Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus »

Interessant bij die oude Boeing 737's was ook dat er een paar draden van het staartvlak naar het midden van de romp liepen. Ik neem aan dat het voor radioverkeer was.
vasp.jpeg
vasp.jpeg (532.5 KiB) 6499 keer bekeken
Die modellen hadden bij de voorste deur ook een trapje zitten dat zich naar buiten vouwde. In die tijd had je nog geen fingers op de vliegvelden.
Vasptrapje.JPG
Vasptrapje.JPG (793.15 KiB) 6499 keer bekeken
FABtrapje.jpg
FABtrapje.jpg (15.71 KiB) 6499 keer bekeken

Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus »

Vliegmachines
Berichtdoor jdbvos » wo jun 22, 2016 1:34 am

Zooooo....wát een antwoorden op mijn in onwetende toestand geopperde vraag....
Mijn dank, heren !
Mooie cockpit ook, van die DC3's
De cockpit van deze DC3 is, samen met de motoren, ook duidelijk opgepept en vernieuwd. De oorspronkelijke cockpit, zie hieronder, zag er minder clean uit.
Interessant was dat de piloten in het begin blaren kregen van het besturen van de DC 3 want op de grond was het heel zwaar om de flaps omhoog te houden, dat ging rechtstreeks via kabels/draden. Als er vaart werd gelopen ging het beter. De flaps zelf, waren, of zijn het misschien nog, van zilverkleurig geschilderd zeildoek en dus niet van het metaal dat je zou verwachten.
DC3cockpit.jpg
DC3cockpit.jpg (58.77 KiB) 6494 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Nu eens op het vliegtuigtopic géén vliegtuigfoto....alhoewel...:indirect, zakmarzegguh....
Ik zag dit vanmiddag ineens in de lucht, net ten N van Grunn'n staaad....

Ik noem het maar Cirrus Pilotus Toxicus
Bijlagen
Cirrus Pilotus Toxicus.jpg
Cirrus Pilotus Toxicus.jpg (362.79 KiB) 6304 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparkymul »

Dat was vanmiddag ook hier in de kop van Noord-Holland duidelijk te zien. Een paar grote cirkels. Wellicht een militaire oefening... ?

Sparkymul
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Boven Warffum waren ze ook altijd bezig. :wink:
bewolking-kl.jpg
bewolking-kl.jpg (302.87 KiB) 6284 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Aan boord van de Aircraftcarrier Courageous (1916).
Courageous-1.jpg
Courageous-1.jpg (276.89 KiB) 6022 keer bekeken
Courageous-2.jpg
Courageous-2.jpg (394.8 KiB) 6022 keer bekeken
Courageous-3.jpg
Courageous-3.jpg (237.21 KiB) 6022 keer bekeken
Alles over de Courageous staat HIER .
Patru (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru (R.I.P) »

Het m.s. Kota Agoeng van de Rotterdamsche Lloyd vervoerde in 1938 een Dornier watervliegtuig op deze manier naar Indië. :)
Kota Agoeng met Dornier 24K X-12.jpg
Kota Agoeng met Dornier 24K X-12.jpg (52.58 KiB) 5530 keer bekeken
Groet, Paul G.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Hieronder wat vliegtuigen op Wings and Wheels in Hoogeveen, augustus 2016.
Een wat kleiner evenement wat jaarlijks gehouden wordt, niet zo spectaculair als Oostwold maar toch staat daar wel eens wat interessant spul.
Naast vliegtuigen zijn er ook oude auto's, motorfietsen, tractoren, etc. te zien, ik heb mij op de vliegtuigen beprekt.

Eerst even wat "gewoon spul".


Beech C23 Sundowner 180.
Beech C23.jpg
Beech C23.jpg (672.73 KiB) 5459 keer bekeken
De Beechcraft Musketeer, Sierra en Sundowner waren een serie gunstige vliegtuigen die van 1963 tot 1993 gebouwd werden.
Naast de piloot konden -afhankelijk van het type- tussen drie en vijf personen vervoerd worden.
Het eerste model was het Model 23 Musketeer, dat op 23. Oktober 1963 voor de eerste keer vloog en de basis voor een hele reeks modellen vormde.
De Musketeer werd oorspronkelijk aangedreven door een Lycoming O-320-D2B Boxermotor met een vermogen van 160 Pk, het toestel kostte toendertijd 13.300 $.
Een jaar later kwam een versie met een Continental IO-346-A motor van 165 Pk op de markt.

In 1966 volgde het Model 19 Musketeer Sport met een 159 Pk Lycoming O-320-E2C motor en twee i.p.v. drie ramen aan de zijkant.
Later volgden de modellen A19, B19, en M19 Sports, van 1966 tot 1979 werden 922 toestellen van het model 19 gebouwd.

In 1968 kwam de B23 Musketeer Custom met een 180 Pk Lycoming O-360-A4J motor op de markt.
In 1970 volgde de C23 Musketeer Custom, die vanaf 1972 Model C23 Sundowner genoemd werd.
Van dit model was eveneens een tweepersoons sportuitvoering met een 150 Pk motor verkrijgbaar en vanaf 1974 het zespersoons Model 24 Sierra met een 200 Pk Lycoming IO-360-A1B motor voor de prijs van 24.950 $.
In totaal werden er 2331 C23 en 744 C24 gebouwd.

Technische gegevens:

Lengte: 7,48 m.
Spanwijdte: 9,98 m.
Hoogte: 2,50 m.
Gewicht (leeg): 680 kg.
Startgewicht (max): 1111 kg.
Passagiers: 3 + 1 piloot.
Snelheid: 222 km/h.
Kruissnelheid: 210 km/h.
Dienstplafond: 4.390 m.
Bereik: 941 km.
Aandrijving: een 4 cilinder Lycoming O-360-A4K Boxermotor met een vermogen van 134 kW.

Diamond (Hoffmann) HK 36TTC „Super Dimona“.
HK36.jpg
HK36.jpg (572.5 KiB) 5459 keer bekeken
De Diamond HK36 „Super Dimona“ is een tweepersoons Touring Motor Glider (TMG).
Het toestel is een verdere ontwikkelling van de Hoffmann H36 Dimona en wordt gebouwd door Diamond Aircraft in Wiener Neustadt, Oostenrijk.
De HK36 wordt aangedreven door Rotax motoren met een vermogen tussen 80 en 115 Pk.
De "H" in de typeaanduiding staat voor de hoofdconstructeur Wolf Hoffmann, de "K" voor de medeconstructeur Dieter Köhler.

De Dimona (Hoffmann) werd met Limbach-L2000 motoren en een staartwiel gebouwd, Diamond stapte over op Rotax motoren.
Het nieuwe vliegtuig met de aanduiding HK36 Super Dimona wordt gebouwd met de Rotax 912 motor (zonder turbolader) en de Rotax 914 motor (met turbolader).
Uit de HK36 Super Dimona werdt later de DA20 Katana met een geringere spanwijdte en een neuswiel ontwikkeld.
Het neuswiel is intussen ook voor de Super Dimona verkrijgbaar zodat de toestellen uiterlijk -op de spanwijdte na- weinig verschillen.

Door de vergelijkbare vliegeigenschappen t.o.v. de moderne zweefvliegtuigen is de Super Dimona zeer geschikt om zweefvliegtuigen te slepen.
De Super Dimonas mogen zwevers met een max. startgewicht tot 500 kg slepen, met een 115 Pk motor tot 750 kg.

Technische gegevens (HK36-TTC):

Lengte: 7,28 m.
Spanwijdte: 16,33 m
Hoogte: 1,90 m
Vleugelopp: 15,30 m².
Snelheid: 261 km/h.
Kruissnelheid: 190 km/h.
Motor: een Rotax 914 met een vermogen van 115 Pk.
Brandstofvoorraad: 55 liter (standard), 79 liter (long range).
Bereik (long range): 800 km.

Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III
piper pa28.jpg
piper pa28.jpg (631.57 KiB) 5459 keer bekeken
De Turbo Arrow III is een vliegtuig uit de familie van de Piper Cherokee-Serie of PA-28 familie.
Piper begon met de ontwikkelling van het nieuwe model om de wat ouder wordende PA-22 TriPacer en de PA-24 Comanche te vervangen, bovendien wilde men met de succesvolle Cessna 172 concureren.
De PA-28 is de grootste serie van Piper Aircraft en behoort met meer dan 51.000 toestellen tot de meest gebouwde vliegtuigen wereldwijd.
Het vliegtuig is nog steeds in productie in de versie Archer III, Warrior III en Archer.

De PA-28 werd door Karl Bergey, Fred Weick en John Throp ontwikkeld en kreeg de naam Piper PA-28 Cherokee.
De eerste Cherokee was een PA-28-160 met een 160 Pk motor, de eerste vlucht vond plaats op 14 januari 1960.
Vanaf februari 1961 werden de eerste serie modellen -PA-28-150 met 150 Pk en de PA-28-160 met een 160 Pk motor- geleverd.
In de loop der jaren werden er meer verschillende modellen gebouwd waarbij de typeanduiding betrekking op het motorvermogen heeft.

De oorspronkelijke Piper Aircraft Company ging in 1991 failliet.
In 1995 werd "The New Piper Aircraft" opgericht en heeft sinds 2006 weer de oude naam Piper Aircraft.
Tegenwoordig wordt hoofdzakelijk het Modell Archer III aangeboden.

Technische gegevens (PA-28-R201 Arrow IV):

Lengte: 7,52 m.
Spanwijdte: 10,80 m.
Hoogte: 2,39 m.
Vleugelopp: 16 m².
Gewicht (leeg): 727 kg.
Startgewicht (max.): 1247 kg.
Snelheid: 330 km/h.
Kruissnelheid: 289 km/h.
Dienstplafond: 4600 m.
Bereik: 1800 km.
Passagiers: 3 + 1 piloot.
Motor: een Avco Lycoming IO-360-CIC6 motor met een vermogen van 200 Pk.


Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Patru schreef:Het m.s. Kota Agoeng van de Rotterdamsche Lloyd vervoerde in 1938 een Dornier watervliegtuig op deze manier naar Indië. :) Dornier 24K
Leuk om te zien dat die Dorniers zo naar Ons Indië werden vervoerd. Het is door Dornier ontworpen op specificatie van de MLD en in licentie gebouwd door Aviolanda en De Schelde.
In het NMM in Soesterberg staat een pracht exemplaar

Adri
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vliegmachines

Bericht door peelander »

Te Rota bij Cádiz hadden we tijdens ons verblijf daar wat last van Amerikaanse vliegen.
Die waren ook 's nachts actief.
rota 01 01 2017 (2) (Kopie).JPG
rota 01 01 2017 (2) (Kopie).JPG (248.48 KiB) 5334 keer bekeken
rota 01 2017 (1) (Kopie).JPG
rota 01 2017 (1) (Kopie).JPG (242.45 KiB) 5334 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie