Aktueel Scheepvaart Nieuws
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Bij een ongeval met een boot aan de Nieuwe Willemskade in Harlingen zijn zondagmiddag drie mensen overleden.
De mast van het schip zou afgebroken zijn en op de slachtoffers gevallen. De politie kan dit nog niet bevestigen en komt later vandaag met meer informatie over het dodelijke ongeval.
Het gaat om de klipper Amicitia, een boot van het bedrijf Wadcharter uit Leeuwarden. Wadcharter verhuurt twee klippers: De Amicitia en De Alexandra. De boot waar het ongeluk op is gebeurd telt zeven tweepersoonshutten.
Later meer
Bron: Leeuwarder Courant dd. 21-9-2016
De mast van het schip zou afgebroken zijn en op de slachtoffers gevallen. De politie kan dit nog niet bevestigen en komt later vandaag met meer informatie over het dodelijke ongeval.
Het gaat om de klipper Amicitia, een boot van het bedrijf Wadcharter uit Leeuwarden. Wadcharter verhuurt twee klippers: De Amicitia en De Alexandra. De boot waar het ongeluk op is gebeurd telt zeven tweepersoonshutten.
Later meer
Bron: Leeuwarder Courant dd. 21-9-2016
Eat your pie, before you die !
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Na bestudering van het filmpje blijkt de top er afgebroken te zijn.
Hans
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Na maandenlang hangen en wurgen en onderhandelen lijkt eind deze week het doek nu toch te vallen voor HANJIN SHIPPING. de grootste rederij van Zuid-Korea. Het herstructureringsplan waar Hanjin voor 4 september mee over de brug moest komen is definitief afgewezen door de schuldeisers. terwijl de Koreaanse regering al eerder bekend had gemaakt dat ze Hanjin niet te hulp zou schieten. Hanjin zou in de komende achttien maanden 1 miljard US dollar nodig hebben gehad.
Het bedrijf heeft 37 eigen schepen met een totaal van 274.000 TEU, de vijf nieuwste met een capaciteit van 13.000 TEU zoals de Hanjin Sooho hierboven.
Verder 22 bulkers met een totaal van 2,1 miljoen DWT .
Einde verhaal en opnieuw een partij schepen op de markt waar weinig belangstelling voor zal zijn.
Bron: Loadstar
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Het faillissement van Hanjin - zie hierboven - gaat grote gevolgen hebben en zorgt zodoende voor regelrechte paniek.
De kapiteins van de Hanjin-schepen die op dit moment op zee zitten, hebben opdracht gekregen om langzaam te gaan varen of helemaal te stoppen om te voorkomen dat ze in een haven een de ketting gelegd worden. Veel havens weigeren Hanjin-schepen te accepteren tenzij ze een bankgarantie krijgen voor de havengelden, maar ze zijn ook bang dat er een schip aan de kade, onder de containerkranen aan de ketting wordt gelegd en daarmee alle andere operaties blokkeert. Sleepboten willen ook eerst een garantie hebben voordat ze een Hanjin-schip accepteren. Een en ander gaat gevolgen hebben voor honderden bedrijven over de hele wereld. Al die goederen die aan boord van Hanjin-schepen in containers zitten, kunnen maanden worden vertraagd. Het merendeel is bestemd voor Kerstmis. Bedrijven als LG en Samsung hebben duizenden containers onderweg met Hanjin en dit kan in de komende maanden voor ernstige problemen in de levering gaan zorgen.
Het faillissement van Hanjin is de grootste ramp in de geschiedenis van het containervervoer. Het faillissement van de United States Line in 1986 had tot nu toe die twijfelachtige eer, maar dat valt in het niet bij het faillissement van Hanjin.
Wordt vervolgd, reken daar maar op.
De kapiteins van de Hanjin-schepen die op dit moment op zee zitten, hebben opdracht gekregen om langzaam te gaan varen of helemaal te stoppen om te voorkomen dat ze in een haven een de ketting gelegd worden. Veel havens weigeren Hanjin-schepen te accepteren tenzij ze een bankgarantie krijgen voor de havengelden, maar ze zijn ook bang dat er een schip aan de kade, onder de containerkranen aan de ketting wordt gelegd en daarmee alle andere operaties blokkeert. Sleepboten willen ook eerst een garantie hebben voordat ze een Hanjin-schip accepteren. Een en ander gaat gevolgen hebben voor honderden bedrijven over de hele wereld. Al die goederen die aan boord van Hanjin-schepen in containers zitten, kunnen maanden worden vertraagd. Het merendeel is bestemd voor Kerstmis. Bedrijven als LG en Samsung hebben duizenden containers onderweg met Hanjin en dit kan in de komende maanden voor ernstige problemen in de levering gaan zorgen.
Het faillissement van Hanjin is de grootste ramp in de geschiedenis van het containervervoer. Het faillissement van de United States Line in 1986 had tot nu toe die twijfelachtige eer, maar dat valt in het niet bij het faillissement van Hanjin.
Wordt vervolgd, reken daar maar op.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Brandende olietanker met 150.000 vaten olie in Golf Mexico.
Aan boord van de tanker bevinden zich 81.000 vaten diesel, 71.000 vaten benzine en 16.000 vaten met gecombineerde brandstof.
HIER het artikel.
(Barriles zijn barrels, een inhoudsmaat)
In de olieindustrie worden geen vaten meer gebruikt maar kubieke meters (m³). Toch wordt de hoeveelheid olie nog vaak uitgedrukt in vaten of barrels. Ook de prijs van olie gaat per vat of barrel.
Aan boord van de tanker bevinden zich 81.000 vaten diesel, 71.000 vaten benzine en 16.000 vaten met gecombineerde brandstof.
HIER het artikel.
(Barriles zijn barrels, een inhoudsmaat)
In de olieindustrie worden geen vaten meer gebruikt maar kubieke meters (m³). Toch wordt de hoeveelheid olie nog vaak uitgedrukt in vaten of barrels. Ook de prijs van olie gaat per vat of barrel.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Tegenwoordig gaat het vervoer-over-zee toch ook vaak met 'barrels'
Oost, west...ook best
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Als de vaten olie leeg leeg zijn kun je ze gebruiken als kerrie-emmer.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Zou Parismou nog steeds die 'Barrel van de maand' publiceren ??
... toch maar even kijken......
Ik zie alleen dit hier nog....of heeft iemand nog die "wreck of the month"-link ???
... toch maar even kijken......
Ik zie alleen dit hier nog....of heeft iemand nog die "wreck of the month"-link ???
Oost, west...ook best
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Mijn naamgenoot uit Hoogkerk stuurde me deze kranteknipsels...
't Gaat niet zo best met de (oa NLse) zeevaart.....
't Gaat niet zo best met de (oa NLse) zeevaart.....
- Bijlagen
-
- Abis.png (468.81 KiB) 5292 keer bekeken
-
- Flinter.png (700.73 KiB) 5292 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Drentenier
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Ruim vierhonderd ontslagen door faillissement Flinter Groep
Gepubliceerd: 10 november 2016 13:38
Laatste update: 11 november 2016 10:52
De Barendrechtse rederij Flinter Groep is failliet verklaard. Dat bevestigt topman Bart Otto donderdagmiddag.
Het bedrijf vroeg een maand geleden al uitstel van betaling aan als gevolg van de aanhoudende malaise in de scheepvaart, waardoor veel schepen al jaren met verlies draaien.
De ongeveer 65 mensen op het hoofdkantoor van Flinter verliezen hun baan, licht Otto toe. Op de 31 schepen werken nog eens ongeveer 310 mensen, maar die zijn niet in vaste dienst.
Van die schepen zijn er elf ook failliet, wat betekent dat de 110 opvarenden ontslagen worden. De overige bemanningsleden kunnen mogelijk aanblijven onder nieuwe eigenaren.
ING
ING weigerde onlangs de financiering voor negen van de schepen van Flinter te verlengen en eiste dat ze worden verkocht. Flinter kwam ruim een jaar geleden in het nieuws toen het vrachtschip Flinterstar voor de kust van Zeebrugge zonk na een aanvaring met een gastanker.
Volgens bestuurder Marcel van Dam van FNV Nautilus zat het faillissement er al aan te komen. ''We hadden al signalen dat een doorstart voor de holding lastig zou zijn. Een aantal van de schepen zou mogelijk wel onder ander management kunnen worden gebracht."
Scheepvaart
De scheepsbouw en de scheepvaart verkeren al langere tijd in zwaar weer. De vakbond is ook in gesprek met rederij Abis, waar volgens de bond Rabobank onlangs meerdere schepen aan de ketting liet leggen wegens financieringsproblemen. ''Die zouden de volgende kunnen zijn. Al is daar nog geen sprake van uitstel van betaling."
Door: ANP
Bron: NU.nl
Gepubliceerd: 10 november 2016 13:38
Laatste update: 11 november 2016 10:52
De Barendrechtse rederij Flinter Groep is failliet verklaard. Dat bevestigt topman Bart Otto donderdagmiddag.
Het bedrijf vroeg een maand geleden al uitstel van betaling aan als gevolg van de aanhoudende malaise in de scheepvaart, waardoor veel schepen al jaren met verlies draaien.
De ongeveer 65 mensen op het hoofdkantoor van Flinter verliezen hun baan, licht Otto toe. Op de 31 schepen werken nog eens ongeveer 310 mensen, maar die zijn niet in vaste dienst.
Van die schepen zijn er elf ook failliet, wat betekent dat de 110 opvarenden ontslagen worden. De overige bemanningsleden kunnen mogelijk aanblijven onder nieuwe eigenaren.
ING
ING weigerde onlangs de financiering voor negen van de schepen van Flinter te verlengen en eiste dat ze worden verkocht. Flinter kwam ruim een jaar geleden in het nieuws toen het vrachtschip Flinterstar voor de kust van Zeebrugge zonk na een aanvaring met een gastanker.
Volgens bestuurder Marcel van Dam van FNV Nautilus zat het faillissement er al aan te komen. ''We hadden al signalen dat een doorstart voor de holding lastig zou zijn. Een aantal van de schepen zou mogelijk wel onder ander management kunnen worden gebracht."
Scheepvaart
De scheepsbouw en de scheepvaart verkeren al langere tijd in zwaar weer. De vakbond is ook in gesprek met rederij Abis, waar volgens de bond Rabobank onlangs meerdere schepen aan de ketting liet leggen wegens financieringsproblemen. ''Die zouden de volgende kunnen zijn. Al is daar nog geen sprake van uitstel van betaling."
Door: ANP
Bron: NU.nl
Groet,
Hans
Hans