KPM
Re: KPM
Dit jaar is op het trerrein van Fort 1881 in Hoek van Holland de voormalige officiersmess gerestaureerd tot een ideale plaats voor reunies van oud zeevarenden. Het officiersverblijf biedt plaats aan maximaal 200 mensen en heeft een terras met vrij zicht op de Nieuwe Waterweg. In het fort is een overzichtstentoonstelling van 150 jaar Nieuwe Waterweg en komt een permanente expositie van scheepsmodellen uit de 20e eeuw.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Een mooie foto, Jos, van de Bandjermasin.
Ik denk dat de foto genomen is in de Golf van Gorotalo (Noord Celebes - nu Sulawesi).
Daar zijn naar mijn idee veel foto's genomen van KPM schepen. Misschien woonde daar een fervente scheepsspotter of misschien werden de foto's ook wel genomen door een 'kantoorman' van de KPM daar ter plaatse.
Ook deze Barentsz is daar gefotografeerd. groeten
Evert
Ik denk dat de foto genomen is in de Golf van Gorotalo (Noord Celebes - nu Sulawesi).
Daar zijn naar mijn idee veel foto's genomen van KPM schepen. Misschien woonde daar een fervente scheepsspotter of misschien werden de foto's ook wel genomen door een 'kantoorman' van de KPM daar ter plaatse.
Ook deze Barentsz is daar gefotografeerd. groeten
Evert
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: KPM
[We schreven 1949 toen ik als RO op het ms "Bagan"/KP{M om de O-kust van Celebes voer om in Gorontalo te tenderen met het ss. Swartenhondt. Onze copra-lading werd dan in de Swartenhondt , die vanuit Makassar om de W-kust van Celebes naar Gorontalo was gevaren, overgeladen.
Beide schepen voeren dan weer, de een om de oostkust en de ander om de westkust weer terug naar de thuishaven Makassar.
Badjo's zorgden voor het transport van de copra van de kustplaatsen naar het schip/in hetschip.
Chinese kooplieden voeren met ons mee en verkochten hun koopwaar aan de bewoners v.d. havenplsaatsen die aan boord kwamen kijken.
Nederlandse bemanning: kapitein, 1e en 2e stuurman, marconist, HWtk en 2e Wtk.
Zo voeren ook het ms Batoela en het ss Bontekoe samen op en neer.
Tempo doeloe!
Beide schepen voeren dan weer, de een om de oostkust en de ander om de westkust weer terug naar de thuishaven Makassar.
Badjo's zorgden voor het transport van de copra van de kustplaatsen naar het schip/in hetschip.
Chinese kooplieden voeren met ons mee en verkochten hun koopwaar aan de bewoners v.d. havenplsaatsen die aan boord kwamen kijken.
Nederlandse bemanning: kapitein, 1e en 2e stuurman, marconist, HWtk en 2e Wtk.
Zo voeren ook het ms Batoela en het ss Bontekoe samen op en neer.
Tempo doeloe!
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Re: KPM
s.s.Palima foto geleend van maritiem museum.
Ook van Haarlemsche scheepsbouwmaatschappij.
groet
Hans
Ook van Haarlemsche scheepsbouwmaatschappij.
groet
Hans
- Bijlagen
-
- Palima.jpg (31 KiB) 5065 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.