KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Mooi plaatje...
Oost, west...ook best

Jos Komen (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nogmaals de Odysseus.
Odyseus.jpg
Odyseus.jpg (142.28 KiB) 6906 keer bekeken
Odysseus1922.jpg
Odysseus1922.jpg (148.32 KiB) 6906 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De ex-Libertas als Rabunion V.
Rabunion V.jpg
Rabunion V.jpg (295.6 KiB) 6769 keer bekeken
Hier als Libertas.
Libertas1958.jpg
Libertas1958.jpg (301.95 KiB) 6769 keer bekeken
IDNo: 5207615 Year: 1958
Name: LIBERTAS Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 939 DWT: 1104
Builder: Smit, E.J. Location of yard: Westerbroek
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[1982 cv to livestock carrier] - 72 BERTA - 73 CROESUS - 75 RABUNION V - 92 AMRO Z.
BU 25.4.03
Patru (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Patru (R.I.P) »

Jos Komen schreef:KNSM-kade, ik weet niet wanneer deze foto gemaakt is, in ieder geval 1927 of later,
Volgens de Beeldbank Amsterdam is de getoonde foto van de Surinamekade en gemaakt (naar het Westen gezien) in 1935. Rechts ligt de Baarn.
Bijgaand een uitvergroting van dat schip.
Baarn.jpg
Baarn.jpg (315.22 KiB) 6684 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de aanvulling, Paul, 1935 dus. :wink:
Patru (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi dat dit forum er is.
Dan komen die oude foto's nog eens onder de mensen; anders liggen ze maar in die archieven te verpieteren. :-D

In het voorjaar hebben we nog op de balustrade van de Kompaszaal met een wijntje en wat bitterballen van het uitzicht over het IJ zitten genieten. Met zicht op de Oranjewerf en de sluizen.
Het trappenhuis is eveneens fraai. Er hangt een niet nader gedetailleerde doosjesboot van de Nedlloyd in.
Nedlloyd Kompaszaal 9-4-2016.jpg
Nedlloyd Kompaszaal 9-4-2016.jpg (306.69 KiB) 6313 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Mooi model, vooral die onderwaterlijnen zijn zowat een kunstwerk....nog een 'op snelheid' ontworpen schip...
Iemand die weet welke Nedlloyd boot dat is/was ?
Geen haar op een moderne bootontwerper's hoofd zou erover denken een dergelijk schip nog te ontwerpen: neemt niet genoeg doosjes mee en verbruikt teveel brandstof.... Eigenlijk jammer....
Maar om eerlijk te zijn: de drang naar snelle lijnen (en dus schepen) is pas ontstaan in de noodzaak zo snel mogelijk thee naar Engeland te krijgen: daar werden de theeklippers voor ontworpen....
Voor die tijd waren de koopvaarders (bijna) altijd redelijk logge schepen die alleen maar zoveel mogelijk lading mee moesten dragen...we zijn dus eigenlijk in de moderne tijd gewoon "back to basics"....
Afijn: hier staat daar ook het-één-en-ander over....

Maar als ik zo door die ramen achter dat scheepie kijk, valt dat uitzicht, over een wel héél smal én gedempt stukkie van IJ, me eigenlijk een beetje tegen.... :-D
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef:Maar als ik zo door die ramen achter dat scheepie kijk, valt dat uitzicht, over een wel héél smal én gedempt stukkie van IJ, me eigenlijk een beetje tegen....
Niet zo slim van een Vos om de verkeerde kant op te kijken. :-D
De balustrade waar wij zaten om van het uitzicht te genieten is aan de andere kant van de zaal, niet in het trappenhuis.
Dit was toen het plaatje. :-D
Oranjewerf 9-4-2016.jpg
Oranjewerf 9-4-2016.jpg (323.63 KiB) 6261 keer bekeken
Jan, verder geniet ik altijd wel van je informatieve plaatsingen (met een schat aan mooie foto's). :)
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Dank je Paul...het was ook een geintje... :lol:

Ja, die Vroon met z'n Offshore Service....zo langzaam aan alweer een behoorlijk bolwerk...
die is aardig omgeschakeld: van vee-transporten naar de offshore....en blijkbaar doet-ie dat prima !
Veetransport is niet zo rendabel meer, is dan mijn gedachte....Maar ik heb daar geen idee van... :wink:
Oost, west...ook best
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door Jur de Jong »

Patru schreef:Mooi dat dit forum er is.
Dan komen die oude foto's nog eens onder de mensen; anders liggen ze maar in die archieven te verpieteren. :-D

In het voorjaar hebben we nog op de balustrade van de Kompaszaal met een wijntje en wat bitterballen van het uitzicht over het IJ zitten genieten. Met zicht op de Oranjewerf en de sluizen.
Het trappenhuis is eveneens fraai. Er hangt een niet nader gedetailleerde doosjesboot van de Nedlloyd in.

Nedlloyd Kompaszaal 9-4-2016.jpg
Groet, Paul G.
Dat containerschip is de Nedlloyd Asia.
Nedlloyd Asia 001.jpg
Nedlloyd Asia 001.jpg (17.41 KiB) 6207 keer bekeken


Plaats reactie