Reefers
- Drentenier
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Reefers
dat is heel normaal dat ie op zn kop staat, het is op het zuidelijk half rond.
Groets cornelis
Groets cornelis
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
- Locatie: Heemskerk
Re: Reefers
Sparks
Dit is de M klasse
Mystic- Majestic-Magic- Music -Magnefic- Maveric
Mooie schepen.
Groet,
Jaap
Dit is de M klasse
Mystic- Majestic-Magic- Music -Magnefic- Maveric
Mooie schepen.
Groet,
Jaap
ja
Re: Reefers
S.A.LANGKLOOF.
One of three refrigerated motor ships 1963 “S.A. Langkloof “, 1966“S.A.Hexrivier” ,and 1968 “S.A. Zebediela”, were built for the export of frozen fruit from South Africa to the UK and Europe. They were built in Dutch yard at Verolme Heusden and entered service in early to the mid-1960s. This class of ships were the first to be powered by diesel engines, fitted with an eight cylinder M.A.N K8Z70/120 low speed two stroke diesel engine developing approx. 9,600 BHP and a speed of 17 knots. For electrical power four MAN diesel engines drove AC alternators.
Photo © Trevor Jones
Safmarine - Refrigerated motor ships (Dutch Built) Verolme Shipyard HeusdenOne of three refrigerated motor ships 1963 “S.A. Langkloof “, 1966“S.A.Hexrivier” ,and 1968 “S.A. Zebediela”, were built for the export of frozen fruit from South Africa to the UK and Europe. They were built in Dutch yard at Verolme Heusden and entered service in early to the mid-1960s. This class of ships were the first to be powered by diesel engines, fitted with an eight cylinder M.A.N K8Z70/120 low speed two stroke diesel engine developing approx. 9,600 BHP and a speed of 17 knots. For electrical power four MAN diesel engines drove AC alternators.
Photo © Trevor Jones
Re: Reefers
Prachtige schepen ! Ik vind/vond dat trouwens van bijn alle SafMarine schepen. Bedankt voor 't plaatsen.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: Reefers
Mijn ouwe bootje, de Klipper (1977) is na bijna 40 jaar nog steeds actief als Montelaura.
HIER is te zien waar ze momenteel rondscharrelt.
Deze foto is in 1977 gemaakt toen we na garantiedok bij de IJsselwerf, Scheveningen binnenliepen om makreel voor Lagos te gaan laden.
IDNo: 7625500 Year: 1977
Name: KLIPPER Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 2668 LPP: 74.2
Builder: Ysselwerf Location of yard: Capelle
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
[1983 Lg 96.5m, 2695gt/3459dw] - 80 PACIFIC LADY - 95 KYKNOS I - 96 MONTELAURA
HIER is te zien waar ze momenteel rondscharrelt.
Deze foto is in 1977 gemaakt toen we na garantiedok bij de IJsselwerf, Scheveningen binnenliepen om makreel voor Lagos te gaan laden.
IDNo: 7625500 Year: 1977
Name: KLIPPER Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 2668 LPP: 74.2
Builder: Ysselwerf Location of yard: Capelle
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
[1983 Lg 96.5m, 2695gt/3459dw] - 80 PACIFIC LADY - 95 KYKNOS I - 96 MONTELAURA
Re: Reefers
Ik stond toen op de bak en moest een sleeptros uitgeven aan de sleepboot.Scheveningen binnenliepen
Vroeg toen: sleepboot??? Ik zie alleen maar een mooringbootje.
Re: Reefers
Bij het zien van de foto van de "Montelaura" met die twee zwarte fenders over the side schoot me spontaan iets te binnen. Ik weet niet of ik het al eens verteld heb, maar wij voeren bananen tussen Centraal en Zuid Amerika naar een viertal havens in the U.S.A. met het goede schip "Polar Argentina". Galveston en Gulfport als loshaven genoten bij de bemanning toch wel de voorkeur. Na dat in Galveston de loods overgenomen was en deze met het gezag over eventuele sleepboothulp bij het langszij komen stond te discussieren zagen we in de verte twee scheepjes opdoemen. Het waren inderdaad "onze" slepers, hetgeen onze kapitein de volgende woorden ontlokte, gericht tot de loods."Sir, with all respect, but we cannot use those tugboats".
"And why not ?" was de wedervraag. "Well, you see, I don't want any black streaks or marks on the side of my ship. The tugs can assist, provided they place canvas tarps over their rubber fenders. Can you please let them know ?" 't Bleef even stil, maar de loods greep de hoorn van de VHF en begon de sleepboten te instrueren. Even later wat activiteiten aldaar en voorzien van de tarps kwamen ze langszij en werden wij netjes afgemeerd. "I hope we can have the same arrangement when it's time to depart" sprak die ouwe verder tot de loods, "and thanks for your understanding, also on behalf of my deck-crew", waarna ze een dek lager, onder het genot van een drankje de formaliteiten afhandelden en het lossen begon. Dat verliep voorspoedig en ja hoor, beide sleepboten kwamen de volgende dag weer langszij, voorzien van hun tarps en het duurde niet lang voor dat we onderweg naar Gulfport waren. "Zo", sprak kappie, "dat hebben we toch weer even mooi geregeld en ik hoop dat ze het onthouden voor de volgende keer. De condities waren niet goed voor de Puerto Rico Tradewind Manoeuvre, maar die leren we hen de volgende keer wel." Hij gaf me het "telegrammen-boek" met daarin berichten voor owners, charterers and agents betreffende ETA, resterende lading en temperaturen. "Kom maar een biertje halen als je alles kwijt bent, sparks en bedankt weer voor je hulp op de brug."
Zender opgestart en vervolgens een riedeltje telegrammen verstuurd, via Slidell/WNU, (agents and owners), San Francisco/KPH en Bermuda/VRT, (charterers) en Norddeich/DAN (operators,volgende reis bijzonderheden) En zo kabbelde het leven rustig voort op dit fijne schip met een bijzonder aardige en kleurrijke schipper. Never a dull moment ! QED
Vriendelijke groeten,
Dirk
"And why not ?" was de wedervraag. "Well, you see, I don't want any black streaks or marks on the side of my ship. The tugs can assist, provided they place canvas tarps over their rubber fenders. Can you please let them know ?" 't Bleef even stil, maar de loods greep de hoorn van de VHF en begon de sleepboten te instrueren. Even later wat activiteiten aldaar en voorzien van de tarps kwamen ze langszij en werden wij netjes afgemeerd. "I hope we can have the same arrangement when it's time to depart" sprak die ouwe verder tot de loods, "and thanks for your understanding, also on behalf of my deck-crew", waarna ze een dek lager, onder het genot van een drankje de formaliteiten afhandelden en het lossen begon. Dat verliep voorspoedig en ja hoor, beide sleepboten kwamen de volgende dag weer langszij, voorzien van hun tarps en het duurde niet lang voor dat we onderweg naar Gulfport waren. "Zo", sprak kappie, "dat hebben we toch weer even mooi geregeld en ik hoop dat ze het onthouden voor de volgende keer. De condities waren niet goed voor de Puerto Rico Tradewind Manoeuvre, maar die leren we hen de volgende keer wel." Hij gaf me het "telegrammen-boek" met daarin berichten voor owners, charterers and agents betreffende ETA, resterende lading en temperaturen. "Kom maar een biertje halen als je alles kwijt bent, sparks en bedankt weer voor je hulp op de brug."
Zender opgestart en vervolgens een riedeltje telegrammen verstuurd, via Slidell/WNU, (agents and owners), San Francisco/KPH en Bermuda/VRT, (charterers) en Norddeich/DAN (operators,volgende reis bijzonderheden) En zo kabbelde het leven rustig voort op dit fijne schip met een bijzonder aardige en kleurrijke schipper. Never a dull moment ! QED
Vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: Reefers
De ouwe van de reefer Transexpress (vaart ze nog?) zal niet zo'n probleem met zwarte strepen gehad hebben.
Jan van der Pluijm
groetenJan van der Pluijm
Re: Reefers
Twijfelgevalletje, Jan.
Het schip is voor het laatst in mei dit jaar in Letland gesignaleerd met de naam Arzu Express, maar volgens Miramar heet ze nu Fox Bay.
IDNo: 7812036 Year: 1980
Name: FRIGO AFRICA Type: Cargo ship (ref) Flag: ESP DWT: 4392
Builder: Ast Espanoles (AESA) Location of yard: Seville
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
86 FROST VEGA - 86 FROST ITALIA - 87 FROST POLLUX - 89 MYS ZHELANIYA - 90 FRIO KOREA - 04 TRANSEXPRESS - 10 ARZU EXPRESS - 16 FOX BAY
Het schip is voor het laatst in mei dit jaar in Letland gesignaleerd met de naam Arzu Express, maar volgens Miramar heet ze nu Fox Bay.
IDNo: 7812036 Year: 1980
Name: FRIGO AFRICA Type: Cargo ship (ref) Flag: ESP DWT: 4392
Builder: Ast Espanoles (AESA) Location of yard: Seville
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
86 FROST VEGA - 86 FROST ITALIA - 87 FROST POLLUX - 89 MYS ZHELANIYA - 90 FRIO KOREA - 04 TRANSEXPRESS - 10 ARZU EXPRESS - 16 FOX BAY