Een paar PC-vragen ...

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Robert Delhaye »

Ik ben zeer tevreden over windows 10.
Het duurt wel een tijdje voor je het onder de knie hebt, er zitten ontzettend veel verborgen mogelijkheden in en op.
Soms gaat er bij het werken met de muis, pad, of bij het vegen of per ongeluk indrukken van toetsen wat mis. Dan verdwijnt alles, of een gedeelte, of komt er een venster met allerlei keuzemogelijkheden. Dat komt onder andere door het feit dat windows 10 ontwikkeld is voor laptops met een aanraakscherm. Een tablet of een smartphone hebben dat uiteraard sowieso al.

Verdachte bedoelingen van Microsoft? Tja, wie weet. Ze doen maar, ik heb er geen last van, Obama misschien wel als hij m'n mails leest naar ex-collega's van me in de VS. Ik ben daar 2 x 6 jaar bij de marine geweest, eerst in Florida en daarna in California.
Windows 10 werd gratis aangeboden. Het is natuurlijk voor Microsoft gemakkelijker als zoveel mogelijk mensen hetzelfde besturingssysteem gebruiken.
Overigens was Windows 9 - om interne in de VS belasting-technische redenen, de Windows 8.1 Upgrade genaamd - geen upgrade, maar gewoon een stap verder.... simpelweg van Windows 8 naar Windows 9, alleen ze konden het geen Windows 9 noemen.... 8.1 = 8 + 1 = 9.
Windows 8.1 werd helemaal opgedrongen op mijn Windows 8 laptop (een HP Pavilion). Ik had op dat apparaat al meteen de 'evaluation' versie van Windows 10 gezet toe die uitkwam, en de nacht van de beschikbaarheid van Windows 10 de alpha-versie (officiële release) erop gezet. Vooral omdat ik nooit tevreden ben geweest over Windows 8 en Windows 8.1.
Ook op mijn andere, krachtigere i7 laptop, een ASUS, ben ik begin dit jaar van Windows 7 naar Windows 10 overgestapt, gaat uitstekend. Er stond trouwens steeds al de nieuwste versie van Office op, nu die van 2016, en de nieuwe versie van Outlook, dat het 'oude' outlook (ex-hotmail) vervangt.

Maar zoals gezegd, iedere dag ontdek je wel wat nieuws met Windows 10. Een kwestie van niet bang zijn en gewoon in de configuratiemenu's en instellingen duiken, en overal eens rondneuzen.

Als beveiliging gebruik ik trouwens Trend Micro Maximum Security. Gewoon met een abonnement. Dan moet je één keer per jaar de oude versie verwijderen en de nieuwe versie installeren, maar dat grotendeels, op een paar knopdrukken na, automatisch.

met vriendelijke groet,
Robert.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------

Volgende week krijgt mijn pc de facelift waar ik dit topic voor startte en ga ik over op Windows 10.
Mijn Nederlandse versie op USB-stick ligt klaar. PC naar de dokter, meer geheugen, nieuwe grote fan aan de zijkant en dan mag hij de harde schijven formatteren en Windows 10 installeren.
    • Afbeelding

      Afbeelding
Vandaag, morgen en zaterdag nog verder met het corrigeren van mijn vertaling. Zondag en maandag voor de laatste keer lezen en checken en dan gaan de bestanden naar Amsterdam. Klus geklaard. Nog geen nieuwe aangekondigd, dus even vakantie en plenty tijd om aan Windows 10 te wennen. Dat zal ongetwijfeld weer helemaal lukken.
Verdachte bedoelingen van Microsoft? Tja, wie weet. Ze doen maar, ik heb er geen last van.
Tja, zo denk ik er ook over. Wie zich op het internet begeeft, kan sowieso net zo goed in zijn blote kont over de straat gaan struinen, want al die lieden die daar belang bij hebben weten toch alles van je, dus waarom zou je trachten iets te verbergen?
Als beveiliging gebruik ik trouwens Trend Micro Maximum Security.
Dat kende ik niet, maar dat ziet er goed uit. € 71,43 voor twee jaar. Als je daar werkelijk goed voor beveiligd bent, is het dat wel waard. Anderzijds is het ook weer zo dat ik in al die jaren nog nooit last heb gehad van een virus en de spam, de malware en waar je verder nog mee bedreigd wordt ook altijd goed op afstand heb weten te houden. Ik gebruik alweer een mooi aantal jaren BAIDU en ook dat bevalt goed en is geheel gratis. Ik denk dat de Chinese Geheime Dienst 國家安全部 nu intussen alles van me weet, maar so what? Dan weten ze dat ik graag Chinees eet en behendig ben met stokjes, dus als ze dat "graag Chinees eten" nou maar niet verkeerd opvatten, zit ik goed. :roll:

Wat is wijsheid? Ik ben altijd gaarne bereid om een redelijk bedrag te betalen voor een goed product, maar wat doet Trend Micro meer of beter dan Baidu? Iemand die daar zinnige dingen over kan zeggen?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Theo, ik heb serieus een tijd heel erg het verdacht gehad dat al die virussen ontwikkeld worden door de virusscanner-makers zelf....
En nog steeds pruttelt het een beetje in m'n grijze cellen daarover....
Dat valt door al het andere gepruttel tegenwoordig niet meer zoveel op, maar toch...mijn verdacht blijft de kop opsteken....
Wie anders dan een firma die belooft een dergelijk iets voor mij te kunnen verwijderen, wordt beter van al dat virus-ontwikkelwerk....???
Malware, en zgn Bugs (niets met Bunny van doen, overigens) om achter je identiteit en/of bankgegevens te kunnen komen, dat snap ik: daarmee hoopt zo'n neringdoende over mijn bescheiden bescheiden te kunnen beschikken...
Of mijn koop- en/of surf-gedrag te kunnen analyseren teneinde, dmv het verkopen van die info, mij van op-maat-gesneden-advertenties te kunnen (laten) voorzien....
Maar virussen op particuliere pc's ???? Wie heeft dáár nou belang bij ? Behalve een Norton, Baidu, Panda, MacNogwat, of hoe die (betaalde !) scanners allemaal ook heten mogen....Betaal je niet: dan wordt je door hun 'eigen reclame' bestookt.
Ik heb nu een scanner middels mijn TV-en internet-provider, maar op de diverse andere pc's staat tot volle tevredenheid µ-soft's Essentials de boel te bewaken....
En als ik de "geschiedenis" daarvan bekijk, heeft die in enkele jaren nooit echt hoeven in te grijpen....behalve af-en-toe mij te wijzen op een (vaak politieke :lol: ) 'niet betrouwbare site waarvan de signatuur niet geheel-en-al juist is' .....
Oost, west...ook best
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Robert Delhaye »

Hallo Theo,

Trend Micro levert aan zowel particulieren als professionals en bedrijven. Ze leveren ook beveiliging op maat voor allerlei ondernemingen. Ieder jaar krijg je nieuwe software ter beveiliging en om virussen te scannen. Het wordt continu ge-updated, en je kunt op ieder moment zien wat de beveiliging allemaal heeft aangetroffen op je computer, desgewenst uit te printen... webbedreigingen enz. Maar dat is toch realtief zeldzaam hoor, want de provider van je internetverbinding heeft er uiteraard ook belang bij om het een en ander veilig te houden.
Ik gebruik Trend nu sinds 2009. Mijn broer raadde het me aan. Hij is werkzaam als systeem-beheerder / programma-ontwikkelaar bij achtereenvolgens onder andere Philips Eindhoven, diverse ziekenhuizen en nu een Amerikaans merk van pacemakers, interne defibrillators enzovoorts.
Trend waarschuwt ook voor verdachte sites.
Trend optimeert ook regelmatig je computer, zodat ie sneller wordt.

Nog even Windows 10: als je een nieuwe computer koopt met Windows 10 zul je verrast staan over het snelle opstarten. Als je Windows 10 als update op een Windows 7 computer zet, zul je merken dat dat niet zo snel gaat, tenzij je vrijwel alle bagage van je apparaat afhaalt.
Het is overigens geen slecht idee voor iemand met een Windows 7 computer om een serie back-up DVD's van Windows 7 te maken voordat je Windows 10 gaat installeren, want a) mocht Windows 10 toch niet aan je wensen voldoen, of heb je liever Windows 7, dan kun je gemakkelijk terug, en b) gedurende één maand blijft Windows 7 op je computer staan, maar na die maand wordt Windows 7 automatisch verwijderd. Dus wat b) betreft heb je de mogelijkheid om als Windows 10 goed bevalt, Windows 7 meteen te verwijderen = heel veel schijfruimte komt vrij, ofwel moet je Windows 7 terugzetten vanaf de harde schijf binnen een maand. Met de back-up DVD's kan dat later ook nog.

Het is overigens altijd handig om twee computers desktop of laptop te bezitten. Als er iets geks gebeurd kun je dan het probleem van de computer met het probleem op de andere opzoeken. Eigenlijk kun je alles vinden, meestal in het Engels overigens.
Ik heb twee jaar geleden een HP Pavilion gekocht van zo'n 500 euro als oefencomputer. Daar installeer ik nieuwe dingen op, en als het goed gaat, dan installeer ik ze op mijn ASUS computer, dat is een zwaar snel apparaat met een laatste generatie i7 processor, maar kostte tegen de 2000 euro. Het is hetzelfde binnenwerk als de design-Lamborgini laptops, maar dan zonder het design dan.
Voordeel van ASUS is dat ze uit Taiwan komen, en daar ook gefabriceerd worden. Daarmee zijn ze, denk ik, de enige consumer computers die niet in China worden gemaakt. En je voelt hem al komen, er zitten dus geen Chinese chips en spy-software in, want Taiwan en China kunnen elkaar niet uitstaan, dus de Taiwanners maken alles zelf.

met vriendelijke groeten,
Robert.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Robert schreef:Trend optimeert ook regelmatig je computer, zodat ie sneller wordt.
Maar dat doet Baidu ook en fantastisch goed. Dat was zelfs de voornaamste reden dat ik het - op aanraden van Dick Brazil - installeerde en dat was werkelijk een geweldige verbetering. Voordien gebruikte ik jarenlang TuneUp, waar je voor de nieuwste versie dus wel telkens een paar centen voor moet betalen. Maar nogmaals: het is voor mij geen centenkwestie. Goed werk moet betaald worden, vind ik altijd. Maar als die Chinezen geheel gratis beter werk leveren dan de betaalde TuneUp, is de keuze snel gemaakt. Trend Micro is zeker het overwegen waard. Misschien neem ik het na de facelift van de pc om te beginnen maar eens een jaar.
als je een nieuwe computer koopt met Windows 10 zul je verrast staan over het snelle opstarten.
Een nieuwe computer koop ik dus niet. Dat was mijn vraag en de reden dat ik dit topic startte. Deze pc is nu acht jaar oud en daar draai ik van het begin af aan Vista op. Zonder enig probleem. Maar Vista is "log en zwaar" zoals mijn computerboer terecht zegt. Wat snel opstarten betreft, zal ik al snel tevreden zijn; ik moet nu, met Vista en de pc zoals hij nu is, toch wel op 10 minuten rekenen voordat het echt draait en stabiel is. Dat ligt niet aan de pc, dat is puur een softwareprobleem. Zolang ik Vista heb is daar waarschijnlijk wel iets, maar vast niet veel aan te verbeteren. Bovendien is het nooit echt een probleem geweest. 's Morgens tussen zes en zeven start ik het spul en ga dan eerst van alles doen voordat ik zover ben dat ik ga zitten, dus of dat opstarten nou 2 of 12 minuten duurt, maakt eigenlijk niks uit. 's Avonds tussen acht en negen gaat het spul weer uit en zo draait dat al acht jaar probleemloos.

Dat neemt echter niet weg dat ik wel graag naar een nieuwer besturingssysteem wil. Op den duur wordt Vista natuurlijk niet meer ondersteund en nu al krijg ik steeds de waarschuwing dat Google Chrome Vista niet langer ondersteunt. Wat me telkens weerhouden heeft is het "gedoe" van het isntalleren van een in een nieuwe Wondows versie, maar nu moet het dan toch maar gaan gebeuren. Nu heb ik mooi even een paar weken de tijd om dat allemaal op mijn gemak te doen.

Maar mijn vraag bij aanvang van dit topic was dus:
  • Wat is er sinds ik deze pc kocht, dus in de afgelopen acht jaar, verbeterd aan moederborden, processors en geheugen dat de aanschaf van een nieuwe pc wenselijk of noodzakelijk maakt?
Volgens mij helemaal niks en ik meen dat ook andereen dat gaandeweg dit topic met me eens zijn (geworden). Ik zie niet op tegen het kopen van een nieuwe pc, maar wat schiet ik er écht mee op? Niks, dacht ik.
Het is overigens altijd handig om twee computers desktop of laptop te bezitten.
Dat heb ik al (bijna) net zolang als ik een pc gebruik voor mijn vertaalwerk. Dat is een must. Vroeger was dat een tweede pc; nu ligt er altijd een Toshiba laptop klaar om op verder te gaan als de pc uitvalt. Een laptop omdat ik dan ook als de stroom uitvalt, wat hier regelmatig gebeurt, nog een paar uur verder kan - vooropgesteld dat de laptop helemaal opgeladen is, wat ik wel probeer bij te houden. :oops: Ik maak om het kwartier of zo, maar in elk geval na elke voltooide pagina een backup naar een USB-stick, dus ik kan naadloos verdergaan als de pc uitvalt. Op die Toshiba draait nu Windows 8 omdat die maar 2Gb ram heeft en de computerboer me afraadde om daar Windows 10 mee te draaien. Het is een Griekse versie van Windows 8 en dat werkt niet echt handig als je geen Grieks toetsenbord hebt, maar als ik eenmaal in Word zit en de Van Dale online woordenboeken draaien ook, dan kan ik in elk geval verder. Maar als de pc nu ge-facelift is, moet er op die Toshiba ook maar 2Gb geheugen nij en dan ook daar een Nederlandse - of Engelse- Windows 10 op, dan ben ik weer vollledig voor groot- en klein slem gedekt.

Volgende week moet er van alles gebeuren: die pc, dan de airco van de auto fixen - wat geen misse kleus blijkt te zijn - en naar de oogarts om een staaroperatie te regelen. Zo is straks alles hopelijk weer als nieuw. :-D
egbert-j
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 dec 2015 07:25

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door egbert-j »

Theo kijk uit bij een staar operatie.
Ik zou je aanraden neem een andere bril.
Bij mij is de operatie volledig mis gegaan
staar is erger geworden en duurt langer voor het weg is.
Bij een vervolg onderzoek merkten ze dat er een wit bolletje
in het oog zat wat zorgde voor weerkaatsing op de lens?
Dat was voorheen niet gezien?
Bij mij was een andere bril beter geweest als de operatie
Doe hier je voordeel mee.
Groet Egbert
egbert
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

kijk uit bij een staar operatie.
Egbert, ik ben daar al een mooi poosje mee bezig. Toen de eerste verschijnselen zich, nu ongeveer zeven jaar geleden, voordeden, was het zo weinig dat een operatie "nog lang niet nodig" was. Zo zeiden de geleerden dat. Ik heb alle vertrouwen in de Griekse artsen en dat vertrouwen is gebaseerd op heel goede ervaringen, maar toch heb ik een jaar later - kan ook twee jaar zijn geweest - van de gelegenheid gebruik gemaakt om bij een bezoek aan Holland een second opinion te halen. Dankzij mijn zoon was er voor mij geen wachttijd, maar kon ik onmiddellijk terecht. Niet één, maar twee oogartsen hebben mijn ogen tot in de diepste diepte gecontroleerd en vonden nog een onbelangrijke kleinigheid die de geleerde hier niet had gezien, maar het was nog steeds te vroeg voor een staaroperatie.

Ik heb hier in Edessa nu een heel goede, vrij jonge oogarts/oogchirurg met state-of-the-art apparatuur. Daar stuurde onze, in België opgeleide, heel goede opticien, me heen. "Die jongen is héél goed," zei Despina en ik geloof haar. Die goeie jongen heeft me twee jaar geleden een nieuwe bril aangemeten, maar vond ook toen de staar nog altijd niet ernstig genoeg om te opereren. Nu kwam ik half maart terug voor alweer een nieuwe bril omdat ik lang niet scherp genoeg kon zien, vond ik, maar dat ging niet helpen, zei hij, nadat hij mijn ogen had bekeken en gemeten. Een nieuwe bril had geen zin; het was nu echt tijd om te opereren. Ik begrijp dat ook wel: staar is een vertroebeling en dat los je niet op met een bril. Volgende week ga ik weer naar hem toe voor een uitgebreid laatste onderzoek met van die wijdopen ingedruppelde ogen waarna je uren geen auto kunt rijden en dan stellen we een datum vast om te opereren. Hij doet dat zelf, in een kliniek in Thessaloniki. In het ziekenhuis in Edessa worden veel staaroperaties gedaan, maar hij vindt hun apparatuur niet modern genoeg. Hij rijdt me erheen, doet de operatie en brengt me weer thuis. Waar vind je dat? :-D

Hier in Griekenland heb ik de laatste jaren om me heen meerdere staaroperaties gezien bij familie en bekenden, allemaal zonder problemen. Overigens heb ik ook weinig keus; een nieuwe bril helpt dus niet meer. Als het goed is, kan ik straks weer zonder bril. Ik zal een aantal kaarsen gaan branden in het kerkje hier in de buurt dat gewijd is aan de Heilige Paraskevi. Dat is niet alleen de naamheilige van mijn vrouw, maar bovendien de heilige die zich speciaal over de ogen ontfermt. Ik kom daar sowieso zo nu en dan, gewoon om even te mediteren en een kaarsje voor deze en gene te branden. Er is altijd wel iemand die dat kan gebruiken en verder is het er gewoon heel mooi en heel rustig. Zie HIER.
Deze keer zal ik Agia Paraskevi dan toch maar eens vragen of ze een beetje voor mijn ogen wil zorgen. Dat komt allemaal goed, let maar op. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.


-------------------------------------------------Afbeelding

----------------------------------------Klik op de icoon voor het even wonderlijke als gruewlijk verhaal over Agia Paraskevi
egbert-j
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 dec 2015 07:25

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door egbert-j »

Theo,ik wens je een goede verbetering na de operatie.
En wat je schreef over het halen en weer terug brengen na de operatie,
dat vind je nergens zeker in Nederland niet
Ik moest na de operatie vier keer per dag druppelen met twee verschilende flesjes.
Ben benieuwd hoe dat bij jou gaat gebeuren?
Sterkte en goede beterschap .
Groeten Egbert
egbert
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------
  • Afbeelding----Afbeelding
------------------------------------------------------------------Memories ...

Sinds twee dagen volledig "vertalingvrij" en dat is altijd weer even wennen. Ik heb dan de eerste dagen wat moeite om andere dingen te doen want telkens voel ik me een beetje schuldig en denk: ik moet aan het werk! :-D

Anyway: ik ben aan de voorbereidingen begonnen voor de facelift van mijn PC, de preoperatieve zorg, zeg maar. Alles uitgezocht wat weg kan - en dat was heel wat - en het overblijvende overzetten naar een externe HD en dat is ook heel wat. Ik zou natuurlijk eenvoudig de hele reut over kunnen zetten naar die harddisk, maar dit is een mooie gelegenheid om op te ruimen. Wat dacht je alleen al van de map "Bewaren" vol met e-mails? Daar zat voor acht jaar handel in. Mails die ik nodig moest bewaren maar waarvan de naam van de afzender me nu echt helemaal niets meer zegt. Een garage- of zolderopruiming is er niks bij!
Maar ook een hele partij, intussen ook helemaal vergeten mails van mijn nu bijna twee jaar geleden overleden dochter, met allemaal mooie bijlagen - wat de reden was om ze te bewaren - en dat was een fijn weerzien. Die hebben nu opeens een heel andere lading en die paar regels die ze er dan altijd bij schreef ook. Zo geldt ook hier: wie wat bewaart, die heeft wat. Memories ...

Maar dit terzijde. Dat zijn dus de voorbereidingen. Morgen het machien uit de stoffige hoek halen en naar de dokter brengen. Dan kan hij zich maar uitleven en de beide harde schijven naar hartenlust formatteren.

Blijft over de laptop, een Toshiba Satellite P200-1A4.
Wat moet ik daar eens mee aan? Ik heb de verschillende opties naast elkaar gelegd en bekeken.

  1. Helemaal geen PC faceliften, maar toch een Mac kopen voor, pakweg, 3000 euro
  2. Wel een facelift en die Toshiba puur als reserve houden zoals hij nu is: met een Griekse Windows 7
  3. Die Griekse Windows 7 vervangen door een Nederlandse versie. Kosten € 175
  4. Geheugen van de Toshiba uitbreiden van 2 naar 4GB en ook daar een Nederlandse Windows 10 op installeren
  5. Toshiba terugleggen op de plank en voor 1000 tot 1200 euro een Apple MacBook Air 13,3'' 8/128 GB - 1,6 GHZ kopen
[/color]

-----------------------------------Afbeelding

Optie 1, de vraag wel of geen Mac van drieduizend euro kopen, is uiteraard puur een centenkwestie. Voor mij hoeven aankopen lang niet altijd verantwoord te zijn, integendeel. Als je iets echt graag wil hebben en je hebt de centen, dan moet je het op zekere dag gewoon doen. Maar er zijn grenzen en ik vind drieduizend euro nog altijd erg veel geld. Ik heb verschillende auto's gehad die belangrijk minder hadden gekost. Maar een auto heb je nodig en een Mac niet. Dat wil zeggen: ik niet. En dus vervalt optie 1 nu definitief. Niet meer over lullen, vergeten. Of in die dubbeldeurs Amerikaanse koelkast leggen, dat kan ook.

Optie 2: PC faceliften en die Toshiba met een Griekse Windows 7 laten draaien. Dat is niet echt fijn. Dat is alleen maar voor noodgevallen, om door te kunnen gaan met mijn werk als de pc het laat afweten. Maar het is dus wél een optie.

Optie 3 verschilt weinig van optie 2. Ik ben dan van die Griekse Windows 7 af, wat natuurlijk een hele verbetering is. Kosten 175 euro, maar de Toshiba blijft dan toch op de plank liggen voor noodgevallen.

Optie 4, geheugen van de Toshiba uitbreiden van 2 naar 4GB en ook daar een Nederlandse Windows 10 op installeren. Dat is gelijk een stuk beter. Dan wordt die laptop weer een volwaardige machine. De harddisk is niet al te groot, maar dat geeft niet voor het gebruik dat ik ervan maak. Wil ik daar Windows 10 op draaien, dan is het aan te bevelen om er 4GB RAM van te maken. Dat is zo gebeurd: de twee geheugenchips van 1GB elk vervangen door twee van 2 GB.
    • Afbeelding
En daar heb ik dan een vraag over.

Als ik gewoon op het internet zoek naar geheugen voor deze Toshiba, dan betaal ik voor 2x 2GB overal ergens tussen de 60 en 70 euro. Een voorbeeld daarvan is het linker plaatje in de kop van dit artikel; dat is geheugen van Kingston, een mij bekend merk. Er zijn nog een stuk of wat bekende, maar die prijzen ontlopen elkaar bijna niets. Maar kijk ik dan op e-Bay, dan betaal ik daar voor nieuwe geheugenkaartjes nergens meer dan ongeveer 25 euro voor 4GB. Een voorbeeld daarvan is het rechter plaatje.
Waar kan een dergelijk prijsverschil in zitten? Ja, in kwaliteit, neem ik aan, maar wat zijn dat dan voor verschillen? Niet dat het me om die paar tientjes gaat, maar ik zou het toch wel graag eens willen weten. Iemand die dat weet?

Ik ga voor optie 4, maar toch denk ik dat ik daarna óók nog voor optie 5 ga: Toshiba na zijn facelift terugleggen op de plank en voor 1000 tot 1200 euro een Apple MacBook Air 13,3'' 8/128 GB - 1,6 GHZ kopen. :-D

Dat mag, vind ik. Dat is de gulden middenweg, vind ik ook. Toch een Mac. De wens toch ten dele vervuld. Toen de uitgeverij dinsdag de ontvangst van mijn vertaling bevestigde - en en passant opmerkte: "Dank je wel. Zag er weer zorgvuldig en compleet uit" - vroegen ze gelijk of ze me in de planning voor 2017 konden opnemen. Kijk, zo'n klein blijk van waardering doet een ouwe schipper/vertaler goed. Daar ben ik dan een beetje trots op en daar schaam ik me niks voor. Maar dat betekent ook dat ik dit jaar nog wel een vertaling doe. Dan heb ik er sinds oktober 2015 maar liefst vier gedaan. Dat is veel. Dat is bijna een volledige baan. Wij kunnen gelukkig ruimschoots toe met wat het Pensioenfonds voor de Koopvaardij mij elke maand weer trouw betaalt, ook al indexeren ze niet meer, maar dat vertalen zorgt toch voor de bekende krenten in de pap. Doe ik echter vier boeken in een jaar, dan zijn dat geen krenten meer, maar pruimedanten. Dan is het toch echt wel verantwoord om daar eens lekker duizend of vijftienhonderd euro van uit te geven aan zo'n mooie MacBook. Vind ik dan. Ik werk er tenslotte hard genoeg voor, zou ik zeggen. In de afgelopen maanden een paar simpele wensen van mijn trouwe echtgenote vervuld en dat geeft een mens dan ook weer een grote voldoening. Ik dank de heilige Sint Jozef en Agia Paraskevi, alsmede Sint Nicolaas - de beschermheilige van de zeelieden maar ook van apothekers, bankiers, prostituees, boogschutters, kinderen, ongehuwde vrouwen, kooplieden, studenten, geliefden, slagers, dieven, moordenaars, piraten en anderen - dat ik indertijd aan dat vertalen begonnen ben en toen in de gaten had dat dat goed werk was, zelfs voor ouwe schippers die op het Griekse platteland krakend omhoog zijn gelopen.
    • Afbeelding
    • Gentile da Fabriano - Sint Nicolaas redt de zeelieden tijdens de storm, ca. 1425
    • Maar wat ik dus eigenlijk wilde vragen: waar zou dat prijsverschil in geheugen in zitten? :wink:
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Robert Delhaye »

Het besturingssysteem Windows 10 neemt (veel) minder plaats in dan Vista of 7. Dat is mooi meegenomen.

Maar..... er is nog iets anders dat een probleem op kan leveren als je Windows 10 wilt installeren: de grafische kaarten, die worden bij het downloaden opnieuw ingesteld, en op sommige "oudere" computers gaat dat onvoldoende. En dan moet je via het indrukken van de F knoppen in combinatie met andere toetsen een systeemherstel zien te maken, daarom moet je dvd-kopies hebben van je huidige systeem. Om het systeem te herstellen door terug te keren naar Vista of Windows 7, terwijl je computer lam is gelegd omdat het Windows 10 niet aan kan, is afhankelijk van het apparaat een heel gedoe.
Een voordeel, of nadeel is dat je tot een clean install kunt besluiten, maar dan ben je alles dat je niet extern hebt opgeslagen kwijt, behalve van wat je in de cloud hebt zitten.
Als je Windows 10 gaat installeren zal microsoft alles van de computer gooien waarvoor er geen licentie-overeenkomst is, zoals het Chinese beveiligingsprogramma, niet-microsoft tekstverwerkingsprogramma's etc. Maar dat is geen groot probleem, het staat er snel genoeg weer op, als het compatibel is.

Maar de grafische kaart, dat kan de probleemmaker blijken te zijn...

Het schoot me ineens weer te binnen, een collega had eens dit probleem met het upgraden van zijn met Windows 8 geleverde computer naar 8.1.
Hij bleef met een scherm zitten, waarop alleen nog maar een blauwachtig achtergrond schijnsel brandde. Gelukkig had hij nog garantie op het apparaat, maar fabrikant HP schoof de schuld af op Microsoft vice versa. Tja, service dat kennen ze in West-Europa niet (meer).
Toen heb ik naar HP in Amerika opgebeld, ik kreeg een Amerikaan aan de telefoon die op de Filipijnen zat (ik maak altijd eerst een praatje om het ijs te breken, en de Amerikanen houden wel van een praatje), bovendien kostte het gesprek twee keer niets, want het was een soort lokaal tarief. Die loodste ons snel door de problemen heen, terugkeer naar Windows 8, en raadde ons aan om een half jaartje te wachten met Windows 8.1, tot allerlei kinderziekten en installatieproblemen uit de weg waren bij Microsoft. Hij zei letterlijk dat Microsoft veelal veel te snel producten op de markt brengt...
8 maanden later drong Microsoft hem 8.1. op, geïnstalleerd, en ging perfect. Nu staat er Windows 10 op die computer. Die HP dateert uit 2013.

met vriendelijke groet,

Robert


Plaats reactie