Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Kijk, dat zijn de verhalen die ik zoek. Bedankt Willem!
Hierbij alvast enkele plaatjes van de nieuwere schepen, afkomstig uit folders van Voith Schneider.
De Hoorn (1960) die later is verkocht en verbouwd als duikschip en de Gedeputeerde Schilthuis (1965), die in de Connection-tijd is omgedoopt tot "Blankenburg".
Bijlagen
Hoorn VSP (2).jpg
Hoorn VSP (2).jpg (288.1 KiB) 9266 keer bekeken
Hoorn VSP (1).jpg
Hoorn VSP (1).jpg (171.06 KiB) 9266 keer bekeken
Schiltuis VSP (2).jpg
Schiltuis VSP (2).jpg (286.66 KiB) 9266 keer bekeken
Schiltuis VSP (1).jpg
Schiltuis VSP (1).jpg (195.46 KiB) 9266 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door warbout »

Ik heb nog een wetenswaardigheidje voor je Erik,
toen ik in pakweg 2007 in The Gambia was en wij de rivier Gambia wilden oversteken met de veerboot,
kwam daar een oude niet goed onderhouden schuit voor de kant en die kwam mij bekend voor.
Wat bleek, het was één van de veerboten Maassluis-Rozenburg en het stond er nog leesbaar op vermeld ook.
(Waarschijnlijk de opvolger geweest van de v. Elzelingen) hij lijkt op de huidige veerponten.

Die hadden zij een keer kado gehad in de tijd dat door Holland hun stranden waren opgehoogd vertelde men ons.,

Grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door rspeur »

Erik, als je dromen waren uitgekomen zouden de passagiers zo tegen je hebben opgekeken.
Geen idee hoe de pont heet, de foto is van vijf jaar geleden.
René
604 Pont Rozenburg Maassluis 16.2.11.jpg
604 Pont Rozenburg Maassluis 16.2.11.jpg (283.24 KiB) 9201 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Dank Willem.
Wat bleek, het was één van de veerboten Maassluis-Rozenburg en het stond er nog leesbaar op vermeld ook.
(Waarschijnlijk de opvolger geweest van de v. Elzelingen) hij lijkt op de huidige veerponten.
Maar dat lijkt me onmogelijk.
De Staeldiep en de Gedeputeerde Schilthuis (Blankenburg) varen nog steeds tussen Rozenburg en Maassluis.
De geschiedenis van De Hoorn eindigt voor mij als duiktrainingsschip "Sleat" / ferry "Sound of Sleat" in 1988 en het laatst mij bekende bericht is dat van een MK-akkefietje in 2010. Ze was destijds verkocht omdat de euforie voor een "derde veerboot" toch wel wat was getemperd. Zie deze link: https://www.binnenvaart.eu/veerpont/26305-de-hoorn.html

De Hoorn heeft in haar 2e leven heel wat verbouwingen ondergaan, waar ze niet bepaald mooier van werd. Kleurtjes veranderden, maar ook verwijdering van laadkleppen en het aanbrengen van allerlei vast nuttige, maar cru-lelijke apparaten aan dek.
Wat haar tegenwoordige lot is weet ik niet, maar ben wel benieuwd.

Ik ken de ferry vanuit Bajul in The Gambia, en die lijkt er wel wat op, maar die is zeker geen ex Maassluis-Rozenburg ferry.

Hieronder nog een paar Hoornen, in diverse kleurschakeringen. Op de laatste foto heeft ze wat hulp nodig.
Bijlagen
Originele kleuren Van der Schuit / van den Boom / Stanfries
Originele kleuren Van der Schuit / van den Boom / Stanfries
dehoorn.jpg (58.38 KiB) 9167 keer bekeken
Als Sleat, nog met zijkleppen
Als Sleat, nog met zijkleppen
de hoorn 3.jpg (73.6 KiB) 9167 keer bekeken
Met onbestemde aperatuur aan dek
Met onbestemde aperatuur aan dek
de hoorn 4.jpg (611.57 KiB) 9167 keer bekeken
2010 met een van de MK's vol gelopen.
2010 met een van de MK's vol gelopen.
CS10sleat0122b.jpg (464.69 KiB) 9167 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door warbout »

Het is echt geen vergissing hoor die Gambia ferry.
Zowel mijn zoon, schoondochter mijn vrouw ik en twee kleinkinderen hebben allen het bord aanboord
gelezen: "MAASSLUIS-ROZENBURG".

Dus hoe dat dan zit?

Grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Da Silva »

Intererssante topic. Het zal begin vijftigere jaren zijn geweest. Een van de rondjes achter op het brommertje van mijn vader was naar Maassluis. Daar de Smit sleepboten aan de Govert van Wijnkade bekijken. Vervolgens met dit pontje over naar Rozenburg. Ik denk, dat dit toen nog een "echt"eiland was. Want vervolgens gingen we met een kabel/ketting pontje over naar Brielle. En vervolgens via de Groene Kruisweg weer naar huis.
Ik vraag me af of de Provincie eigenaar van het schip was en "Van der Schuit / van den Boom / Stanfries" de manager. Een dergelijke constructie hadden ze ook met de "Haringvliet" (van Hellevoetsluis naar Middelharnis) met de R.T.M. (van die trammetjes).
Die "Van der Schuit / van den Boom / Stanfries" hadden ook eigen ponten. Ze hadden o.a. een veerdienst van Numansdorp naar Den Bommel. Ze hadden een kantoor/kade aan de Glashaven (als ik me niet vergis).

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door leo-shof »

Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Dus hoe dat dan zit?
Het wordt best interessant, Willem. Was dat bij de ferry vanuit Banjul? Of weet je nog waar over de rivier dat was? ik heb familie in Gambia, dus we kunnen het na laten gaan. Ben nu best wel benieuwd welk raadsel dit is!
Ze hadden een kantoor/kade aan de Glashaven (als ik me niet vergis).
Dat klopt helemaal. Zie de onderstaande foto. Of ze eigen boten hadden en welke dat waren moet ik nagaan. De "Vanderschuijt", die op het traject Numansdorp - Willemstad voer was vast eentje van hun zelf.
Bijlagen
Kantoor van de SBS in de Glashaven (ca. 1970) met de Gorinchem V opgelegd
Kantoor van de SBS in de Glashaven (ca. 1970) met de Gorinchem V opgelegd
Glashaven kantoor SBS met Gorinchem V.jpg (520.46 KiB) 5720 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Da Silva »

Erik,

Dat is het, bij de "Leeuwebrug". Althans zo noemde ik dat als kind. Ik heb hier nog een boekje van de veerdiensten van de R.T.M op de Zeeuwsche- en Zuid-Hollandse eilanden. Ik lees daar iets over de trajecten;
Van der Schuyt, enz. ; Numansdorp-Den Bommel en Ooltgensplaat-Dintelas.
RTM ; Numansdorp-Zijpe ; Numansdorp-Willemstad ; Hellevoetsluis-Middelharnis : Zijpe-Anna Jacoba
PRINSES BEATRIX.jpg
PRINSES BEATRIX.jpg (67.57 KiB) 5698 keer bekeken

Mario
Bijlagen
VAN DER SCHUYT.jpg
VAN DER SCHUYT.jpg (36.04 KiB) 5698 keer bekeken
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Da Silva »

Dit is dat andere pontje ;
BrielleRozenburg.JPG
BrielleRozenburg.JPG (61.23 KiB) 5699 keer bekeken
Bijlagen
ROZENBURG - BRIELLE Collectie_Marcel_Bakker_226.jpg
ROZENBURG - BRIELLE Collectie_Marcel_Bakker_226.jpg (363.68 KiB) 5699 keer bekeken


Plaats reactie