Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Dat bedoel ik idd te zeggen.
Er zat waarschijnlijk een vergoeding aan vast,die ook postuum nog uitgekeerd werdt aan de. Nabestaanden
Er zat waarschijnlijk een vergoeding aan vast,die ook postuum nog uitgekeerd werdt aan de. Nabestaanden
keep on ringing the bells
Re: Wie weet ?
Op StS zag ik een oude, tot wowo omgebouwde Amerikaanse escort-carrier, waar mij het volgende detail opvalt:
Waar de reddingboten zijn, zit op de meeste plaatsen zo te zien een soort canvas afscherming...
Iemand een idee wat of waarom dat is ???
Waar de reddingboten zijn, zit op de meeste plaatsen zo te zien een soort canvas afscherming...
Iemand een idee wat of waarom dat is ???
- Bijlagen
-
- Fairsea 1941.jpg (361.44 KiB) 4011 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
Gewoon een ouderwets kanvas dektentje Jan!De bootsman had eventjes tijd!Iemand een idee wat of waarom dat is ???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Wie weet ?
Schepen werden, en misschien worden, regelmatig verlengd. Ik heb me altijd afgevraagd of je dat zomaar straffeloos kunt doen, loop je niet het risico dat het schip zich heel anders gaat gedragen en de verlenging zelfs tot een vervroegd einde van zo'n schip leidt?
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
Nee, Martinus, dat kun je dus NIET "zomaar straffeloos" doen.Normaliter dat is!!! en ik spreek hier dus over een " normaal geclassificeerd schip, in eigendom en/of gemanaged door een professionele company"....iets wat van toepassing is op het overgrote merendeel van de schepen en/of eigenaar/managers. Dan gaat dit als volgt:Ik heb me altijd afgevraagd of je dat zomaar straffeloos kunt doen
1) de verlenging ontwerpen en wensen worden omgezet in " construktie tekeningen"
2) deze tekeningen- alsof het een GEHEEL NIEUW SCHIP is- worden dan door de desbetreffende Classificatie gekeurd en/of van opmerkingen of recommendaties voorzien, gebaseerd op de van toepassing zijnde Rules en Regulations, inclusief eventuele Vlag requirements.
3) Op het moment " dat de snijbrander er in gaat" zijn de " originele Classificatie Certificaten " NIL & Void" geworden EN
4) begint het re-certificatie process onder toezicht van " the attending Class Surveyor" met de goedgekeurde en gestempelde konstruktie tekeningen in zijn kontzakkie ( of op zijn laptoppie )......" alsof het een nieuw schip is", uiteraard slechts voor DIE aspecten die " onder de modificatie hamer vallen" in dit door jouw geschetste voorbeeld "DUS de romp"...met alles wat t'r op en dr'an zit"........ze krijgt dus uiteindelijk wat heet " a new C44" ( als ik me dat Cert. goed herinner )..en dat is haar " geboorte Certificaat" om mee te beginnen en een nieuw Loadline en andere van toepassing zijnde briefies
Soms...en ik zeg nogmaals "soms" gaat zo'n verlenging en/of aanpassing gepaard met een " andere toepassing van het schip" zoals je b.v. op "Tankers" kunt zien, waar Ome Jossie soms oliepotten tevoorschijn tovert die zijn om gebouwd tot Bulkfiets.......DAT houdt een " Major Re-certification" IN.
Ik heb "ooit" eens het grote genoegen gehad om door een klant te worden benaderd betreffende een vrij oud schip, waarvan de Certificaten geheel en al jaren waren verlopen. Hij wilde dit schip/romp voor commerciele redenen weer IN Class hebben. Toen ik de leeftijd van het schip hoorde vertelde ik hem " recht voor zijn raap" dattie NIET bij mij moest zijn en dat ik hem HEEEL graag het telefoon nummer van de konkurrentie wilde geven Hij was er persoonlijk ZO van overtuigd dat er NIKS met dit schip loos was, dat hij mij en een door mij aan te wijzen CLass approved/certified NDT specialist op zijn kosten in een riant hotel onderbracht en dan " konden we tekeer gaan" zoals hij zei: "ALL on my account......You WILL find nothing, as good as new!" DAT was natuurlijk een uitdaging die ik niet kon weigeren EN hij had 100% gelijk. Het schip was vroegaah EN gebouwd met zware ijsclasse EN was verlengd met een mischeeps sektie waar ze zekerheidshalve zo'n 50% extra staal in hadden gezet......een zogezeid " BRICK shithouse" waarvan ik persoonlijk eeerst "iedere cm" zelf had nagekeken en door mijn maatje was gemeten, vooor ik dit " re-classing" proposal van die oude romp zelfs maar voor het comittee in THE City bracht vanzelf!!Ik zal je de "interne scrutiny" besparen, maar hij kreeg zijn Brieffie!!
Ik weet ook van een project waar het schip niet alleen werd verlengd maar OOK werd verbreed, het werd letterlijk " ge-vierendeeld" EN er werd een nieuwe kar in gezet EN de toepassing - met de diverse eisen- werd falikant gewijzigd......MAJOR paperwork!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Wie weet ?
[/color]loop je niet het risico dat het schip zich heel anders gaat gedragen en de verlenging zelfs tot een vervroegd einde van zo'n schip leidt?
Nee, dat is geen risico. Als he gebeurt zoals Harry aangeeft - en zo gebeurt dat ook - dan heeft dat geen invloed op de levensduur van het schip. Dat het schip zich na verlenging anders zal gaan gedragen, is ook geen risico, maar een zekerheid. Als je de rompvorm verandert, krijg je een ander schip en dat zal zich anders gedragen dan het oorspronkellijke schip.
Voor de verlenging waren dit werkelijk jachten van het type Kroonborg die zich onder dezelfde omstandigheden heel wat beter zouden hebben gedragen. We kwamen sowieso te laat bij een kusttankertje dat in één klap vier man over boord kwijt was geraakt, maar er was verder niemand in de buurt. Het was winter en het water was koud, dus in hun gewone kloffie en zonder zwemvesten hadden ze nauwelijks een kans, maar ja, je weet maar nooit en je probeert wat. We hebben nog wat gezocht, maar toen ook de Deense kustwacht ter plaatse kwam, hebben we het zoeken gestaakt en zijn met aangepaste vaart verder gegaan richting Delfzijl.
Daartegenover stond de EDDA. Daar heb ik alleen maar na de verlenging op gevaren, maar volgens verhalen van anderen was het schip sneller geworden en zelfs een beter zeeschip. Ik heb er twee torns heel plezierig mee gevaren en er ook slecht weer mee afgereden, maar dat was een prima schip.
Re: Wie weet ?
Heren, heel veel dank voor de info. Ik leer weer wat!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
Met zo'n "sweeping benaming" moet je toch voorzichtig zijn Martinus!........" Ge wiet mar nooit" zegt een ouwe Broabaaaander die daar ergens bij jou in de bos woont!Heren, heel veel dank
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Wie weet ?
-------------------------------
Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept, maar nu wil ik graag weten welke lampen er op grote schepen normaal voor de dekverlichting werden gebruikt. Dat zal nu ook wel naar LED gaan, maar wat waren dat voordien normaal voor lampen? Waren dat hogedruk natriumlampen en hoeveel Watt waren die dan? 400?
In mijn oude ship suplliers catalogue - een boek dat vaak goud waard is als je iets zoekt, want daar staat echt álles in wat je op een schip vindt en nodig hebt, dus ook elke lamp en elk armatuur, van lampjes voor de Bright Star tot aan een Suezlicht met een halogeenlamp van 2000 Watt- zie ik alleen maar lampen van 400 Watt en dan armaturen met plaats voor één of twee lampen. Waarom geen lampen van 600 of misschien zelfs 1000 Watt gebruikt?
Waarom iets anders gebruikt dan natriumlampen die een veel grotere lichtopbrengst hebben dan andere lampen zoals uit bijgaand foldertje blijkt?
Ook nu weer geen vragen van levensbelang, maar ik zou het graag willen weten, dus als de mannen die altijd zo trouw hebben gezorgd dat het licht áán en het bier koud bleef me dat kunnen vertellen, zou ik dat heel fijn vinden.
-------------------------------
Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept, maar nu wil ik graag weten welke lampen er op grote schepen normaal voor de dekverlichting werden gebruikt. Dat zal nu ook wel naar LED gaan, maar wat waren dat voordien normaal voor lampen? Waren dat hogedruk natriumlampen en hoeveel Watt waren die dan? 400?
In mijn oude ship suplliers catalogue - een boek dat vaak goud waard is als je iets zoekt, want daar staat echt álles in wat je op een schip vindt en nodig hebt, dus ook elke lamp en elk armatuur, van lampjes voor de Bright Star tot aan een Suezlicht met een halogeenlamp van 2000 Watt- zie ik alleen maar lampen van 400 Watt en dan armaturen met plaats voor één of twee lampen. Waarom geen lampen van 600 of misschien zelfs 1000 Watt gebruikt?
Waarom iets anders gebruikt dan natriumlampen die een veel grotere lichtopbrengst hebben dan andere lampen zoals uit bijgaand foldertje blijkt?
Ook nu weer geen vragen van levensbelang, maar ik zou het graag willen weten, dus als de mannen die altijd zo trouw hebben gezorgd dat het licht áán en het bier koud bleef me dat kunnen vertellen, zou ik dat heel fijn vinden.
-------------------------------
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
Je moet hier WEL onderscheid maken TH tussen " de mannen die het licht aanhielden"........EN...." de lampenisten met een mandje nieuwe lampen onder de arm"dus als de mannen die altijd zo trouw hebben gezorgd dat het licht áán en het bier koud bleef me dat kunnen vertellen, zou ik dat heel fijn vinden
Getrouw de "reverse" woorden van ELEC Limberger..als ie midden in de nacht uit z'n nest werd getremd " omdat die donderse MK kraan weeeer niet werkte"........dan bekeek hij het even en sprak dan veelal de volgende gevleugelde woorden:
" DIT is een mesjaaanisch probleem heren, GEEN elektrisch probleem, willen jullie MIJ daar dus a.u.b. NIET mee lastig vallen!" en vertrok weer naar zijn mandje.( veelal was dat een kwestie dat het stangetje die de eindschakelaar bediende dan bleef hangen, niks mis met de schakelaar, maar HET stangetje zat vast)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"