /DC 3 van het US National Oceanographic Office, zo te zien ook van Borek Air. Een Twin Otter van Borek Air. En een Embraer EMB-110 Bandeirante van Borek Air. Groeten, Hans.
Harry heeft het e.e.a. al goed beschreven.
Daar komt nog bij dat Antarctica een bijzonder gebied is waar naast aangepaste vliegtuigen ook nog allerlij aparte vergunningen, licenties, etc. vereist zijn, daar kan niet zomaar iedereen vliegen.
De vliegtuigen van Borek Air worden wereldwijd door diverse overheden, de verenigde naties, diverse instituten, voor vluchten in dit soort gebieden gecharterd.
Ze beschikken over een aardige vloot van 47 toestellen (bestand 2013):
1 Beechcraft 1900D
4 Beechcraft King Air 100
4 Beechcraft King Air 200
1 Beechcraft King Air A100
1 Beechcraft King Air C90
2 de Havilland Canada DHC-6 Serie 100
1 de Havilland Canada DHC-6 Serie 200
19 de Havilland Canada DHC-6 Serie 300
10 Douglas DC-3/Basler BT-67
4 Embraer EMB-110 Bandeirante
O.a. vliegen sinds 2007/2011 twee gemoderniseerde Dakota's (de Polar 5 en Polar 6) voor het Alfred-Wegener-Institut in Bremerhaven vanaf het vliegveld Bremerhaven-Luneort.
Dit vliegveld is sinds maart 2016 opgeheven t.g.v. een Offshore terminal, vermoedelijk is men nu uitgeweken naar Nordholz bij Cuxhaven.
Hieronder een plaatje van de Polar 5 met de kenning C-GAWI en het logo van het AWI op het staartvlak. Een blik in de cockpit. De Polar 6 in dienst bij het AWI. Hieronder een Baseler /DC 3 van het US National Oceanographic Office, zo te zien ook van Borek Air. Een Twin Otter van Borek Air. En een Embraer EMB-110 Bandeirante van Borek Air. Groeten, Hans.
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Vliegmachines
Pracht vliegtuig die Twin Otter, ik heb er veel mee gevlogen naar alle onmogelijke plaatsjes aan de Noorse kust.
Met Wideroe die zegt "We always fly" en dat doen ze ook , weer of geen weer.
Groeten Gerard.
Met Wideroe die zegt "We always fly" en dat doen ze ook , weer of geen weer.
Groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Vliegmachines
Pracht vliegtuig die Twin Otter, ik heb er veel mee gevlogen naar alle onmogelijke plaatsjes aan de Noorse kust.
Met Wideroe die zegt "We always fly" en dat doen ze ook , weer of geen weer.
Hier vloog ik verschillende malen mee in IJsland, Rijkjaviek - Isafjorder, leverde ook even de post of in andere plaatsen, wat in pakken onder de vleugels hing en werd gedropt met laag over de startbaan te vliegen. heb geen iedee wat voor vliegtuig het was.
image upload no limit
Groeten Gerard.
Met Wideroe die zegt "We always fly" en dat doen ze ook , weer of geen weer.
Hier vloog ik verschillende malen mee in IJsland, Rijkjaviek - Isafjorder, leverde ook even de post of in andere plaatsen, wat in pakken onder de vleugels hing en werd gedropt met laag over de startbaan te vliegen. heb geen iedee wat voor vliegtuig het was.
image upload no limit
Groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Vliegmachines
Zooooo....wát een antwoorden op mijn in onwetende toestand geopperde vraag....
Mijn dank, heren !
Mooie cockpit ook, van die DC3's
Mijn dank, heren !
Mooie cockpit ook, van die DC3's
Oost, west...ook best