Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wie weet ?

Bericht door Erikdepooter »

Het raadsel van de dubbele mast . . .
De vraag is al eerder langsgekomen op Kombuispraat en toen ook beantwoord.
Ik vond het antwoord op de collega-site Kustvaartforum:
https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... 36#p249698
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Wie weet ?

Bericht door Knisten »

Heren,

Op Kombuispraat -nog- niets gevonden, dus Erik, bedankt voor de link naar ons zusterforum.
Dat levert genoeg stof tot nadenken op en ga er straks eens rustig voor zitten. Nu naar
Lafayette voor therapie tbv mijn linkerarm. Er zit voortgang in Jos, maar 't gaat langzaam en
denk niet dat er veel "Truckin' USA" bijdragen komen dit jaar.

Vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wie weet ?

Bericht door Erikdepooter »

Succes, Dirk, ik zal voor je duimen.
Het gaat ook allemaal vast niet zo snel als je had gehoopt, vermoed ik.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker »

Ik loop al een tijdje met het idee rond om een sextant aan te schaffen en vroeg me zo af of er lezers op het forum zijn die er 1 in hun bezit hebben. Aan boord tref en trof ik voornamelijk Freiberger sextanten aan en die vind je voor 300$ tot 600$. Ik zag ook een Sestrel met een traploos filter (1x in mijn leven vastgehouden als ik me het goed herinner) voor 500$. Veel Russisch spul, Cassens & Plath en een verdwaald Frans merk waarvan ik de naam ben vergeten.

Wie heeft er nog 1, hoe eraan gekomen en waarom deze danwel uw voorkeur?

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wie heeft er nog 1, hoe eraan gekomen en waarom deze danwel uw voorkeur?
Wim, je bent gewoon een jaar of 2 TE laat me je vraag :roll: Ik had een mooie- ik meen :roll: Classens & Plath- in een praaachtig gelakt hard-houten kissie met fluweel er in en messing hoekies en een fraaie leren handgreep, kompleet met Certificaat in mijn prive museumpie...........weg gegeven voor naks-nop-nada- net als tegelijkertijd een kompleet ouderwets log!! als mijn sponsoring bijdrage aan een jong zeilertje met veel blue water aspiraties , dus een typisch geval van jammer!!

Ik dacht trouwens altijd dat " die lui van boven" altijd een sextantje kochten als ze voor het eerst naar zee gingen, net als een massinist een Bahco om pakkingkies an te zetten! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb een Observator sextant aan de wand hangen. Die kocht ik op 1 juli 1955 bij Observator, cadeau van mijn ouders. Ik was in februari geslaagd voor mijn 3de rang, maar toen direct teruggegaan naar het Potje van mijn Tante dat in die tijd een weekdienstje voer van Rotterddam naar Londen, van de Rijnhaven naar Horseferry Wharf, nou niet direct een reis waar je een sextant nodig had. Dat werd me ook al gauw te benauwd en ik ging naar Hudig & Veder. Toen had ik wel een sextant nodig en daarom begaf ik me, nadat ik bij Hudig & Veder een petkroon uitgereikt had gekregen met daarbij de mededeling dat de rest van het uniform voor eigen rekening was, eerst naar Jos Cohen en daarna naar Observator. Ik kocht juist dat sextant vanwege de grote spiegels, ideaal voor het schieten van sterren. Het was het laatste exemplaar dat ze in voorraad hadden en een hele grote en brede Noorse kapitein had er ook belangstelling voor. Die bood me meer geld dan ik ervoor moest betalen, maar dat zag ik helemaal niet zitten. Ik heb het altijd met veel plezier gebruikt.
Als ik nu, zoals jij, alsnog een sextant zou kopen, zou ik zonder enige twijfel voor een Cassens & Plath gaan en niet voor een Freiberg. Je hebt geen sextant meer nodig en als je er alleen voor de aardigheid wat mee zou willen werken, dan heb je uiteraard genoeg aan het goedkoopste dat je kunt krijgen. Maar daar gaat het immers niet om? Liever een gebruikte Cassens & Plath dan een nieuwe Freiberg. Overigens zijn de Japanse Tamaya's ook erg mooi, hoor. Op eBay voor minder dan 300 dollar. Die zou ik nog eerder kopen dan een Freiberg. Niks op Freiberg aan te merken, hoor, maar ik vind ze een tikkie "zielloos" als u begrijpt wat ik bedoel. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

net als een massinist een Bahco
...én een (setje) goede schroevedraaiers, én (in mijn geval) een goede schuifmaat, een 0-50 micrometer (de grotere lagen in hun kistjes in de gouden kast en werden dus redelijk intact gehouden), een (eveneens goede) multimeter en goedwerkende (toen nog mogelijk) duspel, krompassertje, voetjespassertje, en afkraspasser, alsmede driehoeken, tekenhaak en ander tekenmateriaal om tekeningen aan te passen of om iets te kunnen maken/bestellen...roept u maar !
Afijn, die dingetjes die -nét als bij de brugwachters (of bij koks!: je wil niet weten hoeveel koks hun eigen messen meenamen in een koffertje)- hun eigen gereedschappen voeren teneinde hun broodwinning op de juiste wijze, maar vooral met de juiste, in goede staat verkerende, speciaal-gereedschappen.
Op reefers m'n eigen (schone) poolpak, electronische thermometertje en mini-doppendoos voor de afstelling van de vele zuigdrukregelventielen e.d. ....
Alles bijelkaar letterlijk een halve kofffer vol, waarvan je nauwgezet de aankoopbonnetjes moest bewaren, want de douane bij havens en vooral op Schiphol wilden je maar wát graag een poot uitdraaien voor invoerrechten (zoals ze zelf zeiden: "Camera's, horloges en speciale gereedschappen zijn onze heffings-target, meneer. Accijnsontduiking is gewoon illegaal, maar invoerheffingen....!")

Menig nauticus had dan ook z'n eigen kijker; en waagde het niet om die kijker te pakken als brugbezoeker....dan werd er fijntjes gewezen op dat ouwe lor in dat houten prullebakje waarvan de prisma's al scheel stonden...
Nee: zo'n ding had ik zelf ook mee....

Jaaaarenlang heb ik ook een eigen röntgen-apparaat willen hebben....dan kon ik zelf eens bekijken wat de baas toch in sommige figuren zag.. :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

...én een (setje) goede schroevedraaiers etc. etc.
Jan, IK wilde het eenvoudig houden en Wim Plukker niet gelijk een kinderwaardigheidskomplex bezorgen OF op zijn nautische ziel trappen ( hebben nautici echt een ziel??? :roll: ) , vandaar mijn " bahco'tje" :roll:
Uiteraard hangt die gehele lijst van jou hier op mijn gereedschap bord,terwijl ik geen rontgen apparaat heb, ben ik dus wel in het bezit van een Certificaat om rontgen foto's te beoordelen........je weet NIET wat je dan soms ziet :roll: .... met inmiddels ...en dit slechts als voorbeeld en NIET om wie dan ook maar psychologisch te be-invloeden :roll: ....hier en daar aangevuld met meer " state of the art" hedendaagse electronische apparatuur........ZO heppik gisteren nog een nieuw batterijtje gekocht voor mijn schuifmaat....binnekort kan ik die slechts aflezen als ik de schuifmaat eerst op de werkbank leg en dan nog d.m.v. een vergrootglas....e.e.a. i.v.m. " trillende handjes en jampot brilleglazen" :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door stoker »

Wim zoekt een sextant.

Is een "in goede staat" verkerende Henry Hughes & Son iets?
Compleet is origineel kistje.
Ooit gekregen als betaling voor een klus.
Ik doe er niets mee.

Groeten
Stoker
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Natuurlijk je eigen kijker, die nooit op de brug bleef, maar mee wacht op en wacht af ging. En daar bleef iedereen mooi af, wat dacht je.
Ik had ook altijd mijn eigen steekpasser met onbeschadigde punten. Die zat in een etuitje samen met zo'n vulpotlood met 0.5 mm stiftjes.
En mijn eigen stopwatch, niet te vergeten. Nee, wij waren niet van de hoeren uitgerust door de pliesie naar zee gestuurd, hoor. :wink:
Koks met hun eigen messen, inderdaad. Ik kreeg een oude kok - hij was de zestig al ruim gepasseerd - die bekend stond als de "aow-nozem". Die woonde in Oudeschip en had daar een slagerij, maar Oudeschip was toen, zo'n vijftig jaar geleden, al bezig uit te sterven zodat hij nog maar nauwelijks klanten had, wat reden was voor zijn vrouw om hem naar zee te sturen. Die nam niet alleen zijn eigen messen mee, maar wilde zelfs een schietmasker meenemen. Kon hij op de kaai slachten! Dat heb ik weten te voorkomen, want die patronen zouden telkens gelazer hebben gegeven. Het was ook zonder dat schietmasker al genoeg gelazer want hij wilde in Engeland mee de wal op om zelf vlees in te kopen, want alle shipchandlers waren oplichters die slecht vlees aan boord brachten, zei hij. Dat was best een goed idee, maar bij die slager liep hij zomaar de koelcel in om daar zijn eigen vlees ook uit te zoeken en dat vond die Engelse slager niet goed, wat ik helemaal begreep, maar hij niet. Dat werd een hele rel tussen die pisnijdige Engelse butcher en die ouwe Oudeschipse slager die in het Gronings tegen hem tekeer ging, dus dat was meteen eens maar nooit weer. :-D
Hoe heette die man nou ook alweer?

Die digitale schuifmaten vind ik ondingen. Als je hem na een poosje niet te hebben gebruikt weer pakt, is dat batterijtje leeg! Gewoon een mooie schuifmaat, maar wel zo'n lamp met vergrootglas op je werkbank en dat niet alleen om de schuifmaat af te lezen ... :shock:


Plaats reactie