Het kanaal van Korinthe

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Het kanaal van Korinthe

Bericht door Ron Swaab »

Het kanaal van Korinthe

Afbeelding

Het Kanaal van Korinthe (Grieks: Διώρυγα της Κορίνθου) is een kunstmatige waterweg in Griekenland. Het werd in het laatste decennium van de 19e eeuw aangelegd op de plaats waar de Landengte van Korinthe op zijn smalst is, namelijk 6343 m.
Sindsdien is de Peloponnesos geen schiereiland meer, maar een echt eiland.
Het lijnrechte kanaal is 6,3 km lang, 23 m breed en zo’n 8 m diep.
De grote gaten in de wand zijn veroorzaakt door springstof, toen in de Tweede Wereldoorlog de doorvaart werd geblokkeerd.

De zes bruggen (vijf voor het autoverkeer, één voor de spoorweg) die de Peloponnesos met het Europese vasteland verbinden, liggen ongeveer 70 m boven de waterspiegel.
Het kanaal heeft de vaarweg tussen Piraeus en de Ionische Zee met ongeveer 350 km verkort.

Toch is het enkel geschikt voor middelgrote schepen, want sterke stromingen maken het gevaarlijk voor kleine bootjes, terwijl de geringe diepgang een bezwaar is voor grote schepen van meer dan 10.000 ton.
Een sleepboot loodst de vaarschepen er doorheen in een halfuur.

Dit gebeurt omzichtig, want de bijna loodrechte wanden van grind en leem brokkelen regelmatig af.
Lange wachttijden, hoge tolkosten en gevaarlijk manoeuvreren dragen ook al niet bij aan een intensief gebruik.


Kanaal van Korinthe-Geschiedenis

De stormachtige zuidpunt van de Peloponnesos (zie ook Kaap Malea) was in de Oudheid een gevreesde kaap.
Daarom werden vrachtschepen liever aan de ene oever van de landengte uitgeladen, op ossenwagens 6 km over de "diolkos" (een soort primitieve spoorlijn waarvan nog resten te zien zijn) getrokken en aan de andere kant weer te water gelaten en ingeladen.
Dit intense vrachtverkeer heeft de rijkdom van Korinthe veroorzaakt, en er werden al vroeg plannen gemaakt voor de aanleg van een kanaal.

Historische bronnen vermelden dat de Korinthische tiran Periander de eerste was die concrete pogingen ondernam om de landengte door te snijden.
Hij kwam echter al gauw tot de conclusie dat hij te veel hooi op zijn vork had genomen, nadat het orakel van Delphi een negatief advies had gegeven.


Afbeelding

De opening van het Kanaal op een schilderij van Konstantinos Volanakis, (1893).

Drie eeuwen later haalde de ambitieuze Demetrius Poliorcetes de plannen opnieuw uit de koelkast, maar ging uiteindelijk niet tot de actie over, omdat zijn ingenieurs berekend [?] hadden dat er een groot hoogteverschil bestond tussen de Golf van Korinthe en de Golf van Egina, en dat de verbinding van beide zeeën catastrofale gevolgen zou hebben voor de Saronische Eilanden.

De Romeinse ingenieurs van Julius Caesar en Caligula gingen opnieuw aan het meten, resp. in 44 v. en 37 na Chr., en kwamen tot dezelfde foutieve conclusie. Maar de excentrieke keizer Nero bezat genoeg grootheidswaanzin om in 66 na Chr. de eerste (gouden!) spade in de grond te steken. Dat ging gepaard met indrukwekkend ritueel vertoon, waarbij vooral de gunst van Poseidon werd afgesmeekt. Vervolgens werd er uit alle macht verder gespit door 6000 joodse dwangarbeiders. Aan de ene kant vorderde men 2 km, aan de andere kant 1,5 km, maar om allerlei redenen werd het werk op een bepaald moment gestaakt.


Afbeelding

Aan de ingang (zuidkant) van het kanaal van Korinthe...

Ook Herodes Atticus probeerde het later nog eens, en de Byzantijnen en Venetianen raakten niet verder dan de fase van het brainstormen.
Pas in 1882 werden de werken met Frans kapitaal en moderne middelen hervat (op 23 april), en ten slotte in 1893 voltooid, al dreigde het ook toen nog even mis te gaan door een faillissement van de Franse kanaalmaatschappij.

Nadat een Grieks consortium onder de geldschieter Andreas Syngros (1830-1899) de leiding van de werken had overgenomen, werd het op 25 juli 1893 opengesteld voor de scheepvaart.

De doortocht van het kanaal werd enkele malen geblokkeerd door instortende delen.
Zo liet de Wehrmacht bij de aftocht in 1944 de bruggen opblazen en een reeks treinstellen in het water neerstorten.

Pas op het einde van de burgeroorlog, in 1949, kon het kanaal weer opengaan voor de scheepvaart.
In een tijd waarin enorme containerschepen met gemak weer om de kaap heen varen is het kanaal nu in feite overbodig geworden, maar het wordt nog wel door kleine vrachtschepen gebruikt.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door dita »

Een leuk stukje geschiedenis. Bedankt Ron.

Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door Knisten »

Is er een uitbraak van Kanaal-koorts ? Korinthe, Noordzee, Panama en Suez zijn allemaal de revue gepasseerd de afgelopen dagen !
Heel informatief overigens :-D en bedankt allemaal voor jullie bijdragen. Leuk.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door Ron Swaab »

Ach,toch wel leuke topics Knisten?
De meeste zeelui zijn wel overal geweest,maar de schamele vrije tijd om de wal op te kunnen werd meestal in de kroeg doorgebracht m.i.
In mijn vaartijd een paar keer Westkust Z-Amerika,Midden Amerika/West Indies etc. en Oostkust USA.
Eigenlijk na mijn vaartijd wat kunnen bekijken in Zuid-Amerika/USA en natuurlijk veel in Azie geweest/gewoond.

Hetzelfde dus met die kanaaltjes...............veel doorheen gevaren misschien maar weinig mensen weten het hoe en waarom........
Klein beetje een informatief topic zoals je al zegt,haha

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door Sparkymul »

Dit is ook een leuk kanaal...

https://www.youtube.com/watch?v=vHx3foK44uE

Ik heb het Göta kanaal (Góta Kanal) in 2005 een keer van het Kattegat tot de Baltische golf gevolgd met de auto maar met de boot is veel leuker, wil ik nog altijd een keer doen...

Sparkymul
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door jdbvos »

Kanaal-koorts
Daar werd 'in mien tiet' héél wat anders mee bedoeld....
Dat was een teken van nerveuze opwinding bij 'het ruiken van de stal'...
Dat was dat de bankwerker z'n neus snuivend onder een fan hield , vloekte, en mopperde "...de vrouw weer ongesteld..." :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door Ron Swaab »

Is weliswaar geen kanaal,maar van onderstaande rivier wil ik wel een nieuw topic maken bij interesse.

Afbeelding

The Mekong

Afbeelding
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Jos Komen (R.I.P)

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik denk dat er wel interesse is voor een topic over de Mekong, Ron.
Jij hebt daar toch een tijdje rondgescharreld? :wink:
Ben benieuwd naar je ervaringen daar, zelf ben ik nooit in deze contreien geweest.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar van onderstaande rivier wil ik wel een nieuw topic maken bij interesse.
Ik stel voor Ron, dat we dan NU de Mekong promoveren tot " Kanaal" en dat jij er dan eens even voor gaat zitten! :lol: DIT zijn van die "zig zagg'n" waar ik persoonlijk een groot vorostander van ben. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Het kanaal van Korinthe

Bericht door Ron Swaab »

Jos Komen schreef:Ik denk dat er wel interesse is voor een topic over de Mekong, Ron.
Jij hebt daar toch een tijdje rondgescharreld? :wink:
Ben benieuwd naar je ervaringen daar, zelf ben ik nooit in deze contreien geweest.
Hoi Jos.

Zal ik dat dan maar onder het forum Ruim 7 plaatsen?
Beschrijf ik gelijk wat "leven in Thailand" zo'n beetje inhoudt.
Op vakantie of er daadwerkelijk wonen met de gewone dagelijkse dingentjes zijn twee heel verschillende dingen.....
Het "groene gras bij de buren" verhaaltjes blijken dan heel anders te zijn. :P

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....


Plaats reactie