Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Een Broekje in de branding dus!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Erikdepooter »

Niet zo heel erg smart . . . .
Ondanks er een loods aan boord was.
Bijlagen
Not smart.jpg
Not smart.jpg (351.25 KiB) 4817 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

IDNo: 9137959 Year: 1996
Name: RUBIN ACE
Type: Bulk carrier Flag: PAN DWT: 151279
Country of build: JPN Builder: NKK Corp Location of yard: Tsu
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
12 SMART
wrecked 28.75S/32.03E 19.8.13 [Richards Bay-Fangcheng, coal]
- aft scuttled 10.13
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Erikdepooter »

Maar wat mij nou intrigeert, is of die SMART-actie nu door die loods was ingegeven of door haar kapitein. Hebben ze eerst nog even ruzie staan maken, daarboven, voordat het fout ging?
Ik heb één keer meegemaakt, dat een loods (die kennelijk wat te diep in een glaasje had gekeken) door onze Ouwe aan de kant werd gezet en dat heeft heel wat papieren verantwoording gekost achteraf. Omdat Jos me ooit eens terecht heeft gewezen op het gebruik van herkenbare namen in dit soort situaties, zal ik het verder niet toelichten, maar het was een wijs besluit van onze kapitein. Hij (de loods) was echt dronken! Aan mij de schone taak om hem zo bezig te houden, dat hij verder overal met zijn tengels afbleef!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

dat heeft heel wat papieren verantwoording gekost achteraf.
Als hij het niet had gedaan en het was fout gegaan, had het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog heel wat meer papierwerk en gelul gekost en had die ouwe - eveneens met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid - een stevige douw gekregen. Met uitzondering van - voor zover mij bekend - het Panamakanaal, is en blijft een loods alleen maar adviseur en blijft de kapitein te allen tijde verantwoordelijk. Je kunt tegen iedere loods op elk moment zeggen dat hij verder zijn mond moet houden en dat je het zelf doet. Moet je wel goed weten wat je doet en heel zeker van je zaak zijn, dat spreekt.

Zelf heb ik het in al die jaren één keer gedaan. Bij een broodnuchtere, zeer ervaren Noorse loods. Klein scheepje, donker, regenachtig, matig tot slecht zicht, magnetisch kompas, geen radar, uitgaand Bergen. Ook met een loods aan boord volgde ik de navigatie altijd zoals dat behoort, afhankelijk van de omstandigheden scherp, minder scherp, of alleen maar vanuit de ooghoek. Ook bij Noorse loodsen waarvan ik altijd een heel hoge pet op heb gehad. Het griezelverhaal dat ik lang geleden eens had gehoord, was me altijd bijgebleven. Die Hollandse kuster die onder loodsaanwijzing binnendoor langs de Noorse kust naar het noorden voer. Stikdonkere nacht, diep water, helder vurenzicht. Kapitein bemoeide zich niet met de navigatie en volgde die ook niet. Waarom zou hij? Prima loodsen, die Noren. Die voeren zonder kaarten door die fjorden, raadpleegden zo nu en dan hooguit even een klein boekje dat ze in de zak hadden. Tot de loods in elkaar zakte en hartstikke dood bleek te zijn. Dat was uiteraard een hele consternatie, maar wat nog erger was: die brave kapitein had geen flauw idee waar hij was! Nou, roep dan maar eens om hulp. :shock:

Dat was ik nooit vergeten en dus volgde ik ook deze loods. Ik hoor hem een koers opgeven en ik denk: dat klopt niet. Naar de kaart, kijken, nog eens kijken, stuurhuis in, kijken of ik vuren zie, maar niks te zien, alleen door de regen heen een flauw schijnsel aan stuurboord van wat lichten van de wal. Nog eens kijken, nog eens controleren ... Dat is fout! Hij stuurt een verkeerde koers! Zo lopen we straks omhoog! Het had nog wel even tijd, gelukkig maar, want het kost toch enige moed om tegen zo'n man te zeggen: "Loods, volgens mij maakt u een fout!"
Nou, dat was wat. Wat ik wel dacht. Hij was hier al meer dan vijfentwintig jaar loods.
"Toch maakt u een fout, loods. We moeten bakboord uit. We moeten .... gaan sturen en gauw ook." En tegen de roerganger: "Kom naar bakboord, naar ...."
Wat een gedoe en wat een misbaar. Hij riep een andere koers tot ik werkelijk moest zeggen: "Loods, ik neem het nú van u over." En tegen de roerganger: "Je luistert alleen maar naar mij, begrepen?"
Het was donker en dus kon niemand mijn gezicht zien, laat staan mijn dichtgeknepen billen. En die loods maar roepen: "Dat gaat verkeerd, kapitein! Nog even en dan lopen we omhoog!"
Maar ik liet hem mooi roepen. Tot we zover waren dat ik dacht: Nu moet de loodskotter die aan het eind van de fjord ligt te wachten, me op zijn radar hebben. VHF hadden we nog niet, dus op de middengolf die kotter aangeroepen. Die moet onmiddellijk argwaan hebben gekregen dat er iets loos was, want waarom zou de kapitein van een uitgaand schip hem aanroepen? Toen hij antwoordde, vroeg ik of hij me op zijn radar had. Ja, dat had hij.
"Zit ik goed in het vaarwater?"
"Ja, u zit precies op de lijn, midden vaarwater."
"Dankuwel."
Die loods ging bijna als een gebroken man van boord en ik had werkelijk medelijden met hem. "Zoiets is me nog nooit overkomen," was alles wat hij te zeggen had. Wat kun je dan zeggen? Mensen maken fouten. Iedereen. Het liep goed af. Doordat ik die loodsboot had aangeroepen, zal hij wel iets uit te leggen hebben gehad. Geen idee hoe hij dat heeft gedaan.
Je blijft verantwoordelijk. Als we door zijn verkeerde koers omhoog waren gelopen had ik in de Beurs van Berlage voor de Raad gestaan en niet die loods.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Erikdepooter »

Tot de loods in elkaar zakte en hartstikke dood bleek te zijn.
Schitterend verhaal Theo! :P
Knap dat je dat durfde toen het in jouw geval nodig was, trouwens, want andersom had je ook wel wat uit te leggen gehad.
In mijn verhaal was dat overduidelijk. de loods kon amper op z'n benen staan. En dat was ook zeker geen goed opgeleide Europese loods.

Ik heb het zelf gelukkig nooit hoeven meemaken om "voor het bankje" te verschijnen, maar ik ken de verhalen van de Khasiella, waar ze met de complete nautische dienst verantwoording hebben moeten afleggen. Die dachten dat ze precies tussen twee (wrak-)boeien door konden varen. En dat kon dus niet. :evil: Zo'n beetje iedereen had er wel enige schuld aan, bleek achteraf.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zo'n beetje iedereen had er wel enige schuld aan, bleek achteraf.
Behalve de tweede stuurman die ze de schuld in de schoenen wilden schuiven! :-D
Ik was erbij, bij de behandeling. Ik zat met die tweede stuurman op school in Rotterdam. Zijn naam ben ik vergeten. Zodoende togen wij met een man of wat naar Amsterdam. Hem werd verweten dat hij dat vrij recente wrak (nog) niet in de kaart had gezet. Hij had, zo verklaarde hij desgevraagd, daar nog geen gelegenheid voor gehad omdat hij daar geen overwerk voor mocht maken. Dat moest de nautische dienst van Shell, die ook op de publieke tribune zat, schoorvoetend toegeven. Maar, zei de Raad, hij had in Rotterdam immers de wacht gehad. Had hij toen de kaarten voor de reis dan niet bij kunnen werken? Waarop hij zei: "Als er dan brand was gekomen terwijl ik in de kaartenkamer was, had ik hier ook gestaan!"
Metz was de inspecteur. Die zat, terwijl de kapitein werd gehoord, verborgen achter de krant. Die kapitein neuzelde en jeuzelde en probeerde zijn kloten te klaren, maar dat lukte niet zo best. Plotseling ging die krant met een ruk naar beneden en zei Metz: "Kapitein, het was een zootje bij u aan boord!" Waarna de krant weer omhoog ging. :-D
Tja, in die jaren beleefde je nog eens iets ... :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tja, in die jaren beleefde je nog eens iets ...
Ik was met verlof en er kwam een Reus van Heusden met een bakkie olie bij de BP raffinaderij vlak bij Oostvoorne, het zal 1968 of zo zijn geweest. Verloffers -dus o.a. ik- losten dan de bestaande bemanning af, konden die jongens even een dag of wat naar huis. In DIT geval kreeg het schip onverwachts orders om tanks te cleanen bij de Nieuwe Matex om dan een aander bakkie olie te laden, DUS kon de vaste crew wat langer thuis blijven en de aflossers zouden de Reus wel even omvaren, niemand was er aangemonsterd, maar who cares!! :lol: . Als ik het goed herinner moesten we eerst naar buiten en dan omdraaien en de Waterweg op. Het was rot weer, slecht zicht en "een lang verhaal kort" we voeren tussen de sleepboot en een baggerbak door, het vervelende was dat die sleepboot NAAST de baggerbak was geknoopt en de bak ging onderste boven en wat later bleek en zat een man in het onderdeks roeffie!!

Deze jonge jongen - ik denk 4e of 3e.even nakijken?- stond te manouvreren " op orders van de brug" en tijdens de Scheepvaart inspektie verhoren direkt na het ongeval aan boord werd er onmiddellijk getoeterd van " machine kamer was veeeeel te traag met reageren".......dat bakkie werd duidelijk bij het jongste broekie in de plaatsloffen geschoven :roll: Waarop ik hevig protesteerde, door de Snr. hap werd verteld m'n bek te houden, wat ik NIET deed en na het nodige gedimdam ging ik met de Scheepvaart Inspecteur naar de MK en werd het MK manouvreer boekie even nagelopen en droog gemanouvreerd " TER plekke". Het werd snel duidelijk dat er niks mis was met de MK en ondergetekende werd min of meer ter plekke vrijgesproken en heeft er ook nooit meer iets van gehoord. Ik neem aan dat de zaak nog voor de Raad is geweest, ergens heppik nog krantenknipsels van dit bakkie met naam en toenaam. Ik herinner me o.a. heel duidelijk het antwoord van de 2e stuurman, die op de bak stond, op de vraag "Wat hij had gezien?"............" Ik heb niks gezien, ik stond met de rug naar de regen" Ik meen me te herinneren dat de beste man in die baggerbak het er levend af stroopte, maar zal best even een vieze pendek hebben gehad! :roll:
Bijlagen
Tamara003.jpg
Tamara003.jpg (566.32 KiB) 4303 keer bekeken
Tamara003a.jpg
Tamara003a.jpg (287.51 KiB) 4303 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos »

img343.jpg
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Lisa.jpg
Lisa.jpg (566.76 KiB) 3629 keer bekeken


Plaats reactie