Varen in oorlogstijd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

Doe kalm aan Theo, wij helpen wel met dat roepen !
Ter misleiding van Magere Hein plaats ik hier alvast je grafzerk.... :-D
grafsteen.jpg
grafsteen.jpg (69.98 KiB) 5855 keer bekeken
Hopelijk helpt het !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat het verhaal nog niet af was, tracht ook ik Magere Hein of afstand te houden
Daaar zijn we allemaal "druk mee" :lol: ...ik bedoel dat " op afstand houden"..........In jouw geval Theodorus dus " langzaam schrijven"..........mooie tekeningetjes er tussen door........veeeeel wijdbenige zijweggetjes en af en toe weer een endje terug om een ander draadje weer op te pakken........oftewel op z'n Sallands:
" Rek'n en d'r bie bliev'n" :lol:

PS.je: Betreffende dat Indonesische onderzoek begint het gelazer al bij de geschiedenis van " Jan Pieterszn Coen".........we leerden allemaal op school dat dit zo'n held was, terwijl hij in werkelijkheid een oorlogsmisdadiger was, door daar de gehele bevolking van die nootmuskaat eilandjes uit te moorden :oops: Maar ja toen was toen en nu is NU! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Hanseaat »

Coen aan de schandpaal. Karel de Grote, om maar iemand te noemen, daarentegen wordt gezien als een groot Europeaan, hoewel hij half Saksen uitgemoord en met geweld tot het Christendom bekeerd heeft. En zo zijn er wel meer "grootheden" die door de mand vallen als we er door een moderne bril naar kijken. Julius Caesar, Lodewijk de XIVe, Napoleon, om er nog maar een paar te noemen. "The past is a foreign country, they do things different there". (L.P. Hartley).
(voorheen deventer05)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

Yes !
achteraf, kijk je een paard in z'n hol.....en dan zie je altijd shit !

Laten we ons voor de verandering eens op de toekomst richten.....

Stel je nou eens voor....ja, gewoon eens voorstellen....dat Trump de economie van de USA werkelijk verbetert....en het helemaal niet zo rampzalig gaat doen als iedereen verwacht..... :shock:
...dát zou de huidige beroepspolitici toch behoorlijk te kijk zetten, zou ik denken..... :-D
Laten we eerlijk zijn -bij Trump heb ik er behoorlijk wat twijfels over- zakenlui zijn niet bepaald gek !
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Laten we ons voor de verandering eens op de toekomst richten.....
We kunnen alleen maar hopen dat "varen in oorlogstijd" verleden tijd is en blijft. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

We kunnen alleen maar hopen dat "varen in oorlogstijd" verleden tijd is en blijft.
Daar sluit ik me bij aan Jossie, het doet me denken aan mijn naamgenoot neef Harry H. ( R.I.P.) die placht te zeggen :
"Ik ben van na de oorlog, laten we dat zo houden!"
Zonder dus al te veel naar het verleden om te zien en/of die bewuste koe in de kont te willen kijken vindt ik het toch wel eens interessant om routinely te observeren hoe " de geschiedschrijvers er een fraaie draai aan weten te geven"...zowel vroegaah als ook in het recente heden. :roll:
Maar jaaa, DAT had Paultje van Vliet al reeds een mooi pikheetje geleden duidelijk uitgelegd met : " De Mens'n wil'n jaaa bedonderd word'n" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het is niet zozeer een kwestie dat de geschiedschrijvers er opzettelijk een bepaalde draai aan geven als wel een kwestie van de persoonlijke betrokkenheid van de geschiedschrijver bij de periode en de gebeurtenissen die hij beschrijft. Daar valt nauwelijks aan te ontkomen. Persoonlijke ervaringen leveren nooit werkelijk objectieve verslagen op, dat is per definitie onmogelijk. Betrouwbare geschiedschrijving is alleen maar mogelijk door een puur wetenschappelijke benadering waarbij emoties geen rol spelen, dus puur op basis van de beschikbare gegevens. Als de historicus daarbij gebruik kan maken van getuigenverklaringen is dat prachtig, maar die moet hij dan wel heel kritisch bekijken en naast verklaringen van anderen leggen. Remy Limpach , schrijver van "Brandende kampongs ..." Werd in 1974 geboren in Apeldoorn en verhuisde op zijn zevende naar Singapore en in 1986 naar Zwitserland. Daar promoveerde hij in 2015 op een proefschrift over extreem geweld door Nederlandse militairen tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. Dat leverde vervolgens dat boek op. Puur wetenschappelijk en volledig objectief. Dat is betrouwbaarder dan de verhalen van mensen die het meemaakten.
Dat laat onverlet dat sommige partijen belang kunnen hebben bij geschiedsvervalsing en het herschrijven van geschiedenisboekjes voor het onderwijs, maar dat valt helemaal buiten dit onderwerp.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

Een beetje een link met dit topic: een site met veel foto's van D-day zie je hier
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

13-02-1942 De Manvantara onder gezag van kapitein W.L. Happee was met zes andere tankers eind januari uit Australië vertrokken om nog zoveel mogelijk olie bij Palembang in te nemen. In konvooi MS 3 werd ze geëscorteerd door twee Britse lichte kruisers en enkele torpedobootjagers. De tanker vertrok op 12 februari 1942 uit Pladjoe naar Tandjong Priok samen met de Merula en nog vier Noorse tankers (Elsa 5.381 brt, Seirstad 9.916 brt, Herborg 7.892 brt. en Erling Brovig 9.970 brt.) echter zonder escorte. Op 13 februari om 11.00 uur waren ze 30 mijl ten zuiden van de Straat Banka toen ze door Japanse vliegtuigen werden aangevallen. De schepen zonder escorte waren een makkelijke prooi ondanks verzet met een 7,5 cm anti-onderzeebootkanon. Om 14.00 uur werd de Manvantara in brand geschoten. De Nederlandse bemanning heeft nog geprobeerd het schip te behouden maar na 20 minuten gaf Happee order het schip te verlaten. De Chinese bemanning had eigenmachtig het schip al na de treffers met een sloep verlaten. Meerdere opvarenden kwamen in de vlammen om maar anderen wisten aan de vuurzee te ontkomen. Om 18.00 uur werden ze opgepikt door de HMS Bulan van de Royal Navy en deze heeft de volgende dag de bemanning in Tandjong Priok aan wal gezet. Het uitgebrande wrak van de Manvantara is nog lang blijven drijven. (Cnooks.nl)
Manvantara deck-01.jpg
Manvantara deck-01.jpg (217.15 KiB) 5184 keer bekeken
Manvantara deck-02.jpg
Manvantara deck-02.jpg (140.14 KiB) 5184 keer bekeken
Manvantara deck-03.jpg
Manvantara deck-03.jpg (152.32 KiB) 5184 keer bekeken
Manvantara deck-04.jpg
Manvantara deck-04.jpg (165.75 KiB) 5184 keer bekeken
Manvantara deck-05.jpg
Manvantara deck-05.jpg (175.62 KiB) 5184 keer bekeken
Manvantara deck-06.jpg
Manvantara deck-06.jpg (177.72 KiB) 5184 keer bekeken
De Manvantara in betere tijden.
Manvantara-01.jpg
Manvantara-01.jpg (69.76 KiB) 5184 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Over " met geknepen billen" gesproken!!ai ai ai
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie