Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Drentenier »

Jan,
Van Wikipedia:
Van 1981 tot 1994 lag de Savannah ter bezichtiging in South Carolina. Daarna werd de reactor uit het schip verwijderd en onderging het een opknapbeurt. Het schip is aangewezen als National Historic Landmark. Het is buiten gebruik gesteld en ontsmet (DDR, van Decommissioning, Decontamination and Radiological). Het schip ligt nu in Baltimore en is als museumschip opengesteld voor het publiek.

en m.b.t. de Otto Hahn:
Het schip was bestemd voor het vervoer van ijzererts en passagiers. Het maakte 126 reizen, voer een totale afstand van 642.000 zeemijlen en vervoerde 776.000 ton aan lading en verbruikte 80 kilogram aan nucleair materiaal.[1] 1979 werd de kernreactor verwijderd en kreeg het een dieselmotor. In 1983 kwam het weer in de vaart als een containerschip. Na diverse keren van eigenaar te zijn gewisseld, werd het in 2009 gesloopt.

En hier (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontmantel ... rncentrale) staat het een en ander over het ontmantelen van een kerncentrale.
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waar láát je nou, bijvoorbeeld, een reactorvat ?
Nou niet plotseling "slimme vragen gaan stellen" Jan :roll: .........je moet vertrouwen hebben in "onze politici"......die " doen dat vast wel netjes" :roll:

DE tijd vliegt, alsof het "gisteren was" toen we met de " Forest Hill" in ballast door HET Nauw van Calais kwamen kachelen. Ik deed mijn best als grasgroene 7e massinist om poeslief te zijn voor die donderse MAN van Ome Cor, toen er plotseling bericht kwam van de bok dat we de " Savannah" tegenkwamen. Ik mocht van Ome Rinus (R.I.P.) even aan dek gaan kijken en zag dat prachtige jacht fluisterend voorbij gaan. Ondanks de afstand heb ik toch wel een lik meegekregen van die radio aktiviteit want mijn toenmalige zwarte haar is helemaal wit geworden :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Da Silva »

Harry G. Hogeboom schreef:
Ondanks de afstand heb ik toch wel een lik meegekregen van die radio aktiviteit want mijn toenmalige zwarte haar is helemaal wit geworden :lol:
Goeiemiddag Harry,

Dan heb je nog flink geluk gehad, dat je hem (haar) op safstand passeerde. Ik ben in 1964 aan boord geweest, toen dit schip aan de Parkkade lag. Gevolg, ik heb geen kam meer nodig. Ik sta iedere morgen met spons en zeem voor de spiegel. :-D :mrgreen:

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik ben in 1964 aan boord geweest, toen dit schip aan de Parkkade lag
Hallo Mario, dat klopt dan allemaal wel.........op afstand....haar van zwart naar wit.........aan boord........alles weg! :roll:

Aaahwel, laten we maar geen verdere grappies maken over dit " radioactieve" onderwerp.........het IS misschien wel prettig dat we lang niet alle " bakkies" weten, betreffende ouwe reactors en dat soort shit!
Toen ik dat opschreef van die " Savannah herinnering".....zat ik me toch wel af te vragen " wanneer dat dan precies was"....jouw opmerking van " 1964 en Parkkade" klopt nu als een zwerende vinger, het moet dan in het najaar zijn geweest en ik was op mijn eerste " groen als pas gemaaid gras" reissie :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jur de Jong »

Ondanks alles blijft de Savannah een prachtig schip, zeker vergeleken met die lelijke koekblikken die ze tegenwoordig bouwen.

8)
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter »

Ook mooi!
Een voormalige T2-tanker (De Hammerfest) was als Union Glory ook een "mooi vrachtschip". Toch?
Deze lag, maart 1978, op de rede van Kao Hsiung, te wachten op voltrekking doodvonnis. Was daar samen met onze Kelletia aangekomen.
Zonder ooit in tweeën te zijn gebroken, wat nogal eens gebeurde met deze "serial sinkers".
In elk geval: toen al een mooi stukkie antiek! Sterven in schoonheid, zogezeed.
Bijlagen
T2-tanker Hammerfest - Union Glory 1978  Kao Hsiung klein.jpg
T2-tanker Hammerfest - Union Glory 1978 Kao Hsiung klein.jpg (242.48 KiB) 2716 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

Nog een mooi voorbeeld van Hollandse glorie op StS gevonden...
Zelfs als 'ôl trampeerd' (zoals pa zou zeggen) nog mooi....
De ouwe Hollands Diep
Bijlagen
Aishah_RP_371-2-3-1983 ex Hollands Diep.jpg
Aishah_RP_371-2-3-1983 ex Hollands Diep.jpg (403.93 KiB) 2646 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

'ôl trampeerd'
Kun je dit misschien voor ons vertalen, Jan? :wink:
Zelfs na 7 jaar Warffum heb ik geen idee.....
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol:
Oud tram-paard
:lol: :lol:
je weet wel: van die electrische paardetram die stond te tanken... :lol:
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt, Jan. :wink:
Ik legde de klemtoon verkeerd, ging uit van het werkwoord tremperen..... :lol:


Plaats reactie