De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dit soort door elkaar laten lopen van belangen, moet je toch niet willen.
Ik wil hier de politiek er niet bijgaan halen, maar als je hier ECHT de zaken uit wilt zoeken DAN schrik je!! Kijk maar eens wat er NU bij Joe gebeurt op HET hoogste niveau!! :roll: :roll:
Nou is dit voor mij echt allemaal "oud nieuws".......maaar we gaan NU kennelijk weer een "nieuwe phase in" :roll: de Phase van "Goed voorbeeld doet goed volgen"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Lemans »

="Harry G. Hogeboom" en waar IK bijna een levenlang op had gepoetst en gewreven in diverse en veelal aanvullende baantjes, om me dan in het laatste kwartaal van mijn werkbare tijd kompetent te voelen om deze diverse zaken in mijn vakgebied ietwat met verstand en ervaring te kunnen beoordelen..........DAT "vegen ZE tegenwoordig bij elkaar achter een computer in een jaar of 3-4....hooguit 5" :roll:
GO Figure!!
nou Harry, 20 jaar ervaring is vaak 2 jaar kennis en 18 jaar stilstand.

ik kom in mijn dagelijkse werkzaamheden voldoende jongelui tegen met 4~5 jaar opleiding, praktijkstages en 3~4 jaar werkervaring die goed weten waar ze het over hebben én die je om een boodschap kan sturen.
daarnaast zijn de tijden echt veranderd, lees Prounders er maar eens op na. 1970 gemiddelde PE van een dieselmotor 12 bar, nu zitten we op 22 en meer. dat vereist navenant complexere systemen die je met je baco niet repareert.

gr A
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

nou Harry, 20 jaar ervaring is vaak 2 jaar kennis en 18 jaar stilstand.
DAT zal ook best A.. in bepaalde gevallen van toepassing zijn -maar het zou ook best zo kunnen zijn dat er personen zijn waar die "toch wel ietwat scheve geschetste verhouding" er heel anders bijstaat- en daar kunnen we ook best een fikse boom over opzetten, maar misschien beter niet hier. Dat de tijden zijn veranderd -ook dus in de scheepvaart business- daarvoor hoef ik nergens "iets te gaan lezen" daar heppik tot voor kort een goeie 50 jaar in mee gedraaid -dus volgens jou dan met pak weg 5 jaar ervaring en 45 jaar in winterslaap!- :lol: :mrgreen: ........DAT heppik wel aan den lijve EN meegemaakt EN toch wel bijgehouden, geloof me nu maar. Ook is het mij bekend dat er jonge klanten zijn die je om een boodschap kan sturen.........maaar ook daar zijn vele en variërende aspecten van.
dat vereist navenant complexere systemen die je met je baco niet repareert.
Maar veelal OOK niet door een beetje Google werk op je laptoppie :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Martinus »

nou Harry, 20 jaar ervaring is vaak 2 jaar kennis en 18 jaar stilstand.
Wat een ontzettend arrogante bewering!

Geef mij maar een intelligent iemand met 20 jaar ervaring!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Geef mij maar een intelligent iemand met 20 jaar ervaring!
How about "Niet van het fietsie gevallen en 50 jaar ervaring" Martinus??? :lol: persoonlijk bennik een beetje huiverig van "intelligentie".........ik ken persoonlijk meerdere bijzonder intelligente personen -EN waarschijnlijk een hoger IQ dan ikzelf-, maaar die mogen mijn grasmaaier toch mooi niet lenen!!!.....die zeggen dingen als "MOEST er dan eerst OLIE in" of zoo :lol: :mrgreen: ....daaaarom zitten die labeltjes er aan "als je ze nieuw koopt" :roll: :roll:

Oooooooit deed ik eens een consulting klus voor een ZEEER intelligente "Lady Engineer" (met overigens heel wat meer academische opleiding dan ik zelf!!).......waar ik op een voor haaaar (en DUS in zekere zin daardoor ook voor mij :oops:) hele belangrijke vergadering als "quarterback" moest spelen. Het was een beetje een schaakspel, waar we heeeel goed uit te voren kwamen, maar zij maakte me toen een van de mooiste komplimenten ooooit, ze zei tegen het hoofd van de tegenpartij: "I'm smart enough to bring my OWN silver Fox"......(de referentie was naar mijn haarkleur!!) :lol:
Kijk die dame kon toen bij mij vanzelf nooit meer stuk, kreeg er nog leuke poen voor ook! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Cbalk »

Normaliter zit ik stil in een hoekje van het forum te genieten van alle topic,s, maar de opmerking van dhr Lemans schoot bij mij in het verkeerde keelgat.
Even ter verduidelijking: ik ben nog steeds, ondanks mij 65 jaar, "full Operational" en run een bedrijf waar het nodige technisch inzicht bij nodig is
een van de basisregels bij mij is: geboren na 1967 kom je er bij mij NIET in!!! Vanaf bouwjaar 1980 is bij het merendeel van de techneuten het hersengedeelte getransplanteerd naar een laptop.
Als ik hier de stukjes lees van de "potjesschippers" "Canadese beren (op de weg ) jagers" en aanverwante vakidioten dan blijkt daaruit dat
a: deze mensen hun hersens hebben leren gebruiken, oftewel in staat zijn zelf oorzaak en gevolg te beredeneren
b: technisch inzicht hebben
c: praktijkervaring hebben, en deze ervaring opgeslagen hebben in hun "bovenkamer" en niet op een harde schijf.

Het is hetzelfde als bij internationale chauffeurs: de oude garde had/heeft topografische kennis, en red zijn eigen kloten, de jonge garde kan alleen werken met een Navi en als de navi zegt hier links af, dan gaan ze links af of er een weg is of niet maakt niet uit

"ik kom in mijn dagelijkse werkzaamheden voldoende jongelui tegen met 4~5 jaar opleiding, praktijkstages en 3~4 jaar werkervaring die goed weten waar ze het over hebben én die je om een boodschap kan sturen". jaja praktijkvoorbeeld; HTS werktuigbouw gedaan, en dan in staat zijn om een binnen 5 minuten een ouderwetse Colchester student draaibank volledig naar de klote te helpen !!
Die goed weten waar ze het over hebben: praatjes genoeg, maar als het op "sleutelen" aankomt zakken ze door het ijs, en om een boodschap sturen: gaat prima maar geheid dat ze met het verkeerde thuiskomen.

E.e.a. is de jonge garde niet eens aan te rekenen, het opleidingsniveau is veel te theoretisch geworden. Met vette klauwen onder aan de ladder beginnen is er niet meer bij, terwijl daar juist de basis wordt gelegd.

Ik ga nu maar weer stil in mij hoekie zitten

Chris
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

om een binnen 5 minuten een ouderwetse Colchester student draaibank volledig naar de klote te helpen !!
Zo eentje "ouderwetse Colchester student draaibank".......ben ik naar op zoek Chris, ik kan wel janken :cry: :cry:
Ik ga nu maar weer stil in mij hoekie zitten
Jaa jaaa......en "vooral stil zitten" :lol: :roll: :mrgreen:
Veel sukses.

PS: Ik moet bij dit soort praatjes ALTIJD aan Dhr. Bresser, Dhr. Ronteltap en ook Dhr. Pietje van Harten denken ( R.I.P.) ......gedrieën -althans in Olster Massinisten kringen!! nooit vergeten- zeer gewaardeerde leraren praktijk lessen op de befaamde School voor Massinisten te Zwolle. Geen van de drie heren hebben -denk ik maar weet ik natuurlijk niet zeker?- ook maar ENIG idee, HOE vaak ik in mijn latere leven EN aan ze heb gedacht, mijn respect voor ze bedacht EN in gedachten mijn excuses aan ze heb aangeboden. Dhr. Bresser leerde ons "ronde assen vierkant vijlen" en DAN "vierkante stukken ijzer ROND vijlen" EN met een draaibank omgaan zonder die in de puin te draaien enz. enz. Dhr. Ronteltap (met een P en NIET met een B!! toen hij zich aan de klas presenteerde stond hij tussen 2 stuks aambeelden op zo'n houten boomklos EN tilde ze beiden tegelijk OP.. HOE kun je in Godsnaam ZO'N kerel ooit weer vergeten, als ik rottigheid uithaalde viel zijn ijzeren klauw op mijn schouder en het doet NU nog pijn..."Stoppen Hogeboom" was alles wat hij zei! :lol: ) bracht ons de begin principes van het lassen en smeden bij..en HOE!!! en Pietje van Harten hamerde er tussendoor wat "electromontage bij in!" IK dacht toendertijd dus WERKELIJK EN ABSOLUUT hoe "van de pot gerukt" die klanten waren........DAT was immers allemaal "ouwe meuk" die je als een moderne massinist in je verdere leven NOOIT meer nodig zou hebben........WAT een verspilling van tijd.......dacht ik toen :oops: wrong, wrong wrong wrong... Gelukkig was het bij mij een zaak van "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" en heb ik de naam van met name Dhr. Bresser in vele gevallen in hoge ere gehouden als zijnde de man die kans heeft gezien om in redelijk korte tijd mij -EN velen- te leren HOE een komplete bankschroef te maken, ALLES inclusief geharde bekken.........een stukkie examenwerk wat ik vele jaren had verwaarloosd en ook nog bijna naar de kloten had geholpen TOT ik ergens in het laatste kwartaal van de vorige eeuw "besefte WAT het was"....en sinds die tijd stond het EN blank gezandstraald EN blank gelakt (kun je ALLES zien!!) bij gelegenheid OP mijn buro en staat NU dus in mijn werkplaats (naast het zelf gemaakte aambeeld!!). Ik heb het mee gemaakt dat "zeeer intelligent en gestudeerde en gediplomeerde technici" aan mij vroegen "wat is DAT voor een ding Harry"......geloof het of niet (hetzelfde met die blank gelakte klinknagel die er naast stond, de Naval Architect die DAT vroeg bloosde niet eens!!)
Mijn antwoord van :"Heppie dan ook niet zo'n ZELFgemaakte bankschroef ergens thuis"...kwam nooit echt goed over!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Martinus »

How about " Niet van het fietsie gevallen en 50 jaar ervaring" Martinus???
Harry, met 'intelligent' bedoel ik een slim iemand en die heeft ook die zogenaamde moderne dingen met zijn ervaring echt wel heel vlug door, en kan er dan door zijn ervaring ook nog mogelijk komende problemen in voorspellen.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Ho even, dat schip is afgeborreld omdat er ergens in de techniek iets verkeerd is gegaan, wat weten we nog steeds niet. Ik betwijfel of kappie voldoende inzicht had in de staat van de techniek om zijn trotse besluit de storm te trotseren te rechtvaardigen. Ik denk van niet en kennelijk waren de andere ervaren leden van de hoge druk niet moedig genoeg om de man tegen te werken of ook zij hadden geen idee. De gezagvoerder was niet de juiste man voor deze reis dat is wel duidelijk, alle andere wellicht ervaren goed opgeleide mensen zijn met hem naar de kelder gegaan. Je bent soms gewoon op het verkeerde moment ergens als er iets fout gaat, en dan redden de ervaren boys vaak de boel. Hier toch niet?
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Fluks »

Inhakend op het stukje van Cbalk iets wat ik zie als een anekdote,maar ik toch treurig vind.
In de kleedkamer had ik discussie met enige medespelers, jongens met een HBO-opleiding, over
parate kennis. Dat hebben wij niet nodig vond een van hen: ’’Daar is internet voor’’.
Ik zei, dat het er toch meestal door iemand opgezet moet worden. Waarop hij antwoordde, dat mijn
generatie daar voor was. Groet,Arie.


Plaats reactie