Faillissementen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Faillissementen

Bericht door Eric »

Wat mij hier opvalt is dat de laatste weken diverse rederijen failliet zijn gegaan, maar daar hier niets over wordt geschreven.
Het zijn ook niet de minste die omvallen?
Is dat hier gewoon onbekend? Of is er een andere reden?

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: faillissementen

Bericht door jdbvos »

Ik heb geen idee, Eric....
Een tijdje geleden plaatste ik bij ActueleBerichten 2 knipseltjes die ik kreeg van Jan Vos uit Hoogkerk over Abis en Flinter, maar daar reageerde ook niemand op....
Wellicht sneeuwden die berichtgevingen onder in het Clinton-Trump geweld....
En idd: het gaat niet best met de NLse zeevaart...
Het gaat zelfs zo slecht, dat berichtgeving daarover blijkbaar al geen nieuws meer is...

NL is al lang geen zeevarende natie, zoals het dat was, meer: we zijn -zoals managend NL zegt- een "Kennisland" geworden ipv een "Produktieland". Uiteraard moet die kennis even gemanaged worden...
Alle grote bedrijven zijn al in buitenlandse handen, en de hoofdactiviteiten daarvan eveneens, dus daar zit niet meer zoveel werkgelegenheid meer. De kleinere bedrijven worden de markt uitgewerkt, dus daar verdwijnt eveneens de werkgelegenheid... De laatsten die de deuren sluiten zijn dan nog het MKB, omdat in NL niemand dan nog iets kan kopen....
De scheepswerven en rederijen zijn tegenwoordig bijna weggevaagd en onze vlag helaas een 'flag of convenience'....
Wanner je dan in hetzelfde schuitje zit als je nabije buren, betekent dat eveneens dat het einde van de grote Europese havens in zicht begint te komen...mét de bijbehorende lucratieve im- en export....
Maar onze strijdkrachten doen tenminste nog volledig mee met de groten der aarde op het wereldtoneel. (niet negatief bedoeld hoor !)
Als je op 4 landen na het kleinste land ter wereld bent (Liechtenstein, Andorra, Luxemburg en Belgie), én op 1 land na (Belgie) het kleinste land ter wereld met een leger, kun je alleen in de politiek toch nog aardig internationaal meedoen....
Maar de zeevaart, net als zovele grote arbeidstakken, leggen hier het loodje in de concurrentiestrijd met landen met lagere lonen, en bijzonder lagere toezichten en regelgevingen...

Dit allemaal is geen litanie, hoewel het daar wel op lijkt.... Het is meer mijn observatie en gevolgtrekking van mijn omgeving...
De wereld verandert...en verrekte snel, tegenwoordig....
"Beschaving" heeft een prijs.... En wanneer alleen 'de top' daarvan profiteert, gaat -nét als alle beschavingen vóór de onze- zo'n beschaving ten onder aan decadentie van vaak een heel klein groepje....

"Wie lacht niet, wie de mens beziet" (volgens sommigen Cats, volgens anderen van Vondel)
"Zelfs een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen....alleen een mens, dat stomme dier, stoot zich minimaal een keer of vier"

Zoals in "een" Canadese krant stond:
Bijlagen
Well,there goes the neighbourhood-Nov-10-2016 B.jpg
Well,there goes the neighbourhood-Nov-10-2016 B.jpg (279.15 KiB) 6045 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: faillissementen

Bericht door Jacob Bothof »

Beste kombuizers,

Faillissementen bij de Ned. koopvaardij zijn als elk faillissement een trieste aangelegenheid.
Wat ik wel als schokkend ervaar is dat er gesproken is dat er 65 mensen op kantoor werken bij deze maatschappij, de schepen onder Nederlandse vlag varen , maar geen eigen bemanningsleden (350) in vaste dienst hebben. M.a.w. daar komen we goedkoop vanaf. Of zie ik het verkeerd ?
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: faillissementen

Bericht door Fluks »

Ik denk,dat de mensen murf geworden zijn van alle onheilstijdingen.In het buitenland is alles goedkoper,dus doet iedereen er aan mee om de economie van Nederland naar de afgrond te helpen.Heden las ik in de krant,dat in Nederland zelfs Filipijnse vrachtwagenchauffeurs rondrijden.Als het waar is zou dit treurig zijn. Laten we een zekere vorm van optimisme bewaren,misschien veranderen de tijden. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Faillissementen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

misschien veranderen de tijden. Groet,Arie.
De tijden veranderen zichzelf niet Arie........"wij" veranderen de tijden!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Faillissementen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, de mderne tijd: buitenlanders op de vloot en zelfs Filipijnse truckers. Waar moet dat heen?
Nee, dan vroeger, in de tijd van de VOC - die VOC-mentaliteit van Balkenende, weten we het nog?
'Laten we blij zijn met elkaar! Laten wij optimistisch zijn! Laten we zeggen: Nederland kan het weer! Die VOC-mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?'
Ken uw geschiedenis, óók die van de VOC - de allereerste multinational ter wereld. In 1770 was 80 procent van de soldaten en 50 procent van alle zeelieden in dienst van de VOC afkomstig uit landen buiten Nederland. Dat ging om zeer grote aantallen mensen. Van de 82.000 personen die tussen 1765 en 1775 op de Nederlandse Oostindiëvaarders naar naar Azië voeren, waren 51.800 buitenlanders.
What's new? :?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Faillissementen

Bericht door jdbvos »

Ook Abis heeft schepen "onder de hamer" ....
Oost, west...ook best
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Faillissementen

Bericht door Fluks »

Ook ik ken de geschiedenis,maar vraag mij af,of men toen ook geen mensen uit de eigen provincies wilde hebben,omdat ze te duur waren. Ik ga nu weer verder met het lezen van‘‘De Prijs’’. Groet,Aie.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Faillissementen

Bericht door Bob R.I.P. »

Abis begon in 2007. Heeft nu ongeveer 20 schepen. Dat is naar mijn gevoel een beetje erg snel. Het zijn geen roeiboten. Alle schepen zullen wel van de bank zijn. Schepen aan de ketting. Worden noodgedwongen verkocht opdat de bak nog een deel van haar geld terug krijgt. Bemanning vliegt eruit, evenals kantoorpersoneel. Wat gebeurt er met de grote baas? :roll:
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie