Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Prachtig die Blauwe Engelen daar in Zutphen.

Zo rond het jaar 1989 heb ik daar nog iets leuks meegemaakt:
- ik kwam terug van een meeting van de ADV (Autobus Documentatie Vereniging) uit Arnhem. Een zware tas met foto's en een camera bij me.
- Heen vanuit Leeuwarden had ik de snelste route genomen met Indercity's. Volgens mij het standaard materieel, dat toen waarschijnlijk Mat '54 en misschien al ICM was.
- Op de terugweg zag ik op Arnhem een Plan U staan. Omdat is toen een Ov-studentenkaart had zonder beperkingen ben ik ingestapt. Het was de trein naar Zutphen.
- In Zutphen aangekomen zag ik een gemoderniseerde DE2 staan die ik kende uit mijn tijd op de LTS in Harlingen vanaf station 232: de 180.
- Aan het NS personeel dat buiten de trein met hun collega's stond te praten vroeg ik of de trein ook weer terug ging naar Zutphen: ja, het was de trein naar Apeldoorn, die daar weer zou keren, terug naar Zutphen. Ze zullen gedacht hebben: "wat voor maffe, maar enthousiaste Fries is dit..?"
- Ik stapte in.
- Tijdens de reis kwam de conducteur langs voor kaartcontrole. Op een gegeven moment deed hij mij een super aanbod: ik mocht wel even bij de machinist kijken.
- Te Apeldoorn nadat de passagiers waren uitgestapt zie de machinist: "Ga maar zitten". Ik mocht op de machinistenzitplaats waarnemen.
- Hij instrueerde mij een (als ik het me nog herinner) voetpedaal met een kogel in te trappen en één of twee hendels iets te roteren. Grommend voelde ik de 180 in beweging komen en reed het station uit. Nadat ik de trein tot stilstand had gebracht nam hij het weer over, om op een nader perron op te stellen richting Zutphen.
- Ik dankte de machinist en conducteur voor deze onvergetelijke belevenis; ik had een trein bestuurd! :) :) :-D
- De foto met de 180 te Zutphen zal ik eens inscannen en hier plaatsen.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hap
Dat valt nog wel wat mee Bob, d'r mot toch wat te ouwehoeren zijn?? :lol:
Er was hier vanavond een programma op de Kijkkast dat over " THE Blizzards of 1949" ging. Kennelijk was het toen in de winter van 1948-1949 goed raak in de Amerikaanse Prairies in de staten Wyoming, beide Dakota's, Nebraska etc. ( Terwijl het niet werd genoemd dan MOET het in de Noordelijker Canadese Provincies OOK bar en boos zijn geweest vanzelf, dat zal ik eens nakijken!)
Ik kreeg het al koud als ik naar de TV keek. Google " Blizzards of 1949" en je klapt in je beide handjes " blij blij blij" als de trein deze winter door de sneeuw slechts een paar minuten TE laat is!! :lol:
Bijlagen
Blizzard-1949-Train-.jpg
Blizzard-1949-Train-.jpg (100.9 KiB) 4152 keer bekeken
Blizzard-1949-Train-1.jpg
Blizzard-1949-Train-1.jpg (47.56 KiB) 4152 keer bekeken
Blizzard-1949-Train-2.jpg
Blizzard-1949-Train-2.jpg (41.77 KiB) 4152 keer bekeken
Blizzard-1949-Train-3.jpg
Blizzard-1949-Train-3.jpg (168.02 KiB) 4152 keer bekeken
Blizzard-1949-Train-4.jpg
Blizzard-1949-Train-4.jpg (206.5 KiB) 4152 keer bekeken
Blizzard-1949-Train-5.jpg
Blizzard-1949-Train-5.jpg (98.45 KiB) 4152 keer bekeken
Blizzard-1949-Train-CoveredSnow.jpg
Blizzard-1949-Train-CoveredSnow.jpg (224.85 KiB) 4152 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

kijk dat is wat ik nu met sneew bedoel, pracht fotos. De trein zal dus wel te laat aangekomen zijn, dus dat was voor de Japanse trein bestuurder een goede reden geweest om zich op zijn zwaard te laten vallen. :roll:
m,vg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

kijk dat is wat ik nu met sneew bedoel, pracht fotos
Dat dacht ik ook Gerard........maar die trein-stoom massinisten waren er denk ik minder over te spreken, de hele handel stijf bevroren!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Beeld van het Oostelijk Havengebied 1 februari 1969.
Op de achtergrond een KNSM'er. In het midden op de achtergrond de overslag van steenkool.
De 2280 is net klaar met heuvelen of gaat wagons ophalen.

heuvelen 2280_renamed_25400.jpg
heuvelen 2280_renamed_25400.jpg (64.97 KiB) 3999 keer bekeken
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Het spoor

Bericht door v+d »

Prachtige plaatjes, vroeger was het wel echt werken. Nu bij ons is alles telaat als de blaadjes vallen en moet er een of ander goedje op de rails gespoten worden. Ik ga trouwens nooit met de trein, mij te link sinds ze het zonder stoom doen :lol:
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

Een beetje nostalgia voor de stoom snuivers uit Amersfoort,

Afbeeldingimag

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

De HEEMAF (Hengelosche Electrische En Mechanische Apparaten Fabriek) gaf elk jaar net voor Kerstmis een tijdschrift uit. Dat was bedoeld voor relaties en heette HEEMAF-Post.

Hier een prachtig voorbeeld uit 1955 met in de midden het stroomlijnmaterieel uit de 30'er-jaren, waarmee het einde van het stoomtijdperk een aanvang nam. Naar mijn idee één van de mooiste materieelontwerpen van NS.
Heemaf 1955 tractie.jpg
Heemaf 1955 tractie.jpg (43.11 KiB) 4407 keer bekeken
Op de website van het Historisch Centrum Overijssel is veel meer over HEEMAF te lezen. :-D
https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/foto ... eemaf-post
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Mooie verhalen een mooie plaatjes heren :-D

Een deel van wat voorbij is gekomen staat hier 87 maal verkleind in de vitrine :)
DSC01892 gesneden 25.JPG
DSC01892 gesneden 25.JPG (63.28 KiB) 4362 keer bekeken
73 es gud dx de pe7eb eric k
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Prachtige vitrinefoto. Ook hier een vitrine. Zonder foto, maar gestald staan er: rode en gele DE2 die vergezeld worden door een Plan V en een SGMm.

In de toekomst hopelijk nog uit te breiden met een Wadloper en een Buffel.


Plaats reactie