Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

weldenkende NL-soldaat..
Het IS erg vredig daar " tussen de meren" :lol: en om nou te voorkomen dat Ome JossieUno aan het werk moet, zal ik hier maar nagenoeg niet op reageren, behoudens:
" weldenkende soldaat = contradiction in terms" :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Allen »

Jan & Aanhang:
Jullie maken er een mooi verslag MET mooie foto's van.
Machtig prachtig dus. 8)
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Mooi, ik weet niet of het scheepje vroeger Djippe Dolte geheten heeft, de plaats van de Amerikaanse molen is wel goed. Het is overigens een prachtig groot ding en gerestaureerd zo te zien.
Vaarbelasting invoeren had al lang geleden moeten gebeuren natuurlijk, het probleem is dat die centen weer in de grote pot verdwijnen. De grote graaiers scharen zich daar dan direct omheen en aan de vaarwegen zal het niet besteed worden, vrees ik. De Marrekrite geef ik met plezier een bijdrage, die doen machtig mooi en goed werk en ook nog met veel vrijwilligers, petje af!!

Mooi stukje Friesland. We zijn weer niet naar Makkum gevaren, omdat de weg erg druk was en we het eigenlijk te gek vonden om de brug alleen voor ons te laten openen.
In Workum raken we verzeild bij de sluis via een prachtig oud dijkje waar, aan de voet, enige mooie oude huisjes staan. Het hele gebied rond de sluis ademt overigens de sfeer van vroeger, met een werf, de oude joodse begraafplaats en de binnen en buitenhaven. Er staat zelfs een mooi bankje met afdak voor de sterke verhalen vertellers, vandaag zijn ze er niet, niets te liegen!
Inmiddels sjouwt de sluiswachter zich een torn in de rondte, afrekenen dus de kade op en af, brug en sluisje draaien, de vrede handhaven, toeristen op weg helpen en zorgen dat de nieuwsgierigen, die telkens in het bereik van de neergaande slagboom gaan staan, geen hersenschudding krijgen. De mannen bij de sluis in Stavoren hebben maar een luxe leven vergeleken bij deze sluiswachter.

Op de werf, waar een schip in aanbouw of reparatie ligt, staat nog een echte ellebogenstoomkaapstander waar je handspaken in moet steken om er beweging in te krijgen. Erachter staat een elektrisch exemplaar, dat wordt vaker gebruikt verwacht ik. In de havenkom ligt de gerestaureerde blazer Texel met nog wat prachtige houten schepen.
Terwijl we op het sluiten van de brug staan te wachten, raken we in gesprek met een inwoonster van Workum, we zijn drie openingen en sluitingen verder voor we uitgepraat zijn.
Kletsen over bootjes en oude zaken is altijd boeiend en leuk. Tijdens het palaver zien wij ook nog een keer kans bijna onder de neerdalende slagboom te komen, de sluiswachter wacht geduldig tot we het veld geruimd hebben en laat de boom verder zakken. Workum kan bij ons niet meer stuk.
DSC04146in workum.JPG
DSC04146in workum.JPG (547.76 KiB) 3155 keer bekeken
DSC04147in workum.JPG
DSC04147in workum.JPG (751.76 KiB) 3155 keer bekeken
DSC04148in workum.JPG
DSC04148in workum.JPG (647.15 KiB) 3155 keer bekeken
DSC04149in workum.JPG
DSC04149in workum.JPG (561.29 KiB) 3155 keer bekeken
DSC04150in workum.JPG
DSC04150in workum.JPG (554.21 KiB) 3155 keer bekeken
DSC04151in workum.JPG
DSC04151in workum.JPG (594.94 KiB) 3155 keer bekeken
DSC04153in workum.JPG
DSC04153in workum.JPG (579.77 KiB) 3155 keer bekeken
DSC04156in workum.JPG
DSC04156in workum.JPG (563.58 KiB) 3155 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Bij de blazerhaven staan de sluisdeuren uit de vorige eeuw, vlak bij de joodse begraafplaats. Op de deuren staat vermeld hoe e.a. tot stand gekomen is.
Op de gevel van de werf zijn de namen van de werfbazen of eigenaars aangebracht, men is bezig met restauratie van het dak.
We fietsen terug naar de Karakorum langs de oever van het vaarwater en passeren een aantal bruggen, waarvan één met een verrassing. Om verrast te worden moet je wel een opening vragen!
Het is gezellig druk op het water en iedereen neemt overal rustig de tijd voor. Bij ons bootje aangekomen maken we de fietsen klein en zetten ze zeevast op de bak.
Bij controle van de motor, voor vertrek, wacht ons een verrassing er staat water onder in het schip tot aan het motorcarter. De lenspomp maakt er korte metten mee en ik kan geen lek ontdekken, dus we vertrekken richting Woudsend, af en toe eens in de bilge kijkend waar het peil niet stijgt. Een paar dagen later vinden we de oorzaak, de sanitaire tank meldt leeg maar is vol.
Zo is er altijd wat te doen met een bootje, dit keer een shit klusje.
DSC04154de haven van 19 8.JPG
DSC04154de haven van 19 8.JPG (662.26 KiB) 3103 keer bekeken
DSC04155de haven van 19 8.JPG
DSC04155de haven van 19 8.JPG (523.04 KiB) 3103 keer bekeken
DSC04161de haven van 19 8.JPG
DSC04161de haven van 19 8.JPG (640.33 KiB) 3103 keer bekeken
DSC04163de haven van 19 8.JPG
DSC04163de haven van 19 8.JPG (588.77 KiB) 3103 keer bekeken
DSC04164de haven van 19 8.JPG
DSC04164de haven van 19 8.JPG (508.88 KiB) 3103 keer bekeken
DSC04165de haven van 19 8.JPG
DSC04165de haven van 19 8.JPG (573.48 KiB) 3103 keer bekeken
DSC04166de haven van 19 8.JPG
DSC04166de haven van 19 8.JPG (478.32 KiB) 3103 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Even een rondje varen Woudsend- Sloten- Woudsend, bunkeren en het spul even, op het kanaal, lekker op temperatuur laten komen.
Mooi weer weinig schepen op het water, op het Slotermeer zijn er wat kano's en een paar zeilschepen.
DSC04230zomaar het slotermeer 1.JPG
DSC04230zomaar het slotermeer 1.JPG (594.58 KiB) 2965 keer bekeken
DSC04231zomaar het slotermeer 2.JPG
DSC04231zomaar het slotermeer 2.JPG (473.1 KiB) 2965 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Zondag naar de boot geweest om alles te controleren en eens lekker warm te laten draaien. Starten was geen probleem, zo'n bejaarde diesel loopt ook als er verder geen stroom is, en dat was er dus niet. Geen boegschroef, geen verlichting, geen pompjes en dus geen water en plee.
Gelijk spijt van het feit dat we een vuilwatertank en elektrische plee in hebben laten bouwen.
Met een putsje en een jerrycanwater dachten we ook wel te kunnen varen, ergens vond ik nog een Chinese omgebouwde olielamp die nu op leds en batterijen gaat.
Dus kon er gevaren worden naar Lemmer en Sloten Via het PM kanaal. Uit zo'n box komen zonder boegschroef is even prutsen en het is maar goed dat ik dat telkens even oefen.
De laadstroom was keurig 13,8 volt dus ik dacht dat het wel goed zou komen. Niet dus, met draaiende motor deden zowaar de waterpomp en de plee hun werk zonder mankeren, echter met gestopte motor kakte de spanning in tot 12 volt en staakte alles.
Veel te warm om in de machinekamer te werken, dat is iets van vroeger. Waarschijnlijk beide service accu's overleden, dat kan ook wel na 12 jaar dienst. Zoiets moet je eigenlijk preventief vervangen of op de blaren zitten :wink:

We kwamen wat mooie oude schepen tegen waaronder Maarten een stoomsleper, die de kuilen in het meer voer, en de Vleermoes eigendom van Koos de schilder uit Zutphen. Koos heeft en prachtig schip en woont erop met zijn gezin.

Een boer had met zijn geliefde en de trekker een privéstrandje betrokken langs de vaart, het was tenslotte zondag :-D
DSC05155naar sloten 24-7.JPG
DSC05155naar sloten 24-7.JPG (210.83 KiB) 1778 keer bekeken
DSC05157naar sloten 24-7.JPG
DSC05157naar sloten 24-7.JPG (299.54 KiB) 1778 keer bekeken
DSC05162naar sloten 24-7.JPG
DSC05162naar sloten 24-7.JPG (315.08 KiB) 1778 keer bekeken
DSC05163naar sloten 24-7.JPG
DSC05163naar sloten 24-7.JPG (313.74 KiB) 1778 keer bekeken
DSC05166naar sloten 24-7.JPG
DSC05166naar sloten 24-7.JPG (287.04 KiB) 1778 keer bekeken
DSC05167naar sloten 24-7.JPG
DSC05167naar sloten 24-7.JPG (252.19 KiB) 1778 keer bekeken
DSC05168naar sloten 24-7.JPG
DSC05168naar sloten 24-7.JPG (267.8 KiB) 1778 keer bekeken
DSC05172naar sloten 24-7.JPG
DSC05172naar sloten 24-7.JPG (342.37 KiB) 1778 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Jan,
Prachtige platen met een goed verhaal!
Vooral de laatste van die boer en zijn eigen strandje.
Mooi dat je weer in vorm bent gekomen. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door gerard tenerife »

Hij is er weer helemaal, prachtig Jan.
groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

Prachtige foto's.... en idd: die boer met z'n selfmade strand is prachtig. Over inventiviteit gesproken...!

Let vooral even op de massa-aansluiting accu--motor, Jan....of min-aansluitingen, als je dat, wat ik overigens altijd predik, strikt gescheiden hebt gehouden..
Je wil niet weten wat een slechte massa-aansluiting teweeg brengt......voor boten, en al helemaal bij moderne auto's !
Maar vlgs mij weet jij daar alles wel van; een herinneringetje kan hoop ik geen kwaad

Hé: daar zie ik ineens dat de tekstcontrole mijn verkleinwoordje voor 'herinnering' (en zelfs 'tekstcontrole zélf) afkeurt... :-D
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Ha Jan, hoewel ik wel weet hoe het moet met accu's loopt er toch nog wel eens iets verkeerd, maandag terug uit Woudsend de camper naast de deur gestald. Gisteren hoorden we een grote klap en omdat wij aan een verkeersweg wonen, waar er wel eens een paar op elkaar duiken bij de rotonde, er verder geen aandacht aan geschonken. Vandaag wilden we weer naar Friesland, campertje starten, niets :evil: Het alarm wil ook nog wel eens dwarsliggen, dus even zoeken om tot de conclusie te komen dat de accu overleden is :(

Om bij de accu te komen moet je wat sleutelen in het vooronder, geen vrolijk makend werk! Ik trek de vloerplaat eruit en wat blijkt, accu en accubak geëxplodeerd. Dat was dus de klap die we gehoord hebben. Gelukkig staat het ding op ons weiland en nee we hebben het zuur niet volgens de milieuregels kunnen opvangen :wink: De restanten van accu en bak verwijderd en naar de milieu-straat in Zutphen gebracht alwaar de in-nemer bij het afgifteluikje blij verbaasd keek en vrolijk uitriep: " Mannen dat moet een beste klap geweest zijn! ". Zo zie je maar weer, je doet altijd wel iemand een plezier, zelfs met je eigen narigheid :-D

De man die de auto in onderhoud heeft betwijfelde eerlijk of de accu wel mee genomen werd in het jaarlijkse onderhoud, immers je moet het halve vooronder slopen om bij de vulpluggen te komen en dan nog moet je de hele + pool met alle aangeknoopte camperdraadjes verwijderen om bij twee van de vulpluggen te kunnen komen. Een pokke-klussie dus! Dat moet ik in het vervolg maar zelf gaan doen.

Voorlopig is dus de conclusie, dat de accu door gebrek aan onderhoud en controle, na acht jaar, met een daverende knal overleden is.
We zijn er weer goed vanaf gekomen, het had ook onderweg kunnen gebeuren, never a dull moment :) Beste accu, over de levensduur mogen we niet klagen, we zullen hem missen :lol:

Een halve auto slopen om de accu te kunnen controleren, we worden met zijn alle steeds slimmer :roll:


Plaats reactie