KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Gordias (1939), ex-Jonge Willem. :wink:
Gordias.jpg
Gordias.jpg (141.17 KiB) 8880 keer bekeken
HIER staat de geschiedenis van het schip.

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: KNSM

Bericht door Coco E »

De Ganymedes lost soepeltjes een sleepbootje in de Suriname rivier.
Een leuke afleiding voor de bemanning, want tenslotte was er verder in Paramaribo niet zo bijster veel te beleven.

Groeten,

Koos van der Elst
Sleepboot lossen - Paramaribo 1966.jpg
Sleepboot lossen - Paramaribo 1966.jpg (127.86 KiB) 8747 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Mooi plaatje, Koos....
Maar...waar sta jij op bij het maken van deze foto ? Uitgeklapte gangway, of zo ?
....ik vraag het maar even, want wie weet kun je op water lopen... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: KNSM

Bericht door Coco E »

Ik stond waarschijnlijk gewoon in het gangboord, maar met een beetje rekken en strekken, zover dat je net niet over de side gaat, krijg je dit effect.
Hier staat nog zo'n voorbeeld.

Groeten,

Koos van der Elst
NicoRos
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 sep 2009 02:01

Re: KNSM

Bericht door NicoRos »

IMG_7269.jpg
IMG_7269.jpg (526.82 KiB) 8333 keer bekeken
Een aantal schepen uit deze serie had traditionele 'cowl vent' kokers bij ruim 2 en 3 - andere schepen een geforceerde regeling. Heeft iemand een opname van deze laatste ? Weet iemand het hoe en waarom van deze verschillen ?
HERMES 01.jpg
HERMES 01.jpg (705.47 KiB) 8333 keer bekeken
Ares - IMO 5023019 (3a).jpg
Ares - IMO 5023019 (3a).jpg (370.3 KiB) 8333 keer bekeken
Groet,
Nico
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: KNSM

Bericht door Coco E »

Het waren maar korte reisjes in de Surinamedienst. Vijf weken uit en thuis. We maakten met de Ganymedes 1 reis in deze dienst en dat was wat mij betreft voldoende
Paramaribo was de belangrijkste aanloophaven. In het centrum van deze stad leek er in 1966 niet veel meer te zijn gebeurd sinds het koloniale tijdperk. Georgetown in Brits Guyana was al veel moderner.
Maar Paramaribo was wel zijn tijd ver vooruit op het gebied van duurzaam vervoer, zoals te zien is op onderstaande foto.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Paramaribo.jpg
Paramaribo.jpg (133.2 KiB) 8141 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: KNSM

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb 1 zo'n reis gemaakt, ik dacht met de Marathon. Het was meteen de laatste reis die ik gemaakt heb, vanwege een aanval van wat veel later bleek galstenen. Het leuke van deze reis was dat in Paramaribo veel fruit, sinasappelen en grapefruits voor de bemanning werd geladen. In Amsterdam werkte de portier mee door behulpzaam te zijn met de verzending per van Gend en Loos. Twee dagen na aankomst had je netjes je kistjes fruit thuis.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: KNSM

Bericht door Chris.dus »

Paramaribo.
Is er nog iemand die Sneeuwbal of tante Leentje heeft meegemaakt?
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: KNSM

Bericht door doppie »

heb omgeveer 30 reizen op de oranje Nassau gemaakt
in de jaren 60 dus zeker 30 keer gezien
tante leen nooit gezien
gr doppie
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: KNSM

Bericht door Coco E »

Het was in Paramaribo een komen en gaan van KNSM schepen. De Ammon komt tegen de kant en ging voor de Ganymedes liggen, de Ladon is nog niet aan de beurt en ligt ten anker.

Ik kan me niet herinneren dat er bezoekjes over en weer werden afgelegd bij de collega’s.
Bij de KPM was dat anders. Daar kende men elkaar beter. Dat kwam omdat je veel langer met dezelfde mensen op hetzelfde schip voer. Ook hadden velen hun opleiding gehad op dezelfde zeevaartschool in Vlissingen.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Ammon en Ladon Paramaribo.JPG
Ammon en Ladon Paramaribo.JPG (46.35 KiB) 7503 keer bekeken


Plaats reactie