KNSM
Re: KNSM
De ex-Libertas als Rabunion V.
Hier als Libertas.
IDNo: 5207615 Year: 1958
Name: LIBERTAS Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 939 DWT: 1104
Builder: Smit, E.J. Location of yard: Westerbroek
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[1982 cv to livestock carrier] - 72 BERTA - 73 CROESUS - 75 RABUNION V - 92 AMRO Z.
BU 25.4.03
Hier als Libertas.
IDNo: 5207615 Year: 1958
Name: LIBERTAS Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 939 DWT: 1104
Builder: Smit, E.J. Location of yard: Westerbroek
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[1982 cv to livestock carrier] - 72 BERTA - 73 CROESUS - 75 RABUNION V - 92 AMRO Z.
BU 25.4.03
Re: KNSM
Volgens de Beeldbank Amsterdam is de getoonde foto van de Surinamekade en gemaakt (naar het Westen gezien) in 1935. Rechts ligt de Baarn.Jos Komen schreef:KNSM-kade, ik weet niet wanneer deze foto gemaakt is, in ieder geval 1927 of later,
Bijgaand een uitvergroting van dat schip.
Groet, Paul G.
Re: KNSM
Mooi dat dit forum er is.
Dan komen die oude foto's nog eens onder de mensen; anders liggen ze maar in die archieven te verpieteren.
In het voorjaar hebben we nog op de balustrade van de Kompaszaal met een wijntje en wat bitterballen van het uitzicht over het IJ zitten genieten. Met zicht op de Oranjewerf en de sluizen.
Het trappenhuis is eveneens fraai. Er hangt een niet nader gedetailleerde doosjesboot van de Nedlloyd in.
Groet, Paul G.
Dan komen die oude foto's nog eens onder de mensen; anders liggen ze maar in die archieven te verpieteren.
In het voorjaar hebben we nog op de balustrade van de Kompaszaal met een wijntje en wat bitterballen van het uitzicht over het IJ zitten genieten. Met zicht op de Oranjewerf en de sluizen.
Het trappenhuis is eveneens fraai. Er hangt een niet nader gedetailleerde doosjesboot van de Nedlloyd in.
Groet, Paul G.
Re: KNSM
Mooi model, vooral die onderwaterlijnen zijn zowat een kunstwerk....nog een 'op snelheid' ontworpen schip...
Iemand die weet welke Nedlloyd boot dat is/was ?
Geen haar op een moderne bootontwerper's hoofd zou erover denken een dergelijk schip nog te ontwerpen: neemt niet genoeg doosjes mee en verbruikt teveel brandstof.... Eigenlijk jammer....
Maar om eerlijk te zijn: de drang naar snelle lijnen (en dus schepen) is pas ontstaan in de noodzaak zo snel mogelijk thee naar Engeland te krijgen: daar werden de theeklippers voor ontworpen....
Voor die tijd waren de koopvaarders (bijna) altijd redelijk logge schepen die alleen maar zoveel mogelijk lading mee moesten dragen...we zijn dus eigenlijk in de moderne tijd gewoon "back to basics"....
Afijn: hier staat daar ook het-één-en-ander over....
Maar als ik zo door die ramen achter dat scheepie kijk, valt dat uitzicht, over een wel héél smal én gedempt stukkie van IJ, me eigenlijk een beetje tegen....
Iemand die weet welke Nedlloyd boot dat is/was ?
Geen haar op een moderne bootontwerper's hoofd zou erover denken een dergelijk schip nog te ontwerpen: neemt niet genoeg doosjes mee en verbruikt teveel brandstof.... Eigenlijk jammer....
Maar om eerlijk te zijn: de drang naar snelle lijnen (en dus schepen) is pas ontstaan in de noodzaak zo snel mogelijk thee naar Engeland te krijgen: daar werden de theeklippers voor ontworpen....
Voor die tijd waren de koopvaarders (bijna) altijd redelijk logge schepen die alleen maar zoveel mogelijk lading mee moesten dragen...we zijn dus eigenlijk in de moderne tijd gewoon "back to basics"....
Afijn: hier staat daar ook het-één-en-ander over....
Maar als ik zo door die ramen achter dat scheepie kijk, valt dat uitzicht, over een wel héél smal én gedempt stukkie van IJ, me eigenlijk een beetje tegen....
Oost, west...ook best
Re: KNSM
Niet zo slim van een Vos om de verkeerde kant op te kijken.jdbvos schreef:Maar als ik zo door die ramen achter dat scheepie kijk, valt dat uitzicht, over een wel héél smal én gedempt stukkie van IJ, me eigenlijk een beetje tegen....
De balustrade waar wij zaten om van het uitzicht te genieten is aan de andere kant van de zaal, niet in het trappenhuis.
Dit was toen het plaatje.
Jan, verder geniet ik altijd wel van je informatieve plaatsingen (met een schat aan mooie foto's).
Groet, Paul G.
Re: KNSM
Dank je Paul...het was ook een geintje...
Ja, die Vroon met z'n Offshore Service....zo langzaam aan alweer een behoorlijk bolwerk...
die is aardig omgeschakeld: van vee-transporten naar de offshore....en blijkbaar doet-ie dat prima !
Veetransport is niet zo rendabel meer, is dan mijn gedachte....Maar ik heb daar geen idee van...
Ja, die Vroon met z'n Offshore Service....zo langzaam aan alweer een behoorlijk bolwerk...
die is aardig omgeschakeld: van vee-transporten naar de offshore....en blijkbaar doet-ie dat prima !
Veetransport is niet zo rendabel meer, is dan mijn gedachte....Maar ik heb daar geen idee van...
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: KNSM
Dat containerschip is de Nedlloyd Asia.Patru schreef:Mooi dat dit forum er is.
Dan komen die oude foto's nog eens onder de mensen; anders liggen ze maar in die archieven te verpieteren.
In het voorjaar hebben we nog op de balustrade van de Kompaszaal met een wijntje en wat bitterballen van het uitzicht over het IJ zitten genieten. Met zicht op de Oranjewerf en de sluizen.
Het trappenhuis is eveneens fraai. Er hangt een niet nader gedetailleerde doosjesboot van de Nedlloyd in.
Nedlloyd Kompaszaal 9-4-2016.jpg
Groet, Paul G.