Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Patru (R.I.P) »

En Harry kan er over meespreken.
Hij heeft een zuster en zwager die in Olst schuren vol hebben met van die oude spullen.
Met Bertus Smit ben ik daar vorig jaar een keer geweest. Ze zetten ook lekkere koffie. :-D
Museum Olst.JPG
Museum Olst.JPG (171.43 KiB) 3194 keer bekeken
http://www.keukengereimuseum.com/#Startpagina

Groet, Paul G.

Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker »

Nou, ik weet het nog steeds niet want alleen Theo en Erik hebben verteld wat ze hebben/moesten aanschaffen. Ik zit eigenlijk te wachten op antwoord van Schokker want die Henry Hughes & Son sextanten zijn ook prachtig. Hij was hofleverancier van de Royal Navy. De Cassens & Plath die ik op e-bay vind zitten allemaal in een foeilelijke plastic kist.

Zoals Jos al melde, de meesten die hier posten kregen een schip met een sextant erbij en dat was dan vaak een Freiberger.

M.v.g.

Wim

Nb even zitten meubelen want vanwege al dat geneuzel over wat machinisten allemaal meesleepten om van A naar B te geraken zonder black out had ik de post van Erik over het hoofd gezien.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door stoker »

Wim.
Je hebt een mail van stoker.
Stuur svp jouw mail adres zodat ik een aantal foto's kan zenden.
Ik hoor van je.
Stoker
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door stoker »

Wim.
De foto's zijn naar je gemaild.
Stoker
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker »

Per mail deal gemaakt met Stoker en vanochtend op wezen halen.
Deze prachtige en in uitmuntende staat verkerende Henry Hughes & Sons Sextant.
Nu nog uit zien te vinden hoe alles werkt, er zit bv een oculair bij die net als een Hollandse kijker de boel omdraait en een raster in zijn lens heeft.
Sextant.jpg
Sextant.jpg (166.82 KiB) 2923 keer bekeken
De spiegels moeten nog gesteld worden maar daar moeten ik eerst wat literatuur op na slaan.
Ook even ons beider verleden en heden over elkaar gelegd en dan zie je toch weer verbanden en gezamenlijke kennissen/collega's, mooi hoor.
Nog bedankt voor de koffie en voor de deal. Ik ben er echt heel erg blij mee!

Met vriendelijke groet,

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is mooi, Wim. Gefeliciteerd.
Ga voor spiegels stellen en nog veel meer HIER eens kijken. Je hoeft het boek niet te kopen, je vindt het daar allemaal.

Voor wat betreft je kijker met omgekeerd beeld zei Tjepkema in 1947 het volgende ...
  • Afbeelding
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Tjepkema....
Vlgs mij heb ik de man nog eens gezien en (heel kort) gesproken.....
Mijn vader sprak altijd met groot respekt over Tjepkema...
Een van z'n grapjes was geloof ik " 't Staat in de kast en begint met een T ? "
En dan brulde de klas "Talmanak ! "
M'n pa vertelde wel honderd keer over een klasgenoot, die niet zoveel kennis/kunde had, en 'het' niet meer bijhield...Ik wist z'n naam wel, maar zou het nu niet meer weten...
Tjepkema zei tegen de klas om " even iets voor voor jezelf te doen", en ging naast z'n leerling zitten om hem een versnelde cursus rekenen/wiskunde te geven. Hij deed wat langer over de studie, maar heeft z'n diploma wél gehaald. Tjepkema zelf ging mee naar z'n examen.

Toen leraren nog leraren waren, die niet hoefde te schreeuwen of te dreigen om respekt te krijgen
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Toen leraren nog leraren waren,
Doet me denken aan de "In Zwolse Massinisten School Kringen" uut mien tiet befaamde Leraar " KIppe van Dijk" R.I.P. ( anders is ie HEEEEL oud!), waarvan ik me NU nog steeds meerdere zaken herinner, zoals:
1) Bij een bapaald onderwerp zijn opmerking van " Hier hoef je je niet druk over te maken want dat vragen "ze" nooit in Den Haag........OF net andersom:
2) DIT MOET je weten want volgens mijn statistieken is er DIT jaar een goede kans dat het weer wordt gevraagd.....OF
3) Ik kan ALLES aan IEDEREEN uitleggen op " Tig" manieren, maaaar!!! je moet het mij wel zeggen als je het niet snapt, anders zie ik bij de repetities en DAN is het TE laat.........OF
4) Als iemand hem bijzonder had afgepist of beledigd........" Ik geloof zo maar dat deze Meneer het Schooldiploma nooit haalt"
Hij staat in mijn geheugen gegrift als de top exacte vakken Leraar ooooooit, maaaar hij liet niet met zich spotten door een knakkertje die een blauwe maandag had gevaaran op een potje of zo. ( Wat toen in mien tiet nogals eens gebeurde, er zaten meerdere vogels bij mij in de klas die duidelijk bij de " ouwe hap" hoorden, maar geen kans zagen om hun schooldiploma benodigt voor het VD examen te behalen EN op Maandag veelal met een hangover op school verschenen.........ALS ze al verschenen!! :lol:
Een van die klanten zat te snurken en de Kippe schopte tegen z'n stoel aan en zei iets van: Wel FF bij de les blijven maatje" of zo.........waarop het "wakker geschrokken" antwoord as: " U wordt betaald om les te geven : en NIET om kommentaar te leveren" :lol: ............de gevolgen van die opmerking hebben verregaande consequenties gehad! :mrgreen:

Ik zal hier nou maar niet verder gaan uitweiden over zijn truukjes om formules te onthouden ( voornamelijk Mechanica of Gonio of zo!).met de garantie erbij dat je DIT dus NOOIT weer vergeet, zolas b.v. de Oppervlakte van een kegelmantel.......waarvan akte! :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Wie weet ?

Bericht door Knisten »

Allereerst thanks voor alle leuke en informatieve bijdragen in dit topic.
Naar aanleiding van het prachtige werk van dhr. Frits Hoogstrate van de sleepboot Noord-Holland en het motorschip Algorab in het topic Scheepsschilderijen is bij mij een vraag gerezen met betrekking tot het vlaggesein WAY op de sleepboot. Is het vreemd te veronderstellen dat daar ook een antwoord bij hoort? Heb daarom de laatste editie (1969, Revised 2003) van de International Code of Signals (Pub.102) gedownload (en gelezen) maar in geen van de 157 paginas ben ik dit sein noch een mogelijk antwoordsein tegengekomen. Helaas. Het overgrote deel van de drie-vlaggen seinen staan in hoofdstuk 3 - Medical Signal Code.
Nu staat me iets bij van een plaatje met daarop twee drie-vlaggenseinen, in kleur. Die kunnen naar mijn beste weten misschien gebruikt zijn op het omslag van een maritiem tijdschrift. Mogelijk de Blauwe Wimpel of de Buitengaats? Kan het me niet meer herinneren. Wie o wie licht een tipje van deze sluier op of heeft een link waar ik verder kan gaan zoeken?
Alvast bedankt !
WAY.png
WAY.png (14.7 KiB) 2551 keer bekeken
Met vriendelijke groeten en

Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------------
WAY - Ik wens u een goede reis.

Dat is het sein uit de oude Code of Signals, van vóór 1 april 1969. Een ander antwoord dan het helemaal voorhijsen van de onderscheidingswimpel ten teken dat het sein begrepen was, was er toen eigenlijk niet.

--------------------------------------Afbeelding

Ik had bijna durven zweren dat vroeger op de omslag van de Blauwe Wimpel inderdaad WAY stond, maar zeker weten doe ik het niet en ik heb die hele oude nummers ook niet meer. Misschien kan iemand anders daar uitsluitsel over geven. Wel weet ik dat het later het tweelettersein QW werd, dat toen betekende: "Ik heb post voor u aan boord." Daar kon je je wel iets bij voorstellen. Maar toen het seinboek in 1969 werd veranderd, betekende dat opeens: "I shall not anchor" en dat sloeg op de cover van een tijdschrift natuurlijk als kut op uw naamgenoot. :wink:

Toen hebben ze er UW van gemaakt en dat betekende in dat nieuwe seinboek inderdaad: "I wish you a pleasant voyage."
Als het een sein van een sleepboot betrof, zou het antwoord van het andere schip kunnen zijn: UW1: "Thank you very much for your cooperation. I wish you a pleasant voyage."

Zo zat dat, Dirk.
    • Afbeelding----Afbeelding

      QW - Blauwe Wimpel 1965 -----------------------------------------UW - Blauwe Wimpel 1977


Plaats reactie