Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Woensdag keren we de vlet in het nauwe vaarwater en varen naar Osthem, de brugwachter draait de brug zodra hij ons geusje ziet. De achterliggende spoorbrug staat open totdat er een trein verschijnt.
Oosthem is een prachtig dorpje met een voetgangersbrug die je zelf moet bedienen, er zijn geen wachtende voor ons dus ook deze brug is snel gedraaid. Het is oorverdovend stil en er vaart geen schip hier. De Wijmerts is een mooi vaarwater, langs mooie huizen en boerderijen.
De Abbegaasterketting draait zonder dat we hoeven te wachten, de service is perfect deze morgen! Helaas, voor de Wolsummerketting ligt een spulletje te drijven en er lopen wat zenuwachtige mensen op de brug, er brandt geen enkel lichtje en voor ons vletje is er geen plaats meer voor de brug. Er ligt een vrachtschip tegen de wal, met een dragline op de bak en een bult zand in het ruim, we laten ons vletje rustig tegen dat schip lopen en maken vast.
De schipper komt uit het stuurhuis en zegt dat er een stroomstoring bij de brug is, hij ligt er al een uur.
We besluiten maar een vroege lunch en een bak koffie te nemen. Op de vraag van Marieke aan de schipper of hij droge Friese worst lust, is het antwoord bevestigend. Dus hij krijgt zijn worstje en vertelt ons wat over zijn werk en het varen met zo'n groot schip in deze smalle wateren.
Na 20 minuten wachten is er weer licht op de brug, rood. De brugwachter komt met de schipper overleggen, omdat beroepsvaart voorrang heeft.
De schipper lacht eens en zegt dat hij dan al die zenuwachtige jachtjes weer voorbij moet laten lopen, dus wij mogen eerst vertrekken.
Achterom kijkend kan je slechts besluiten dat die schipper varen kan(hij is alleen op het schip). Het schip is uit 1904 en slechts de bodem is gedubbeld, ouderwetse kwaliteit geheel geklonken.
Om op de Bolswardertrekvaart te komen moeten er drie bruggen voor ons gedraaid worden, de brugwachter fietst mee en heeft er schik in.

Als we onder het eerste houten brugje passen moet de rest volgens hem geen probleem zijn, het past en we houden nog ruimte over.
De Bolswardertrekvaart is een mooi vaarwater voor schepen niet hoger dan 2 meter 40 anders wordt het spannend.
De muren onder de bruggen zijn ruim voorzien van verfsporen van passerende schepen, het gaat dus kennelijk wel eens mis
DSC05490bolswardertrekvaart.JPG
DSC05490bolswardertrekvaart.JPG (283.99 KiB) 5081 keer bekeken
.
DSC05492bolswardertrekvaart.JPG
DSC05492bolswardertrekvaart.JPG (519.14 KiB) 5081 keer bekeken
DSC05493bolswardertrekvaart.JPG
DSC05493bolswardertrekvaart.JPG (612.27 KiB) 5081 keer bekeken
DSC05494bolswardertrekvaart.JPG
DSC05494bolswardertrekvaart.JPG (340.87 KiB) 5081 keer bekeken
DSC05497bolswardertrekvaart.JPG
DSC05497bolswardertrekvaart.JPG (373.9 KiB) 5081 keer bekeken
DSC05499bolswardertrekvaart.JPG
DSC05499bolswardertrekvaart.JPG (489.81 KiB) 5081 keer bekeken
DSC05501bolswardertrekvaart.JPG
DSC05501bolswardertrekvaart.JPG (413.4 KiB) 5081 keer bekeken
DSC05504bolswardertrekvaart.JPG
DSC05504bolswardertrekvaart.JPG (655.42 KiB) 5081 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Even voor half twaalf, na het passeren van en aantal houten bruggen komen we voor Wommels.
De kade ziet er niet erg gastvrij uit, dus wij leggen aan bij een smalle steiger voor iets wat kennelijk bejaardenwoningen zijn. Er beweegt niets en er is ook niemand die protesteert, we gaan kijken of er ergens koffie te halen is. We lopen over de ophaalbrug en ontdekken ergens verderop, uit het zicht van de brug, een hok waar de brugwachter huishoudt. De brugwachter weet waar een café is en zegt tevens dat hij van 12 tot 1 uur niet draait.
Het café is een enorm gebouw waar wij de enige klant zijn, de koffie is prima, de uitbaatster zegt dat ze nooit vrij heeft. Het verkeerslawaai is bijzonder in Wommels, alles trekt door het dorp, tot grote bulkers aan toe. We zitten precies verkeerd blijkt wel als ook nog een vrachtwagen met een kolkenzuiger de putten gaat schoonmaken. Terug maar naar het water. Marieke kletst wat met de brugwachter, die zegt dat hij in de zomer, per dag, wel 35 boten moet laten passeren. Hij wil nog wel draaien hoewel het al vijf voor twaalf is.
Op de brug worden mij de vouwen uit de broek gereden door een wilde Fries op een trekker met daarachter een scheepsmotor op een kar. Geloof het of niet, de motor(1 cilinder) draait en de schroef draait langzaam rond. het hete koelwater spat alle kanten op als hij de brug neemt. Mooi spulletje heeft de man bij elkaar, ik kan zo snel geen foto maken, dat lukt later als we langs het industriepark varen.

De brugwachter gaat de brug gereed maken en ik zie een tegenligger tegen het remmingswerk aan de andere kant liggen. Marieke noch de brugwachter, ze zijn druk in gesprek, reageren op de tegenligger. Het is een skûtsje en samen kunnen we niet door de brugopening, het lampje aan mijn kant is rood, dus ik sla achteruit om plaats te maken.
Dit leidt tot luide protesten van de brugwachter en hij gebaart mij op te varen, wat ik dan ook maar doe.
De brugwachter zegt dat de tegenligger om opening had moeten vrager door drie maal toeteren, nou hij heeft niets gehoord dus hij opent de brug voor ons!
Er kan er maar een de baas zijn dus ik vaar de opening in, de schipper van het skûtsje kan het in het geheel niet waarderen en er is ook eigenlijk geen plaats voor zo'n actie. Gelukkig hadden wij de fenders al binnenboord zodat we wat smaller zijn, de kabelaring wrijft langs het skûtsje maar we richten geen schade aan. Dus bij aankomst te Wommels drie maal blazen anders lig je er tot Sint-Jutemis.

De brugwachter in Baard, tevens kroegbaas, is van een geheel ander kaliber. Zodra ons geusje in zicht komt maakt hij de brug klaar om te draaien.
Als Marieke vraagt wat ze schuldig is vraagt hij haar te glimlachen, hetgeen voor hem dan beloning genoeg is.
Voor de Panwerkbrug is een mooi plekje om te overnachten en per fiets de buurt te verkennen, daar maken we vast.
DSC05506wommels.JPG
DSC05506wommels.JPG (489.49 KiB) 5023 keer bekeken
DSC05508wommels.JPG
DSC05508wommels.JPG (491.29 KiB) 5023 keer bekeken
DSC05509wommels.JPG
DSC05509wommels.JPG (405.11 KiB) 5023 keer bekeken
DSC05511wommels.JPG
DSC05511wommels.JPG (323.13 KiB) 5023 keer bekeken
DSC05513wommels.JPG
DSC05513wommels.JPG (594.89 KiB) 5023 keer bekeken
DSC05514wommels.JPG
DSC05514wommels.JPG (274.79 KiB) 5023 keer bekeken
DSC05520wommels.JPG
DSC05520wommels.JPG (398.52 KiB) 5023 keer bekeken
DSC05522wommels.JPG
DSC05522wommels.JPG (343.02 KiB) 5023 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Ik komen er achter dat ik op een bankje, ergens langs de wal, mijn fototoestel heb laten liggen. De oude dag en andere pillen, je kunt diverse reden bedenken maar hoofdzakelijk is het stom :wink: We varen een stukkie terug om het cameraatje op te halen. Het ding ligt nog keurig op het bankje naast het fietspad op ons te wachten. Op de terugweg naar onze overnachtingsplek komen we een Engelse jonge man op een supboard(geen soepbord) tegen. Hij traint voor de Elfstedentocht en heeft er behoorlijk de vaart in. Wij fietsen na het vastmaken naar Baard over het jaagpad om bij de kroeg aan de brug koffie met cake te halen. Het is daar een gezellige, gastvrije boel waar je uit de wind en in het zonnetje het gedoe bij de brug kunt bekijken. De brugwachter wijst ons een mooi fietstochtje aan via deze route komen we weer bij onze Karakorum terug.
De nacht is stil en echt donker, slechts in de verte boven Leeuwarden schijnt wat licht.

De ochtend begint met wind en wat dunne regen maar voor we willen vertrekken is het al weer prachtig zomerweer.
De laatste brug in de Bolswardertrekvaart richting Leeuwarden is een spoorbrug die wat in een bocht ligt, we zijn hier door diverse mensen nadrukkelijk voor gewaarschuwd deze brug slechts met zeer langzame vaart te nemen. Mij lijkt het paniek voor niets, aan bakboord is een prachtig kommetje en als je daar in vaart kom je recht voor de brugopening en is er niets aan de hand. Dus gewoon de bakboordswal aanhouden, dan zijn de eventuele tegenliggers ook beter te zien. De wanden van de brug zitten vol met veelkleurige verfsporen, dus er zal wel eens wat fout gaan.
Niet veel later zitten we op het van Harinxmakanaal, waar ook weer interessante schepen te zien zijn. Het sleepbootje legt het traject achteruit varend af.
DSC05523naar harinxma.JPG
DSC05523naar harinxma.JPG (342.51 KiB) 4981 keer bekeken
DSC05525naar harinxma.JPG
DSC05525naar harinxma.JPG (358.41 KiB) 4981 keer bekeken
DSC05528naar harinxma.JPG
DSC05528naar harinxma.JPG (311.34 KiB) 4981 keer bekeken
DSC05530naar harinxma (1).JPG
DSC05530naar harinxma (1).JPG (397.36 KiB) 4981 keer bekeken
DSC05531naar harinxma.JPG
DSC05531naar harinxma.JPG (287.82 KiB) 4981 keer bekeken
DSC05532naar harinxma.JPG
DSC05532naar harinxma.JPG (352 KiB) 4981 keer bekeken
DSC05534naar harinxma.JPG
DSC05534naar harinxma.JPG (399.43 KiB) 4981 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

En ?
Had ik gelijk of niet ?? :-D
Mooi stukkie varen, tóch ?
Kom je met het aanhoudende mooie weer ook nog deze kant op ? Want dan weet ik nóg wel wat leuke stukkies....

BTW: die Sup's of Supers zie je hier door Hindeloopen komen.....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Allen »

Jan schreef:
"Wij fietsen na het vastmaken naar Baard over het jaagpad om bij de kroeg aan de brug koffie met cake te halen."

Bij 't Skipperke Jan?
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Jan, inderdaad een mooi stukje varen en heerlijk rustig. We gaan nog wel weer varen, maar niet als het 31 graden wordt. Mij te heet overdag en in de nacht te koud :-D
Allen, buiten op de kroeg bij de brug stond: Café Baard. Meer weet ik er ook niet van, de uitbater doet dat pas sinds oktober 2015 en zat daarvoor in Spanje, dus weer eens iets anders :wink:
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Allen »

Jan ik denk dat we het over hetzelfde etablissement hebben.

Ik was er een jaar of zeven geleden.
Er werd me toen verteld dat Baard twee bruggen had.
Een vaste brug waar geen beweging in te krijgen was. :(
Gewoon een weg/dam met een hekkie over een duiker. :?
En een beweegbare brug bij het etablissement toen met de naam 't Skipperke,
waar we toen ook koffie gedronken hebben.

Als je onderstaande link aanklik, even scrollen dan zie je een video, deze dan aanklikken.
Ik herken de kroegbaas niet, dan was het toen een andere eigenaar denk ik dan maar zo. :)

>>> https://www.facebook.com/16573968178687 ... 4832064564
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Allen, het terras van café Baard nu. De uitbater is degene met een hoedje op. Gezellige boel, als je van chique houdt moet je daar niet gaan zitten.
Gewone mensen aan een mooi stukje water en fietsen kan je er ook prima, altijd wind tegen :-D
cafe baard.jpg
cafe baard.jpg (620.85 KiB) 5053 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

altijd wind tegen
Niet zeuren, Jan !
Die 'oudjes van dagen' van teugenswoordig rijden met hun e-bikes iedereen, en zéér zeker de wind, volkomen van de sokken.... 8)
Als je de wind 'dood' fietst, en daarna de snelheid verdubbelt, fiets je -ondanks wind méé- tóch met tegenwind...
Dus als je zegt dat je overal tegenwind hebt, weet ik op wat voor fiets je rijdt.... :lol: :lol:

Trouwens, vanaf Bolsward ging ik ook nog wel eens BB uit de Harlinger trekvaart door.
Op een dag kwam ik daar na een paar jaar afwezigheid weer eens door, en vielen me de verbaasde blikken al op....In Arum, waar ik zoals gewoonlijk SB uit wilde, opende iemand z'n keukenraam en riep me toe dat officieel het kanaal gesloten was....
Verderop moest ik idd een boer ophalen om z'n nieuwe, niet-op-de-kaart-staande, brug te openen. Daar kwam ik er ook achter dat er intussen ook een flinke stroom stond in dat watertje....
Maar vlgs mijn Vetus-vaarkrant (dat onvolprezen boek dat in die tijd op alle privé- en huurjachten aanwezig waren, en overigens prima kaarten boden) kon ik daar gewoon langs. Daarna nooit meer langs gegaan....
Een blik op m'n GPS-Win leert me dat dat vaarwater ook weer open is, en jij er zo te zien ook nog langs kunt.....
Was destijds óók zo'n mooi vaarwatertje.....
Diezelfde vaarmentaliteit heb ik nog steeds....ik vaar liever naast de normale (vaar)wegen....onder het mom van "de smalste weg is vaak de mooiste", en op de motor heb ik dat ook: je wil niet weten hoe vaak ik bij een boer het erf opreed omdat ik ineens een onbekend weggetje tegenkwam... :-D
En ook in de auto staat m'n Tomtom vaak ingesteld op "Vermijdt snelwegen".....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door peelander »

jdbvos schreef: En ook in de auto staat m'n Tomtom vaak ingesteld op "Vermijdt snelwegen".....
In onze camper ook :mrgreen:
Je wilt niet weten op wat voor geitenpaden je terecht komt.
In geval van twijfel NIET doen, maar ja toch soms samengeknepen billen :-D :-D :lol: .
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie