Ferries

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Ferries

Bericht door Joost.R »

DOKTER WAGEMAKER. Den-Helder <<>> Texel.
P1060909.JPG
P1060909.JPG (629.17 KiB) 5683 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Ferries

Bericht door Sparkymul »

Langer in de vaart

Saint Helena airport/HLE

Soms lopen zaken anders dan gepland. Er wordt een luchthaven gebouwd om uit het isolement te komen en om het toerisme te stimuleren. Maar dan gebeurt het onverwachte, de nieuwe vliegweide blijkt onveilig te zijn.... Grotere vliegtuigen kunnen er slechts met grote moeite en met veel risico landen. Oorzaak “wind shear” De opening van deze nieuwe luchthaven, die in mei van dit jaar gepland was, is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Het RMS St Helena zou vanwege de luchthaven haar laatste rondreis in juli voltooien en daarna wellicht uit de vaart worden genomen. Maar door de luchthavenproblemen zijn de reizen ook voor de eerste periode van 2017 ingepland. Het enige echte, nog in dienst zijnde grote RMS (Royal Mail Ship), de lifeline voor de bewoners van Saint Helena blijft voorlopig nog in de vaart.

RMS St Helena

Tonnage: 6,767 GT
Length: 105 m
Beam: 19.2 m
Draft: 6 m
Installed power: 6,532 kW
Speed: 14.5 knots
Capacity: 128 passengers, 1,800 tonnes cargo
Crew: 56 officers and crew
Notes: Operated on behalf of Royal Mail Group Ltd (UK)
IMO nr. 8716306
Callsign: MMHE5


Eerste landing op HLE: https://www.youtube.com/watch?v=nXQUrfZnSFY

Foto van Robert J. Smith

Sparkymul
Bijlagen
RMS.jpg
RMS.jpg (102.2 KiB) 5313 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ferries

Bericht door Erikdepooter »

Ik had in 2014 de nodige berichten en foto's op het zusterforum "Kustvaartforum", topic "Pontveren" geplaatst. Nu blijkt dat de daar gebruikte manier van foto's invoegen niet meer werkte. Imageshack had alle bestanden verwijderd. Inmiddels heb ik ze weer toegevoegd op de manier zoals we die op "Kombuispraat" gewend zijn en die dus wél werkt. (Goed zo, Jos!).
Anyway: als er iemand (historische) info zoekt over de veerdienst Maassluis - Rozenburg, kan hij/zij bij mij terecht.
e punt de punt pooter apenstaartje online punt nl.
Bijgaande foto:
Gedeputeerde Schilthuis (thans: Blankenburg) met aan de overkant De Hoorn en een K-tanker van Shell Tankers BV in één beeld gevat. Het witte gebouwtje was het kantoor van de Provinciale waterstaat (Concessieverlener) en van de SBS, uitvoerder veerdienst.
In mijn geval geeft dit plaatje de jongenswens (veerboten Maassluis-Rozenburg, 1963-1972) en de werkelijkheid (stuurman op o.a. Shell Tankers, 1975-1984) weer.
Bijlagen
Gedeputeerde Schilthuis en K-tanker Shell.jpg
Gedeputeerde Schilthuis en K-tanker Shell.jpg (411.52 KiB) 5222 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inmiddels heb ik ze weer toegevoegd op de manier zoals we die op "Kombuispraat" gewend zijn en die dus wél werkt. (Goed zo, Jos!).
Ik ga slechts over het inhoudelijke gedeelte. :wink:
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ferries

Bericht door Erikdepooter »

M.S. "Haringvliet".
Opgeduikeld uit mijn "Veerboten hobby tijd" 1972.
Bijlagen
Haringvliet for sale 1.jpg
Haringvliet for sale 1.jpg (209.54 KiB) 5020 keer bekeken
Haringvliet for sale 2.jpg
Haringvliet for sale 2.jpg (187.37 KiB) 5020 keer bekeken
Haringvliet laatste reis1.jpg
Haringvliet laatste reis1.jpg (420.59 KiB) 5020 keer bekeken
Haringvliet laatste reis2.jpg
Haringvliet laatste reis2.jpg (297.46 KiB) 5020 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op weg naar de markt. :wink:
Lake Lugano.jpg
Lake Lugano.jpg (387.78 KiB) 4201 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een fraaie Duitse Lady. :wink:
Fair Lady.jpg
Fair Lady.jpg (318.3 KiB) 3921 keer bekeken
IDNo: 7016474 Year: 1970
Name: FAIR LADY Type: Ferry Flag: DEU Tons: 929
Country of build: DEU Builder: Mutzelfeldtwerft Location of yard: Cuxhaven
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-18
00 ADLER BALTICA - 05 LADY ASSA - 11 FAIR LADY
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Ferries

Bericht door cenaprints »

"APPIA"
owner Adriatica SpA di Navigazione, Venezia, Italy, flag Italy
built 1961 at Cantiere Navale Breda SpA., Mestre, Italy
grt. 6.100, nrt. 3.198, dwt. 896, l.o.a. 123,14 mt., br. 18.83 mt.
engine type Motor, Cantieri Reuniti del Adriatico, 6.000 bhp., speed 17.5 kn.
vessel type Pass/Ro/Cargo/Ferry

foto genomen in Patras, Juli 1984
Bijlagen
Appia        A122               001-001.jpg
Appia A122 001-001.jpg (339.35 KiB) 3770 keer bekeken
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Ferries

Bericht door Robert Delhaye »

Even een reactie naar aanleiding van de foto van het Lago di Lugano, geplaatst door Jos Komen.

De scheepvaart op dit Zwitsers-Italiaanse meer, waar de publieke scheepvaart (dus die van onder andere de raderstoomboot achter de typische roeiboot) in Zwitserse handen is (dit in tegenstelling tot het Lago Maggiore, waar de Italianen de scheepvaart, overigens lang niet slecht, runnen), is vrij slecht gedocumenteerd.

De raderstoomboot op de foto van de bijdrage van 4 februari is de Piroscafi "Italia" (I). Piroscafi is Italiaans voor raderstoomboot.
We zien dat de opbouw vrij laag gehouden is. Dat heeft te maken met het feit dat deze ferry, want dat is het in feite (het voer volgens een vaste dienstregeling) onder een brug door moet die als onderdeel van een dam in het meer geplaatst is. De dam heeft te maken met een waterregulering in verband met soms teveel, soms te weinig water - ook toen al.

De technische gegevens van deze raderboot:
- Scheepstype: 1 dek salon zijrad stoomboot
- werf: Escher Wyss & Cie., Zürich
- Bouwjaar: 1908
- In dienst: 1908
- Uit dienst: 1962
- Lengte L.L.: 46,50
- Breedte spant: 5,20
- Waterverplaatsing (leeg): 141,5 t
- Fabrikant maschine: Escher Wyss & Cie., Zürich
- Type / vermogen: stoom / 300 ipk
- Passagiers: 430

vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Ferries

Bericht door OLAU-fan »

Gisteren was het 30 jaar geleden dat de ramp met de Herald of Free Enterprise zich voltrok:

Herdenking 30 jaar na de ramp met de Herald of Free Enterprise


Plaats reactie