Vliegmachines
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Vliegmachines
Voor de "un-educated bystander" lijkt het dan of " The US Government" deze rescue mission doet.......ze betalen er dik voor vanzelf, maar de jongens van Kenn Borek steken toch wel hun nek een mooi endje uit dacht ik zo.
Wat betreft die DC3-Basler BT-67 dient te worden vermeld dat dit wel hele speciale en opgepiepte DC-3 kisten zijn. Deze Basler outfit is helemaal gespecialiseerd in het "opfiksen" van ouwe DC-3 kisten en dan bedoel ik dus " Kompleet overhalen" en verbeteren/versterken van de alum body EN er - naast komplete nieuwe instrumentatie/bedrading avionics- ook 2 moderne Turbo prop karretjes aan hangen waarmee de DC3 dus als het ware aan een 2e en geheel nieuw leven begint.
http://www.nature.com/news/daring-antar ... le-1.20135
BREAKING NEWS....BREAKING NEWS!!
Even een tukkie doen en dan weer terug!!
http://www.apnewsarchive.com/2016/Rescu ... ded908d899
Wat betreft die DC3-Basler BT-67 dient te worden vermeld dat dit wel hele speciale en opgepiepte DC-3 kisten zijn. Deze Basler outfit is helemaal gespecialiseerd in het "opfiksen" van ouwe DC-3 kisten en dan bedoel ik dus " Kompleet overhalen" en verbeteren/versterken van de alum body EN er - naast komplete nieuwe instrumentatie/bedrading avionics- ook 2 moderne Turbo prop karretjes aan hangen waarmee de DC3 dus als het ware aan een 2e en geheel nieuw leven begint.
http://www.nature.com/news/daring-antar ... le-1.20135
BREAKING NEWS....BREAKING NEWS!!
Even een tukkie doen en dan weer terug!!
http://www.apnewsarchive.com/2016/Rescu ... ded908d899
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Vliegmachines
https://www.glenbow.org/collections/sea ... b-10-5.pdf
Na wat zoekwerk vond ik die Twin Otter weer terug in California- 2013.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Vliegmachines
Harry,
Heel leuk, die link naar de .pdf. Barre omstandigheden. Verder prachtige bijdrage over die speciale vliegtuigen. Prachtig die cabine foto's van die Dakota.
Machtig toestel die Dakota, de "Liberty" onder de vliegtuigen.
Grt.
Mario
Heel leuk, die link naar de .pdf. Barre omstandigheden. Verder prachtige bijdrage over die speciale vliegtuigen. Prachtig die cabine foto's van die Dakota.
Machtig toestel die Dakota, de "Liberty" onder de vliegtuigen.
Grt.
Mario
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Vliegmachines
Mario et al,
Kenn Borek vloog in de " late seventies" al charters voor Dome Petroleum met een DC3 naar de Beaufort Sea en landde toen op het ijs om de rig bemanningen zo dicht mogelijk bij de boorschepen af te zetten. Zie foto hieronder. Later deden "we" dat ook met de Dome Petroleum Boeing 737 in McKinley Bay. Van die 737 ben ik zoekende naar een foto op het ijs.Ik wazzuh d'r bie
De datum bij die Kenn Borek foto klopt niet.
Kenn Borek vloog in de " late seventies" al charters voor Dome Petroleum met een DC3 naar de Beaufort Sea en landde toen op het ijs om de rig bemanningen zo dicht mogelijk bij de boorschepen af te zetten. Zie foto hieronder. Later deden "we" dat ook met de Dome Petroleum Boeing 737 in McKinley Bay. Van die 737 ben ik zoekende naar een foto op het ijs.Ik wazzuh d'r bie
De datum bij die Kenn Borek foto klopt niet.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Vliegmachines
Harry
Mooi toestel die Boeing B727-200 (C-GDPA) gebouwd in 1980 (volgens internet). Dit is eigenlijk deoer B737. Er was ook nog een serie 100, het ontwerp is van 1964. Als ik de database mag geloven vliegt hij nu bij Canadian North (37 jaar oud !!). Deze uitvoering is te herkennen aan de motoren (low bypass turbo fan) onder de vleugel. De latere versies vanaf -300 series hadden high bypass turbo fan motoren. Die hadden een grotere diameter en pasten niet meer inder de vleugels. Ze werden verplaatst naar de voorkant van de vleugel en dan nog moest de onderkant van de gondel worden "afgeplat". Sinds kort is er weer een nieuwe versie de MAX, daat heeft maar langere benen ondergezet.
Toch nog een vraag over die .pdf file. Ik weet niet of jij daar ook met die boorschepen had te maken. Ik ben benieuwd, of die schepen waar daar over gesproken wordt, echte gecertificeerde "Dynamic Positoning Vessels" waren. Ik bedoel daar mee, volledig automatisch. Ik weet dat Kongsberg vanaf de 60er jaren mee bezig was. Ik ben benieuwd.
Grt.
Mario
Mooi toestel die Boeing B727-200 (C-GDPA) gebouwd in 1980 (volgens internet). Dit is eigenlijk deoer B737. Er was ook nog een serie 100, het ontwerp is van 1964. Als ik de database mag geloven vliegt hij nu bij Canadian North (37 jaar oud !!). Deze uitvoering is te herkennen aan de motoren (low bypass turbo fan) onder de vleugel. De latere versies vanaf -300 series hadden high bypass turbo fan motoren. Die hadden een grotere diameter en pasten niet meer inder de vleugels. Ze werden verplaatst naar de voorkant van de vleugel en dan nog moest de onderkant van de gondel worden "afgeplat". Sinds kort is er weer een nieuwe versie de MAX, daat heeft maar langere benen ondergezet.
Toch nog een vraag over die .pdf file. Ik weet niet of jij daar ook met die boorschepen had te maken. Ik ben benieuwd, of die schepen waar daar over gesproken wordt, echte gecertificeerde "Dynamic Positoning Vessels" waren. Ik bedoel daar mee, volledig automatisch. Ik weet dat Kongsberg vanaf de 60er jaren mee bezig was. Ik ben benieuwd.
Grt.
Mario
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Vliegmachines
Ja die Dome Boeing 737 vliegt nu bij Canadian North, die hebben een stuk of 5 van die Combi's.Toen ik voor het eerst met die kist een landing meemaakte op een kort gravel baantje in Tuktoyaktuk dacht ik dat m'n laatste uur was geslagenechte gecertificeerde "Dynamic Positoning Vessels" waren
Die boorschepen waren vrijwel allemaal " omgebouwde ouwe vrachtbootjes" en lagen op een anker spread. Met een uitzondering dat was origineel een "echt boorschip", maar ook daar werden de ankers gebruikt ( ik zou de namen weer op moeten zoeken!) De Beaufort is vrij ondiep en met de boorschepen werd er in de " interface zone" geboord, ik bedoel hiermee de zone van het bewegende ijs, tussen het zgn. landvaste ijs en het multi-year Poolpack in, i.v.m. het draaien van de aarde ijlt dat poolpack na en DUS moet het "ergens buigen of barsten" zogezeid.De boorschepen draaiden in de zomer en in de winter werd er van Tarsuit Island of van de S.S.D.C. geboord. Esso boorde ook van een caisson eiland en ook van zgn. sacrificial beach eilandjes. Gulf boorde van de Moliqpac, een caisson eiland ( ligt nu in Rusland bij Sakalin) en ook met de Kulluk- ook op ankers. ( De Kulluk zou 2 jaar terug gaan boren voor Shell in de Chucksie Sea maar eindigde op de rotsen,en Shell is er mee gestopt daar dit voorjaar)
Them were the days
Hier is die ouwe Dome Kist..en ook nog even wat reclame " Western Style"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Vliegmachines
Harry. Mooie plaatjes, allebei. Mooi toestel, met die sigaar onder de vleugels. Die heeft zijn centen wel verdiend. Een enkele keer zie je ze hier ook nog. Die low bypass motoren zijn achterhaald. Veel herrie, veel uitstoot en ten opzichte van de huidige motoren en hoog brandstofverbruik t.o.v. van het geleverde vermogen.
Mijn vraag over die DP-systemen ontsond, toen ik dat plaatje zag met die bakens op de zeebodem. Hier liet Neddloyd twee "oude" bulkcarriers verbouwen tot boorschip. Volgens mij had er één een systeem met ankers, de andere dwarsschroeven e.d. Hoe dit ging weet ik niet. Bij een DP systeem denk ik aan o.a. druk op de knop en hij ligt waar die ligt (een simpele uitleg van een oude man). Sie systemen zijn steeds meer geavanceerd. Prachtig als je ziet, wat daar mij kan. Bedankt voor de uitleg.
Grt.
Mario
Mijn vraag over die DP-systemen ontsond, toen ik dat plaatje zag met die bakens op de zeebodem. Hier liet Neddloyd twee "oude" bulkcarriers verbouwen tot boorschip. Volgens mij had er één een systeem met ankers, de andere dwarsschroeven e.d. Hoe dit ging weet ik niet. Bij een DP systeem denk ik aan o.a. druk op de knop en hij ligt waar die ligt (een simpele uitleg van een oude man). Sie systemen zijn steeds meer geavanceerd. Prachtig als je ziet, wat daar mij kan. Bedankt voor de uitleg.
Grt.
Mario
Re: Vliegmachines
Op een oude backup-CD vond ik nog deze PowerPoint met mooie vliegtuigen....
Wie hem wil hebben: hij staat (een tijdlang) hier !
Wie hem wil hebben: hij staat (een tijdlang) hier !
Oost, west...ook best
Re: Vliegmachines
Controle
Re: Vliegmachines
Ik vraag me af hoe men dat van die vergunningen, licenties, enz. kan afdwingen en/of beboeten.Berichtdoor Hannes » wo jun 22, 2016 12:15 am
Hallo Jan,
Daar komt nog bij dat Antarctica een bijzonder gebied is waar naast aangepaste vliegtuigen ook nog allerlij aparte vergunningen, licenties, etc. vereist zijn, daar kan niet zomaar iedereen vliegen.