Autobussen
Re: Autobussen
Verheul Was duidelijk een carrosserie bouwer op elk type onderstel (Daf Volvo Scania Leyland)
Zie hier Wikipedia
Verheul (constructeur)
Leyland/Verheul voorstadsbus 73 uit 1960, Maarse & Kroon, Aalsmeer. Geschiedenis[bewerken]
De geschiedenis van Verheul, voortgekomen uit een wagenmakerij te Waddinxveen, komt overeen met die van vele andere carrosseriefabrieken. Dirk Verheul, sinds 1900 de eigenaar, begon na de Eerste Wereldoorlog met de bouw van koetswerken. In de jaren dertig was de fabriek uitgegroeid tot een van de grootste op dit gebied in Nederland. Op vele chassismerken werden bussen en vrachtauto´s geproduceerd. In het bijzonder werd samengewerkt met het Nederlandse Kromhout.
In 1948 presenteerden Verheul en Kromhout op de RAI-tentoonstelling de zelfdragende VB48-buscarrosserie. In deze eerste jaren na de bevrijding nam Verheul ook actief deel aan de wederopbouw van het Nederlandse openbaar vervoer. Het aantal benodigde bussen was groter dan men aankon en daarom besteedde Verheul de carrosseriebouw van grote series Crossley- en Scania-Vabis-bussen uit aan de vliegtuigbouwers Fokker en Aviolanda en de scheepswerf De Schelde.
Vanaf 1958 nam Verheul de bouw van complete Kromhout-bussen ter hand, waarbij Kromhout alleen nog de motoren leverde. Aan dit verbond kwam in 1963 alweer een einde, want na de overname van Verheuls andere partner AEC door Leyland ontstond een nauwe samenwerking tussen Verheul en Leyland-Holland in Aalsmeer. Men ging verder onder de naam Leyland Motor Corporation NV.
De Verheul-fabriek werd op 9 december 1970 door brand verwoest. Op deze plek verrees vervolgens de Nederlandse vestiging van British Leyland. De naam Verheul werd niet meer gebruikt en carrosserieën werden niet meer gebouwd. De bouw van standaard streekbussen werd voortgezet door Den Oudsten te Woerden.
Zie hier Wikipedia
Verheul (constructeur)
Leyland/Verheul voorstadsbus 73 uit 1960, Maarse & Kroon, Aalsmeer. Geschiedenis[bewerken]
De geschiedenis van Verheul, voortgekomen uit een wagenmakerij te Waddinxveen, komt overeen met die van vele andere carrosseriefabrieken. Dirk Verheul, sinds 1900 de eigenaar, begon na de Eerste Wereldoorlog met de bouw van koetswerken. In de jaren dertig was de fabriek uitgegroeid tot een van de grootste op dit gebied in Nederland. Op vele chassismerken werden bussen en vrachtauto´s geproduceerd. In het bijzonder werd samengewerkt met het Nederlandse Kromhout.
In 1948 presenteerden Verheul en Kromhout op de RAI-tentoonstelling de zelfdragende VB48-buscarrosserie. In deze eerste jaren na de bevrijding nam Verheul ook actief deel aan de wederopbouw van het Nederlandse openbaar vervoer. Het aantal benodigde bussen was groter dan men aankon en daarom besteedde Verheul de carrosseriebouw van grote series Crossley- en Scania-Vabis-bussen uit aan de vliegtuigbouwers Fokker en Aviolanda en de scheepswerf De Schelde.
Vanaf 1958 nam Verheul de bouw van complete Kromhout-bussen ter hand, waarbij Kromhout alleen nog de motoren leverde. Aan dit verbond kwam in 1963 alweer een einde, want na de overname van Verheuls andere partner AEC door Leyland ontstond een nauwe samenwerking tussen Verheul en Leyland-Holland in Aalsmeer. Men ging verder onder de naam Leyland Motor Corporation NV.
De Verheul-fabriek werd op 9 december 1970 door brand verwoest. Op deze plek verrees vervolgens de Nederlandse vestiging van British Leyland. De naam Verheul werd niet meer gebruikt en carrosserieën werden niet meer gebouwd. De bouw van standaard streekbussen werd voortgezet door Den Oudsten te Woerden.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Autobussen
Prachtige bussen van M&k, daar zat een beetje een Amerikaans tintje aan.
Re: Autobussen
En hij is er nog steeds
TB-9861
LEYLAND ROYAL TIGER WORLDMASTER
Bouwjaar1960
Kleuronbekend
Brandstofdiesel
TB-9861
LEYLAND ROYAL TIGER WORLDMASTER
Bouwjaar1960
Kleuronbekend
Brandstofdiesel
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Autobussen
Ja Leo, ik had al bedacht dat ze nog rond reed, zie het moderne blik op de achtergrond
Re: Autobussen
Dit is het antwoord van nationaal busmuseum over het B bord op de bus.
In vroeger tijden waren er zogeheten “B-wegen” deze kenden beperkingen voor het voertuig met name inzake de breedte. In het algemeen mocht dan het voertuig niet breder zijn dan 2,20m’c.q. 2,3m’ een standaard autobus had destijds een grotere breedte en mocht niet zonder toestemming van de wegbeheerder op de “B-weg” rijden. De “B” met zwarte letter op witte achtergrond en een rode rand gaf dan ook aan dat het voor dat voertuig verboden was een dergelijke weg te berijden.
Tegenwoordig wordt een eventuele beperking m.b.t. as-gewicht, c.q. voertuiggewicht en/of breedte aan het begin van een dergelijke weg aangegeven. De mogelijkheid van een ontheffing bestaat nog steeds en moet dan bij de wegbeheerder worden aangevraagd.
In vroeger tijden waren er zogeheten “B-wegen” deze kenden beperkingen voor het voertuig met name inzake de breedte. In het algemeen mocht dan het voertuig niet breder zijn dan 2,20m’c.q. 2,3m’ een standaard autobus had destijds een grotere breedte en mocht niet zonder toestemming van de wegbeheerder op de “B-weg” rijden. De “B” met zwarte letter op witte achtergrond en een rode rand gaf dan ook aan dat het voor dat voertuig verboden was een dergelijke weg te berijden.
Tegenwoordig wordt een eventuele beperking m.b.t. as-gewicht, c.q. voertuiggewicht en/of breedte aan het begin van een dergelijke weg aangegeven. De mogelijkheid van een ontheffing bestaat nog steeds en moet dan bij de wegbeheerder worden aangevraagd.
Re: Autobussen
Bijna niets veranderd...
(Het topic "autobussen" zou eigenlijk "autobussen en trams" moeten heten want ook over trams valt veel te verhalen).
Hongkong, Lissabon, Kolkata... we hebben genoeg trams gezien, op de foto gezet en soms ook gebruikt.
Veertig jaar geleden was ik voor het eerst in Calcutta, de Merwe lloyd bracht mij daar. We lagen daar een week en er was tijd genoeg om de stad
te verkennen en je bleef je verbazen. De geluiden, de stank de smerige lucht. Als je je neus snoot was je zakdoek zwart.
Je liet je rijden in een hand pulled rickshaw ook al gaf dat deze westerling wat te denken. Maar de puller kreeg aan het eind van de rit wat extra,
had een goede dag.
Een paar jaar geleden was ik er weer, de Ambassador taxi's reden nog toeterend rond, de rickshaws stonden nog bij New Market op klandizie te wachten.
Er waren wat modernere auto's, de Hindustan Ambassadors beheersten nu samen met de Maruti Suzuki's en importmerken het straatbeeld. En ook de
trams van weleer reden nog gewoon rond soms afgewisseld met een moderne. Op de bijgevoegde foto's is e.e.a. te zien. En je past je als gelegenheids-
vrijbuiter aan, je neemt het hotel van de Indiers.
Calcutta heet nu Kolkata en het lijkt wel of alleen de naam is veranderd.
Op Youtube vond ik een paar filmpjes ze brengen je weer even naar deze stad in West-Bengalen. Alles is er maar alleen de stank moet je erbij bedenken.
https://www.youtube.com/watch?v=F8r4zVK22cs
https://www.youtube.com/watch?v=zgURSjGvrqQ
Sparkymul
(Het topic "autobussen" zou eigenlijk "autobussen en trams" moeten heten want ook over trams valt veel te verhalen).
Hongkong, Lissabon, Kolkata... we hebben genoeg trams gezien, op de foto gezet en soms ook gebruikt.
Veertig jaar geleden was ik voor het eerst in Calcutta, de Merwe lloyd bracht mij daar. We lagen daar een week en er was tijd genoeg om de stad
te verkennen en je bleef je verbazen. De geluiden, de stank de smerige lucht. Als je je neus snoot was je zakdoek zwart.
Je liet je rijden in een hand pulled rickshaw ook al gaf dat deze westerling wat te denken. Maar de puller kreeg aan het eind van de rit wat extra,
had een goede dag.
Een paar jaar geleden was ik er weer, de Ambassador taxi's reden nog toeterend rond, de rickshaws stonden nog bij New Market op klandizie te wachten.
Er waren wat modernere auto's, de Hindustan Ambassadors beheersten nu samen met de Maruti Suzuki's en importmerken het straatbeeld. En ook de
trams van weleer reden nog gewoon rond soms afgewisseld met een moderne. Op de bijgevoegde foto's is e.e.a. te zien. En je past je als gelegenheids-
vrijbuiter aan, je neemt het hotel van de Indiers.
Calcutta heet nu Kolkata en het lijkt wel of alleen de naam is veranderd.
Op Youtube vond ik een paar filmpjes ze brengen je weer even naar deze stad in West-Bengalen. Alles is er maar alleen de stank moet je erbij bedenken.
https://www.youtube.com/watch?v=F8r4zVK22cs
https://www.youtube.com/watch?v=zgURSjGvrqQ
Sparkymul
- Bijlagen
-
- Calcutta 0001.jpg (134.47 KiB) 7707 keer bekeken
-
- Calcutta 0002.jpg (115.85 KiB) 7707 keer bekeken
-
- Calcutta 003.jpg (83.78 KiB) 7707 keer bekeken
-
- Calcutta 004.jpg (118.55 KiB) 7707 keer bekeken
-
- Calcutta 0005.jpg (130.5 KiB) 7707 keer bekeken
-
- Calcutta 006.jpg (143.91 KiB) 7707 keer bekeken
Re: Autobussen
Bussen in Thailand.
Alvast een paar bussen die ik fotografeerde.....
Heel veel ongelukken met deze bussen gebeuren vooral in de nacht,zal dit later ook toelichten met foto,s.
Ron.
Alvast een paar bussen die ik fotografeerde.....
Heel veel ongelukken met deze bussen gebeuren vooral in de nacht,zal dit later ook toelichten met foto,s.
Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Re: Autobussen
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Re: Autobussen
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Autobussen
Ze houden wel van een kleurtje.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.