Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Goedemorgen, kapitein. Hoe maakt u het?"
"Ja, goeiemorgen meneer. Nou ja, goed, dat is te zeggen. We lagen dus te laden en toen ..." :D

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

We lagen dus te laden
D.w.z...we lagen een klein zandscheepie te laden met de zandzuiger " Maas" van de firma Goudriaan in de zandpunt a/d Ijssel ( de echte Ijssel dus :lol: ) bij Welsum. Ik was dekkneggie en algemeen manusje van alles en pak weg 12 jaar oud, dus zo rond 1957.Mijn baantje was o.a......volgens de aanwijzingen van de schipper van dat zandscheepie de zandgoot bye-pass klep te bedienen, klep dicht dan schoot er nog weer een flinke klats nat zand via die goot in het al tot de boorden geladen scheepje langzij....klep open dan viel die zelfde klats nat zand dus weer terug in het beun van de zandzuiger. De schipper stond de zaak recht te tremmen met een schop boven op die bulten zand in zijn ruimpie. ( Zand was dus kletsnat en die schippers lagen routinely een mooi poossie water te pompen van onder de buikdennings in die scheepies IN dat zandgat om zodoende weer wat vrijboord te krijgen voooor ze de rivier opgingen voor hun reisje!)
Nog een klats en nog een klats en toen een rotklap en brak het houten " voorpiek schot(je)" en zonk de hele handel naast de zuiger. De vrouw van de schipper was met de was bezig op het roefje waar ook een baby in een wieg stond. Even later stonden ze " volledig de weg kwijt".........EN al hun spullen kwijt!!! aan dek van de zandzuiger. Het staat in mijn geheugen gegrift. :(
Jammer genoeg hadden we toen geen telefoontjes met een video cameraaaatje :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  • Afbeelding
Vandaar dat ik hier wel durf te stellen dat de mensen die de leiding van deze operatie hadden, echt helemaal niets van stabiliteit wisten.
  • Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid is uit. De onderzoekers waren het duidelijk eens met wat ik destijds durfde te beweren. :-D
  • Afbeelding
  • Interessant rapport, vooral de uitgebreide stabiliteisberekeningen. Zie HIER
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door pe7eb »

73 es gud dx de pe7eb eric k
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Joost.R »

P1080467.JPG
P1080467.JPG (597.92 KiB) 5180 keer bekeken
Maasvlakte 2
Gebruikersavatar
hgb1967
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 okt 2008 23:37
Locatie: Terwolde
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door hgb1967 »

Hans

Net als mensen willen katten wel eens tegen de muren opvliegen. Het verschil is dat zij dat ook kunnen.
Gebruikersavatar
kees
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door kees »

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Da Silva »

In de haven van Antwerpen is gisteren nacht brand uitgebroken op de autocarrier SILVER SKY.


http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2798038
http://www.gva.be/cnt/dmf20161020_02529 ... r-controle

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
kees
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door kees »

Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Martinus »

Een ongeluk zit in een klein broekje!
Een ongeluk zit in een klein broekje.jpg
Een ongeluk zit in een klein broekje.jpg (38.89 KiB) 3981 keer bekeken
ekje... .


Plaats reactie