Tijdspassering / flessescheepjes .

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Knisten »

Prachtig ! Petje af voor zoveel moois en geduld !

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Da's mooi, man!
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door arij »

Hier hoe ik kwam tot het bouwen van dat flessescheepje
Eclipse een “Anchor Sloop” van de zeilende Britse Royal Navy uit 1808.
In het boekje Model Shipwright number 100, een Engels boekje over modelbouw, vond ik een artikel over een Ankerscheepje. Ankerscheepjes waren schepen die de grote zeilschepen van de Royal Navy assisteerden in de havens en daarnaast waren ze er ook, om de grote zware ankers die verloren waren geraakt op te sporen en te lichten. Er waren in die tijd aanzienlijke verliezen van deze dure ankers door rottende ankertrossen. Deze waren van touw. En de kosten van een nieuwe ankers waren hoog, dus het lag voor de hand, dat men de verloren ankers probeerde op te vissen. Daarvoor werden speciale schepen gebouwd. En zo’n scheepje vond ik in een artikeltje in bovengenoemd boekje. Het artikel ging over een model in een diorama. De maker van het diorama schreef in zijn artikel dat er bitter weinig bekend was van dit soort scheepjes. Het enige wat bekend was van dit scheepje was, waar ze gebouwd is. En een lijnenplan dat gedateerd was van 20 september 1808. Over haar mast of masten en haar tuigage, had hij niets gevonden. Het enige houvast dat hij had, was van de tuigage van kleine sloepen in de gepubliceerde werken van “David Steel (1794)” en van “ George Biddlecombe (1848)”. Met behulp van deze verzamelde informatie besloot hij dat diorama te maken. Zelf vond ik op internet een tekening uit het Maritiem Museum in Greenwich, Londen. Alleen van de romp, zonder masten en tuigage. De Eclipse Sloep was door de Royal Navy gekocht om in de wateren rond Madeira verloren ankers op te vissen. Zo’n ankersloep werkte met 1 of 2 kleinere sloepjes( Jollyboats), die gezeild en geroeid konden worden. Op het diorama was de Eclipse met 1 sloepje afgebeeld. Zowel op de Eclipse, als in het sloepje (jollyboat) waren figuurtjes geplaatst, die de maker zelf gemaakt had van dun ijzerdraad en acrylverf.
Ik vond het zo’n leuk tafereeltje, dat ik het idee kreeg om zoiets in een fles te bouwen. Ik had nog een ronde laboratorium kolf van 2000ml. Daar kon ze in. Of ik ook figuurtjes op mijn scheepjes zou plaatsen? Die zouden dan wel heel erg klein moeten worden. Ik wist niet hoe ik dat zou moeten doen. Maar het is altijd te proberen. In de winkel waar ik mijn plasticine koop, verkopen ze ook alles voor kunstschilders. Ik besprak het met hen, maar zij vertelden mij dat het niet kon met acrylverf. Dat zou niet lukken. Ze hadden wel hele lichte witte klei die, nadat het gedroogd was, prima geschilderd kon worden. Dus ik besloot die dan maar te nemen. Dat pakte echter verkeerd uit, ik kon daar slecht mee werken. Ik probeerde het met ijzerdraad en acrylverf. Dat ging een stuk beter. Maar de figuurtjes werden zo veel te groot. Dus heb ik dat maar heb laten varen.
Op Face Book, bij de groep “Ship in Bottles Builders” werd een grote fles met de Charles W Morgan getoond. Een walvisschip met kleine sloepjes van Heather Gabrielle Rogers, een flessenscheepjes bouwster. Zij gebruikte kleine figuurtjes die men op een modelspoorbaan vindt. Zij had deze figuurtjes wel aangepast voor haar model, door bijvoorbeeld de armen of benen in een andere positie te zetten. Toen ben ik in modelbouwwinkels gaan kijken voor zulke figuurtjes. Ook dat liep op niets uit. Mijn figuurtjes moesten nog kleiner zijn dan die van Heather. In modelbouwwinkels was niet veel te vinden en wat er was, was weer behoorlijk prijzig. Uiteindelijk vond ik vond ik op internet- nog wel bij ons in de Hoeksche Waard- een adres, dat tweedehands figuurtjes van verschillende van diverse schalen grootte verkocht. En veel goedkoper. Voor de prijs van vijf stuks in de winkel, kon ik nu vijftig stuks kopen.. Ik kocht van zowel schaal Z als N vijftig stuks. Schaal Z is 5mm en kleiner, schaal N 10 mm en kleiner. Bij kleiner moet je aan kinderen denken. Voor de Eclipse heb ik figuurtjes schaal N gebruikt. Schaal Z voor een motor- /zeil reddingboot. Hierover meer in een andere artikel.
De bouw vorderde gestaag. Op de Eclipse kon ook een swivel gun geplaats worden. Dat is een klein kanon die door 1 man bediend en makkelijk verplaatst kan worden. Op de Eclipse kwam een grote kaapstander en geen dekhuizen. Naast de boegspriet kwam een stevige bok voor het hijsen van het opgeviste anker. Volgens het tekeningetje in het artikel had de Eclipse een zeer hoge mast, en opgebonden zeilen. Het sloepje had een opgebonden latijnzeil. In de bok hing een groot anker. De gehele afbeelding is gesitueerd op een spiegel gladde zee. Daarom een slap neerhangende vlag.
In mijn fles ligt het grote anker half in het water en was aan de bok met een draad verbonden. Ik had geen spiegel gladde zee maar een flinke deining en ook waait het matig. Ik heb geen 1 maar 2 jollyboats. Het inbrengen van de Eclipse gaf wat problemen, daar het anker los aan de bok hing, Daardoor raakten de draadjes die naar buiten de fles gingen, in de war. Daarom het geheel er weer uit gehaald en de draadjes die naar buiten gingen door een drinkrietje gedaan. Dat lukte prima. Op de Eclipse had ik twee kleine kanonnetjes geplaats, de een iets groter dan de andere. Toen de Eclipse op haar plaats in de fles zat, merkte ik dat het kleinste kanonnetje verdwenen was en kon ik het niet meer vinden. Later vond ik het terug, en heb ik het toen op een van de jollyboats gelijmd. Onder de jollyboats had ik een houten pennetje gezet, zodat ik ze makkelijker in de plasicine kon drukken. Dat ging vlotjes. Alle lijnen die afgesneden moesten worden, werden met een druppeltje gewone houtlijm vast gezet. De draadjes die onder de modellen uitkwamen na het afsnijden, werden onder de plasticine weggewerkt. Bij de draadjes, die - na het drogen van de lijm- afgesneden, werden onder de plasticine weggewerkt. Bij de draadjes, die- na het drogen van de lijm- daarna afgesneden konden worden, had ik toch nog wat moeite om ze goed af te snijden. Ik heb daar chirurgische mesjes voor, maar desondanks ging dat niet vlotjes. Omdat de Eclipse in een ronde kolf geplaatst was, moest ik eenmaal door de hals schuins recht naar beneden. Vanwege deze hoek kwam ik met moeite bij de draadjes. Maar uiteindelijk is het gelukt. De kolf werd afgesloten met een kurk, waarin een koperen knoop is gezet. Na het afknopen, toen er een lakzegel opgezet. De standaard is een dikke touwtros.

Oktober 2015
Arij M van Waart
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door jdbvos »

Prachtig !
En dat geteerd grommertje maakt het helemaal af !
Oost, west...ook best
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door arij »

Er is een Nederlandse vereniging van verzamelaars en bouwers van scheepjes in flessen. eenmaal per jaar komen ze ergens in Nederland bij elkaar. Ze hebben ook een verenigingsblad dat 4x per jaar uitkomt. Ook is er een web site ;
http://www.shipsinbottles.nl/
Daarnaast is er ook een Europeam Association of Ships in Bottles, deze geven ook een blad uit 4x per jaar. En ook zij hebben een web site; http://www.shipinabottle.talktalk.net/

Ok op face book is een groep aktief : Ship in Bottle Builders een openbare groep. https://www.facebook.com/groups/1257863 ... =bookmarks
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door arij »

Een van mijn laatste flesjes, Een rinkelaar
resizer-nlfc5355dd90d441c.JPG
resizer-nlfc5355dd90d441c.JPG (570.96 KiB) 6242 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Wie het gemaakt heeft weet ik niet meer.
Het is gemaakt n.a.v. een prent van Jan Sanders
schip in fles  prent  jan sanders.jpg
schip in fles prent jan sanders.jpg (66.27 KiB) 1741 keer bekeken
schip in fles _ 1.jpg
schip in fles _ 1.jpg (38.89 KiB) 1741 keer bekeken
schip in fles _ 2.jpg
schip in fles _ 2.jpg (45.04 KiB) 1741 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door jdbvos »

Schitterend ! Absoluut schitterend !
:lol: :lol:
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Roy »

Inderdaad, een prachtige manier van modelbouw !.
Zelf doe ik al jaren aan modelbouw, maar heb het nooit aangedurfd om zoiets te bouwen. Zo'n fles leeg halen ging dan weer wel wat vlottter. :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door peelander »

Zelf gebruik ik een oude jeneverfles van Rutte uit Dordrecht als waterkaraf, maar zo met scheepjes wordt het glaswerk veel leuker.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie