Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Patru (R.I.P) »

Met wat geluk zag ik vandaag de Johannes-J met een volle klapbak het gat van de IJsseldijk bij de zandput Oldeneel invaren.
Ze kwamen denk ik van de afgraving in de Vreuderijkerwaard bij Westenholte.

De IJsseltoren, de kantoorkolos van ABNAMRO langs de A28 en tevens het hoogste gebouw van Zwolle, steekt boven de sleep-/duwboot uit. :)
Zandkolk Oldeneel 05-08-2016.jpg
Zandkolk Oldeneel 05-08-2016.jpg (390.4 KiB) 5048 keer bekeken
Groeten, Paul G.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de Johannes-J met een volle klapbak het gat van de IJsseldijk bij de zandput Oldeneel invaren.
Paul, bedankt, ze gebruiken dat gat dus duidelijk om de "elders overtollige gronden" in te storten.
Lag die zuiger rond 1965 - 66 niet net voor Den Nul te draaien Harry?
Auke.
Die zandzuiger Maas, van de Fa. Goudriaan uit Sliedrecht begon in de 2e helft 1950ties in beneden Welsum zand uit de uiterwaarden te produceren. Dat zandgat lag dus aan de Gelderse kant pakweg een km of 3 benedenstrooms van het Olster Veer. ( Ik weet niet precies hoe het NU er bij ligt met de veranderingen van " Ruimte voor de Rivier"). Vervolgens is de zuiger een aantal jaren later verhaald naar dat zandgat bij Zwolle- Oldeneel waar Paul het hierboven over heeft! Ik meen me te herinneren dat het toen al een bestaand zandgat was en dat de Maas er nog meer zand heeft geproduceerd. Toen die consessie over was, je praat nu denk begin 1960ties, 64 of zo?? TOEN is de zuiger naar dat zandgat op Fortmond verhaald, vlak bij de voormalige Steenfabriek- NU camping- Het Haasje! Dat is dus aan de Oostelijke kant van de Ijssel, in Overijssel...de Wijzen kwamen immers uit het Oosten! :roll: Vervolgens is de zuiger verhaald naar Steenderen, ook aan de Oostelijke kant, in de buurt bij Dieren, je praat nu dus 2e helft 1960ties. Daarna is het scheepje verhaald naar Limburg bij Roermond, waar ik het laatst aan boord ben geweest 1e helft 1970ties.Ik heb de datums niet precies bijgehouden, maar " ZO is het gekomen" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

BUDA II. breder maken van het Breeddiep.
P1080643.JPG
P1080643.JPG (589.39 KiB) 4950 keer bekeken
P1080644.JPG
P1080644.JPG (509.4 KiB) 4950 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

ploegboot CATHARINA 6 Nieuwe Maas bij Schiedam.
P1080806.JPG
P1080806.JPG (776.76 KiB) 4942 keer bekeken
P1080811.JPG
P1080811.JPG (608.48 KiB) 4942 keer bekeken
P1080815.JPG
P1080815.JPG (654.21 KiB) 4942 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

@.....Harry....
Langs de Maas hebben ze ook ruimte voor de rivier gemaakt zoals bij de Blauwe Sluis boven Den-Bosch.
Het eindresultaat van het weghalen van de stenen is dat de bomen langs de rivier over een tijdje de rivier in vallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Langs de Maas hebben ze ook ruimte voor de rivier gemaakt
Bedankt Joost, heel interessant......met die bomen vallerij loopt dat wel los.." denk ik".vroegaah aan de Ijssel, zonder stenen en MET strandjes stonden er links en rechts bomen met de pootjes in het water tussen de kribben :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

Harry G. Hogeboom schreef: met die bomen vallerij loopt dat wel los.." denk ik".vroegaah aan de Ijssel, zonder stenen en MET strandjes stonden er links en rechts bomen met de pootjes in het water tussen de kribben :lol:
Harry ...maar in die tijd toen jij jong was werd er nog met de trekschuit gevaren met geen golfslag :oops:
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

BUDA II. verbreding van het Breeddiep.
P1100048.JPG
P1100048.JPG (628.25 KiB) 4701 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry ...maar in die tijd toen jij jong was werd er nog met de trekschuit gevaren met geen golfslag
Nou bakkie um wel erg bruin doar in Braobant Joost :lol: ....maaar ik kan me goed herinneren dat Wemeyer de turfschipper met een volle bak zeilende stroomop kwam en dat er meerdere scheepies voeren met "een lamme arm"; sleepschepen een dagelijks voorkomend verschijnsel waren en potjes met een vrachie gezaagd uut Finlaand en omstreek'n eerst op de kei-en liepen en ook " bij tijd en wijle" de kop in de kant staken tussen de bomen door en dan weer verder " tabak tabak tabak'ten" naar boven bij Deventer of Zutphen of andere plaatsen in Verweggistan, terwijl het Rood bonte Ijsselvee in het water stond te schijten!! :lol: Kom daar nou maar eens om?? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
engbert

Gezocht het schip de neelsar

Bericht door engbert »

> Ik ben op zoek naar foto\'s en eventueel een bouwtekening van het
> schip
de Neelsar \'
> de hopperzuiger die in 1972 is gebouwd bij de voormalige scheepswerf
> voorwaarts in Hoogezand voor karachi port trust in opdracht van
> Conoship ik zou de foto graag willen gebruiken voor de website die ik
> heb gemaakt van de voormalige scheepswerf van mijn vader en oom en heb
> via de werflijsten van de werf ook geen verdere gegevens mogelijk kunt
> u mij hiermee in verder helpen


Plaats reactie