Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als je hem na een poosje niet te hebben gebruikt weer pakt,
Een fatsoenlijke massinist-zeeman gebruikt zijn schuifmaat regelmatig, om niet te zeggen dagelijks en heeft reserve batterijtjes bij de hand, digitale nauwkeurigheid is een must " these days" Theodorus, op die Potjes kon je dat wel met een ouderwets lijmtangetje af, maar die tijden zijn voorbij. Kijk ik wilde muh eiguh sjaakies en bedeest houden zoals mijn Moeder zaliger dat voorstond- vandaar dat "Bahco'tje" :lol: , maar die Vos met zijn zgn. gedetaileerde dikke nekken lijst speciaal gereedschap heeft er voorlopig geen goeie set met " voelertjes" op staan :lol: . DIE gaan natuurlijk toevallig WEL eerst in de koffer als je een beetje massinist bent heppie je eigenste voelertjes in een etuitje bij je :mrgreen: . Je bent dat zeker vergeten van je Vader Theodorus.......... :roll: Zelf had ik ook altijd een Surface Roughness Comparison Specimen test setje bij me van de jongens van Rubert & Co, om zeker te zijn dat mijn lapwerk aan de vertstuiver tippies en aan de MAN brandstofpompen door de beugel kon :roll: over " afblijven" gesproken :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou ja, zo'n Rupert etuitje heb ik, als simpele tanker-op-en-afklimmer natuurlijk ook. Dat wilde ik niet eens noemen om anderen niet verlegen te maken. :cry:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als ik dit zo lees werd er vroeger heel wat meegesjouwd voor de reis. :wink:
Ik heb zelf nooit een sextant gehad, op de GHV schepen waren er altijd twee aan boord voor algemeen gebruik en ik heb daar altijd een goed bestek mee kunnen maken.
Ook met de scheepskijkers heb ik altijd goed kunnen koekeloeren zonder scheel te worden, wel stelde ik de kijker als ik op wacht kwam meteen goed in voor persoonlijk gebruik tijdens de wacht. :)
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Nu pas begrijp ik waarom die jongens van beneden altijd met een baco in de kontzak liepen. Ze waren bang dat een ander met hun zelf betaalde baco er vandoor ging.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker »

Stoker,

Je hebt een PB.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Dat Bahcootje werd slechts gebruikt om bierflesjes te openen, bij een Stork-Hotlo had je totaal niets aan dat kleine gereedschap-spul :wink:
Voelerboekje? Voor de uitlaatkleppies had Stork een speciale voeler gemaakt, die stak je niet in de zak van je ketelpakkie tenzij je een masochist was i.p.v. een machinist :-D Maar inderdaad in 1960 moest je nog je eigen klein gereedschap, kleding en schoeisel meebrengen en zelf betalen natuurlijk.
Het zwemvestje, zo'n kurkending werd je door de maatschappij ter beschikking gesteld, ze waren zuinig op ons!

Ooit op een tanker vol met pakjesboten-bemanning liepen we tegen de kont van een Engelse tanker die vast kwam in het Finse ijs (had vast een Doxford i.p.v. zo'n stoere Stork :) ). De brugmannen drukten alle alarmknoppen in die ze konden vinden en ook de stoomfluit kwam er aan te pas.
Omdat ik iets onduidelijks als functie had in zo'n geval en op het sloependek moest aantreden, ik denk sloepmotor starten of bedienen, was ik al snel aan dek. Prachtig gezicht al die mannen met van die oranje -kurken -kogelvrije vesten, leunend op het potdeksel loerend naar dat dikke ijs onder ons, een slimme olieman merkte op dat we wel lopend naar huis konden!
BF254934-01stork voeler.JPG
BF254934-01stork voeler.JPG (210.16 KiB) 3063 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Hou me te goede ! Alle gereedschap die je nodig had was aan boord, of je kon het krijgen...
Maar ik was het spuugzat om elke keer verwaarloosd of kapot gereedschap te moeten pakken.....
Alle schroevedraaiers leken meer op breekijzers, of zelfs op gutsen of priemen, zelfs 7"- en 10" bahco's waarvan de verstelwieltjes met kram- of lasdraad vastzaten, multimeters die stuk waren, incomplete (kleine én grote) doppendoosjes, of met een RVS-kernthermometer met een kapotte kwikbuis en waarvoor je een boormachine op moest tuigen om hem 'in de kern te krijgen' (accuboormachines waren er nog niet: ik had zo'n klein handboormachientje met een slingertje eraan), afijn : allemaal dat soort redenen om dan maar m'n eigen tooltjes mee te nemen....

Je zou zeggen dat aan steek-, ring-, of pijpsleutels van goede merken (Gedore 6 was dat meestal, soms Belzer) niet veel aan te verzieken zou zijn, maar ik heb echt (gelukkig apart te verkrijgen) zulk gereedschap moeten bestellen omdat eoa so-and-so het nodig vond om ze met een brander bruinblauw of zelfs zwart te stoken.... Nou vráág ik je !
Al dat gereedschap wat aan boord was, en waarmee we onze boterham mee moesten verdienen, dat houd je toch in goede staat en zorg je dat het goed ligt/hangt/staat klaar voor gebruik is ??
Op een destijdse "vaste boot" hadden we een prachtige draaibank, waarmee ik op 1 reis z'n aanschafkosten vlgs mij al had terugverdiend. Dat ding werd door mij gekoesterd en vertroeteld....ik vind dat toch zulk mooi en veelzijdig gereedschap....
Ik ging met verlof naar huis, maar werd op schiphol omgeroepen ivm een telefoontje, en moest meteen hals-over-kop naar een ander schip... Daar heb ik toen nog 4 a 5 mnd op gezeten, om zegge-en-schrijve 10 dgn verlof te hebben en weer terug naar de vaste-boot "mocht". aangekomen in Durban lag muh bootje, en aangekomen in de MK kon ik wel janken: alle aluminium vloerplaten waren zwart, van m'n draaibank het bed en de koppen totaal verroest, en echt alle beitels gebroken. Hoe krijg je het in ca 6 mnd voormekaar !!
En uiteraard alle nieuwe onderdelen verbruikt en vervangen door ongereviseerde (!) exemplaren met het welbekende labeltje "oud, wellicht bruikbaar", t/m magneetschakelaars toe....
:shock:
Ik heb de rederij gebeld en gezegd dat ik nooit meer door die werktuigonkundige wilde worden afgelost, en nooit hem wilde aflossen...
Hoe hij verder in z'n werk was, kon ik wel bedenken, maar die beoordeling was niet aan mij....
Ik scheen nr zoveel te zijn geweest met klachten, want ik heb hem nooit weer gezien...
Niet zo moeilijk, overigens, want kort daarna hield ik die rederij ook voor gezien.

Maar dergelijke ervaringen hebben mij er toe gebracht m'n eigen speciaal- of veelgebruikte spullen mee te nemen: ik wil niet in de grabbelton zoeken naar een onbeschadigde schroevedraaier, en ik wil zuiver kunnen meten met gereedschap dat ik kan vertrouwen.
Dát zijn mijn redenen.
Maar qua GHV ben ik begonnen bij de Nedlloyd, en daar werd alle gereedschap (ook die bahco/schroevedraaier) verstrekt, of lag -als het goed was- op je burootje. Destijds wél eigen Brightstar en overall's, maar die overall's werden ca een jaar later ook door de rederij verstrekt...
Hoewel we in S'pore of HK toch nog op-maat-gemaakte overlalletjes kochten :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wie weet ?

Bericht door Erikdepooter »

Zelf aanschaffen (Shell, 1975):
* Sextant (Ik een Cassens&Plath, ik onderschrijf het betoog van Theo)
* Kijker 7 x 50
* Uniformoutfit (Kreeg wel bijdrage, maar zelf gaan scoren bij Cohen of "De Temeijer" :P )
* kortbestektafels
* bier

En van de maatschappij kreeg je wel de beschikking over:
* reservesextant (Freiberger)
* overalls
* het schip
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Nu ik dat allemaal nog eens nalees wat ik geplaatst heb, maar ook wat jullie hierover hebben geplaatst (ja, we drijven weer behoorlijk af), dan zie ik toch een hoop wat door anderen (lees walslurpen) als 'vreemd gedrag' over zou komen...
Van mezelf weet ik, dat er op dat gebied een heel klein steekje bij me los zit....
Om een voorbeeld te geven:
Dit zette mijn vrouw vanmorgen buiten om weggegooid te worden: een oud haveloos keukentrapje...
WP_20161128_11_55_59_Pro.jpg
WP_20161128_11_55_59_Pro.jpg (162.92 KiB) 3055 keer bekeken
WP_20161128_11_56_05_Pro.jpg
WP_20161128_11_56_05_Pro.jpg (148.15 KiB) 3055 keer bekeken
Het trapje is door haar opa, een leraar aan de LTS, ik schat méér dan 50 jaar geleden gemaakt; ik denk als voorbeeld voor 'de jeugd'
Ik heb de man amper gekend; misschien 5 of 10 x gezien voor hij overleed.
Maar hij probeerde wel van alles aan mij, een medetechnicus in zijn ogen, kwijt te kunnen, waarvan hij wist dat z'n kinderen het niet wilden hebben...
Iedereen ziet een haveloos trapje.... ik zie de moeilijkheid van het handmatig buigen van boxstaal, details als de dichtgelaste buis-uiteinden, de gelijkheid van de poten en van de zijden van het trapje...
WP_20161128_11_56_10_Pro.jpg
WP_20161128_11_56_10_Pro.jpg (156.23 KiB) 3055 keer bekeken
WP_20161128_11_56_16_Pro.jpg
WP_20161128_11_56_16_Pro.jpg (170.52 KiB) 3055 keer bekeken
Geen mens die er over denkt zoiets zelf te maken...hij wél. En geloof me: da's verrekte moeilijk ! Boxstaal (holle vormen) buigt niet gemakkelijk.
Ik kán zoiets niet weggooien, dus het wordt mijn 'nieuwe' zitje in m'n werkplaatsje in de schuur.... :roll: Het huidige zitje, een houten IKEA-trapje gaat weg !

Waar z'n kinderen tot mijn afgrijzen ook geen belang bij hadden, zijn oa deze kandelaars en deze 2L kan....
De eersten helemaal gedreven en geklonken, de kan was ongetwijfeld een hardsoldeer-project, en allemaal ter leerinck ende vermaeck....
WP_20161128_13_11_38_Pro.jpg
WP_20161128_13_11_38_Pro.jpg (145.85 KiB) 3052 keer bekeken
WP_20161128_13_11_54_Pro.jpg
WP_20161128_13_11_54_Pro.jpg (164.3 KiB) 3052 keer bekeken
WP_20161128_13_12_00_Pro.jpg
WP_20161128_13_12_00_Pro.jpg (194 KiB) 3052 keer bekeken
WP_20161128_13_12_05_Pro.jpg
WP_20161128_13_12_05_Pro.jpg (181.21 KiB) 3052 keer bekeken
Ik ben zo'n idioot die dergelijke dingen gewoon niet weg kán gooien...Me schuur puilt zowat uit van zelfgemaakte of iig zelfbewaarde dingen.
Ik weet dat ik geen "hoarder" ben, maar ik kan heel soms wél begrip voor hen opbrengen....

Maar ik zit niet in de gevarenzône, hoor: ik geef ook wel dingen weg aan gelijkdenkenden of mensen die 'het' goed konden gebruiken....
En nee ! Die kandelaars en/of kan hebben inmiddels ook het hart van m'n vechtgenote gestolen, en die staan pontificaal bovenop de kast te pronken.

Tsja....ik geef het toe: ik zit wat sommige dingen betreft een beetje raar inelkaar....

Ik hoop dat Wim iig nu wel weet welke sextant of octant hij moet zien te krijgen, want zo kwamen we op deze ongein.... :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

want zo kwamen we op deze ongein....

ONgein??...........nou ben je TOCH wel behoorlijk in de war Vos :lol: .........EN......dat mooie trappie met dat hardhouten treetje, die oliekan EN dat kandelaartje .....DAT gooi je toch zeker NEET vot??? :( :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie