Cruise naar de Caribean
Re: Cruise naar de Caribean
Goedemorgen,
@ Frans, dankjewel voor het compliment.
@ dhr Brouwer, voor mij was het nieuw dus ik heb geen idee hoe het vroeger was.
bij de uitgang van het haventerrein stond een terminalgebouwtje met een aantal "tax-free" winkeltjes en een bus / taxi station voor transport naar de stad of voor excursies.
Het is niet te zien, maar achter de Aida Diva stond nog wel een soort laadinstallatie maar volgens mij niet voor melasse maar voor losgestort goed, misschien geraffineerde suiker? Het was wel erg verroest en vervallen en volgens mij al lang niet meer gebruikt.
Onze gids vertelde dat de suikerrietteelt ook al lang verleden tijd was, dus suiker zal er ook niet meer verladen worden.
Maar goed, verder met de fotos:
Na een nachtje varen lagen we 's-ochtends in Castries, Santa Lucia.
Aan het begin van de haven, vanuit zee geteld, lagen wat schepen opgelegd, tenminste zo zagen ze eruit.
Een ervan leek mij zo'n lage Duitse kuster, helaas kon ik dat niet echt goed zien, ook niet bij vertrek toen ik nog eens gekeken heb of ik een betere foto kon maken. MS Potosi in Castries Daarna zowat de hele dag op excursie geweest en oa een mooie baai gezien Een tussenstop gemaakt in een klein vissersdorpje
Als je zo keek zag het er mooi uit Maar dichterbij lagen er een hoop vissersbootjes op het strand en werd er gewerkt voor de kost Daarna verder naar Soufriere, helaas geen gelegenheid gekregen om daar wat rond te lopen want het zag er interessant uit daar Je had wel een mooi uitzicht naar de Pitons, twee apart gevormde bergen De Pitons stonden aan de rand van een vulkaankrater, daar waren nog wat heet water / zwavel bronnen als teken van vulkanische aktiviteit Na een bezoek aan een botanische tuin, erg mooi, en een lunch ging het weer terug naar Castries
Wordt vervolgd.
@ Frans, dankjewel voor het compliment.
@ dhr Brouwer, voor mij was het nieuw dus ik heb geen idee hoe het vroeger was.
bij de uitgang van het haventerrein stond een terminalgebouwtje met een aantal "tax-free" winkeltjes en een bus / taxi station voor transport naar de stad of voor excursies.
Het is niet te zien, maar achter de Aida Diva stond nog wel een soort laadinstallatie maar volgens mij niet voor melasse maar voor losgestort goed, misschien geraffineerde suiker? Het was wel erg verroest en vervallen en volgens mij al lang niet meer gebruikt.
Onze gids vertelde dat de suikerrietteelt ook al lang verleden tijd was, dus suiker zal er ook niet meer verladen worden.
Maar goed, verder met de fotos:
Na een nachtje varen lagen we 's-ochtends in Castries, Santa Lucia.
Aan het begin van de haven, vanuit zee geteld, lagen wat schepen opgelegd, tenminste zo zagen ze eruit.
Een ervan leek mij zo'n lage Duitse kuster, helaas kon ik dat niet echt goed zien, ook niet bij vertrek toen ik nog eens gekeken heb of ik een betere foto kon maken. MS Potosi in Castries Daarna zowat de hele dag op excursie geweest en oa een mooie baai gezien Een tussenstop gemaakt in een klein vissersdorpje
Als je zo keek zag het er mooi uit Maar dichterbij lagen er een hoop vissersbootjes op het strand en werd er gewerkt voor de kost Daarna verder naar Soufriere, helaas geen gelegenheid gekregen om daar wat rond te lopen want het zag er interessant uit daar Je had wel een mooi uitzicht naar de Pitons, twee apart gevormde bergen De Pitons stonden aan de rand van een vulkaankrater, daar waren nog wat heet water / zwavel bronnen als teken van vulkanische aktiviteit Na een bezoek aan een botanische tuin, erg mooi, en een lunch ging het weer terug naar Castries
Wordt vervolgd.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Cruise naar de Caribean
Vervolg Castries, Santa Lucia.
Uitzicht langs de kust In de haven was ondertussen ook de MS Timor Stream gearriveerd De Aida Diva lag er 's-ochtends al, wel ietsje beter dan wij want die mensen hoefden alleen de straat over te steken om midden in het centrum van Castries te staan, wij moesten daar toch wel een half uur voor lopen schat ik. Nog een plaatje van Castries En een van ons vertrek Op naar de volgende haven.
Teun.
Uitzicht langs de kust In de haven was ondertussen ook de MS Timor Stream gearriveerd De Aida Diva lag er 's-ochtends al, wel ietsje beter dan wij want die mensen hoefden alleen de straat over te steken om midden in het centrum van Castries te staan, wij moesten daar toch wel een half uur voor lopen schat ik. Nog een plaatje van Castries En een van ons vertrek Op naar de volgende haven.
Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Cruise naar de Caribean
Goede morgen,
Na een mooie zonsondergang
en een nachtje slapen arriveerden wij in St Johns, Antigua. Aldaar een rondwandeling met gids gemaakt, dat vind ik een mooie manier om een beeld van een stad te krijgen, je komt op interessante plaatsen, er wordt het een en ander verteld over de geschiedenis en de dag van vandaag en je ruikt, hoort en voelt het lokale leven. Ook een manier om de watermeter een plaatsje te geven Tijdens de wandeling ook een bezoekje gebracht aan de vissershaven de vismarkt en de groente en fruit markt Natuurlijk stond ook een bezoekje aan de kathedraal op het programma De kathedraal zag er niet zo florissant uit, maar vertelde onze gids:
Hij was beschadigd na de laatste grote aardbeving en toen ze zover waren dat ze weer binnen konden om daar de boel op te ruimen bleek al het houtwerk aangetast door termieten dus dat moest er allemaal uit en vernietigd en alles moest nieuw gemaakt worden.
En ja, als je een klein zelfstandig land bent met niet te veel inwoners en weinig inkomsten zijn er wel eens andere zaken die meer urgentie hebben.
Wordt vervolgd.
Na een mooie zonsondergang
en een nachtje slapen arriveerden wij in St Johns, Antigua. Aldaar een rondwandeling met gids gemaakt, dat vind ik een mooie manier om een beeld van een stad te krijgen, je komt op interessante plaatsen, er wordt het een en ander verteld over de geschiedenis en de dag van vandaag en je ruikt, hoort en voelt het lokale leven. Ook een manier om de watermeter een plaatsje te geven Tijdens de wandeling ook een bezoekje gebracht aan de vissershaven de vismarkt en de groente en fruit markt Natuurlijk stond ook een bezoekje aan de kathedraal op het programma De kathedraal zag er niet zo florissant uit, maar vertelde onze gids:
Hij was beschadigd na de laatste grote aardbeving en toen ze zover waren dat ze weer binnen konden om daar de boel op te ruimen bleek al het houtwerk aangetast door termieten dus dat moest er allemaal uit en vernietigd en alles moest nieuw gemaakt worden.
En ja, als je een klein zelfstandig land bent met niet te veel inwoners en weinig inkomsten zijn er wel eens andere zaken die meer urgentie hebben.
Wordt vervolgd.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Cruise naar de Caribean
Vervolg St Johns, Antigua.
Tijdens de wandeling bezochten we ook nog het nationale museum.
Tot mijn verrassing stonden daar nog een paar, in ieder geval optisch, gerestaureerde lokomotieven uit de suikerriet tijd.
Lijnennet en de enige stoomlokomotief Binnen werd ook nog het een en ander uitgelegd over de voormalige suikerriet plantages, fabrieken en spoorlijnen.
De bedoeling was om ooit de suikerrietplantage en fabriek van Betty's Hope te restaureren en in gebruik te nemen als open lucht museum, de lokomotieven zouden dan daar opgesteld worden, alleen dat benodigde geld.....
Inmiddels waren in de haven ook de Adventure of the Seas, ik meen ca 3200 gasten, en de Saga Pearl 2, ca. 450 gasten, gearriveerd.
Let op het verschil ms Saga Pearl 2 Na de tour nog wat op eigen houtje rondgelopen in St Johns
Zo kun je je auto ook parkeren als de officiele plaatsen bezet zijn Nog een klein overzichtje van de stad Het bunkerbootje, hij had flink klandizie, eerst de Celebrity Eclips, toen de Adventure of the Seas en daarna nog de Saga Pearl 2 En tot slot van deze aflevering nog eentje vanwege het verschil in grootte van cruiseschepen Wordt vervolgd, Teun.
Tijdens de wandeling bezochten we ook nog het nationale museum.
Tot mijn verrassing stonden daar nog een paar, in ieder geval optisch, gerestaureerde lokomotieven uit de suikerriet tijd.
Lijnennet en de enige stoomlokomotief Binnen werd ook nog het een en ander uitgelegd over de voormalige suikerriet plantages, fabrieken en spoorlijnen.
De bedoeling was om ooit de suikerrietplantage en fabriek van Betty's Hope te restaureren en in gebruik te nemen als open lucht museum, de lokomotieven zouden dan daar opgesteld worden, alleen dat benodigde geld.....
Inmiddels waren in de haven ook de Adventure of the Seas, ik meen ca 3200 gasten, en de Saga Pearl 2, ca. 450 gasten, gearriveerd.
Let op het verschil ms Saga Pearl 2 Na de tour nog wat op eigen houtje rondgelopen in St Johns
Zo kun je je auto ook parkeren als de officiele plaatsen bezet zijn Nog een klein overzichtje van de stad Het bunkerbootje, hij had flink klandizie, eerst de Celebrity Eclips, toen de Adventure of the Seas en daarna nog de Saga Pearl 2 En tot slot van deze aflevering nog eentje vanwege het verschil in grootte van cruiseschepen Wordt vervolgd, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Cruise naar de Caribean
Teun,
Ik krijg een beetje heimwee. Sowieso naar de periode '65-'69 met Curaçao, maar vooral naar '69. Met de Camerounkust deden we o.m. Barbados (Bridgetown) aan, Port of Spain en Puerto Cabello. De namen zijn anders, maar de sfeer is gelijk. Ik had dat ook in 1995 op Jamaica.
Laat ons nog maar even lekker smullen van de eilanden.
René
Ik krijg een beetje heimwee. Sowieso naar de periode '65-'69 met Curaçao, maar vooral naar '69. Met de Camerounkust deden we o.m. Barbados (Bridgetown) aan, Port of Spain en Puerto Cabello. De namen zijn anders, maar de sfeer is gelijk. Ik had dat ook in 1995 op Jamaica.
Laat ons nog maar even lekker smullen van de eilanden.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Cruise naar de Caribean
Goedenavond,
Mooi toch Rene? Dat terugkomen van herinneringen.
Als ik op Kombuispraat de verhalen lees vind ik het ook wel eens jammer dat ik op tankers gevaren heb ipv op vrachtschepen.
Niet dat ik het slecht gehad heb hoor, maar toch.
Willemstad vond ik in ieder geval mooi om na een lange tijd weer eens te bezoeken en de rest ook al was dat nieuw voor mij.
Dan ga ik maar weer verder met de fotos:
Na een nachtje varen arriveerden wij in Basseterre, St Kitts.
Kijkje naar Basseterre Als in spoorweggeinteresseerde moest ik natuurlijk een ritje maken met de St Kitts Scenic Railway, een toeristentrein over een voorheen suikerriet spoor langs de Atlantische kust.
Op het vertrekpunt Het start of eindpunt, net waar je begon, was aan de Noordkust.
Als je een eindje aan het rijden was had je een mooie blik op St Eustatius en Saba Trein onderweg Verschillende ruines van suikerrietverwerkende fabrieken gezien We reden zelfs over bruggen En regelmatig hadden we een fraaie blik op de Atlantische kust Wordt vervolgd
Mooi toch Rene? Dat terugkomen van herinneringen.
Als ik op Kombuispraat de verhalen lees vind ik het ook wel eens jammer dat ik op tankers gevaren heb ipv op vrachtschepen.
Niet dat ik het slecht gehad heb hoor, maar toch.
Willemstad vond ik in ieder geval mooi om na een lange tijd weer eens te bezoeken en de rest ook al was dat nieuw voor mij.
Dan ga ik maar weer verder met de fotos:
Na een nachtje varen arriveerden wij in Basseterre, St Kitts.
Kijkje naar Basseterre Als in spoorweggeinteresseerde moest ik natuurlijk een ritje maken met de St Kitts Scenic Railway, een toeristentrein over een voorheen suikerriet spoor langs de Atlantische kust.
Op het vertrekpunt Het start of eindpunt, net waar je begon, was aan de Noordkust.
Als je een eindje aan het rijden was had je een mooie blik op St Eustatius en Saba Trein onderweg Verschillende ruines van suikerrietverwerkende fabrieken gezien We reden zelfs over bruggen En regelmatig hadden we een fraaie blik op de Atlantische kust Wordt vervolgd
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Cruise naar de Caribean
Vervolg St Kitts:
Terug in Basseterre nog een blik op de cruiseschepenterminal We hadden daar aan de steiger gezelschap van de Norwegian Breakaway, ca 4000 gasten. en op de rede van het zeilend cruiseschip Wind Surf, ca 300 gasten. Zaterdag verder met de volgende haven.
Teun.
Terug in Basseterre nog een blik op de cruiseschepenterminal We hadden daar aan de steiger gezelschap van de Norwegian Breakaway, ca 4000 gasten. en op de rede van het zeilend cruiseschip Wind Surf, ca 300 gasten. Zaterdag verder met de volgende haven.
Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Cruise naar de Caribean
Ontzettend leuk om weer eens wat foto's van Santa Lucia te zien en ook nog een schip van Geest in de haven van Castries.
Een tijdje bananen op Santa Lucia en Dominica op mogen halen, in charter voor Geest, en in Groot Brittannië afleveren. Zelf nooit in Castries geweest maar altijd aan de zuidkant in Vieuxfort waar geen bal te doen was, behalve in de bar van de nabij gelegen club Med. Ook daar veel Canadese vakantiegangers trouwens.
Een tijdje bananen op Santa Lucia en Dominica op mogen halen, in charter voor Geest, en in Groot Brittannië afleveren. Zelf nooit in Castries geweest maar altijd aan de zuidkant in Vieuxfort waar geen bal te doen was, behalve in de bar van de nabij gelegen club Med. Ook daar veel Canadese vakantiegangers trouwens.
Re: Cruise naar de Caribean
Ik heb nog een foto van de wereldhaven Vieuxfort
- Bijlagen
-
- img005.jpg (475.92 KiB) 4983 keer bekeken
Re: Cruise naar de Caribean
Goedemorgen,
Mooie herinnering sparks, bedankt.
De volgende haven was Philipsburg, St Maarten.
De Wind Surf was al gearriveerd voor ons Bij de cruiseschepenterminal lag ook een groot jacht, ik weet alleen niet hoe die heette Daarna met een open top dubbeldeks bus een rondrit gemaakt, oa naar St Martin, het Franse deel.
onderweg, nog op het Nederlandse deel Ik kreeg nog net de grens op de foto Op de hoofdweg tussen Philipsburg en Marigot was een ongeluk gebeurd, dus werden we via een woonwijk omgeleid.
Dat duurde nogal even, kleine straatjes, veel verkeer, alleen lastig om een foto te maken maar het zag er niet slecht uit Een korte pauze werd gehouden bij het Kontiki Beach, mij viel op dat het strand zo smal was, overal op de eilanden trouwens Vandaar ging het verder naar Marigot, de hoofdstad van Saint Martin In de baai voor Marigot ligt een half gezonken wrak van, zo te zien, een hopperzuiger Onze gids vertelde dat men niet wist hoe dat schip heette en wie de eigenaar was.
Ik heb nog even gekeken op Google, het wrak staat wel op diverse foto's, maar ik heb tijdens mijn korte zoektocht geen naam of andere gegevens kunnen vinden.
Straks meer.
Mooie herinnering sparks, bedankt.
De volgende haven was Philipsburg, St Maarten.
De Wind Surf was al gearriveerd voor ons Bij de cruiseschepenterminal lag ook een groot jacht, ik weet alleen niet hoe die heette Daarna met een open top dubbeldeks bus een rondrit gemaakt, oa naar St Martin, het Franse deel.
onderweg, nog op het Nederlandse deel Ik kreeg nog net de grens op de foto Op de hoofdweg tussen Philipsburg en Marigot was een ongeluk gebeurd, dus werden we via een woonwijk omgeleid.
Dat duurde nogal even, kleine straatjes, veel verkeer, alleen lastig om een foto te maken maar het zag er niet slecht uit Een korte pauze werd gehouden bij het Kontiki Beach, mij viel op dat het strand zo smal was, overal op de eilanden trouwens Vandaar ging het verder naar Marigot, de hoofdstad van Saint Martin In de baai voor Marigot ligt een half gezonken wrak van, zo te zien, een hopperzuiger Onze gids vertelde dat men niet wist hoe dat schip heette en wie de eigenaar was.
Ik heb nog even gekeken op Google, het wrak staat wel op diverse foto's, maar ik heb tijdens mijn korte zoektocht geen naam of andere gegevens kunnen vinden.
Straks meer.
Tot een volgende keer, Teun.