Tonnage

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tonnage

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat is zo - ik heb het boek in het Nederlands - maar Van Dokkum rept met geen woord over de admiraliteitsformule en daar gaat de vraag over.
Dus toch de oude dictaten maar weer eens van de bovenste plank gehaald en dan vind ik ...

Afbeelding
Δ in tonnen. Wat voor tonnen ?
Dat zijn tonnen van 1000 kg.

shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door shassing »

Goed naslagwerk om 1-en-ander te vinden is Encyclopedia of Ship Technolgy van Wartsila (gratis te downloaden - ff googlen :P)
Bijlagen
Adm_Constant.JPG
Adm_Constant.JPG (39.96 KiB) 5877 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Tonnage

Bericht door Erikdepooter »

Tonnage.

Aangezien jullie dit vooral serieus benaderen, hierbij een wat meer anekdotische aanvliegroute.
Als Shell-afvallige werd ik in '78 2e stuurman op het MS Susanna van de Equator-Noordlijn. En was dus nog niet bekend met dat andere, wat ruwere KHV-volkje.
Met wie je in elke haven kon stappen tot een totale black-out, waar de sterke verhalen van de bulkheads afdropen en de meesten hun schip als iets “eigens” beschouwden.
Als ze in havens elkaar tegenkwamen, pochten ze over hoe groot, sterk, snel, mooi of zwaar ze wel niet waren (hun boot dan). Afhankelijk van de hoeveelheid drank werd dat af en toe flink overdreven. Al waren het vergeleken met de gemiddelde VLCC allemaal potjes, maar dat telde blijkbaar niet.
Vervolgens was er altijd een winnaar (zeg 4000 ton DWT, 15 knopen, ijsklasse 1A, whatever) en een groot aantal verliezers (vanaf 500 ton, al waren dat weer BRTs). Die verliezers probeerden nog wel iets van dat moderne schepen geen karakter meer hebben of zoiets, maar het mondde steevast uit in een Groningse discussie op één van de achterdekken of in de kroeg.
Mijn taak was het dan om in de volgende haven weer nieuwe rollen verband, pleisters en jodium te regelen.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten »

@ Ferry Nogmaals dank voor de info. Het font van de formule is tijdens de kopieerslag van Wordpad naar het forum verloren geraakt. Dankzij jouw info nog een site gevonden waar het e.e.a. nader wordt verklaard en stante pede gedownload ;)

@shassing Leuke info. Thanks. Altijd goed om achtergrond informatie te hebben en de Encyclopedia meteen gedownload.
Prijkt nu als een short-cut op m'n bureaublad !!! Je formule geeft goede resultaten.

@Theo Gelukkig had je de oude dictaten nog, waarvoor mijn dank. Alle beetjes helpen om tot een verantwoord resultaat te komen. Vind het een interressante materie.

@Erik Hou op over verband en pleisters..... heb ik de afgelopen maanden genoeg van gezien:D Maar toch dank voor de "vrolijke noot" in deze serieuze materie, kan me er wel iets bij voorstellen.

Aan allen dank voor de bijdragen, hoef ik mijn dagen tenminste niet in "gepaste ledigheid" door te brengen.Voortgang wordt t.z.t. gerapporteerd. Het ga jullie goed.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen »

Geen dank! Voor de volledigheid hierbij nog een link naar het topic Containervaart waar een plot staat van de Admiraliteitsformule van de Emma Maersk en de Triple E containerschepen. Daaruit blijkt de grote invloed van de snelheid op het brandstofverbruik. Dat wisten we natuurlijk wel vanwege die V³ in de formule. Het werd vroeger aan boord al gezegd, de laatste klappies kosten het meest.....
Emma Maersk
Emma Maersk
image.jpg (150.62 KiB) 5683 keer bekeken
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen »

Knisten schreef:Excel VBA en scheepsmodelbouw
Ik was benieuwd naar de Van der Bussche methode voor het berekenen van modellen maar het internet is daar zeer zwijgzaam over. Wel zag ik dat ene Tom Gorman een boek getiteld "Scale Model Ship Propulsion" heeft geschreven waarin die methode aan de orde schijnt te komen.

Down scalen van een model lijkt eenvoudig maar is het niet. Om te beginnen moet het Froudegetal van het model overeenkomen met dat van het oorspronkelijke schip. Dat is nog wel te doen maar het is onmogelijk om hetzelfde voor elkaar te krijgen voor het Reynoldsgetal wat ook een vereiste is. Dat komt onder andere omdat het water niet op schaal is, de viscositeit bijvoorbeeld is veel te hoog, het water is te stroperig.
image.jpg
image.jpg (40.91 KiB) 5491 keer bekeken
Er is ooit voorgesteld om de temperatuur van het water van de sleeptank op 90° C te brengen, de zogenaamde Saunatank. Bij die temperatuur klopt ook het Reynoldsgetal. Tegenwoordig kan dit wel in de vacuümtank van het Marin, waarin ook golven tot 21 meter kunnen worden gesimuleerd, eenvoudig worden getest en waarmee tevens cavitatie kan worden bestudeerd. In zo'n vacuümsleeptank is het water volledig op schaal.

Ik heb me ooit beziggehouden met modelbouw, vandaar mijn interesse. Mijn model van een havensleepboot vertoonde allerlei kuren. Het was ondermeer zeer windgevoelig en ging ik het ballasten dan was het ding niet vooruit te branden....... Het is lastig om het juiste vermogen, schroef en toerental te vinden die bij het betreffende model passen.
image.jpg
image.jpg (77.61 KiB) 5491 keer bekeken
Het model staat al sinds jaar en dag op een kast in de woonkamer te verstoffen. Ik kan ' m toch niet weggooien vrees ik.....;)
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten »

Hallo Ferry,
Thanks voor je berichtjes. Yep, 't zijn de laatste klappies die het hem doen....

De Van der Bussche methode ben ik ook niet tegengekomen op het net, maar wordt uitvoerig behandeld in een boek genaamd:
Handboek Varende Scheepsmodellen, auteur André Veenstra, uitgever Kluwer - Deventer ISBN 90 2010 842 5 (1977)

Daarin staan een groot aantal formules welke je normaliter op een kladje uitrekent voor éénmalig gebruik maar ik vond het wel een uitdaging om dat door middel van Excel en VBA te doen en zo te bewaren for future reference. Daar ben ik aardig in geslaagd al zeg ik het zelf, leuk om te doen en je leert er ook van. Hij ging uit van met m.s. Wesselina, een U.S. Coast en Geodetic Survey scheepje en ik wilde wel eens zien hoe of dat alles voor een model van een "echt" koopvaardijschip zou uitpakken. Zoeken op het net leverde ondermeer deze link op:

https://www.dropbox.com/s/81crhwdr7j0gm ... n.xls?dl=0

Dat was op modelbouwforum.nl en ik heb dat Excel werkboek gedownload. Daarin werd gesproken over de Admiraliteits constante maar de formule die daar toegepast word was me niet geheel duidelijk en luidde als volgt, (in Excel):

=((POWER(B22,0.66)*POWER(B23,3))/B24)*1.359

Waar komt die 1.359 vandaan ? Vaag, vaag.... :?

Invoeren van de originele gegevens van "mijn" schip leverde met beide methoden best wel grote verschillen op, dus ben ik maar verder gegaan met de formules uit het boek, aangevuld met informatie van het net. Ik blijf zoeken naar waar deze discrepantie in zit of zou kunnen zitten. Misschien een correctie op de door jou aangehaalde temperatuur en viscositeit ? Dat werd niet echt heel duidelijk uit de doeken gedaan.

Als je wilt kan ik je een PBtje sturen met daarin de relevante gegevens uit het boek. Ik hoor het wel. Nogmaals dank voor het meedenken.

Je hebt daar een aardig scheepje staan en ik kan me voorstellen dat er heel wat practische problemen op te lossen zijn met betrekking tot voortstuwing en ballast alvorens je een zo natuurgetrouw mogelijk varend model hebt..... De meeste modellen gaan nl. veel en veel te snel.
Het is lastig om het juiste vermogen, schroef en toerental te vinden die bij het betreffende model passen.
En dat beoogt het boek van André Veenstra nu net te doen :) dus ik zou hem (haar) zeker niet wegdoen.


Vriendelijke groeten, Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bedankt voor de info Dirk. Op het topic Radiohutten etc. is tegenwoordig niets meer te beleven dus moeten wij ons als ex-telegrafisten maar noodgedwongen met andere onderwerpen gaan bezighouden. Met het onderwerp modelbouw kunnen we ons in ieder geval geen buil vallen.

Ik zag ergens dat het schip 161 meter lang was. Het Froudegetal voor het oorspronkelijke schip is dan Fn = Vo/(g*L)^0.5 Met een Vo van 18,5' is Fn = 0,466. Als we een schaal van 1 : 230 nemen is het model 0.7 m lang en omdat Fn constant dient te zijn is Vm = 1.22 ' of 2.26 km/u. Op een andere manier berekend: Vo/Vm = λ^0.5 waarbij λ het schaalgetal is, dus hier 230. Dan is Vm = Vo/λ^0.5 = 18.5/230^0.5 = 1.22 ' of weer 2.26 km/u en dat is dus lopend wel bij te houden.....

Ik heb C berekend met een Δ van 19747 ton en kom dan uit op een getal van C = 335 dus dat scheelt weinig met jouw getal. Zijn de breedte en diepgang van het schip bekend?

Dat getal 1.359 waarmee Pb in de formule vermenigvuldigd wordt is waarschijnlijk een empirisch getal om onder andere te compenseren voor het stroperige water wat nu eenmaal meer energie kost om het schip op snelheid te houden. Ik heb ook wel een getal van 1.5 gezien. 1.359³ is toevallig 2,5 of 2.5^0.3333 = 1.359 maar ik kan daar niets mee.

Wil je mij die gegevens opsturen? Ik vind het toch wel een interessante materie!
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Tonnage

Bericht door Bob R.I.P. »

ferryvaneeuwen schreef: Met het onderwerp modelbouw kunnen we ons in ieder geval geen buil vallen.
Ben ik niet met je eens. Ik heb teveel modelbouw gezien waar een enorme buil mee gevallen is. Van scheepsmodellen tot treinen en stoommachines toe.
Ik begin er niet aan, het is mij te tricky.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten »

Komt voor elkaar Ferry, de scanner even van een paar scheppen kolen voorzien... en Bob, 't moet wel een hobby blijven hoor :wink:
Ik heb je een PBtje gestuurd dat er een .zip bestand klaarstaat voor verzending. Volledigheidshalve hier dan nog wat gegevens van de
"Arya Pake" - (ex "Marie Delmas"). Was een fijn schip om op te varen. 220V AC boordspanning, maar....... alle Brissoneau & Lotz winches uitgerust met thyristor-gestuurde gelijkstroom-motoren. 10 a 12 printplaatjes per schakelkast, dat hield je wel aan dek in de haven. :roll: Snel wisselen als een winch was uitgevallen en dan foutzoeken en mogelijk repareren in een niet gebruikte schakelkast.

Hier wat gegevens van dit schip:
L.o.a. 161.085 mtr
Lwl 150.000 mtr
L.p.p. 147.360 mtr
Breadth 21.000 mtr
Depth moulded 12.038 mtr
Summer draft 9.284 mtr DWT 13823 ton Displacement 20061 m3 (?) Freeboard 2.754 mtr
Design draft 9.582 mtr DWT 14603 ton Displacement 20841 m3 (?) Freeboard 2.456 mtr
Light weight 6238 ton @ draft 3.400 mtr
Schroef 4-blads diameter 6.000 mtr (van General Arrangement plan)
Engine 20.300 pk @ 122 rpm
Al dit moois gedestilleerd uit de beide werftekeningen welke ik hier heb. Veel plezier
Bijlagen
2420741 (1).jpg
2420741 (1).jpg (194.6 KiB) 6853 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie