IJsbrekers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Erik et all,
Mooi stukkie Erik en bijzonder interessante belevenis, tja zo'n arm MWM metje helemaal zwaar afstraffen in het ijs, da's natuurlijk niet netjes, maaaar as't neet kan zo as ut mot, dan mot ut mar zo as't kan!! :lol: In de 1980 ties in de Beaufort Sea ging er ook met de regelmaat van de klok " de beuk er in", veelal met de nodige consequenties voor zowel romp als ook machine spulletjes, maar een kniesoor die daar op let. Ooit was ik eens op de " Kigoriak" waar bekant 18000 ezeltjes van 2 dikke Sulzers op 1 enkele Lips schroef staan te scheuren, waar we met volle open water vaart van een mijltje of 12 op het multi year ice denderden ( DAT is echt hard spul, waarbij het single year ijs in de Baltic maar prut bij is!) het schip lag binnen een scheepslengte volledig stil en voor de halve lengte OP het ijs waar het vervolgens door zakte. :lol:
Dat kranten verhaaltje van " daar winterd het pas bij min 40gr. C" is natuurlijk mooi gelul in de ruimte, tegen de min 40 heppik wel meegemaakt in Alberta en verder north in de Yukon en NWT min 50 regelmatig.Als je dan 'sochtends in je truukje stapt zitten er platte kanten aan je bandjes! :mrgreen:
De huidige Zweedse "Oden".....waar ik wel aan boord ben geweest toevallig ook in Lulea ( maar geen tijd voor de Zweedse meissies! :lol: )..... is hier in Canada ontworpen- maar in Zweden gebouwd!- door een oud kollega van me Bengt Johanson ( die ook de Kigoriak bedacht met de toenmalige revolutionaire reamers!) en waar het staal rekenwerk werd gedaan door ook weer een oud kollega John Fitzpatrick. De Urhu heppik wel eens van top tot teen bekeken in Helsinki en ook toen een nachtje aan boord geslapen........maar ze lag toen wel rustig voor de kant :roll:

PS.je: Nog eventjes een paar puntjes over " koud staal"...of liever " staal voor de kou"....wat o.a. wil zeggen dat er een hoge Charpy waarde ( impact waarde) in Joules wordt geregistreerd bij het testen bij min 20-30-40 of wat dan ook. Ik heb meerdere malen zulke tests uitgevoerd en als je dan een stukkie " pisbakken ijzer hebt" dan vliegt de Charpy hamer er met een heldere PING doorheen alsof het een stukkie glas is.Is het echter een lekker taaai stukkie staal DAN stopt de hamer er op met een doffe THUD! Mochten er vragen zijn over de Charpy test , dan geeft Google vast wel een verklaring.
Betreffende " staal voor de kou" zal het best wel zo zijn dat de Hoogovens daar toendertijd kwalitatief goed in mee konden komen, ( Ze stonden/staan? bekend als een hoogwaardige staal fabrikant!) maar ondertussen maken de Finnen zelf al een mooi poossie hoogwaardig staal met o.a. hoge Charpy waardes in hun hoogovens recht tegenover Lulea, ben de naam nou net FF kwijt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter »

De huidige Zweedse "Oden".....waar ik wel aan boord ben geweest toevallig ook in Lulea ( maar geen tijd voor de Zweedse meissies!
Deze Oden, Harry?
In '79 werd hij ingezet tussen Stockholm en Mariehamn, dus onder de Bottenviken. Daar was het ijs te dik voor dit kleinere type. Het was me het wintertje wel. We deden er ruim 2 weken over, van Bremen naar Raahe (Finland). Heeft heel wat fuel gekost. Of er veel werd verdiend aan dit soort reisjes waag ik te betwijfelen. Ook toen was time money!
Bijlagen
Susanna Oden 1979 kl.jpg
Susanna Oden 1979 kl.jpg (205.02 KiB) 7105 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Deze Oden, Harry?
Nee Erik, da's de ouwe Oden, is allang weer terug als autovelgen en scheermessies. Ik praat over de " Nieuwe Oden"...en DIE is trouwens ook alweer een dikke 25 jaar druk bezig met ijsblokkies hakken.
Google " Swedish Icebreaker Oden"- zie hieronder en je ziet een van de meest revolutionaire icebreakers around, toendertijd en nog steeds denk ik.
Maar ja, net als de Oden, ben ik inmiddels ook weer 25 jaar ouder :lol: hier nog strak in't pak en druk bezig om de bouw van de "Oden" toendertijd onder de mensen te brengen op de stand van Gotaverken-Arendal, de bouwer.

https://www.google.ca/search?q=Swedish+ ... 639#imgrc=_
Bijlagen
Copy of GVA-stand-1988-Oden-Montreal.jpg
Copy of GVA-stand-1988-Oden-Montreal.jpg (91.69 KiB) 6916 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter »

Goeie help :cry: .
Dus als de nieuwe Oden al zo oud is, dan was die oude Oden wel heeeel oud. En ik dus ook . . .
Misschien ook wel de reden waarom dit forum zo leuk is. Lekker OH-en met collega-oud zeelieden in een taal waar de meeste walknakkers geen r**t van begrijpen. Bomen over "vroegahhh" (dank je wel Harry, voor deze term. Ook ik ben ergens midden vorige eeuw in Scheveningen geboren).

Kom, we nemen nog een kouwe klets in de:
- Hamburg bar in Santos of
- Captain Cook in Middelsborough of
- Black Cat in Genua of
- Tropicana te Singapore
- Of dat ding met die walviskaak in Mombassa, waar ik de naam van ben vergeten.

Hierbij nog een oude foto van de Finse Sampo. Die was in '79 nog operationeel en waarschijnlijk even uit de mottenballen gehaald. Maar bij mijn weten is ze nog steeds niet verwerkt tot scheermesjes en theelepeltjes. Het schijnt dat je daar als toerist je ijs-ervaring mee kunt opdoen. incl. langlaufen op zee en wakzwemmen.
Bijlagen
Sampo 1979.jpg
Sampo 1979.jpg (347.21 KiB) 6887 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: IJsbrekers

Bericht door v+d »

Dat klopt Erik, daar heeft Martin al eens iets van laten zien.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: IJsbrekers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jammer voor je Erik...De HAMBURGBAR is platgewalst en geld wisselen in de LOVESTORY kun je òòk wel vergeten.Ben maar verhuisd TOEN naar het binnenland :roll: En ijsbrekers kun je hier moeilijk kwijt.Mischien verder op bij mijn buren in Argentina...maar die zitten zonder poen :wink: Ijs breken bij de girls nog steeds makkelijk is mij bericht :wink: Mart Campinas.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: IJsbrekers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En in het zeemanshuis in Bandar Mashur kun je tegenwoordig ook geen bier meer drinken. :(
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: IJsbrekers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja Jos....het word er niet vrolijker op voor de jeugdigere zeemens,en de vooruitzichten ook niet met al die containers voor hun raampie :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos »

Maar hoe dan ook : Hele mooie plaatjes, Erik !
...waarom kom je daar nu pas mee ??? Prachtig !

Ik heb alleen met de Karlsvik enorrum in het ijs gezeten, en daar heb ik nog grijze haren van....
Ik heb toen het wijze besluit genomen om alleen maar 'ver weg te gaan' ipv het door de meeste Noordlijn-Equator-mensen gekoesterde Noord- en Oostzee (tot verbazing van de directie !)
Ben daar gek! Toekijken hoe ze je gekoesterde motortje naar de gallemiezen helpen in NB zone-1 ??
Dan liever in muh T-shirtje en een korte broek langs de palmboompjes tegen zone-3 !

(voor de GHV-ers: de KHV kende qua betaling 3 zone's: 1 Noord- en Oostzee tegen betaling van 100%, 2 N-& O'zee + Golf van Biscaje en Portugese kust tegen betaling van ca 130%, en 3 wereldwijd tegen betaling van 175% (die percentages zullen wel niet kloppen: moet je even zien als "indruk") )
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik kom nog eventjes terug op dat speciale " Ijskouwuh staal" met Hoge Charpy waarden. Op een van de Of Finse Of Zweedse brekers zat er ergens in het trappenhuis een " Artist Impression" van dit speciale Finse staal wat ze daar tegen over Lulea aan de Oostkant van de Botnische Golf bakken!! Ik denk dat het a/b van de nieuwe Oden was, maar kan ook de Urhu zijn geweest :roll:
Bijlagen
FinnishSteel1.jpg
FinnishSteel1.jpg (58.06 KiB) 6894 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie