Vandaag de dag in Thailand.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Hoi Martinus.

Ik begin dat stukje met:
Pattaya en omstreken.

Bang Saen

17-02-2013

Was dus 3 jaar geleden en was Simon net 2 weken oud (geb.31-01-2013)
Daarom schreef ik in dat stukje:"We zijn van de week bij de Nederlandse Ambassade geweest om een Nederlands paspoort voor Simon aan te vragen"
Tegenwoordig zien Kevin (21/10 wordt hij 11) en Simon (3) er zo uit.............


Afbeelding

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....

Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Pas op wat je zegt of schrijft in Thailand

Na het overlijden van koning Bhumibol is de sfeer in Thailand erg gespannen.
Regelmatig lopen de emoties hoog op.
Het is daarom erg belangrijk dat je oppast wat je zegt of schrijft in Thailand.

Er zijn al tal van incidenten gemeld.
Van mensen die met agressie te maken kregen, omdat ze geen zwarte kleren droegen.
Anderen kregen de wind van voren omdat ze lachten om een grap die ze op hun mobiele telefoon lazen of zagen.

Op Koh Samui brengt een woedende menigte een vrouw naar het politiebureau omdat ze niet voldoende zou rouwen.
Wanneer de vrouw gedwongen voor een portret van koning Bhumibol haar spijt uitspreekt is dat eigenlijk voor de menigte niet voldoende.


Zie > :idea:
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Wycher
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jul 2004 10:45
Locatie: St-Pancras

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Wycher »

Hi Ron, Allereerst even een correctie. Ik kom sinds 2005 in Thailand en niet zoals ik schreef 2015. Foutje van mijn kant en het heeft waarschijnlijk alles te maken met het ouder worden. Dit geeft een exuus voor veel dingen. Voor de rest weer een mooie kijk op het leven hier in Thailand. De "vrachtwagen" reportage was mooi en dan liet jij nog niet de meest extremen zien. Ik denk dat ik ook maar een camera moet kopen. Het hoge laden heeft ook vaak te maken met het feit dat hier weinig viaducten zijn. Met de trein moet je gereisd hebben om het goed te kunnen inschatten waar daar allemaal aan de hand is. Maar wel mooi, zie je in Nederland toch niet gebeuren dat de Albert Kuyp even voor een gedeelte ontruimd moet worden omdat de trein naar Alkmaar voorbijkomt. De toestand momenteel is zoals jij omschrijft en inderdaad opletten wat je doet en zegt. Ik ga, als we naar de stad gaan, ook gekleed in zwart en wit. Waarom niet als men dat graag wil. De vlag hangt ook halfstok en de muziek staat niet hard maar onze buren hebben toch soms een andere kijk op de toestand. Het zwart is nu overal te koop maar de prijzen zijn wel omhooggegaan, 500 bath voor een zwart Tshirt is hier veel geld. M.b.t. het eten, iedereen die zegt dat Thailand goedkoop is wat eten en drinken betreft heeft hier nog nooit geleefd. In Nederland gooi je een karretje vol voor honderd euro maar hier zie je het nauwelijks als je westerse producten koopt. Ok we wachten de volgende reportage weer af.
Groet vanuit Kalasin, Wycher
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Wycher schreef:Hi Ron, Allereerst even een correctie. Ik kom sinds 2005 in Thailand en niet zoals ik schreef 2015.
Had ik al begrepen Wycher,haha :P

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

(Over-)leven in Thailand (2)

Ontbijten in Pattaya/Naklua.

Toch ben ik wel blij om voor Pattaya gekozen te hebben,al is alleen maar voor de keuze aan restaurants/eethuisjes.

Afbeelding

Via een vriend in Pattaya,ben ik bij een Duits eethuisje terecht gekomen.

Afbeelding
Naklua is tegen Pattaya aangebouwd en is makkelijk te bereiken aan de Nakluaroad

Afbeelding

Alle produkten zijn vers,en een nette bediening.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook Jeab vindt een Europees ontbijtje op z,n tijd wel lekker.

Afbeelding

Een heerlijk ontbijt met echte Duitse koffie,broodjes(uit eigen bakkerij) ham,salami,kaas en eigengemaakte jam voor een slordige 145thb!.(3,50 euro)

Afbeelding

Afbeelding

Ook het week-menu is aan te bevelen.
Veel voor weinig lijkt hier het motto,en de kwaliteit is ongekend goed en zeker heel lekker....


Afbeelding

(Over-)leven in Thailand.
Wordt vervolgd.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

(on-)Veilig Thailand!?...(1)

24 juli 2013

In dit onderwerp zal ik proberen uit te leggen waarom veiligheid één van de punten was waarom wij terug naar Nederland zijn gegaan.
Let wel:wij hebben twee opgroeiende kinderen en had dus zelf niet zo'n moeite met de onveiligheid aangezien "alles went"... 8)


15 jaar geleden verbaasde ik mij er nog wel eens over,dat de Thai in zoveel situatie,s nonchalant met de veiligheid van mensenlevens omgaat.
Over de helmpjes in het verkeer hoeven we het niet meer te hebben,alsmede het rijgedrag wat ik hier op het forum besproken heb.
Zal dan ook wel over 50 jaar nog onveranderd zijn......

Neen,ik bedoel gewoon de veiligheid voor jezelf en speciaal voor (kleine) kinderen.
In hotels waar soms de ramen gewoon open kunnen worden gemaakt door een dreumes,of de ballustrade,s op de balkons waar makkelijk op geklommen kan worden.

Tegels in zwembaden die gebroken zijn,en als snijdende messen menigeen kindervoetje verwonden.
Als zoiets gebeurt,vindt men dat wel naar voor het slachtoffer,maar er worden geen stappen ondernomen om dit te gaan herstellen om herhaling te voorkomen.

Kwam gisteren terug van een korte vakantie in Hua hin en Cha-am,waar we toch wel in resorts hebben gelogeerd met een redelijk hoog prijskaartje (voor Thaise begrippen)
Zeer mooie kamers en in Cha-am zelfs hele schone kamers........... :P
Echter waren er rondom de zwembaden de bekende roosters geplaatst,waar van er heel veel zwaar beschadigd waren,en ik twee keer een kind verwondingen heb zien oplopen tijdens ons verblijf van 2 dagen.


Afbeelding

Lijkt mij een kleine moeite om de betreffende "tegel" er uit te halen en te vervangen of te repareren........maar nee hoor,waarom zou men?

Afbeelding

In Hua hin even naar een floating-market geweest,waar wonderlijk genoeg geen boat float.
Hierover later meer in een stukje verslag over dit gebeuren,maar wilde het nu even over veiligheid hebben.
Ook hier weer vele planken met gaten er in waar je zwaar de klos zou kunnen zijn als je met je voet er in zou stappen of gewoon er achter blijft haken.


Afbeelding

Gewoon onverantwoordelijk gedrag,tenminste in mijn ogen,en zullen er ongetwijfeld wel mensen zijn die vinden dat dit gezeur is. :wink:
Een treintje maakt een rondje om het complex,waarbij je al het "moois" kunt bewonderen wat daar is neergezet.


Afbeelding

Stevig geborgd :? zitten de wagentjes aan de locomotief vast......

Afbeelding

En ook de machinist kan vandaag of morgen wel eens een teen kwijt raken,of erger........

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is toch gewoon heerlijk om met je blote poten aan de ene kant de snel draaiende ketting te hebben en 20cm achter je hielen de aandrijfas?

Gekkenwerk,en het zal niet snel veranderen.


(on-)Veilig Thailand!?...
Wordt vervolgd.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

"Back in Time".....

Even een reactie tussendoor van mij.....en is eigenlijk een beetje off-topic,alhoewel.... :!: :?:
Terwijl ik de (on)veiligheid in Thailand probeer toe te lichten in dit topic,realiseer ik mij dat het in onze vaartijd ook niet zo florissant gesteld was met de veiligheid van het personeel.
Ik praat dus over de jaren 70 maar velen op dit forum zullen eerder op schepen hebben gevaren en dezelfde of misschien nog wel ergere ervaringen hebben opgedaan in die jaren....

Wat tegenwoordig als normale PBM,s (Persoonlijke Beschermings Middelen) worden beschouwd was in die jaren nog geheel niet bekend/verplicht.
Veiligheidshelmen/Werkhandschoenen/Werkschoenen/Snuitjes (met/zonder speciale filters)/Veiligheidsbril etc. zijn minimale beschermingsmiddelen die ik weinig heb kunnen zien.
In ieder geval stelde mijn maatschappij (KNSM) deze artikelen niet beschikbaar.

Mocht een boot ineens op de slingerdienst verzeild raken en de U.S.A. aandoen was gelijk de boel in rep en roer......
Bij het aan boord komen van de bootwerkers viel hen gelijk op dat het juk van de gangway gevaarlijk was en men hun hoofd wel eens kon stoten.......dus eerst dat maar eens voor elkaar maken voordat men aan boord kwam.

Eindelijk aan boord werd besloten dat de boot onveilig was aangezien de vastgelaste "ogen" aan dek niet goed genoeg zichtbaar waren en deze wit gepaint moesten worden,en dropen de bootwerkers af tot dit dan ook daadwerkelijk gebeurd was.
Wat een stelletje zeikerds zeiden we toen tegen elkaar en gingen de ogen schilderen.............

Na uren konden de bootwerkers aan boord ontvangen worden en dachten we dat ze nu wel aan het werk gingen......
Al wijzend op de laadbomen maakte men wederom rechtsomkeert.............er moesten extra borgen om de blokken komen....
Dreigend met de Union liepen de heren wederom van boord...........

Tja anno 2016 weten we allemaal wel beter en begrijpen dat de Yankees hun tijd ver vooruit waren.
De Thai denkt waarschijnlijk momenteel hetzelfde over de westerling "wat overdrijven die gasten!' :lol:
Ik moest hier dus aan denken en realiseerde mij dat ik in 2006 op het KNSM-forum een topic opende met de naam:"Dekhengst een mooie job!?"
Ik haal een paar citaten hier uit.............


Het leven van een dekhengst bestaat niet alleen maar uit aan en afmeren van de boot.

Zoals ik vaak in m,n leven de vraag krijg gesteld,van verveelde je jezelf nou niet als jullie op zee waren?
Om maar met mijn verhaal te beginnen als bakzeun(lichtmatroos}werkte je de ene week in de messroom en de volgende week aan dek.
Ik vond het werk in de messroom een mooiere job dan aan dek ,maar dat kwam omdat je altijd dezelfde tijden aan het werk was,en dat kwam als je ergens voor de wal lag mooi uit.

Het werk in de messroom begon als je s,morgens om half vijf gepord werd.
Douchen,aankleden en vlug koffie zetten,dan het schijthuisplein goed gaan schoonmaken,de gang in het achteruit en in de midscheeps aanvegen,pantry en messroom schoonmaken,dan de eerste por ronde gaan maken,tafels dekken,brood halen in de kombuis,brood snijden,de tweede por ronde maken,opsnit halen bij de pantry bediende,en als de eerste matrozen en motorlui in de messroom waren kon je gaan beginnen met bedienen en eieren doorhalen uit de kombuis.

Hadden de heren matrozen gegeten dan kon je gaan afruimen en de afwas doen.
Dan met een klere gang naar het achteruit om de kooien op te gaan maken en de hutten netjes op te ruimen.
Schijthuisplein weer grondig schoonmaken,en met een rotgang weer naar de midscheeps om koffie te gaan zetten voor de pikheet.(koffie drinken om 9.30)
Na de mokken te hebben afgewassen,konden de tafels weer gedekt worden voor de middaghap.

Dan de rantsoenen doorhalen bij de hofjood en 2x in de week de lakens en handoeken omruilen.
Alsof de duvel ermee speelde,kwam de bootsman altijd even langs als je jezelf even 5 minuten gaf,om bij ruim 4 ff een peukie op te steken.
Zo zeun,verveel je jezelf?
Hij vond altijd wel iets om die verloren tijd in te vullen.

Dan kon de middaghap doorgehaald worden voor de crew,en daarna de afwas en wederom het schijthuisplein weer boenen.
Dan zat het eigenlijke werk erop tot je weer om half 5 de tafels moest dekken voor de avondmaaltijd.

Maar aangezien je gage maar een schijntje was,ging je s,middags in je vrije tijd het wasgoed van de matrozen doen inclusief het strijkwerk van de stapkleding.
Ook extra sopbeurten van hun hutten en allerlei andere hand en spandiensten.
Aan het einde van de reis werd je door hun beloond naar tevredenheid,als je hun alles goed naar de zin had gemaakt,had je meer tip,dan dat je gage was.

Dan rond de klok van 4,half 5 kon je de tafels weer dekken en weer bedienen,afwassen schijthuiplein en dan zat de dag erop.
Als je de week erop aan dek ging werken dan zou je pas leren wat het woord matroos(dekhengst)inhield.

Roestbikken met de bikhamer of met de machine.
Die machine was een grote electromotor waar een flexibele ijzeren as uit kwam ,van een meter of twee ,en aan het uiteinde daar van zat een ronde kop met stalen hamertjes.
Ik hoor nog het lawaai als ik er aan denk als we met de luikhoofden bezig waren,zonder enige gehoor bescherming.
En je was zwart als een neger van de roest en verfresten,laat staan wat er in je longen kwam. :idea:

Ruimen zwiepen was ook prachtig werk,met z,n allen naar beneden de troep en gemorste lading uit de gescheurde zakken(meestal van BAYER CHEMIE GERMANY)door het hele ruim bij elkaar vegen en in een kleedje scheppen en overboord ermee
Van een gelaatsmaskertje had nog nooit iemand gehoord.

Dan hadden we nog het invetten van de laadrepen(lapzalven)Als lichtmatroos moest je de laadrepen door de blokken heen naar beneden op dek trekken en de matroos stond dan aan de winch.
Mijn klauwen zaten helemaal onder de wonden van de vleeshaken die in de laadrepen zaten,en mijnheer stond op z,n gemak een saffie te roken:gaat het?vroeg ie dan. ???

Maar ja na een paar reizen stond jij op die positie en was een nieuwe jongen de lul.
Verder heb je nog het nodige sopwerk,schilderen,wachtlopen in de haven,splitsen en knopen etc.
Lag je voor anker dan mocht je de drek uit de ankerketting bak scheppen,mag je raden wie erin moest.


Afbeelding

Zo het stukje hierboven te hebben nagelezen na al die jaren realiseer ik mij terdege dat wij genoeg rotzooi in onze longen hebben gehad en ook het feit dat in de machinekamers over het algemeen alle leidingen en meer vol met asbest waren behangen (veelal Amosiet=bruine asbest) zal vele slachtoffers hebben geëist.....
Laten we het maar niet hebben over de keren dat de tanks op zee gecleand moesten worden,daar zaten alleen maar resten in van plantaardige oliën....als wij de heren moesten geloven.... :shock:

Afbeelding

Mooi stukje om over na te denken......het is toch rotweer........ :wink:


Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door v+d »

Ron, mooie verhalen.

Ik ben in 1960 gaan varen en denk nu echt dat het allemaal wel mee viel achteraf bekeken.
Je moest ongetwijfeld goed voor jezelf zorgen en goed wakker zijn tijdens je werk en oppassen dat je nog steeds tien bier kon bestellen met twee handen in de lucht :wink: als je ging stappen.
We zijn er groot en sterk mee geworden en hebben er ook veel van en mee geleerd.
Na mijn vaartijd heb ik Korea, Japan, Thailand en Zuid-Afrika gewerkt, maar ook in Chili, Polen en Oost-Duitsland, het kwam daar goed van pas dat ik op Nederlandse schepen had gewerkt :)
Ogenschijnlijk werken de Amerikanen bijzonder veilig, maar eisen stellen aan anderen betekent nog niet dat ze zelf zo veilig werken.
Nog onlangs is op Kombuispraat een bakkie behandelt met een USA bootje, als je dat eens doorleest weet je precies wat ik bedoel.

De Thai moeten met een enorm aantal zien dat ze het schip drijvende houden en dat kunnen ze vast niet als ze gaan leven zoals in ons overgeorganiseerd landje. :wink:
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

v+d schreef:Ron, mooie verhalen.

Ik ben in 1960 gaan varen en denk nu echt dat het allemaal wel mee viel achteraf bekeken.
Je moest ongetwijfeld goed voor jezelf zorgen en goed wakker zijn tijdens je werk en oppassen dat je nog steeds tien bier kon bestellen met twee handen in de lucht :wink: als je ging stappen.
We zijn er groot en sterk mee geworden en hebben er ook veel van en mee geleerd.
Na mijn vaartijd heb ik Korea, Japan, Thailand en Zuid-Afrika gewerkt, maar ook in Chili, Polen en Oost-Duitsland, het kwam daar goed van pas dat ik op Nederlandse schepen had gewerkt :)
Ogenschijnlijk werken de Amerikanen bijzonder veilig, maar eisen stellen aan anderen betekent nog niet dat ze zelf zo veilig werken.
Nog onlangs is op Kombuispraat een bakkie behandelt met een USA bootje, als je dat eens doorleest weet je precies wat ik bedoel.

De Thai moeten met een enorm aantal zien dat ze het schip drijvende houden en dat kunnen ze vast niet als ze gaan leven zoals in ons overgeorganiseerd landje. :wink:

Ben het gedeeltelijk met je eens dat NL "overgeorganiseerd" is v+d.
Ik weet ook dat het leven met teveel wetjes niet goed is,maar in een land waar bijna geen wetten zijn (of door corruptie niet nagevolgd worden) is het helemaal k*t met de welbekende peren.

Ik heb dit zelf aan den lijve kunnen ondervinden,en als ik moet kiezen dan toch maar voor regeltjesland Nederland....
Dat IK dit schrijf is eigenlijk wel heel vreemd,aangezien ik verschrikkelijk wordt tegengewerkt (met mijn inovatieve produkten voor asbestverwijdering) door instanties die de dienst uitmaken en vriendjespolitiek bedrijven terwijl deze produkten in de U.S.A./Duitsland/België/Australië/Engeland gewoon gebruikt worden.

Honderden testen zijn hier in Nederland uitgevoerd en zelfs TNO geeft hier zijn fiat voor bepaalde werken maar toch wordt het tegengehouden aangezien er meerdere belangen ($$$) meespelen......

P.S.Jij schrijft: "We zijn er groot en sterk mee geworden en hebben er ook veel van en mee geleerd."

Afbeelding

De mensen die er niet groot en sterk van zijn geworden hebben waarschijnlijk al een tijdje een tuintje op hun buik en kunnen niet meer bewijzen dat zij blootgesteld zijn aan de produkten die ik beschreef in het vorige stukje waar jij op reageert.

Voorbeeldje > :idea:

Tevens: "Ik ben in 1960 gaan varen en denk nu echt dat het allemaal wel mee viel achteraf bekeken."

Is een stukje ontkenningsfase................tot dat je er zelf mee geconfronteerd wordt,ik hoop daarbij dat het jou niet overkomt trouwens.

Afbeelding

Ik ervaar mijn vaartijd ook als één van de mooiste aspecten in mijn leven,maar de bikkelharde waarheid mag/moet gezegd worden.
Aan mesothelioom te moeten sterven door nalatigheid van anderen is geen pretje,geloof mij maar.
Heb er genoeg vrienden aan onder door zien gaan.......




Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door v+d »

Ron, ik wist niet dat je ook Psychologie in je aktetassie had :wink:
Ik heb het woord asbest niet gebruikt, het ging mij meer om het veilig werken van de Amerikanen :roll:

Maar laat je door mij niet ophouden, als er een is die zijn kop niet in het zand steekt dan ben ik het wel :lol:


Gesloten