Dammers & van der Heide
Re: Dammers & van der Heide
Erg leuke site, waar ik sinds vanmiddag op terecht kwam en direct heb aangemeld. Ik zal me ff kort voorstellen: Ik heet Will ik ben bijna 63 en sinds een jaar met de vut. Ik verveel me een ongeluk sinds ik thuis zit en daarom eens aan het spitten gegaan op internet.
Ik heb in die goeie ouwe tijd als ass. machinist op de Ana Isabel gevaren, die destijds door Dammers bemand werd. Wij deden eigenlijk alleen Gibraltar bevoorraden. Van reserveonderdelen snoep en voedingswaren tot bier en ook de blikken met nieuwe films die ze daar in de bioscoop draaiden.Je kan het eigenlijk zo gek niet opnoemen of wij vervoerden het.
Helaas laat mijn geheugen me nog wel eens in de steek, dus ik kan me geen namen van collega's herinneren. Ik zal eens proberen mijn oude monsterboekjes op te duikelen, want de exacte jaartallen weet ik helaas ook niet meer.
Ik heb in die goeie ouwe tijd als ass. machinist op de Ana Isabel gevaren, die destijds door Dammers bemand werd. Wij deden eigenlijk alleen Gibraltar bevoorraden. Van reserveonderdelen snoep en voedingswaren tot bier en ook de blikken met nieuwe films die ze daar in de bioscoop draaiden.Je kan het eigenlijk zo gek niet opnoemen of wij vervoerden het.
Helaas laat mijn geheugen me nog wel eens in de steek, dus ik kan me geen namen van collega's herinneren. Ik zal eens proberen mijn oude monsterboekjes op te duikelen, want de exacte jaartallen weet ik helaas ook niet meer.
Re: Dammers & van der Heide
Voeren jullie op die dienst ook niet op Ceuta, Melila en Mistley (?). Heb nooit zelf op die dienst gezeten doch herinner mij wel verhalen van kapt. T.T.Rozema (wellicht staat die ook nog in je monsterboekje!) en een andere kapt. welke ( volgens zeggen!) twee koks in de G.v.Biskaye
is kwijtgeraakt met heel slecht weer. Wellicht heb je ook nog de Marokkaanse matroos M.Soussi meegemaakt die daar toen in dienst gekomen is. Wellicht gaat er nu een belletje rinkelen en
komt weer het nodige bovendrijven. Vertel anders eens over die dienst want daarvan is eerlijk gezegd niet zoveel van bekend. Het was dacht ik een "eigen dienstje" van Dammers die met twee (?) schepen onderhouden werd.
Groeten, K.Brouwer
is kwijtgeraakt met heel slecht weer. Wellicht heb je ook nog de Marokkaanse matroos M.Soussi meegemaakt die daar toen in dienst gekomen is. Wellicht gaat er nu een belletje rinkelen en
komt weer het nodige bovendrijven. Vertel anders eens over die dienst want daarvan is eerlijk gezegd niet zoveel van bekend. Het was dacht ik een "eigen dienstje" van Dammers die met twee (?) schepen onderhouden werd.
Groeten, K.Brouwer
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Dammers & van der Heide
Voor de liefhebbers:
Deze plaat van de Jan Willem vond ik in een oude "Blauwe Wimpel" van oktober 1980, die destijds in de scheepsboekenkist lag op de Susanna.
De tekenaar is Jochen Sachse. Ik hoop nu niet, dat ik iets fout doe qua copyrights of zo, maar is het geen schoonheid?
Deze plaat van de Jan Willem vond ik in een oude "Blauwe Wimpel" van oktober 1980, die destijds in de scheepsboekenkist lag op de Susanna.
De tekenaar is Jochen Sachse. Ik hoop nu niet, dat ik iets fout doe qua copyrights of zo, maar is het geen schoonheid?
- Bijlagen
-
- JanWillem uitsnede.jpg (642.67 KiB) 4101 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Dammers & van der Heide
Casablanca in dok in San Juan, ik denk 1981
Het is een ukkie vergeleken met het achterliggende cruiseschip Britanis.
Gebouwd in 1932 en op 69 jarige leeftijd gezonken voor de kust van Z-Afrika tijdens de sleepreis naar India.
Het is een ukkie vergeleken met het achterliggende cruiseschip Britanis.
Gebouwd in 1932 en op 69 jarige leeftijd gezonken voor de kust van Z-Afrika tijdens de sleepreis naar India.
Re: Dammers & van der Heide
Casablanca onderweg naar Sapele - Nigeria (1981 ?)
Hier was ook iets mee maar wat dat weet ik niet meer.
De kade in Sapele. Voornamelijk wachten. Af en toe een open vrachtauto. Luiken open en snel weer dicht.
Op de rede is de bak open gebroken en alle verf gestolen ondanks een A/B die "wacht" op de brug liep.
Ik zie nog het geschrokken gezicht van ch.mate Adrie de Lange voor me toen hij erachter kwam en het tegen Rozema mocht gaan vertellen.
Hier was ook iets mee maar wat dat weet ik niet meer.
De kade in Sapele. Voornamelijk wachten. Af en toe een open vrachtauto. Luiken open en snel weer dicht.
Op de rede is de bak open gebroken en alle verf gestolen ondanks een A/B die "wacht" op de brug liep.
Ik zie nog het geschrokken gezicht van ch.mate Adrie de Lange voor me toen hij erachter kwam en het tegen Rozema mocht gaan vertellen.
Re: Dammers & van der Heide
Staat me nog bij dat je in die jaren nog met je voor- en achtertrossen aan een boom moest vastknopen in Sapele. Op die baksdeur hebben we later aan de binnenkant een oog gelast en die verbonden we via een staaldraad met de ankerketting. Dan vierden we de ankerketting een ietsje uit
zodat de baksdeur zich sloot en dan de normale sloten erop, dan het ankerspil uit z'n werk. Het luikje voor werd van binnen een spanschroef op gezet welke verbonden was met de stalen trap zodat die ook niet meer open gemaakt kon worden.Ben er eind tachtiger jaren nog eens geweest en er was een hele nieuwe haven met een zeer lange kade waar meerdere schepen tegelijk gemeerd konden worden.
Groeten, K.Brouwer
zodat de baksdeur zich sloot en dan de normale sloten erop, dan het ankerspil uit z'n werk. Het luikje voor werd van binnen een spanschroef op gezet welke verbonden was met de stalen trap zodat die ook niet meer open gemaakt kon worden.Ben er eind tachtiger jaren nog eens geweest en er was een hele nieuwe haven met een zeer lange kade waar meerdere schepen tegelijk gemeerd konden worden.
Groeten, K.Brouwer
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Dammers & van der Heide
Met dat soort fraaie tropische plaatjes kan ik natuurlijk niet wedijveren, ondanks het feit dat ik wel de nodige voetstappen op de " Casablanca" had liggenHier was ook iets mee maar wat dat weet ik niet meer.
In 1991 had ze hier voor de kust een brandje in de generator kamer en werd in Halifax binnen gesleept. Ze was onderweg naar Prince Edward Island voor een bakkie aardappeltjes maar dat ging even niet door. Voor het zelfde geluk was de hele toko uitgebrand want ik herinner me heel goed dat de CO2 installtie niet goed was aangesloten en de ENIGE fles die wel goed was bluste de hele handel. Ik kwam hier vanzelf pas achter toen we de hele hap gingen repareren, nieuwe karretjes inclusief. Ze lag hier van 6 November tot 15 December 1991 om 14.00 hr, zie de foto dat ze weer wegvaart.
Het moge duidelijk zijn dat "ze" toendertijd ook wat voorzichtige met de paint waren geworden
- Bijlagen
-
- Casablanca-Halifax-1991.jpg (67.79 KiB) 5921 keer bekeken
-
- Casablanca-Halifax-1991a.jpg (91.45 KiB) 5921 keer bekeken
-
- Casablanca-Halifax-1991-Hempelpaint.jpg (42.34 KiB) 5921 keer bekeken
-
- Casablanca-Halifax-1991-Koud.jpg (47.73 KiB) 5921 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Dammers & van der Heide
Nog wat Casablanca, maar nu de inwendige mens.
Deze kok, Soares had er aardigheid in.
Mosselen uit Limerick - Ierland.
Rozema, Poortvliet, Jose daSilva, Max Heijnen, Bas ....
Deze kok, Soares had er aardigheid in.
Mosselen uit Limerick - Ierland.
Rozema, Poortvliet, Jose daSilva, Max Heijnen, Bas ....
Re: Dammers & van der Heide
Algeciras.
Amper 20 jaar oud en je eerste reis als 2e stuurman op de Casablanca die nog geen jaar oud is.
Welkom geheten door de kapitein, K.Brouwer die helaas in Frankrijk alweer werd afgelost.
Amper 20 jaar oud en je eerste reis als 2e stuurman op de Casablanca die nog geen jaar oud is.
Welkom geheten door de kapitein, K.Brouwer die helaas in Frankrijk alweer werd afgelost.
Re: Dammers & van der Heide
Dat is een foto die herinneringen oproept.We hebben er vrij lang liggen lossen weet ik nog wel.De hele lading tonijn met uitzondering van onderruim 1 moest hier gelost worden en er werd van 8 tot 5 gelost door een ploeg dacht ik.Op deze manier konden we het lossen zo plannen dat niet alle ruimen tegelijk leeg kwamen en we ze één voor één konden schoonmaken. Die visschubben gooiden we in die drums die nu aan de kade staan. 's Avonds hesen we ze uit het ruim, zetten ze op de rand van de kade en schopten ze dan om zodat die handel tussen kaai en schip verdween en wij weer over die lege drums konden beschikken.Zo te zien liggen er ook een stel separatie netten aan de kade.
Groeten, K.Brouwer
Groeten, K.Brouwer