Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Volente 20160418_02.jpg
Volente 20160418_02.jpg (895.92 KiB) 7150 keer bekeken
De Volente, bouwjaar 1963, heb ik geschilderd voor iemand die als 15 jarige jongen op dit schip (zijn eerste schip) gevaren heeft.
Voor gegevens over dit schip kunt u hier terecht: http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=824

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Autolycus

Het motorschip Autolycus is in 1949 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd te Newcastle UK onder bouwnr. 107. Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 23 augustus 1948 en het schip kwam in mei 1949 in de vaart

Inhoud: 7705 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: 8 cil. moter B&W type 2DA met een vermogen van 6800pk waarmee een max snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald (enkelschroefs)

Geschiedenis:
05/1949 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1974 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1975 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1975 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1976 Gulf Shipping Lines Ltd, Liverpool; hernoemd in GULF TRADER
29/04/1978: Gesloopt te Kaohsiung door Nan Feng Steel Enterprises Co Ltd


Jan
Bijlagen
Autolycus_150kB.jpg
Autolycus_150kB.jpg (146.6 KiB) 6980 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

De WILLEM RUYS vertrekt van de Lloydkade in 1957. Gouache,36x48cm,Sleepboten: Siberie,gesloopt 1961 en Amerika,gebouwd 1952.
grn,Frits Hoogstrate[attachment=0]ROTTERDAM-89-950.jpg
Bijlagen
ROTTERDAM-89-950.jpg
ROTTERDAM-89-950.jpg (246.13 KiB) 6767 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Southampton Castle

Het snelvarende koelschip Southampton Castle is in 1965 gebouwd bij Swan, Hunter & Wigham Richardson te Walsend (UK) in opdracht van de Union Castle line. Het zusterschip was de Good Hope Castle. De beide schepen waren bedoeld voor de sneldienst tussen Southampton en Zuid Afrika en waren destijds de snelste vrachtschepen van de wereld. Ze beschikte over koelruimen met een inhoud van 380.310 kubieke voet. De niet gekoelde vrachtruimen hadden een inhoud van 200.480 kubieke voet. De schepen beschikte in eerste instantie niet over passagiersaccommodatie. In 1967 is er alsnog accommodatie voor 12 passagiers aangebracht om ook te kunnen worden ingezet voor de dienst naar Ascension Island en St. Helena.

Inhoud: 13.150 brt Draagvermogen: 11.200 ton
Afmetingen: lengte 592 ft (180,4 m) breedte 77ft (23,5 m
Voorstuwing: 2 x 8 cil. Wallsend Sulzermotoren met elk een vermogen van 17.360 apk (totaal 34.720 apk) voor een dienstvaart van 22,5 knopen. De Southampton Castle behaalde tijdens de proefvaart een snelheid van 25 knopen.

Geschiedenis:
1965 in de vaart bij de Union Castle line
Eind 1977 opgelegd te Southampton Docks
1978 verkocht naar Italië (Costa Armator SpA of Genoa) en herdoopt in Paola C.
1983 Verkocht voor de sloop en in 1984 gesloopt te Shanghai.

Jan
Bijlagen
Southhampton-Castle_150kB.jpg
Southhampton-Castle_150kB.jpg (145.11 KiB) 6618 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Tobelo .jpg
Tobelo .jpg (777.35 KiB) 6249 keer bekeken
Dit schilderij heb ik geschilderd (hier liggend op de boeien in Tandjong Perak, de haven van Soerabaja, met op de achtergrond het nog steeds bestaande havenkantoor) voor een oude dame, die haar vader als hoofdmachinist op dit, in 1930 gebouwde schip, heeft gevaren en in 1942 door de Jappen is onthoofd.
Voor de oorlog voer dit schip tussen verschillende havens op Java, Singapore, Georgetown op het eiland Penang en Bagan Si Api Api op Sumatra. In deze laatste haven werden gedroogde vis, garnalen en trasi (gefermenteerde gezouten garnalen), bestemd voor Singapore, geladen. Niet de populairste vracht voor de bemanning van het schip omdat ze vreselijk 'meuren'.
Begin 1942 gingen de geallieerden het eiland Timor versterken om een mogelijke invasie van Australië het hoofd te bieden.
De Tobelo werd ingezet om de troepen van benzine te voorzien en vertrok naar Koepang op Timor. Maar de Japanners kwamen vlugger dan waarop gerekend was. De bemanning van de Tobelo zou het schip laten zinken, maar dat is niet gelukt. De Japanners beschouwden dat als een sabotage daad, zodat de kapitein, de eerste machinist en nog enkele andere scheepsofficieren op 7 mei 1942 met een samoerai zwaard onthoofd werden.
De Japanners hebben het schip daarna als Tobi Maru in de vaart gebracht, maar op 1 juni 1945 is het in de Java Zee door de Britse onderzeeër HMS Tiptoe tot zinken gebracht.

groeten
Evert Sikkema
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

m.s.TWEEDBANK in de Jobshaven,eind jaren '60.
Gouache,36x48cm.
grn, Frits Hoogstratehttp://www.kombuispraat.com/download/file.php? ... &id=153977
Bijlagen
ROTTERDAM-90-950.jpg
ROTTERDAM-90-950.jpg (323.28 KiB) 6010 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat een mooi licht heb je daar in weten te brengen, Frits.
Wat een sfeer. Heel vertrouwd. Ik kan het bijna ruiken.
Heel mooi. Bedankt.
Wat is het formaat van het origineel eigenlijk?
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

De Muller-pier,Rotterdam,1960's.
Gouache,30x40cm.
grn,Frits Hoogstrate
ROTTERDAM-91-950.jpg
ROTTERDAM-91-950.jpg (220.44 KiB) 5495 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

SS United States

De liner United States is in de periode 1950-1952 gebouwd bij Newport Shipbuilding and Drydock Company in Newsport News te Virginia USA in opdracht van de United States Lines. Het schip is de grootste oceaanliner die ooit in de VS is gebouwd.

De United States maakte haar eerste reis op 4 juli 1952, waarbij het schip het trans-Atlantische snelheidsrecord van de Queen Mary verbrak. Het schip voltooide de reis van de haven van New York City naar Bishop Rock in Cornwall in 3 dagen, 10 uur en 40 minuten met een gemiddelde snelheid van 35,59 knopen. Op de terugreis deed het schip hier 3 dagen, 12 uur en 12 minuten over. Dit leverde het schip de blauwe wimpel op.

Bij de bouw is rekening gehouden dat het schip ook voor troepentransport gebruikt kan worden. De Amerikaanse overheid betaalde daarom een groot deel van de bouwkosten. De kostprijs van het schip bedroegen 78 miljoen $ waarvan de overheid 50 miljoen $ voor haar rekening nam.

De kiellegging vond plaats op 8 februari 1950 en het schip werd op 23 juni 1951 te water gelaten en ze kwam op 3 juli 1952 in de vaart.

Inhoud: 53.329 bruto ton
Lengte over alles: 301,8 m
Breedte: 30,8 m
Hoogte: 53,3 m
Diepgang: 23 m
Aantal dekken: 12

Er was accommodatie voor 1928 passagiers bij een bemanning van 900.

Het schip beschikte over 8 Babcock & Wilcox ketels gekoppeld aan 4 Westinghouse stoomturbines. Met een totaal vermogen van 240.000 pk kon een max. snelheid van 38,32 knopen (70,97 km/uur) worden bereikt. Normale snelheid was 32 knopen. Het schip beschikte over 4 scheepsschroeven.

Geschiedenis
3 juli 1952: in dienst gesteld
14 november 1969: uit dienst gesteld. Na uit de vaart te zijn genomen is de SS United States meerdere malen overgenomen door verschillende bedrijven.
1978: het schip werd verkocht aan een privébedrijf dat interesse had om het schip te restaureren. Dit plan ging niet door en het schip werd door MARAD bij opbod verkocht.
1984 : het interieur van het schip werd verkocht op een veiling in Norfolk, Virginia
1992: De SS United States werd naar Oost-Europa gebracht om het asbest dat in het schip was verwerkt te laten verwijderen. Er werd echter geen overeenkomst gesloten over de restauratie van het schip, en daarom werd het naar een droogdok in Zuid-Philadelphiagebracht.
2003 verkoop aan Norwegian Cruise Line (NCL) met de intenties om het geheel te restaureren en er weer een passagiersschip van te maken.
Mei 2006: Tan Sri Lim Kok Thay, voorzitter van Star Cruises (dat ook NCL bezit) maakt bekend dat de SS United States het volgende project van het bedrijf zal zijn.
Mei 2007: NCL maakt bekend dat ze het schip grondig hadden onderzocht om te bepalen of het nog in goede staat verkeerde.
Feb 2011: Dankzij fondsenwerving, waaronder een genereuze gift van Gerry Lenfest, kon de SS United States Conservancy de SS United States uiteindelijk verwerven van de Norwegian Cruise Line, nadat in juli 2010 al een voorlopige overeenkomst was gesloten. Het schip is echter nog niet definitief gered want ook voor de restauratie moeten fondsen worden geworven.

4 februari 2016: Crystal Cruises maakt bekend dat een koop optie voor de SS United Statesis getekend. Crystal neemt voor 9 maanden de dokkosten voor haar rekening terwijl er een onderzoek worden uitgevoerd hoe het schip weer kan worden ingezet als cruise schip opererende vanuit New York City.

Jan
Bijlagen
United-States2_150kB.jpg
United-States2_150kB.jpg (145.31 KiB) 5374 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

Aankomst van de Seven Seas in 1966.
Gouache 48x68cm, grn
Frits Hoogstrate
Rotterdam-92-950.jpg
Rotterdam-92-950.jpg (237.76 KiB) 5357 keer bekeken


Plaats reactie