Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Vanuit Sloten vertrokken we maandag via een lange omweg naar Woudsend om eerst maar eens de stroomproblemen op te (laten) lossen.
Via lemmer en het PM kanaal komen we op de Langweerder Wielen terecht met de bedoeling om bij Rufus een lunch te halen.
Op de Wielen is het wat onoverzichtelijk, er wordt gebaggerd en er zijn veel recreatieschippers die of maling hebben aan de betonning of er niets van begrijpen. Er lopen persleidingen onder water en de kans dat je je bootje beschadigt is natuurlijk groot als je te dicht in de buurt komt.

Op het PM kanaal zien we Cornelis uit Urk waar 2 windmolens aan dek lijken te staan, verder de Linquenda en een paar jachtjes, het is stil op het water. Op de duwboot loert een echte meester uit de machinekamer, ik benijd hem niet het is warm en de lucht is verzadigd met waterdamp.
Van Baggerbootjes weet ik verder niets, dus geen idee hoe dat allemaal werkt. Wel zie ik dan een unit met een ? onderwater, de bagger naar wat tussenstations perst en tenslotte gaat het spul de wal op. De mannen met de graafmachines halen de stenen? uit de bodem en storten dat in bakken.
Een paar kerels staan met mokers, aan dek, de steenklompen in stukken te meppen. Wellicht goudzoekers of oudheidkundigen :wink:

We hebben trek in koffie, maar in de lange sloot op weg naar Rufus is het druk en het schiet niet echt op.
DSC05174baggeren langweerder wielen 25-7.JPG
DSC05174baggeren langweerder wielen 25-7.JPG (280.09 KiB) 2973 keer bekeken
DSC05176baggeren langweerder wielen 25-7.JPG
DSC05176baggeren langweerder wielen 25-7.JPG (270.73 KiB) 2973 keer bekeken
DSC05178baggeren langweerder wielen 25-7.JPG
DSC05178baggeren langweerder wielen 25-7.JPG (297.37 KiB) 2973 keer bekeken
DSC05180baggeren langweerder wielen 25-7.JPG
DSC05180baggeren langweerder wielen 25-7.JPG (292.61 KiB) 2973 keer bekeken
DSC05186baggeren langweerder wielen 25-7.JPG
DSC05186baggeren langweerder wielen 25-7.JPG (243.78 KiB) 2973 keer bekeken
DSC05190baggeren langweerder wielen 25-7.JPG
DSC05190baggeren langweerder wielen 25-7.JPG (279.63 KiB) 2973 keer bekeken
DSC05192baggeren langweerder wielen 25-7.JPG
DSC05192baggeren langweerder wielen 25-7.JPG (289.21 KiB) 2973 keer bekeken
DSC05194baggeren langweerder wielen 25-7.JPG
DSC05194baggeren langweerder wielen 25-7.JPG (246.48 KiB) 2973 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Van Baggerbootjes weet ik verder niets, dus geen idee hoe dat allemaal werkt. Wel zie ik dan een unit met een ? onderwater, de bagger naar wat tussenstations perst en tenslotte gaat het spul de wal op
Nou Jan.........ondanks dat je d'r geen verstand van zegt te hebben, heppie dat toch wel goed ingeschoten. Het is een kleine cutter zuiger....of in beter Salland's...een snijkopzuiger :lol: ....dus aan de ladder die ze onderwater laten zakken zit een roterende "snijkop", met daarachter de zuigmond van de zandpomp welke IN het ponton staat. ( Ik kan vanzelf niet van hier uit in Friesland onder water kijken, maar ik denk niet dat er een "onderwaterpomp" op dit kleine zuigertje staat.)Vanuit de snijkopzuiger gaat het dan via die 2 stuks pompstations...waar het water zand mengsel een extra schop onder de kont krijgt...uiteindelijk de wal op. De snijkopzuiger heeft een " spud-werk-paal welke IN een zgn. paalwagen staat"( de paalwagen is een zware stalen konstruktie welke OP wielen OP rails en IN het beun rijdt) en aan die in de grond geprikte werkpaal zwaait het hele scheepie heen en weer en zodoende een cirkelsegment beschrijvende waar dan onderwater de zaak mee wordt losgehakt en opgezogen en opgeschoond. Met de paalwagen kan het gehele ponton met stukkies en beetjes hydraulisch vooruit worden gedrukt zodat er steeds weer " recht-vooruit" voortgang wordt gemaakt. Komt de paalwagen aan het einde van zijn slag... bepaald door de lengte van de hydrauliek cylinder...dan wordt de zgn. " hulppaal" even in de prut geprikt, de hoofpaal in de paalwagen opgehesen, de paalwagen weer vooruit in het beun getrokken, en de cyclus gaat weer verder.Als ik die centrifugaal baggerpompies en de persleiding diameter op die pompstations bekijk dan staat daar - ik gok hier een beetje-een kleine 1000 pk aan te rammelen. Dus ogenschijnlijk 3 stuks baggerpompen in serie met ieder een 1000 pk d'r op om het zand en de prut zwevende te houden in de waterstroom en door de leiding te drukken en uiteindelijk " op het stort" aan de wal te krijgen, komt het mengsel onder de pak weg 3 mtr. per seconde snelheid( afhangkelijk van de zwaarte en de concentratie van het mengsel!!) DAN wordt het uitkijken geblazen en bezinkt de hele handel en moet " DE schop" er bij komen, dus DAT wordt kost wat kost voorkomen, maar gaat wel eens mis! :(
Het is niet zo verwonderlijk voor een ouwe massinist om te snappen dat als je " zand en grind" door een ijzeren pomp en pijpies gaat jassen met een rotgang en je doet dat maar lang genoeg dat zoiets gaat " slijten als de pest", en zodoende wordt er dus veel aandacht besteed aan " slijtvaste materialen" voor ALLES wat met dat zand water mengsel in aanraking komt, dus op tijd repareren en vernieuwen anders komt er op de verkeerde plekken " zand naar buiten" en ligt de handel op de kont en wordt de aloude baggerkreet van " Gien zaaand dan ok gien vreet'n" weer bewaarheid. :lol: Heeft U nog verdere vragen, maak van Uw hart geen moordkuil, als ik het niet weet dan ken ik mensen die het dan wel weten!! :lol:
Ga je dit zelfde proces uithalen met " stukken rots of koraal"......DAN komt er extra rook uit de pijp vanzelf. :lol:

Vroegaah, toen ik nog jong en ook wat wilder was waren snijkopzuigers - in voor toen alle soorten en maten-voor een mooi poossie " mijn lust en mijn leven"
:lol:
vanRees-753-755-756.jpg
vanRees-753-755-756.jpg (179.02 KiB) 2948 keer bekeken
ThinkvanRees.jpg
ThinkvanRees.jpg (115.64 KiB) 2948 keer bekeken
Dat er wel eens iets falikat mis ging met o.a. die hydrauliek van die paalwagens is hieronder te zien, gebeurde allemaal op het " Goudgele strand van Jeddah in de Rode Zee"
WerfvanRees2.jpg
WerfvanRees2.jpg (121.95 KiB) 2948 keer bekeken
Condreco102-Hydraulics-Repair-Jeddah-1970ties-a.jpg
Condreco102-Hydraulics-Repair-Jeddah-1970ties-a.jpg (139.12 KiB) 2948 keer bekeken
Sukses met die donderse accu's

Die Gebr. van der Lee zijn kennelijk niet voor een gat te vangen!!!

http://www.gebrvanderlee.nl/knooppuntjoure
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Harry, bedankt voor de uitleg. Voor baggermaatschappij Holland spoten wij ooit de stangen van de hydro-cilinders op met een ceramische coating, daar kregen ze een mooie lange stand-tijd van, alleen konden wij er geen droog brood van eten. We zijn er dus rap mee gestopt :)

Enfin, we gingen lunchen bij Rufus in de lange sloot. De steigers lagen vol dus moesten we ergens aan de overkant aan de Marrekritesteigers vastmaken.
Er stond en best windje van de steiger af en zonder alle elektrische hulpmiddelen moesten we dus kalm aan doen, ook al omdat er maar een beperkte ruimte beschikbaar was. De buurman kwam al snel van zijn bootje af om er zeker van te zijn dat we geen schade zouden varen. Marieke is nooit zo blij met die hulp van eigenwijze oude mannetjes, die hebben een hekel aan het gebruik van de midden-bolder wat bij een vlet toch erg handig is.
Zo ook nu, de man pakte het touwtje aan een bleef twijfelen om het te beleggen. Intussen was ik op de bak beland en gooide in een keer een touwtje om de bolder. Marieke mopperde nog wat over oude kerels en touwtjes en ontdekte dat ik het touwtje weliswaar vast had gelegd maar niet zoals het hoorde, Jammer je moet je ook niet bemoeien met matrozenwerk :)
Nu moesten we met het pontje over naar Rufus. Dat is altijd leuk, Frans de pontbaas heeft gevaren voor de HWAL met schepen van de KNSM en heeft op alles en iedereen commentaar. Vind je een euro te duur voor de overtocht dan mag je ook 50 cent betalen, trap je erin dan legt hij halverwege het pontje stil en nodigt je uit de rest van de tocht zwemmend af te leggen. Er loopt een struise dame, in bikini, voorbij tegen Frans zegt ze : "Dag Frans nog altijd heen en weer?" Frans antwoord: "Op en neer kan ook hoor" Hij is een eind in de zeventig en onlangs behoorlijk ziek geweest maar doet zijn werk nog met het grootste plezier. Met verhalen over ziekenhuizen, verpleegsters en doctoren vermaken we ons een poosje terwijl er ook commentaar geleverd wordt op de langsvarende schepen. Prima plek om even rustig te zitten.
DSC05195rufus 25-7.JPG
DSC05195rufus 25-7.JPG (389.12 KiB) 2860 keer bekeken
DSC05197rufus 25-7.JPG
DSC05197rufus 25-7.JPG (295.91 KiB) 2860 keer bekeken
DSC05198rufus 25-7.JPG
DSC05198rufus 25-7.JPG (255.2 KiB) 2860 keer bekeken
DSC05199rufus 25-7.JPG
DSC05199rufus 25-7.JPG (333.06 KiB) 2860 keer bekeken
DSC05200rufus 25-7.JPG
DSC05200rufus 25-7.JPG (328.88 KiB) 2860 keer bekeken
DSC05202rufus 25-7.JPG
DSC05202rufus 25-7.JPG (367.73 KiB) 2860 keer bekeken
DSC05204rufus 25-7.JPG
DSC05204rufus 25-7.JPG (522.77 KiB) 2860 keer bekeken
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door rspeur »

Geniet altijd weer van je waterplaatjes met bijbehorende verhalen.
Vorige week hebben ook wij een beetje Friesland gedaan (met dat heel mooie weer dus), alleen moest wij het met de koets doen. Ook mooi.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Bob R.I.P. »

Wees blij dat de accu de geest gaf terwijl je thuis was. Ergens in de middle of nowere lijkt me geen pretje. Ik denk dat er een kabel los geraakt is, een vonk trok en er wat waterstofgas om de accu hing. Dat gaas kan goed ploffen. Hoewel ik veel met accu's te maken heb gehad, aan boord en op de zendstations heb ik zelf gelukkig nooit een klapper gehad. Wel mijn collega. Hij probeerde een wat krakkemikkige verbinding te solderen. De verbinding liet helemaal los, een vonk en de accuvuldop zat in het plafond. En het zuur over hem heen.
Trouwens mooie verhalen heb je.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een vonk trok en er wat waterstofgas om de accu hing. Dat gaas kan goed ploffen.
De plaatsing van accu's, de bijbehorende correcte ventilatie enz. enz. is een belangrijk punt a/b van schepen. Ik weet van bakkies waar een zgn. " stalen waterdichte deur" kompleet uit z'n fatsoen werd geblazen en er ook een dode viel te betreuren. Het betreffende hele mooie scheepie donderde om ergens voor de kust van Braziel en zonk, maar dat was weer een "ander bakkie"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

We hebben weer stroom dus kunnen we weer de hort op! Zondag en vandaag zijn we via omwegen Woudsend- Terherne- Woudsend gevaren, niets bijzonders je kunt het op je slofjes af. Het weer viel niet echt tegen op een enkel zwaar regenbuitje na. De omweg ging via de Welle, het PM kanaal, Langweerderwielen, Heerenzijl en achterom naar Terherne. Bij het afmeren aan een Marrekritesteiger zag ik een sloepje over het hoofd (het was ook een echt kleintje) , de schipper moest stevig in de ankers waardoor zijn bootje geheel uit de koers raakte :oops: . Ik schaam mij diep maar ik geloof dat ik hem "oude lul" hoorde en zag mompelen, dus stonden we weer gelijk. Het is angstig stil in Friesland, overal nog ligplaatsen vrij. Dat was niet het geval bij Portunus in Terherne, daar lag de steiger vol. Of althans, ik was te traag met een beslissing nemen het laatste vrije plekje te pakken en dan gaat een ander eerst.

Wij vonden nog een plaatsje bij jachtmakelaar v.d. Veen die ook een verkoophaven heeft en passanten toelaat.
Als we aan komen varen staat een oudere heer ons belangstellend gade te slaan, touwtjes paraat en stootwillen op de juiste hoogte, hier is voor een kritische toeschouwer niets te beleven.
Hij sjokt weg en gaat even verder quasi belangstellend bij een kotter staan kijken, zodra Marieke in onze kajuit verdwenen is komt hij op mij af:
"Mooi schip, ga je het verkopen" "Nee, ik heb pas tien jaar bij getekend, dus nee het gaat niet weg" "Waarom lig je dan hier" "Aan de overkant is geen plek meer, hier is het ook lekker rustig"
Hij kijkt mij wat vragend aan en steekt van wal met de geschiedenis van zijn schip, dat hij jaren geleden heeft laten bouwen bij Linsen in Maasbracht. Het was de eerste Sturdy en opvolger van de St. Jozefvlet, dus een bijzonder schip. Ik schiet in de lach omdat ik aan het verhaal van het St. Jozefvletje moet denken met de Zuid Afrikaanse boer die de IJssel tegen de stroom op wou varen. Ik vertel hem dat verhaal maar even niet.
Zijn scheepje verkocht hij vorig jaar aan een Duitser, het ligt hier, hij gaat er elke week even naar kijken. De Duitser verwaarloost het naar zijn idee, hij wordt er treurig van. Op mijn vraag of hij niet meer vaart zegt hij dat hij een sloep gekocht heeft, maar ja dat is het toch eigenlijk niet.
Hij is nu 84 en, zwaar hartpatiënt, zijn vrouw heeft alzheimer, het leven wordt er dus niet leuker op.
Hij eindigt het gesprek als volgt: "Jongeman, ik heb haar nu net weer geleerd om een touwtje om een paal te leggen of door een ring te halen. Ze snapt het en is gehoorzaam, maar het gaat langzaam......langzaam!!

Ik hou mijn mond dicht over mijn eigen mazzel, hij kan het er vast niet bij hebben en het gaat hem ook niet helpen.
Als hij weg gesjokt is gaan wij eens bij zijn oude Sturdy kijken, die ligt hier ook met de Duitse vlag op het hek.
Het valt wel mee, het bootje glimt als een hondenkeutel in de maneschijn.
DSC05210naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05210naar terherne via heerenzijl.JPG (331.49 KiB) 2950 keer bekeken
DSC05214naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05214naar terherne via heerenzijl.JPG (265.55 KiB) 2950 keer bekeken
DSC05215naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05215naar terherne via heerenzijl.JPG (375.16 KiB) 2950 keer bekeken
DSC05217naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05217naar terherne via heerenzijl.JPG (375.57 KiB) 2950 keer bekeken
DSC05219naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05219naar terherne via heerenzijl.JPG (392.38 KiB) 2950 keer bekeken
DSC05220naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05220naar terherne via heerenzijl.JPG (296.1 KiB) 2950 keer bekeken
DSC05223naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05223naar terherne via heerenzijl.JPG (307.19 KiB) 2950 keer bekeken
DSC05225naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05225naar terherne via heerenzijl.JPG (347.21 KiB) 2950 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

glimt als een hondenkeutel in de maneschijn.
Wat een teleurstelling Jan :( ........ik dacht dat de Kapiteinse daar wel even een plaatje van zou schieten :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Nee, ik heb wel een plaatje van een project "koop een boot, werk je dood", op de kant in Terherne :wink:
Als we in de ochtend vertrekken hangen de dikke wolken laag boven het PM kanaal, even later breekt een buitje door dat zo hevig is dat het regenwater zelfs de kajuit inloopt. Wellicht moet ik eens iets meer aan het onderhoud gaan doen. Een groot zeilschip vaart het PM kanaal in richting Grou, het pontje zet de eerste passagiers over het kanaal. Op het Sneekermeer is maar weinig scheepvaart op een paar speedbootjes na is het praktisch leeg wat betreft schepen. De pontjes naar het eiland liggen nog werkloos te suffen, maar ja het is maandag en nog vroeg. Voor we de Haukesloot indraaien ontmoeten we de Catharina en verder is er niets om echt wakker van te worden. We besluiten door Sneek naar IJlst te varen, door de stadsgracht van Sneek varen is doorgaans een goede oefening in geduld en rustig varen, we zullen zien.
DSC05228naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05228naar terherne via heerenzijl.JPG (546.85 KiB) 2893 keer bekeken
DSC05230naar terherne via heerenzijl.JPG
DSC05230naar terherne via heerenzijl.JPG (432.51 KiB) 2893 keer bekeken
DSC05234terug naar woudsend.JPG
DSC05234terug naar woudsend.JPG (305.61 KiB) 2893 keer bekeken
DSC05236terug naar woudsend.JPG
DSC05236terug naar woudsend.JPG (288.35 KiB) 2893 keer bekeken
DSC05237terug naar woudsend.JPG
DSC05237terug naar woudsend.JPG (412.58 KiB) 2893 keer bekeken
DSC05243terug naar woudsend.JPG
DSC05243terug naar woudsend.JPG (316.06 KiB) 2893 keer bekeken
DSC05245terug naar woudsend.JPG
DSC05245terug naar woudsend.JPG (444.35 KiB) 2893 keer bekeken
DSC05246terug naar woudsend.JPG
DSC05246terug naar woudsend.JPG (289.41 KiB) 2893 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

In de Houkesloot is het ook erg rustig, een paar zeilschepen en een Amsterdammertje met een wat bijzondere opbouw. We zijn hier al tijden niet meer geweest en met het druilerige weer ziet het er niet echt uitnodigend uit, er hangt op zijn minst en chagrijnige stemming. De eerste brug -wachter is echter vrolijk en roept op onze vraag waarom we niets hoeven te betalen dat Sneek kennelijk rijk genoeg is. Ook goed wat ons betreft.

In de stadsgracht worden de vaste ligplaatshouders altijd wat nerveus als je noodgedwongen vlak langs hun(woon)schepen vaart.
Als Marieke waarschuwt dat er nog maar een handbreedte ruimte is, maken we zoveel ruimte dat er aan stuurboord een fender voor en achter overboord kan.
Zelf hou ik daar niet zo van, als de fenders van twee elkaar passerende schepen in elkaar haken heb je gelijk een probleem dus aan bakboord houden we de fenders aan dek. Op de afgemeerde schepen beweegt niet veel. Twee enorm brede zeilschepen maken de doorvaart nog even moeilijk, buiten dat ze breed zijn hebben ze ook nog kingsize fenders buitenboord hangen, lastig maar het gaat.
Zelfs bij de waterpoort is het rustig en kunnen we zo door varen richting IJlst, dit laatste stukje kent nogal wat verlaten en slecht onderhouden industriepanden. Bij Jongeneel voor ligt een Chineek, weer eens iets anders. Voor de lunch leggen we aan bij houtzaagmolen de Rat, ook daar is alles stil. Mijn matroos krijgt tijdens het aanleggen een stortbui over zich heen en komt binnen met de mededeling dat twee touwtjes vast wel genoeg is, gezag heb ik ook al niet meer! Na de lunch gaan we door IJlst terug naar Woudsend.
We doen dit nog eens over bij mooi weer :wink:
DSC05249terug naar woudsend.JPG
DSC05249terug naar woudsend.JPG (310.99 KiB) 2829 keer bekeken
DSC05251terug naar woudsend.JPG
DSC05251terug naar woudsend.JPG (398.84 KiB) 2829 keer bekeken
DSC05253terug naar woudsend.JPG
DSC05253terug naar woudsend.JPG (387.75 KiB) 2829 keer bekeken
DSC05254terug naar woudsend.JPG
DSC05254terug naar woudsend.JPG (352.71 KiB) 2829 keer bekeken
DSC05259terug naar woudsend.JPG
DSC05259terug naar woudsend.JPG (421.32 KiB) 2829 keer bekeken
DSC05265terug naar woudsend.JPG
DSC05265terug naar woudsend.JPG (440.03 KiB) 2829 keer bekeken
DSC05271terug naar woudsend.JPG
DSC05271terug naar woudsend.JPG (305.29 KiB) 2829 keer bekeken
DSC05273terug naar woudsend.JPG
DSC05273terug naar woudsend.JPG (398.79 KiB) 2829 keer bekeken


Plaats reactie