Holland Amerika Lijn
Re: Holland Amerika Lijn
zeekadetjes die mee mochten varen
Nee, Willem: da's een andere Prinses Margriet
Oost, west...ook best
Re: Holland Amerika Lijn
Ja, die andere Prinses Margriet ken ik ook maar ik bedoel
'De Prinses Margriet' als vlaggenschip van de Oranje Lijn in charter voor de H.A.L. in 1963.
Aangezien ik op één van de foto's nogal wat erg jonge jongens aantref, dacht ik dat het misschien
schooljongens waren die ter orientatie een proefreisje mochten meevaren.
(In die tijd gebeurde het weleens dat een maritieme stichting of vereniging geholpen werd om de jeugd de weg naar zee te doen vinden)
Meestal waren dat werkend passagiers zoals onderwijzers die dan de vijf dagen te New York vrijaf kregen.
gr, Willem.W
'De Prinses Margriet' als vlaggenschip van de Oranje Lijn in charter voor de H.A.L. in 1963.
Aangezien ik op één van de foto's nogal wat erg jonge jongens aantref, dacht ik dat het misschien
schooljongens waren die ter orientatie een proefreisje mochten meevaren.
(In die tijd gebeurde het weleens dat een maritieme stichting of vereniging geholpen werd om de jeugd de weg naar zee te doen vinden)
Meestal waren dat werkend passagiers zoals onderwijzers die dan de vijf dagen te New York vrijaf kregen.
gr, Willem.W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
- Joop Klaasman
- Berichten: 15570
- Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
- Locatie: Barendrecht
Re: Holland Amerika Lijn
Die jongens dat waren de keteljongens voor dek en voor de machienekamer
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht
Re: Holland Amerika Lijn
Oké Joop, ja achteraf kan dat niet anders in die tijd konden ze nog met 15 jaar naar zee.
gr, Willem (je buurman om de hoek 'Portland' )
gr, Willem (je buurman om de hoek 'Portland' )
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: Holland Amerika Lijn
In de oude jaargang 1906 van het weektijdschrift Eigen Haard kwam ik in het nummer van 10 maart een lovend artikel tegen over de Nieuw Amsterdam. De laatste alinea werd (wat vilein opgemerkt dat het schip Oud Amsterdam niet kan bereiken en dat lokte dan weer een reactie uit van de havenmeester van Amsterdam, opgenomen in het nummer van 23 juni.
Nog geen sprake van 010 en 020, maar ook toen al wat rivaliteit tussen de steden.
Groeten, Paul G.
Nog geen sprake van 010 en 020, maar ook toen al wat rivaliteit tussen de steden.
Groeten, Paul G.
Re: Holland Amerika Lijn
In hetzelfde nummer van 10 maart 1906 een reportage over een bezoek van de Koningin en gevolg aan Kinderdijk en de grootindustrie daar gevestigd. De tocht ging met de tender Columbus van de NASM. Op pagina 9 van dit topic staan wel wat foto's van de Columbus, maar de hierbij gaande ben ik niet tegen gekomen.
Dus voor de verzamelaars.
Groeten, Paul G.
Dus voor de verzamelaars.
Groeten, Paul G.
Re: Holland Amerika Lijn
Ik probeer de SS Nieuw Amsterdam weer nieuw leven in te blazen. Hij wordt getekend in 3D. De enige bron zijn foto's van Internet. Hoewel nog niet af, begint het schip weer te leven. Die diepe zeeg die het schip zo kenmerkt. Dit misschien wel mooiste schip van Nederlandse bodem, mag niet in de vergetelheid raken.
- Bijlagen
-
- 01.jpg (120.94 KiB) 5344 keer bekeken
-
- 05.jpg (185.37 KiB) 5344 keer bekeken
-
- 09.jpg (464.43 KiB) 5344 keer bekeken
-
- 010.jpg (216.09 KiB) 5344 keer bekeken
-
- 011.jpg (359.54 KiB) 5344 keer bekeken
-
- 012.jpg (245.61 KiB) 5344 keer bekeken
-
- 013.jpg (167.33 KiB) 5344 keer bekeken
-
- 014.jpg (144.07 KiB) 5344 keer bekeken
Re: Holland Amerika Lijn
Holland America Line en CSMART winnen KVNR Shipping Award 2016
Bron: Shippingnewsclippings 307
Bron: Shippingnewsclippings 307
- Bijlagen
-
- MAG 2016_KVNR Shipping Award 2016.JPG (437.97 KiB) 4860 keer bekeken
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21 nov 2015 10:26
Re: Holland Amerika Lijn
Een reactie op de B&w Gebouwd onder licentie Ik heb er vele meegeboud bij Piet Smit jr aan de Stadionweg in Rotterdam.Het waren van die grote machinis met drie bordessen de grootste was een twaalf cilinder de kleinste was een vier cilinder ze werden in de stelplaat eerst op ge- stelt om proef te draaien ,bij het opstarten werd er een hele korte tijd geraaid ongeveer 1 minuut en dan werd alles in het carter gecon-
troleerd zoals de de krukas die werd uit geklokt dat wil zeggen dat er een klok tussen de krukwangen werd gezet.De wijzer moest dan zo blijven
staan als in het begin en ook de vul platen onder de fundatie er stonden voor elke 2 cilinders 1 turbine..Het gebeurde wel eens dat deze begon-
met rammelen door onballace, dan was het dat deze zo snel mogelijk werd stil gezet maar meestal was het te laat dan waren de schoepen er uit ge vlogen en in de Maas terecht gekomen en dat proef draaien dat duurde een hele week en soms ook langer.Het is zover ik weet één keer voor ge komen dat de motor zo heeft staan rammelen dat de fundatie helemaal uit gelubberd was daar hebben ze overmaatse fundatie bouten geplaatst Dus het kon wel eens fout gaan.
troleerd zoals de de krukas die werd uit geklokt dat wil zeggen dat er een klok tussen de krukwangen werd gezet.De wijzer moest dan zo blijven
staan als in het begin en ook de vul platen onder de fundatie er stonden voor elke 2 cilinders 1 turbine..Het gebeurde wel eens dat deze begon-
met rammelen door onballace, dan was het dat deze zo snel mogelijk werd stil gezet maar meestal was het te laat dan waren de schoepen er uit ge vlogen en in de Maas terecht gekomen en dat proef draaien dat duurde een hele week en soms ook langer.Het is zover ik weet één keer voor ge komen dat de motor zo heeft staan rammelen dat de fundatie helemaal uit gelubberd was daar hebben ze overmaatse fundatie bouten geplaatst Dus het kon wel eens fout gaan.
Re: Holland Amerika Lijn
Dat onder licentie bouwen, leg dat eens uit svp? Werden dan de onderdelen uit Denemarken aangevoerd of werden de delen dan ook hier gegoten/gesmeed/gelast en bewerkt?